Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dalle:

Det är väl det som är hela grejen med OCR? Att det inte ska kunna hamna fel. När jag har knappat in fel OCR så har jag fått ett felmeddelande på internetbanken. Jag antar du betalat räkningen via internet? Gå då tillbaka i din historik på bankens sida och kontrollera OCR, då har du svart på vitt vart pengarna skickades.

Jag har kollat med banken och jag har gjort helt rätt, hela vägen. Även om jag lyckats pricka ett fungerande OCR nummer så kan inte pengarna gå in någon annanstans än på det konto jag angett.

Så felet ligger helt hos Opus Bilprovning. Vilket det snart ska få veta.

OCR säger bara VEM som betalt inget annat.

Ursprungligen av Dalle:

Det är väl det som är hela grejen med OCR? Att det inte ska kunna hamna fel. När jag har knappat in fel OCR så har jag fått ett felmeddelande på internetbanken. Jag antar du betalat räkningen via internet? Gå då tillbaka i din historik på bankens sida och kontrollera OCR, då har du svart på vitt vart pengarna skickades.

Nej, inte med nödvändighet. Det finns en möjlighet att lägga in en checksummekontroll i OCR-numret som gör att det går att se om du skriver fel men det är inte alla som använder denna checksumma och då kan du betala trots att OCR-numret är felaktigt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, inte med nödvändighet. Det finns en möjlighet att lägga in en checksummekontroll i OCR-numret som gör att det går att se om du skriver fel men det är inte alla som använder denna checksumma och då kan du betala trots att OCR-numret är felaktigt.

Det går dock utmärkt att ta OCR-numret från Telia-fakturan men ange ComHems kontonummer och vice-versa. OCR-numret är bara för att mottagaren ska kunna identifiera transaktionen och är helt frikopplat från mottagarens kontonummer.

  • Medlem
  • 2013-06-16 15:02

Modemet från BBB brann upp för en vecka sen. Nu har jag fått ett nytt. Men hur jag än konfigurerar det får jag problem med IP-adresserna.
Låter jag modemet (Gateway) agera router så fungerar TVn, men inte min TC. Sätter jag modemet i bryggläge fungerar DHCP utmärkt från min TC men inte TV-sändningarna.

Jag vill ha mitt nya bredband NU! Men det kopplas in första på tisdag.

(Detta är ingen fråga hur jag ska konfigurera gatewayen, det är ren frustration!)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-06-18 20:51

Apple Store Emporia är ena riktiga rövhattar. Varför kan dom inte bara ta in trasiga grejer som dom kan kolla på när dom har tid och sen höra av sig när dom är klara med utbyte/reparation/annat. Nä man ska vara tvungen att boka tid och vänta nån timme innan man få komma fram och lämna in trasiga grejer. Jag har annat viktigt att göra än att stå där och vänta.

  • Medlem
  • Raleigh, NC
  • 2013-07-01 00:54

Vet inte om det här är riktigt rätt tråd att skriva i, men fick just reda på en sak som gjorde mig väldigt arg och chockad. Jag har under de senaste 5 åren lyssnat mycket på podcasts, mestadels Apple-relaterade. En av dessa var International Mac Podcast med Stuart (Stu) Helm som en av personerna bakom. Han jobbade även för AgileBits (1Password). Eftersom det inte varit något avsnitt på flera veckor började jag söka lite på Google och Twitter. Upptäckte då till min förvåning att hans twitterkonto var borta, och på podcastens hemsida stod bara ett kortfattat meddelande om att den hade upphört.

Så hittade jag förklaringen: http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/news/la...

Fy f-n!!!

Ursprungligen av Mija:

Apple Store Emporia är ena riktiga rövhattar. Varför kan dom inte bara ta in trasiga grejer som dom kan kolla på när dom har tid och sen höra av sig när dom är klara med utbyte/reparation/annat. Nä man ska vara tvungen att boka tid och vänta nån timme innan man få komma fram och lämna in trasiga grejer. Jag har annat viktigt att göra än att stå där och vänta.

Och visst skulle dom kunna om de bara ville... Här i Beijing hade jag följande erfarenhet i lördags vid lunchtid: I samma shoppingcentrum som en av de tre Apple Store här i stan finns också deras reklamations- och serviceavdelning. Gick dit med min MBP med värmesensorproblem utan att ha bokat tid e dyl. Tog kölapp som kanske skulle innebära hela fem minuters väntan (säkert ett dussintal bemannade servicestationer), men det behövdes tydligen bara för iPad/iPhone-frågor. Blev visad direkt till disken där en mactekniker kom ut, kopplade in ethernetkabeln och startade om med något apple-verktygsprogram/-system. Körde hårdvarutest på några minuter - nemas problemas. Konstaterade att värmesensorproblemet som iStatmenus indikerade inte innebar några egentliga problem, och bad mig återkomma om problemet finns kvar (efter den framtida systemuppgradering/ominstallation jag tänker göra när väl Crucial får tummen ur och börjar kränga sin 960GB-SSD). Allt som allt tog det väl en kvart. 0 pengar.

