Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med blixtköp (EOS 400D)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är väldigt intresserad av att börja fota med blixtar och framför allt trådlöst då.
Har dock världens beslutsångest om vad jag ska köpa, vilken/vilka blixtar, radiosändare osv.
Har en Canon EOS 400D. Vill ha (minst) en blixt samt en radiosändare. Andra tillbehör som paraply, softbox och liknande inhandlas senare.

Det jag har kollat på är antingen att köpa en Speedlite 430 EXII från Japanphoto för 2330:- och sen en radiosändare från kaffebrus för 599:-.
Har 750:- i presentkort på japanphoto, så det jag behöver betala blir då 2179:-
Speedlite
Radiosändare

Står även i beskrivingen till radiosändaren vilka blixtar som fungerar och inte fungerar:
V4 är testad och fungerar med följande blixtar
Cactus KF36;
Canon SpeedLite 580EX II, 580EX, 540EZ, 520EZ, 430EX II, 430EX, 430EZ, 420EX, 420EZ, 380EX, 270EX
Dörr DAF42
Nikon SpeedLite SB-900, SB-800, SB-600, SB-28, SB-27, SB-26, SB-25, SB-24
Olympus FL-50R, FL-50, FL-36R, FL-36
Pentax AF-540 FGZ, AF-360 FGZ, AF-400 FT, AF-240 FT, FTZ-330
Sigma EF-530 DG Super, EF-530 DG ST (endast Nikon-modellen), EF-500 DG Super, EF-500 DG ST (endast Nikon-modellen), EF-430
Sunpak Auto 2000DZ, 622 Pro, 433AF, 433D, 383, 355AF, 344D, 333D
Vivitar 285HV, 285, 283, DF-400MZ, DF-340MZ

V4 fungerar tyvärr inte med följande blixtar:
Nissin Di-622 och Di-466
Sunpak PZ42x och PZ30
Sigma EF-530/500 DG ST för Canon etc)

Hittade Dörr-blixten på Cyberphoto för 1495:-, då blir det paketet (Dörrblixt+radiosändaren) något billigare plus att jag fortfarande har kvar presentkortet. Skillnaden på blixtarna i ledtal är bara 1.
Dörrblixten

Ett annat "paket" jag hittat är via fotofyndet som är riktigt billigt: YongNuo Speedlite YN468 (ledtal 33) för 1199:-, sen radiosändaren YongNuo RF-C1 för 449:-. Slutsumma: 1648:- vilket är ganska löjligt billigt för en blixt med radiosändare.
Blixten
Radiosändaren
Fast jag är lite osäker, dels är det ett för mig helt okänt kinamärke och sen vet jag inte hur bra/seriös butiken är. Någon som handlat där förut?

Vad jag vill ha nu är synpunkter på mina olika paket och gärna tips på andra produkter som jag möjligen har översett.
Är det värt lite extra för att få Canonblixten, eller borde man kanske t o m skaffa dubbla kinablixtar samt en extra radiomottagare för nästan samma pris (om man nu bortser från mitt presentkort)?
Om jag köper Canonblixten nu, kan jag senare komplettera med t ex Dörrblixten och använda båda samtidigt med samma radiosändare förutsatt att jag har varsin mottagare till de båda? Båda stöds ju, men tänkte att det kanske kan bli knas om man använder två olika märken av blixtar samtidigt?

Budgeten är inte helt bestämd, men runt de här prisklasserna är jag intresserad av. Kan såklart lägga upp emot 3500-4000 kronor på ett riktigt bra paket, men vill ha nånting riktigt bra då.
Är fortfarande amatör och student, så jag vill inte lägga ut massa pengar på något som inte håler måttet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-09-06 21:38

Jag rekommenderar att du köper Canon-blixten utan att blinka. De extra pengarna har du igen i användarvänlighet och byggkvalitet och funktion tillsammans med kameran. Även om du ALDRIG kommer att använda blixten fastskruvad på kameran så har den stöd för blixtstyrning med canons egna system den dag du byter upp ditt kamerahus.

Vad gäller de andra blixtarna så är det lite så att man får vad man betalar för. Därmed inte sagt att du inte har nytta av dem offcamera, vilket verkar vara ditt huvudsakliga intresseområde om jag tolkar dig rätt. I det fallet så går canonblixten och dörrblixten eller kinablixten att kombinera precis som du föreslår.

Mitt tips är att dessutom kolla lite på Nissin di-866 som verkar ha riktigt schyssta specar och dessutom blev rekommenderad i Digitalfotos blixttest för ett par nummer sedan. Jag har för mig att Japanphoto har den också. Om du finns i närheten av butiken så gå in och kläm och känn lite.

Jag rekommenderar också Canon 430exII. En riktigt bra blixt för pengarna.

Jag använder mig av Elinchrome Skyport, vilket gör att jag kan fyra av blixten trådlöst. Det fungerar helt fantastisk. Kostar runt 1500.

Jag håller med. Canon och satsa på en bra kit med sändare/mottagare. Jag använder Skyport också.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2010-09-07 10:06

Dörr-blixtarna funkar helt ok men kräver försiktig användning. De är helt enkelt svaga i konstruktionen och går sönder. De senaste åren har jag fått kassera båda de Dörr-blixtar jag köpt på grund av att blixfot eller plastbitarna framtill går sönder.

Nu växer ju inte pengar på träd, men på siten Strobist, som ju skriver både mycket och bra om blixtfotografering, rekommenderar man att kliva upp på 580:n. Argumentet är att "alla" (nåja) ändå hamnar där till slut, eftersom det är ett flexiblare system, då den kan styra de andra enheterna som man skaffar sig allt eftersom.

