Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hata Whirlpool.
18 månader gammal tvättmaskin, premiummodell för 7000:-. Missljud från motorn. Garantin är 12 månader. Reklamerar enligt konsumentköplagen. Tekniker anländer, konstaterar felet. Debiterar 995:- för felsökning och lämnar kostnadsförslag på ytterligare 3053:- för byte av motor. Whirlpools procedur är att man inkommer med en reklamation varpå de handlägger ärendet och därefter kommer ett utslag i frågan.
Skickar in pappren den 16 april. Den 6 maj har jag ännu inte fått svar. Ringer Whirlpools kundtjänst. Sitter 23 minuter i telefonkö för att få prata med en finnig yngling som upplyser mig om att reklamationsavdelningen inte bara har en handläggningstid på 6 veckor, de går dessutom enbart att nås per brev. Ingen fax, ingen telefon, ingen e-post.
Den 15 maj skriver jag ett meddelande till Whirlpool via deras kontaktformulär. Meddelandet lyder:

'Hej! Jag har den 16 april skickat in en reklamation. Denna har jag inte fått svar på. Den 6 maj skickade jag ett brev, där jag efterlyste ett omedelbart svar på mitt ärende. Detta har jag heller inte fått svar på. Jag har ringt er men fått besked att er reklamationsavdelning endast går att nå brevledes. Jag tycker att detta är skandalöst dåligt och jag ber härmed att få meddela att jag kommer att kontakta Allmänna Reklamationsnämnden i ärendet om jag inte får ett positivt besked av er senast imorgon den 16 maj kl. 12.00. Om ni kontaktar mig och lämnar en e-postadress kan jag skicka in kopior på handlingarna och breven dit. Mitt ärende är inte komplicerat och en någorlunda duglig handläggare borde kunna granska det på ett par minuter.'

Det något komiska svaret jag får lyder:

'Hej Philip,

Tack för din förfrågan.

Induktionshällar är väldigt känsliga och det krävs rätt kärl för att de ska fungera optimalt.
Om kärnan i kastrullen eller stekpannan inte känner av kokzonen i mitten så kommer den inte ge så stark värme där t.ex.

Är det däremot så att man har korrekt kärl och man har följt instruktionerna rätt så kan det vara fel på produkten.
Då får vi i så fall skicka ut en servicetekniker för att undersöka saken.'

Uppenbarligen har Whirlpool bestämt sig för att köra med utmattningstekniken när det gäller reklamationer. Gissa 3 ggr om jag någonsin tänker köpa en Whirlpool-produkt igen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-20 08:51

Jag skulle väll aldrig kalla något från Whirlpool för premium. Har själv haft en del av deras prylar och enligt mig ligger de snarare någonstans strax under medel. Kommer heller aldrig att köpa något ur deras sortiment igen.

Ursprungligen av onnyt:

Jag skulle väll aldrig kalla något från Whirlpool för premium. Har själv haft en del av deras prylar och enligt mig ligger de snarare någonstans strax under medel. Kommer heller aldrig att köpa något ur deras sortiment igen.

Vår lokala Elon-handlare menade att detta var bra doningar. Och när prislappen ligger kring 7000:- så borde man kunna förvänta sig att a) skiten håller ihop eller b) om skiten rasar så får man magnifik support.

Tacka vet jag Miele. Men då kostar ju förstås en "riktig" maskin i runda slängar 40 papp om jag inte missminner mig. Kanske läge att kolla upp om inte någon bostadsrättförening skall byta sin maskinpark. En beggad Miele torde vara ett säkert kort då de är i princip outslitliga.

Ursprungligen av johan_tanying:

Tacka vet jag Miele. Men då kostar ju förstås en "riktig" maskin i runda slängar 40 papp om jag inte missminner mig. Kanske läge att kolla upp om inte någon bostadsrättförening skall byta sin maskinpark. En beggad Miele torde vara ett säkert kort då de är i princip outslitliga.

Problemet med Miele är att även om de är i princip outslitliga arbetshästar så får de generellt ganska usla betyg på tvättresultat, om man inte slänger upp slantarna för de dyrare modellerna, och med tanke på att de billigare kostar kring 8000:- så faller Miele utanför budgetramarna.
LG lär göra riktigt bra maskiner. Om Whirlpool typar sig åker denna maskinen ut och då köper jag nog en LG.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-20 13:46

Det är väll som i valet mellan Mac eller PC, man får vad man betalar för.

Edit: Själv köpte jag en Samsung för ett par år sedan. Bästa maskinen jag haft.