Sen finns det ju saker att vara sur över här i stan också, men det är en annan femma...
http://aqicn.org/city/beijing/

Har varit hos tandläkaren o lagat en tand, första gången på tre år iofs, halva nyllet är avdomnat av bedövningen. Tungan känns som nåt dött.

Känner mig less i största allmänhet pga att jag aldrig verkar kunna ta mig ur denna avgrund av självförbannande arbetslöshet. Har mängder med bra idéer men tyvärr är min självkänsla(jante i hjärnbarken) starkare än mitt självförtroende. Jag ser problem istället för möjligheter med det mesta.

Var just på en snabbvisit till Stockholm o där var allting bra, jag blir en annan person bara jag kommer bort ett tag. Flörtar med expediter, skämtar o snackar o har kul men när jag kommer hem igen (o till min etta) känns det som en nattsvart säck dras över mig igen - varför kan jag inte behålla den lekfulla känslan...

Men det är ju måndag, det är väl meningen att allt ska kännas crappy då. Hoppas på en bättre dag imorgon...häpp *suck*

Ursprungligen av Mymac4ever:

Har varit hos tandläkaren o lagat en tand, första gången på tre år iofs, halva nyllet är avdomnat av bedövningen. Tungan känns som nåt dött.

Känner mig less i största allmänhet pga att jag aldrig verkar kunna ta mig ur denna avgrund av självförbannande arbetslöshet. Har mängder med bra idéer men tyvärr är min självkänsla(jante i hjärnbarken) starkare än mitt självförtroende. Jag ser problem istället för möjligheter med det mesta.

Var just på en snabbvisit till Stockholm o där var allting bra, jag blir en annan person bara jag kommer bort ett tag. Flörtar med expediter, skämtar o snackar o har kul men när jag kommer hem igen (o till min etta) känns det som en nattsvart säck dras över mig igen - varför kan jag inte behålla den lekfulla känslan...

Men det är ju måndag, det är väl meningen att allt ska kännas crappy då. Hoppas på en bättre dag imorgon...häpp *suck*

När jag var några-och-tjugo så tog jag och flyttade till Norge för att arbeta. Visst är det en vanlig grej att göra, men jag lärde mig otroligt mycket om mig själv, fick nya vänner och ökade min självkänsla och -förtroende. Fick lyft fram min riktiga personlighet utan en massa skräp i bagaget, så att säga. Det är kanske inte för alla, men om du har lust kan det vara ett mycket bra sätt att "slå sig fri" från den tankebanan man grottat ned sig i. Jag tror däremot att det är viktigt att man hittar sig en plats där man inte har hundra andra svenskar runtomkring sig, eftersom det då blir så lätt att falla tillbaka i svenska vanor. Med en mer eller mindre helnorsk arbetsplats blir man ju också tvingad till att lära sig språket på ett annat sätt än om man är massvis av andra svenskar där.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-07-01 19:32
Ursprungligen av suddgummi:

När jag var några-och-tjugo så tog jag och flyttade till Norge för att arbeta. Visst är det en vanlig grej att göra, men jag lärde mig otroligt mycket om mig själv, fick nya vänner och ökade min självkänsla och -förtroende. Fick lyft fram min riktiga personlighet utan en massa skräp i bagaget, så att säga. Det är kanske inte för alla, men om du har lust kan det vara ett mycket bra sätt att "slå sig fri" från den tankebanan man grottat ned sig i. Jag tror däremot att det är viktigt att man hittar sig en plats där man inte har hundra andra svenskar runtomkring sig, eftersom det då blir så lätt att falla tillbaka i svenska vanor. Med en mer eller mindre helnorsk arbetsplats blir man ju också tvingad till att lära sig språket på ett annat sätt än om man är massvis av andra svenskar där.

Är det gnälltråd så är det. Jag är riktigt sur för att jag aldrig stack till Norge och prövade lyckan. Kan du så åk dit. I värsta fall blir det en dyr semester och en upplevelse.

Åker gärna på semester till Norge. Mycket att se o trevligt folk...

