Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lasselu:

Tjaa, vill man hitta något negativt om Apple så går det ju alltid...

Apple Inc. (NASDAQ:AAPL)’s new Ads Seems Unscrupulous for Mac Users

De första två suger rejält, riktigt dassig reklam med noll cool factor (till skillnad från Mac & PC guys), men den tredje tycker jag är bra!

Jag har rätten att vara sur tycker jag e-som min nattsömn sabbades av två saker. För det första fick min iMac för sig att det var dax att slå på strålkastaren(skärmen) kl 2.40 inatt o göra någon för mig okänd sak. När jag försökte söva den igen gick inte detta så jag stängde av den istället.

Fem minuter senare satte någon i ett angränsande trapphus igång med en nattlig fest. De satt på en balkong o ylade till gitarr, jag försökte ignorera det o somna om men det gick inte o vid 4 när gitarren byttes mot stereo så fick jag nog o gick dit o sa till dem på skarpen, så arg o trött att jag skakade. De sänkte men 30minuter senare var det dax igen från samma ställe. Denna gång fick jag med mig en granne från mitt trapphus o hon var fly förbannad o stundtals gick rösterna höga i argumentationen med festens arrangör, dennes kompis o min granne...

...sedan kunde jag somna om men försäkerhetsskull satte jag i öronpropp.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 12:54
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har rätten att vara sur tycker jag e-som min nattsömn sabbades av två saker. För det första fick min iMac för sig att det var dax att slå på strålkastaren(skärmen) kl 2.40 inatt o göra någon för mig okänd sak. När jag försökte söva den igen gick inte detta så jag stängde av den istället.

Så har min MP börjat med sen jag satte på "Vakna för nätverks åtkomst" skärmen på och fläktarna på max och inte kan man gör nått utan att tvängsavstänga den... <Urkryssat>
Även min MBPR gör likadant tror jag men inte 100 på det än.

Ursprungligen av LaHe:

Så har min MP börjat med sen jag satte på "Vakna för nätverks åtkomst" skärmen på och fläktarna på max och inte kan man gör nått utan att tvängsavstänga den... <Urkryssat>
Även min MBPR gör likadant tror jag men inte 100 på det än.

Tack för tipset, får kolla upp det nästa gång datorn är på

  • Avstängd
  • 2012-07-31 14:52
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tack för tipset, får kolla upp det nästa gång datorn är på


Min MP sluta sen jag avkryssa det igen iaf...
Testar fortfarande om det är samma på MBPR eller om det bara var en tillfällighet... syns ju inte så tydligt med locket nere och ljudlös om man inte tittar rätt på den... vore ju synd då hitta min mac använder just det.

Ursprungligen av LaHe:


Min MP sluta sen jag avkryssa det igen iaf...
Testar fortfarande om det är samma på MBPR eller om det bara var en tillfällighet... syns ju inte så tydligt med locket nere och ljudlös om man inte tittar rätt på den... vore ju synd då hitta min mac använder just det.

Den var inte ikryssad så då är det ngt annat. Antar att det är ngt program så det blir felsöka :/

  • Avstängd
  • 2012-07-31 21:35
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Den var inte ikryssad så då är det ngt annat. Antar att det är ngt program så det blir felsöka :/

Det var ju synd att det inte var så enkelt som för mig... kanske ett program som startar och är intervall styrt?

Ursprungligen av LaHe:

Det var ju synd att det inte var så enkelt som för mig... kanske ett program som startar och är intervall styrt?

Om jag kunde få fram en logg över aktiviteter vore det bra men en sådan kanske nollas när datorn stängts av

  • Avstängd
  • 2012-07-31 21:47
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om jag kunde få fram en logg över aktiviteter vore det bra men en sådan kanske nollas när datorn stängts av

Utanför min gissnings-kunskap

  • Medlem
  • 2012-07-31 21:49
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om jag kunde få fram en logg över aktiviteter vore det bra men en sådan kanske nollas när datorn stängts av

Det har du ju i Systemmeddelanden.

Tycker de är lite kul, främst dem ovan. Han påminner om Ferris Bueler till sättet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 18:15

Sur eller kanske mest trött, blir jag på Apples nya reklamfilmer med det gemensamma temat "smart ung pojke hjälper äldre dum man" och där kvinnor, om de finns är flygvärdinnor och fruar. Är detta Apples värld? Eller har jag på något sätt missat att man driver med dessa stereotyper?

  • Medlem
  • 2012-07-31 18:18
Ursprungligen av Katinka:

Sur eller kanske mest trött, blir jag på Apples nya reklamfilmer med det gemensamma temat "smart ung pojke hjälper äldre dum man" och där kvinnor, om de finns är flygvärdinnor och fruar. Är detta Apples värld? Eller har jag på något sätt missat att man driver med dessa stereotyper?