Hade hellre lagt 40 papp på en Wasacator än en Miele.
Riktgit bra maskin: http://wascator.se/node350.aspx?productId=727...
Eftersom det är 400 volt så går det riktigt fort. 40°C normal tar 37 minuter....
Inte 2,5h som med vanliga sketna miljömaskiner.
/m

Ursprungligen av martinator:

Hade hellre lagt 40 papp på en Wasacator än en Miele.
Riktgit bra maskin: http://wascator.se/node350.aspx?productId=727...
Eftersom det är 400 volt så går det riktigt fort. 40°C normal tar 37 minuter....
Inte 2,5h som med vanliga sketna miljömaskiner.
/m

Jag tror jag håller mig till konsumentmaskiner.
Man ska få plats med möget också.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror jag håller mig till konsumentmaskiner.
Man ska få plats med möget också.

Dom är väl precis lika stora som konsumentmaskinerna. Fast säkert tyngre pga av all düsk qualität som göms under skalet..

Men vår Samsung (vi bor inte i Sverige - vet inte om Samsungs t-maskiner öht finns i Sverige) är å andra sidan också _rejält_ tung. Och faktiskt riktigt bra då den är snabb, har hög kapacitet, inbyggd torkning, och en himla många käcka tvättprogram för att travestera Claes Eriksson.

Detaljerna känns dock lite billiga vid jämförelse med en Miele. Bland annat är "glaset" i luckan av plast, och någon plåtdetalj någonstans i innandömet ovanför pulverfacket rostar med påföljd att rostflagor dräller ner och lägger sig på kanten av nämnda pulverfack.

Så om LG är ungefär likadan som vår Samsung kan det nog vara ett hyfsat köp. Den har rullat på problemfritt i sex år vid det här laget.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-05-27 21:19

Någon idiot som förstör de finaste sommarkvällarna, när det är varmt och vindstilla, genom att köra sin motoriserade hängglidare fram och tillbaka över byn och min gård. Kan det verkligen vara tillåtet?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-05-28 11:16

Peace & Love-Festivalen i konkurs.
http://www.dt.se/nojekultur/peacelove/1.59237...

Ursprungligen av joakimo:

Peace & Love-Festivalen i konkurs.
http://www.dt.se/nojekultur/peacelove/1.59237...

Supertrist! I år hade de bokat mig och min bubbelshow till festivalen och det var det gig som jag såg fram emot mest av allt under hela sommaren.

  • Medlem
  • 2013-05-31 20:37

Idioter som lassar ut andras otvättade kläder ur tvättmaskinen, och sedan börjar tvätta själva. När man sedan överbevisar honom att tvätten omöjligen kan ha varit klar så går han in i försvarsställning och höjer rösten och frågar om jag tror att han ljuger. Idiot!

Edit: jag borde fan ha pissat i behållaren för sköljmedel när han tvättade. Men det kan ju även drabba oskyldiga...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-06-01 08:57
Ursprungligen av Dalle:

Idioter som lassar ut andras otvättade kläder ur tvättmaskinen, och sedan börjar tvätta själva. När man sedan överbevisar honom att tvätten omöjligen kan ha varit klar så går han in i försvarsställning och höjer rösten och frågar om jag tror att han ljuger. Idiot!

Edit: jag borde fan ha pissat i behållaren för sköljmedel när han tvättade. Men det kan ju även drabba oskyldiga...

För många år sedan då jag bodde i ett privatägt hyreshus så råkade jag ut för det samma. Vi hade en tvättmaskin i tvättstugan och en lista att skriva upp sig för tvättider på och som den skötsamme ynglingen jag var så gjorde jag alltid detta.

En dag stod det en tvättmaskin till där nere och det var något som verkligen efterfrågats, särskilt av de barnfamiljer som bodde där.

Men då började det bli problem, någon eller några slängde ur min tvätt ur en av maskinerna även fast den inte var färdig. Detta hände ytterligare några gånger och tillslut så kunde jag se vem det var som gjorde det. Så jag ringde kavat på, här skulle det skipas rättvisa.
Det visade sig då att denna hyresgäst hade fått lov av hyresvärden att ställa ner en egen tvättmaskin i källaren.

Inget meddelande från vare sig hyresgäst eller värd om att det skulle ske, ingen lapp vid maskinen om att den var privat. Det var ju tur att jag inte hettade till ordentligt bara. Ett annat problem med detta var ju också att tvätten blandades i torkskåp och på linan. Maskinen försvann dock efter ett tag så tydligen var det fler som inte gillade tilltaget, eller så hade dom inte lov helt enkelt.

Nu är jag asförbannad! Vilken häpnadsväckande ynkedom! Hur är det på era jobb, om någon inte kommer som vederbörande förväntas, kollar arbetsgivaren upp först om man har lagstadgad skyldighet att undersöka saken?

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/eslov/ringrutin-avskaffas/

Ursprungligen av pmarriott:

Nu är jag asförbannad! Vilken häpnadsväckande ynkedom! Hur är det på era jobb, om någon inte kommer som vederbörande förväntas, kollar arbetsgivaren upp först om man har lagstadgad skyldighet att undersöka saken?

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/eslov/ringrutin-avskaffas/

Det där låter imo helt sjukt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det där låter imo helt sjukt.