Största problemet jag har med jobbsökandet är att det inte går att sätta någon klar titel på vad jag kan. Jag har läst allt möjligt, mest kommunikation (dock inte PR eller informatör), jag har också jobbat med allt möjligt, senast vaktmästare. Den mesta definieringen jag kan göra av ett framtida arbete är att jag vill jobba med något jag tycker är kul, ha blandade arbetsuppgifter(brain & brawn sas). Det jag tycker är kul är dock nödvändigtvis inte något det går att göra ett arbete av så jag söker allt jag tycker verkar passa in.

Idag är bara en dag i veckan, en vecka på året o ett år av många. Är tacksam för tips o uppmuntringsidéer men som reboot81 - det är en gnälltråd så det man får här är, förhoppningsvis, en promille av inläggsskrivarnas liv.

Kändes bättre av att få skriva av mig iaf

  • Medlem
  • 2013-07-01 20:38
Ursprungligen av Mymac4ever:

Åker gärna på semester till Norge. Mycket att se o trevligt folk...

Största problemet jag har med jobbsökandet är att det inte går att sätta någon klar titel på vad jag kan. Jag har läst allt möjligt, mest kommunikation (dock inte PR eller informatör), jag har också jobbat med allt möjligt, senast vaktmästare. Den mesta definieringen jag kan göra av ett framtida arbete är att jag vill jobba med något jag tycker är kul, ha blandade arbetsuppgifter(brain & brawn sas). Det jag tycker är kul är dock nödvändigtvis inte något det går att göra ett arbete av så jag söker allt jag tycker verkar passa in.

Idag är bara en dag i veckan, en vecka på året o ett år av många. Är tacksam för tips o uppmuntringsidéer men som reboot81 - det är en gnälltråd så det man får här är, förhoppningsvis, en promille av inläggsskrivarnas liv.

Kändes bättre av att få skriva av mig iaf

Då så.

Inleder tisdagen med Stargate Atlantis o sedan ska jag baka nåt(två saker som får mig i bättre stämning)

F ö är jobbsituationen inte det enda som tynger mig men allt hänger på nåt vis ihop. Jag har varit i situationen länge, av o till, jag är uthållig o ger mig inte i första taget även om det kommer dagar då det behövs laddning above average sas

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-07-18 09:11

Får ett tips om ett jobb i går kväll. Ringer direkt och chefen bekräftar att dom är kort och verkar intresserad. Så säger han, - Du, det ringer så förbaskat här, kan du ringa i morgon bitt? - Javisst säger jag.
Glad över att, kanske i alla fall jag kan få komma på en intervju nu, så ringer jag direkt dom öppnar på morgonen. Svaret. - Du jag fick just in ett mail, det är fullt nu. Klick.

Fy fan så jävla bittert :<

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-19 22:16

Det går inte att strömma en hyrd film från iTunes Music Store till iPad. För f-n Apple! Att behöva ladda ner 6.4 GB data tillfälligt innan man ser filmen är inte OK. Varför fixar Apple TV detta och inte en mycket kraftfullare maskin?!

Gör om gör rätt!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-05 11:18

Fy fan för skällande och ylande hundar.

När jag flyttade till min nuvarande bostadsrätt 2006 hade min närmsta granne en liten bjäbbande hund.
Har inget emot hundar men när dom skäller och ylar i timmar och en annan försöker sova efter skiftarbete är det inte roligt.
Efter konfrontation så lovade hon bot och bättring men det blev aldrig bra utan det var alltid lite skällande och ylande.
Fast än hon skaffade ett halsband som skulle spruta vatten när hunden skällde blev det aldrig riktigt tyst.
Eftersom jag var nyinflyttad och hon hade bott är i +10år så fogade jag mig.

Men efter nått år löste det sig själv eftersom hunden gick bort och jag visste inte om jag skulle jubla eller beklaga hennes sorg.
Nu har det varit tyst och lugnt i flera år men vad ser jag att hon har gjort...jo köpt en ny hund och samma jävla bjäbbande ras.
Mycket riktigt så börjar skällandet och ylandet åter igen men denna gång tänker jag INTE vara lika tolerant.
Eftersom jag inte är ensam i hushållet längre och att vi väntar tillökning.

Man skulle kunna tycka att kärringen skulle lära sig av sina misstag men i helvete heller.

Nu jävlar är det KRIG!!!