Jag är också lite nyfiken på att börja blixtra och kommer nog att leta efter två 580 II på begagnatmarknaden. Med två såna har man nog rätt mycket möjligheter!

Annars är nog 430 sweetspoten för price/performance på en blixt.

Skulle jag köpa en blixt för vanlig blixtfoto hade det blivit 430 II.

Men eftersom jag vill bygga upp ett system (sakta men säkert), är jag beredd att ta smällen/handla begagnat för att komma upp på 580 II

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2010-09-07 18:55

Köp Canon, tröttnar du så kan du med stor säkerhet sälja och få tillbaka en rätt stor del av pengarna — om du tar väl hand om den.

Ha en blixt som är så biffig som möjligt och se till att det går att ha den på kameran. De andra blixtarna kan du snåla lite på och köpa enklare eller billigare. Kanske vill du lägga pengar på PocketWizards?

Det verkar inte råda något tvivel om saken, så imorgon beger jag mig till japanphoto för att köpa en 430EX II
Radiosändaren blir en Cactus V4 från kaffebrus, men den tar ju lite längre tid att få.

Jag undrar om det kan ha haft någon påverkan att jag frågar på ett Macforum, då Mac trots allt är premiumdatorer, att alla rekommenderar original och även det dyraste?

Kanske kompletterar med en Dörr eller YN senare, men Canonblixten får räcka tillfälligt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nu växer ju inte pengar på träd, men på siten Strobist, som ju skriver både mycket och bra om blixtfotografering, rekommenderar man att kliva upp på 580:n. Argumentet är att "alla" (nåja) ändå hamnar där till slut, eftersom det är ett flexiblare system, då den kan styra de andra enheterna som man skaffar sig allt eftersom.

Fast 580:n styr väl andra blixtar via IR? Och måste väl dessutom sitta på kameran i såna fall, vilket känns lite old school. Därför jag vill ha radiosändare, så jag slipper problem om blixtarna inte "ser" varandra sen.
Kanske hamnar med den till slut ändå, men det kan ju knappast vara dåligt att ha både en 430 och en 580.^^

Ursprungligen av Rohan:

Köp Canon, tröttnar du så kan du med stor säkerhet sälja och få tillbaka en rätt stor del av pengarna — om du tar väl hand om den.

Ha en blixt som är så biffig som möjligt och se till att det går att ha den på kameran. De andra blixtarna kan du snåla lite på och köpa enklare eller billigare. Kanske vill du lägga pengar på PocketWizards?

Låter bra! Blir nog så, om jag inte blir fullkomligt kär i 430:n och köper en till, eller t o m går upp en klass.
Pocketwizards är nog lite i dyraste laget för mig, samma med Skyports. Vet att jag skrev att budgeten kunde sträckas till 3.5-4k, men vill nog lägga mest deg på just blixtarna.
(Kanske tänker fel där? Blixtarna kanske är som kamerahus medan sändarna är som objektiven?).

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2010-09-08 10:41

Jag tycker att det är helt rätt att köpa en 430ex först och jag tror att du kommer att vilja köpa 580ex som nummer två. Att i det läget hosta upp slantarna till tre PocketWizards är en ganska ordentlig investering. Kolla på onlinebutikerna i Storbritannien för där är priserna ofta ganska mycket bättre.

Själv har jag två begagnade blixtar, en 580EX och en 430EZ (tänk på att du bara behöver en blixt att ha på kameran, sen är det fullt). Båda två har jag modifierat så de har ett 3,5mm jack på sidan. Till dessa har jag tre PocketWizards Plus II och de är helt underbara. Krånglar aldrig och är det något problem så har man ställt in dem fel eller så är batterierna slut (efter mer än 90 timmars användande). Ett par paraplyset på det och sen kan man göra mycket skoj.

Cactus-grejerna har väl fått ganska god kritik men de är väl inte riktigt lika driftsäkra som PWs, å andra sidan är det mer strul med batterierna till blixtarna än att sändarna skulle missa någon gång på hundra. Även om man har bra batterier till blixtarna så har de en uppladdningstid och när man kört hundratalet kort så börjar det märkas. Köp en snabbladdare! GP Powerbank Express har jag och att kunna ladda batterierna på 15-20 minuter per blixt är underbart. En lite längre fika och du kan fortsätta fota med nyladdade batterier.

Att alla rekommenderar de bästa (och kanske lite dyrare) grejerna här tror jag beror på att många kommit till insikten om att en hobby eller ett jobb blir mycket roligare om man inte sitter och svär över att verktygen inte duger till. Vad vill du göra med din fritid? Störa dig på prylar som inte funkar eller ta fantastiska kort?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-09-08 12:30
Ursprungligen av Rohan:

Att alla rekommenderar de bästa (och kanske lite dyrare) grejerna här tror jag beror på att många kommit till insikten om att en hobby eller ett jobb blir mycket roligare om man inte sitter och svär över att verktygen inte duger till. Vad vill du göra med din fritid? Störa dig på prylar som inte funkar eller ta fantastiska kort?

Har kommit till samma insikt. Det är lika bra att sikta så högt med en gång. Förr eller senare hamnar man där ändå. Alla prylar på vägen är bara dyrköpt erfarenhet.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-09-07 20:08

Cactus V4 samt 430 EXII = prisvärt,riktigt roligt och kreativt. Kör iofs med en 580 II men din kombo kommer räcka långt

Förresten, jag ska sälja lite Canonblixtar. Dock äldre modeller. Troligen en 420EX och en 580EX då jag får lite uppdaterade blixtar från fästmannen nu. Vi slår ihop våra utrustningar och han har två 580EX II, så jag avyttrar mina istället.

1
Bevaka tråden