Nejdå, det är helt i linje med Apples sätt att se världen.

  • Medlem
  • 2012-07-31 18:40
Ursprungligen av Katinka:

Sur eller kanske mest trött, blir jag på Apples nya reklamfilmer med det gemensamma temat "smart ung pojke hjälper äldre dum man" och där kvinnor, om de finns är flygvärdinnor och fruar. Är detta Apples värld? Eller har jag på något sätt missat att man driver med dessa stereotyper?

Ja.
.

Småsak men sur blev jag.

Var i kontakt med Dito.se kundtjänst för ett problem med en bok som jag köpt. Ibooks säger att det är formatfel i den och vägrar att öppna den. Turligt nog så verkar andra läsare strunta i detta formatfel så jag kan läsa den men jag var i kontakt med kundtjänsten och påpekade att två epub-verifieringsprogram pekar ut några fel i boken.

Svaret: Vi stödjer inte Ibooks, du får använda Ditos egna läsapp istället.

Det kan jag iofs acceptera men det som fick mig att bli megasur var att hon slutade med "Ha en bra dag!"

Jag blir rabiat när kundtjänsten inte kan lösa mitt problem eller svara på min fråga (för hon ignorerade totalt delen med att formatchecken inte gick igenom) och sedan avslutar med "Ha en bra dag!"

För mig blir det istället budskapet "Nu skiter jag i det här, du får klara dig själv!"

Om hon istället hade slutat med "tyvärr så kan vi inte hjälpa dig ytterligare men hoppas att det går bra i alla fall" hade jag varit mer förlåtande över att Ditos app är dålig. Den har fördröjning när jag vänder på sidorna och det går inte att markera text eller lägga in bokmärken.

Så det är sista gången jag handlar på dito (i alla fall på ett långt tag)

Men sur är jag:)

Och ännu surare är jag efter fem minuters googlande så hittar jag Calibre som kan konvertera Epub till Epub och får en fil som går från 16.4 MB till 10.9 MB och helt plötsligt fungerar perfekt i Ibooks

Support... jomenvist

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-03 17:40

Konvertera Epub till Epub?
Sparar den om filen eller optimerar den eller vad?

Absolut ingen aning, programmet säger att den konverterar men det står också något om att det kan ta rätta fel som finns i filerna.

Det som jag kan se är att:
* boken sparas om i en ny fil (orginalfilen behålls)
* den nya filen blir mindre (zippad?)
* de formatfel som upptäcktes på ePub Validator | Validate ePub | ePub Validation i orginalfilen är borta i den nya filen
* den nya filen går att öppna i Ibooks (samt övriga epubläsare som jag provade)

Jag antar att Ibook är mer strikt i sin analys av godkännande av Epubformatet än många andra läsare och att detta ställer till det.

Och jag vet att jag överreagerar men just orden "Ha en bra dag" retar gallfeber på mig:)

  • Avstängd
  • 2012-08-03 18:21

...för att nån lagt upp bilder på mig...
[ATTACH="CONFIG"]34126[/ATTACH]

  • Medlem
  • 2012-08-05 19:53
Ursprungligen av LaHe:

...för att nån lagt upp bilder på mig...
[ATTACH="CONFIG"]34126[/ATTACH]

"Sidan du letar efter verkar inte finnas. Gå tillbaka till forumets förstasida för att försöka på nytt."

Ursprungligen av Baron:

"Sidan du letar efter verkar inte finnas. Gå tillbaka till forumets förstasida för att försöka på nytt."

Den här var det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-05 20:11

Gick inte heller så bra...

Hemma med "öresteck" (Öroninflammation).

Ont i förmiddags så jag svettades, nu ngt bättre.
Ringer, surrar och bultar i hela skallen.
Sitter framför TV'n och knaprar iPren hela tiden (skall ligga på Maxdos enl läkaren).

Ösregnat har det gjort hela dagen. Först nu det börjar klarna....

ARGHHH....

Batteriet på min 16 månader gamla MacBook Pro är defekt. Efter 93 cycles är jag nere på 39% av kapaciteten.
Ringer Apple och den första tjejen jag får tala med är nonchalant och ohjälpsam. Tycker att jag inte har något att komma med eftersom jag inte har garanti kvar, varken för telefon support eller annat. Efter en stund ber jag henne att koppla mig till någon annan som har mer ansvar. Jag blir kopplad till en huvud tekniker som är väldigt tillmötesgående och försöker att göra något. Han pratar i sin tur med sin chef som totalt avvisar mina påståenden om att det är något som är defekt och oberopar att batterier är förbrukningsvara.
Jag försöker hänvisa till Apples egna sida om batterier där de påstår att batteriet ska hålla upp till 1000 cycles, motsvarande datorns livstid osv. Tyvärr är det inget som hjälper.