@lappen71: du får lov att stoppa in lite infolappar om hundkurser i hennes brevlåda. Annars tycker jag du ska höra av dig till styrelsen. Längden man bott i en förening bestämmer inte över friheter och skyldigheter. Om Styrelsen inte önskar hjälpa till, vilket är deras skyldighet, så finns det ju fler steg...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-05 12:03
Ursprungligen av Mymac4ever:

@lappen71: du får lov att stoppa in lite infolappar om hundkurser i hennes brevlåda. Annars tycker jag du ska höra av dig till styrelsen. Längden man bott i en förening bestämmer inte över friheter och skyldigheter. Om Styrelsen inte önskar hjälpa till, vilket är deras skyldighet, så finns det ju fler steg...

Jag var nyinflyttad och ville inte framstå som besvärlig för jag hade ingen aning vilken relation hon hade till styrelsen.

Nu sitter jag själv i styrelsen så jag är övertygad att det kommer lösa sig

Bestämmer mig för att lämna iPhone och gå till Samsung och deras "flaggskepp" Galaxy S4. Men vad händer...?

Telefonen börjar med att få problem med laddningen. Går tillbaka till Telias butik och försöker få igenom DOA. Där visar det sig att killen vill göra en fabriksåterställning, och därefter fungerar det ok. Traskar hem och efter några timmar eller så upptäcker jag att den har återkommande problem med bottenkontakten. Det dyker upp ett meddelande då och då som säger "The dock is connected". Jag har ingen "docka". Blir så klart lite sur eftersom nu är tiden utanför DOA (7 dagar gäller hos Samsung), men samlar ändå på mig lite hopp och går tillbaka till Telias butik och snackar med dem. Efter att de samtalat med Samsung och väntat i några timmar så ringer butikskillen upp och meddelar att Samsung godkänner en DOA trots att det passerat med några dagar. Nåväl, det senare är väl bra. Men vad har jag lärt mig av detta? Annat än att jag blivit fruktansvärt irriterad så...

Jag var redan innan mitt byte lite skeptisk mot att gå från Apple till Samsung och deras telefon. Är knappast mindre skeptisk nu. Nu ska jag försöka få lämna in den nya enheten på öppet köp eftersom jag inte har brutit kartongen. Lyckas det så blir det en ny iPhone 5 i handen redan imorgon. Annars får jag sätta ut den på Blocket och lägga till ca 1000kr själv för att gå tillbaka till Apple. Slutsatsen: Aldrig mer Samsung. Jisses, man ska fan i mig hålla sig till Apple. Aldrig haft några problem alls med iPhone.

... sedan ska vi nog inte ens börja tala om bristen på tillbehör när man ställer Galaxy mot iPhone, men det är nog en annan diskussion.

@maskh Finns alltid ex som fungerar som skräp, även från Apple. Eller var det främst själva hanteringen/servicen kritiken var riktad mot?

Ursprungligen av barbapappa_86:

@maskh Finns alltid ex som fungerar som skräp, även från Apple. Eller var det främst själva hanteringen/servicen kritiken var riktad mot?

Det gör det säkert. Men var redan tveksam mot Samsung innan, så detta med ett "måndagsexemplar" gjorde väl inte saken bättre. Dock var de ju schysta med att ge undantag och förlänga DOA.

Har nu faktiskt kommit tillbaka till iPhone 5. Ville inte chansa på en ny Galaxy S4.

Kan väl också säga att jag ändå upplevde Samsung Galaxy S4 som lite slöare än iPhone 5, trots att den generellt har bättre hårdvara. Dessutom fanns där otroligt mycket "bloatware" som Samsung har passat på att köra in, och den ena appen var fulare än den andra om man tittar enbart på de som företaget själva har producerat. Google har blivit duktiga på att göra saker så det ser snyggt ut. Så på så sätt och vis är det väl bra att detta hände.. även om det är irriterande och inte direkt något som spär på lusten att byta ut Apple.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-08 18:55
Ursprungligen av maskh:

Det gör det säkert. Men var redan tveksam mot Samsung innan, så detta med ett "måndagsexemplar" gjorde väl inte saken bättre. Dock var de ju schysta med att ge undantag och förlänga DOA.

Har nu faktiskt kommit tillbaka till iPhone 5. Ville inte chansa på en ny Galaxy S4.

Kan väl också säga att jag ändå upplevde Samsung Galaxy S4 som lite slöare än iPhone 5, trots att den generellt har bättre hårdvara. Dessutom fanns där otroligt mycket "bloatware" som Samsung har passat på att köra in, och den ena appen var fulare än den andra om man tittar enbart på de som företaget själva har producerat. Google har blivit duktiga på att göra saker så det ser snyggt ut. Så på så sätt och vis är det väl bra att detta hände.. även om det är irriterande och inte direkt något som spär på lusten att byta ut Apple.