Sjukt är bara förnamnet. Nyss dog en 2-årig pojke. Detta hade kunnat undvikas om man hade följt gällande rutin. Lösning på problemet - ta bort rutinen. Inte vårt ansvar. Lysande problemlösning. De skulle jobba på Microsoft.

Ursprungligen av pmarriott:

Sjukt är bara förnamnet. Nyss dog en 2-årig pojke. Detta hade kunnat undvikas om man hade följt gällande rutin. Lösning på problemet - ta bort rutinen. Inte vårt ansvar. Lysande problemlösning. De skulle jobba på Microsoft.

Därav jag tycker att det låter sjukt.

Vi får hoppas att detta får ett redigt utspel och att rutinen ändras där efter.

  • Medlem
  • 2013-06-04 07:17
Ursprungligen av pmarriott:

Nu är jag asförbannad! Vilken häpnadsväckande ynkedom! Hur är det på era jobb, om någon inte kommer som vederbörande förväntas, kollar arbetsgivaren upp först om man har lagstadgad skyldighet att undersöka saken?

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/eslov/ringrutin-avskaffas/

Man ser en enkel utväg för att slippa ta sitt ansvar. En modell som ofta utnyttjas av politiker...

Ursprungligen av Dalle:

Man ser en enkel utväg för att slippa ta sitt ansvar. En modell som ofta utnyttjas av politiker...

En modell som de som lider av politikerförakt gärna tror att politiker ofta använder sig utav.

Ursprungligen av maskh:

En modell som de som lider av politikerförakt gärna tror att politiker ofta använder sig utav.

Politikerförakt är inget man lider av, det är något man anammar och omfamnar.

Ursprungligen av Capeman:

Politikerförakt är inget man lider av, det är något man anammar och omfamnar.

Du vet redan vad jag tycker, Capeman.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-06-07 11:33

Dunderförkyld...i det här vädret...va f*n...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-06-07 17:21

“Blind belief in authority is the greatest enemy of truth.”

- Albert Einstein

Ursprungligen av onnyt:

“Blind belief in authority is the greatest enemy of truth.”

- Albert Einstein

Att hänga på avsändaren i avsikt att legitimera det här påståendet förtar onekligen en hel del av dess innebörd.

  • Medlem
  • 2013-06-10 13:04

Jag jobbar ikväll under Apples event på WWDC. Utan tillgång till dator...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-06-10 13:53
Ursprungligen av MatsOlov:

Någon idiot som förstör de finaste sommarkvällarna, när det är varmt och vindstilla, genom att köra sin motoriserade hängglidare fram och tillbaka över byn och min gård. Kan det verkligen vara tillåtet?

Sent svar men generellt så är det tillåtet.

Enligt VFR (Visual Flight Rules) som hänglidare flyger efter så gäller att över tätbebyggt område så får man som lägst flyga 1000 fot (~300 meter) över högsta hinder inom en radie av 600 meter från flygmaskinen.

Vidare så får man inte flyga på lägre höjd än att man vid nöd kan landa utan onödig risk för personer eller egendom på marken.

Håller han sig alltså 300 meter eller högre över marken/högsta hinder och bedömmer att han vid nödfall kan landa på ett säkert sätt så flyger han enligt gällande regler,

Sedan så bör sunt förnuft gälla för piloten också.

Vi som flyger vill störa omgivningarna så lite som möjligt, det betyder bland annat att man bör i den uträckningen det går undvika att flyga rakt över områden där man riskerar att störa och speciellt flyga där upprepade gånger.

Va fan i helvete.... Opus Bilprovning påstår att jag skrivit fel OCR-nummer när jag betalde en räkning till dem i April och att de pengarna hmnat hos Svensk Bilprovning. What are the odds liksom... har inte plusgirot-numret något med betalning att göra eller?

  • Medlem
  • 2013-06-12 12:42
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Va fan i helvete.... Opus Bilprovning påstår att jag skrivit fel OCR-nummer när jag betalde en räkning till dem i April och att de pengarna hmnat hos Svensk Bilprovning. What are the odds liksom... har inte plusgirot-numret något med betalning att göra eller?

Det är väl det som är hela grejen med OCR? Att det inte ska kunna hamna fel. När jag har knappat in fel OCR så har jag fått ett felmeddelande på internetbanken. Jag antar du betalat räkningen via internet? Gå då tillbaka i din historik på bankens sida och kontrollera OCR, då har du svart på vitt vart pengarna skickades.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-06-12 12:45
Ursprungligen av MatsOlov:

Någon idiot som förstör de finaste sommarkvällarna, när det är varmt och vindstilla, genom att köra sin motoriserade hängglidare fram och tillbaka över byn och min gård. Kan det verkligen vara tillåtet?

Förklara för piloten att du ämnar slå världsrekordet för flaskraketer som är 623m.

Bevaka tråden