Går iväg till mitt serviceställe där de hjälper mig direkt, kör ett par tester och konstaterar att batteriet helt klart är defekt.
Jag ber de reklamera men idag får jag reda på att de också går bet.

Är det något annat man kan göra?
Jag har tagit hand om batteriet som man ska. Laddat igenom det en gång i månaden efter Apples schema.

Egentligen känns det mest som en principsak. Hur kan jag gå vidare med detta?

Ursprungligen av EricBradley:

ARGHHH....

Batteriet på min 16 månader gamla MacBook Pro är defekt. Efter 93 cycles är jag nere på 39% av kapaciteten.
Ringer Apple och den första tjejen jag får tala med är nonchalant och ohjälpsam. Tycker att jag inte har något att komma med eftersom jag inte har garanti kvar, varken för telefon support eller annat. Efter en stund ber jag henne att koppla mig till någon annan som har mer ansvar. Jag blir kopplad till en huvud tekniker som är väldigt tillmötesgående och försöker att göra något. Han pratar i sin tur med sin chef som totalt avvisar mina påståenden om att det är något som är defekt och oberopar att batterier är förbrukningsvara.
Jag försöker hänvisa till Apples egna sida om batterier där de påstår att batteriet ska hålla upp till 1000 cycles, motsvarande datorns livstid osv. Tyvärr är det inget som hjälper.

Går iväg till mitt serviceställe där de hjälper mig direkt, kör ett par tester och konstaterar att batteriet helt klart är defekt.
Jag ber de reklamera men idag får jag reda på att de också går bet.

Är det något annat man kan göra?
Jag har tagit hand om batteriet som man ska. Laddat igenom det en gång i månaden efter Apples schema.

Egentligen känns det mest som en principsak. Hur kan jag gå vidare med detta?

Batterier är förbrukningsvara. Hos alla leverantörer.
Hos vissa (Apple är inte en av dessa) kan man köpa tilläggsgaranti/service som gäller just för batteriet så att man har lika lång garanti (utbytesrätt) på batteri som dator om man köpt t.ex. 3 år.

Så du får nog bita i det sura äpplet..

Ursprungligen av keptang:

Batterier är förbrukningsvara. Hos alla leverantörer.
Hos vissa (Apple är inte en av dessa) kan man köpa tilläggsgaranti/service som gäller just för batteriet så att man har lika lång garanti (utbytesrätt) på batteri som dator om man köpt t.ex. 3 år.

Så du får nog bita i det sura äpplet..

Förbrukningsvara som man inte kan byta ut själv... Känns ju lite sådär när den är defekt på en dator som kostat 23 papp.

Ursprungligen av EricBradley:

Förbrukningsvara som man inte kan byta ut själv... Känns ju lite sådär när den är defekt på en dator som kostat 23 papp.

Idag fick jag batteriet bytt... Kostnaden blev strax under 2 000 kr.

Ursprungligen av EricBradley:

... att batterier är förbrukningsvara.

Håller med Keptang att det är en förbrukningsvara, men har full förståelse. 93 cycles är inte bra.

Ursprungligen av EricBradley:

...batteriet ska hålla upp till 1000 cycles, motsvarande datorns livstid osv.

Har aldrig sett ett batteri med mer än 400 cycles, om ens det. Har heller aldrig sett ett batteri som hållit "datorns livstid". När är dators livstid slut?...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Håller med Keptang att det är en förbrukningsvara, men har full förståelse. 93 cycles är inte bra.

Har aldrig sett ett batteri med mer än 400 cycles, om ens det. Har heller aldrig sett ett batteri som hållit "datorns livstid". När är dators livstid slut?...

Jag har 498 på den ene (Macbook late 2007) och 512 (MBP, 2009) på den andre. De håller inte lika länge, men det är inte så att det stör. Hade en ASUS tidigare där batteriet var slut efter 2 år, gissningsvis med långt färre laddcykler.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Har aldrig sett ett batteri med mer än 400 cycles, om ens det. Har heller aldrig sett ett batteri som hållit "datorns livstid". När är dators livstid slut?...

Nä hade det varit 250 cycles hade jag aldrig ens brytt mig. 1000 är Apples egen siffra inte min:

Apple - Batterier - Bärbara datorer

Bevaka tråden