Lägger du in iOS 7 blir du ändå mer nöjd

Ursprungligen av lappen71:

Lägger du in iOS 7 blir du ändå mer nöjd

Det blir iOS 7 direkt när det släpps officiellt. Är inte registrerad utvecklare. Dock är jag lite besviken på Apple i fråga om iOS 7, men det är helt klart en stor förbättring jämfört med dagens version.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-08 19:23
Ursprungligen av maskh:

Det blir iOS 7 direkt när det släpps officiellt. Är inte registrerad utvecklare. Dock är jag lite besviken på Apple i fråga om iOS 7, men det är helt klart en stor förbättring jämfört med dagens version.

Lugn den förbättras för varje beta och gränssnittet är mycket snyggare i verkligheten än på bild.

Inte för att jag påstår att jag är bra i poker men vem fan synar en pre-flop höjning med 35 offsuit och sedan synar en check-raise till all-in med att ha träffat EN trea på bordet... med två överkort på brädan?

Uppenbarligen inte jag men nissen som jag spelade mot...

Jaja, jag får skylla mig själv eftersom jag inte hade träffat mitt AK men sur blev jag (mest på mig själv)

(Det hade ju hänt lite mer under partiet som gjorde att jag var en aning less på den där spelaren, synd bara att jag gick i fällan)

Ursprungligen av BlackSmp:

Inte för att jag påstår att jag är bra i poker men vem fan synar en pre-flop höjning med 35 offsuit och sedan synar en check-raise till all-in med att ha träffat EN trea på bordet... med två överkort på brädan?

o_O

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-09 14:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte för att jag påstår att jag är bra i poker men vem fan synar en pre-flop höjning med 35 offsuit och sedan synar en check-raise till all-in med att ha träffat EN trea på bordet... med två överkort på brädan?

Uppenbarligen inte jag men nissen som jag spelade mot...

Jaja, jag får skylla mig själv eftersom jag inte hade träffat mitt AK men sur blev jag (mest på mig själv)

(Det hade ju hänt lite mer under partiet som gjorde att jag var en aning less på den där spelaren, synd bara att jag gick i fällan)

Inte för att förringa din upplevelse men har man spelat mer än 100 000 händer är det där vardagsmat.
Man får tänka som så att i det långa loppet är det du som vinner och inte han.

Jag vet:)

Och jag vet att jag spelade som en kork själv eftersom jag blev så less på honom.

Men nu är han märkt och jag ska ta honom:)

Edit: Lite gladare blev jag igår när jag limpade in som SB med 23o (bara för att jag var på sådant humör) och på floppen kommer just 23x Mörkarna var iofs bara 10/20 just då så det var ganska ofarligt men det bättrade på stacken med ett par hundra och det slutade med totalvinst för den SnG:)

Senast redigerat 2013-08-10 09:05
Ursprungligen av martinator:

Hade hellre lagt 40 papp på en Wasacator än en Miele.
Riktgit bra maskin: http://wascator.se/node350.aspx?productId=727...
Eftersom det är 400 volt så går det riktigt fort. 40°C normal tar 37 minuter....
Inte 2,5h som med vanliga sketna miljömaskiner.
/m

Liten rättelse där en Wascator kostar inte 40 pap jag är installatör och reparatör, en 7 kg wascator W575H/W575H LE kostar 25 + moms!

Dessutom så kan inte många ha dessa maskiner hemma, för det första så en vanlig behöver 16AMP säkringar! och varmt och kall vatten.
Sedan så är det störtavlopp i dessa dvs, att ni behöver en golvbrunn eller liknande som orkar ta emot 2-5 liter vatten som kommer farande som om du hällt ut en hink!

Mieles maskiner är riktigt tåliga! har ett par hushållsmaskiner á 20 pap som står i tvättstugor som nu är 22 år gamla.
Har fått byta bälg och avloppspump 2 gånger och maskinerna går 24/7 och ser fina ut förutom att dom överdoserar tvättmedel i dessa.

Men hastigheten du pratar om stämmer bra överens. önskar dock att jag kunnat fått in en i mitt hus, men dom väger satan och är bra större än vanliga maskiner! installerade en i förra veckan dom väger 171kg tomma så inget man bara tar ut från elgiganten och trycker in i V70

Telefonen gled ur fickan på väg ut från planet, insåg när jag just passerat in till bagage-bandet men fick inte gå tillbaka in och hämta den. Blev hänvisad till Securitas och sen till Lost and Found...de har hittat en grå Nokia men inte min 4s..

Den är i airplane-mode och nu troligtvis utan batteri, blockat imei-nummer och abonnemang men hoppas ändå att en dag få en notification om att den har hittat internet.. *snyft*

Bevaka tråden