Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor skillnad mellan ny och gammal Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en Time Capsule på 500gb som jag köpte i USA direkt vid lanseringen. Den är alltså rätt gammal.

Sen min sambo skaffade en dator har vårt backupbehov nu ökat här hemma. Jag vacklar nu mellan att köpa en WD green-disk på 1,5 tb och byta ut disken i min time capsule eller att helt enkelt köpa en ny Time Capsule på 1tb.

Alternativ 1 är ju helt klart billigast, och kanske roligast också. (ser då själva bytet i sig som en intressant erfarenhet..)

Men skulle fördelarna gällande hastighet osv väga över för alternativ 2? (dvs köpa helt nytt)

Jag är ärligt talat inte sådär jätteinsatt i hur stora skillnaderna mellan gammal och ny time capsule är. Jag har försökt läsa mig till kunskapen, men det är lite grekiska för mig... Någon här kanske har lust att förklara för mig?

TC:n kommer att sköta backup för två bärbara macar och även funka som router.

Tack på förhand!
mvh

Bör kanske tillägga att jag leker med tanken att lägga all film på en usb-disk kopplad till time capsule för att sedan kunna streama till våra macbooks. Antar att det kanske är nåt att ha i åtanke, eller funkar sånt fint på gamla time capsule?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-06 13:58

Nu kanske jag har fel men om jag minns rätt har gamla TM inte 5GHz så du kommer inte upp i samma hastigheter som du gör på den nya.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-06 14:24
Ursprungligen av 20hz:

Nu kanske jag har fel men om jag minns rätt har gamla TM inte 5GHz så du kommer inte upp i samma hastigheter som du gör på den nya.

Den gamla har 5GHz. Vad som är skillnaden är att den har bättre antenner som ger 40-50% (de siffrorna tror jag) bättre hastighet och lite bättre räckvidd. Den har också dualband och större hårddiskar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-06 19:34

Jag vet inte om man ska kalla det för nackdel och jag vet inte heller om det är något problem för dig.

Jag kommer inte ihåg när den lanserades. Men här på forumet finns en del människor vars Time Capsules nätdelar har brännts upp efter ca 18 månaders användning. Tror det är någon version av TC som hade detta problemet. Och ligger du där omkring och har en sån version. Så känns det kanske tråkigt att byta HDD för att se bara se nätdelen gå upp i rök.

Nu vet jag inte heller riktigt hur Apple har ställt sig till detta ifall dem byter eller inte. Sök här på forumet så får du mer info om det problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-18 23:26

Är det någon som äger nya TC och kan säga nåt om hur det är med värmen, och om det syns nåt av den gamla 18-månadersproblematiken? Jag står i valet och kvalet att köpa en Time Capsule, men vill veta om värmeproblemen är lösta, eller om jag ska räkna med att borra upp ett par extra lufthål...
Ventilerar TC alls luften uppe i plastgapet, eller är det bara öppet undertill?

1
Bevaka tråden