Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad får du för värde på FieldTest

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-09-09 11:18

Istället för den missvisande signalmätaren i iphone kan man använda field test. Detta försvann i fyran, men är tillbaka nu i 4.1

"ring" följande nummer *3001#12345#* så kommer du till en "hemlig app"

Jag får -115db (Allt över 113 är dåligt). Har Tre, har ett skal, håller inte ens telefonen i handen. Sitter på kontoret.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-09 11:20

Sitter mer eller mindre i en källare omgiven av tjocka väggar, inte direkt optimalt, och jag får ett värde som pendlar mellan -90 och -110. Då har jag inget skal men håller i telefonen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-09 11:24

iPhone 4.
Orörd telefon, i princip fri sikt till masten ger -74 db.
Håller jag i den normalt får jag -84 db.
Death grip ger -101 efter en stund.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-09 11:36

iphone 3gs fri sikt till masten- ca 200 m
-49 dBa

Ursprungligen av djdisc:

iphone 3gs fri sikt till masten- ca 200 m
-49 dBa

Ha:)

-40dBm är mitt rekord men då satt jag troligen i ett konferensrum direkt under masten i Kista:)
Normalt sett så pendlar jag kring -80 - -115

Jag ser enheterna dBa, dB och dBm men det är väl dBm som visas?

Citat:

dBm relaterar till effekt, mätt i watt..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-09 15:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Ha:)

-40dBm är mitt rekord men då satt jag troligen i ett konferensrum direkt under masten i Kista:)
Normalt sett så pendlar jag kring -80 - -115

Jag ser enheterna dBa, dB och dBm men det är väl dBm som visas?

Stämmer bra som du säger. dBm ska det vara...
nu ligger det på -51

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-09-09 11:38

-65
-82 med death grip

Telia
Inget skal

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-09 11:46

När jag slår in det där och trycker på call så reagerar den inte ens... inget händer?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 12:21
Ursprungligen av kainen:

När jag slår in det där och trycker på call så reagerar den inte ens... inget händer?

Det fungerar endast om du har firmware 4.1 och förmodligen också en iPhone 4. Eller så skriver du fel kod.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-09 12:29
Ursprungligen av Robo-X:

Det fungerar endast om du har firmware 4.1 och förmodligen också en iPhone 4. Eller så skriver du fel kod.

//Rob

Bra att jag är med i matchen idag. Jag ska uppdatera min iPhone4 ikväll

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 21:34
Ursprungligen av Robo-X:

Det fungerar endast om du har firmware 4.1 och förmodligen också en iPhone 4. Eller så skriver du fel kod.

//Rob

Nej, det fungerar på 3GS också.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 23:02
Ursprungligen av zappee:

Nej, det fungerar på 3GS också.

Ok då vet jag. Trodde det var kanske bara för iphone 4 för att kunna testa antennen bättre.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-09-09 23:07
Ursprungligen av Robo-X:

Ok då vet jag. Trodde det var kanske bara för iphone 4 för att kunna testa antennen bättre.

Apple har väl testat alla antenner

Ursprungligen av studiox:

Istället för den missvisande signalmätaren i iphone kan man använda field test. Detta försvann i fyran, men är tillbaka nu i 4.1

"ring" följande nummer *3001#12345#* så kommer du till en "hemlig app"

Jag får -115db (Allt över 113 är dåligt). Har Tre, har ett skal, håller inte ens telefonen i handen. Sitter på kontoret.

Petimetern i mig påpekar att du har glömt -tecknet i -113

Allt under -113 dBm ska det väl vara...

  • Oregistrerad
  • 2010-09-09 15:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Petimetern i mig påpekar att du har glömt -tecknet i -113

Allt under -113 dBm ska det väl vara...

Jag skrev faktiskt så avsiktligt då folk kanske inte fattade att det var minus före. Ett negativt tal betyder ju att man borde skriva "bör inte vara över -113"

Det blir lätt invecklat med dBm värden och de nivåer som vi befinner oss på:)

Och -113 dBm är jämrans låg effekt

Jämför med följande hittat på Wikipedia

Citat:

−111 dBm 0.008 pW = 8 fW Thermal noise floor for commercial GPS single channel signal bandwidth (2 MHz)

att jämföra med stjärnljus som är mycket starkare:)

Citat:

−60 dBm 1.0 nW = 1000 pW The Earth receives one nanowatt per square metre from a magnitude +3.5 star[2

-53, Telia, 3Gs, liggande på bordet, 7:e vån i centrala Malmö

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-09-10 11:09

iPhone 4
Edge: -83
3G: -101
Liggandes på bordet i mitt vardagsrum.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-14 13:33

Intressant, jag är visst den enda med superdålig mottagning. Har funderat lite på det där - undrar om olika build har olika dålig mottagning?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-09-14 20:23

-73 Telia Edge, 5 st pinnar.
-110 Telia 3G, 1-2 pinnar (hann inte se förrän den växlade till Edge)
Hemma, Härnösand. Inomhus.

Funkar inte här alls. 4.1 och iphone4 med Telia.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-14 23:30
Ursprungligen av Goflorp:

Funkar inte här alls. 4.1 och iphone4 med Telia.

Då gör du något fel eller så mår inte din telefon bra.

Ursprungligen av zappee:

Då gör du något fel eller så mår inte din telefon bra.

Kan ha missat en avslutande stjärna...

Fast ändå, vad hjälper det er vad jag har för mottagning just nu i den här sekunden på just den platsen där jag står?
Inte ett skit.
Hela tråden är ju tämligen värdelös-

"Jag står på ett ben i en bunker och ser masten och det dämpar -20dBm"

Öh?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-15 20:29
Ursprungligen av Goflorp:

Fast ändå, vad hjälper det er vad jag har för mottagning just nu i den här sekunden på just den platsen där jag står?
Inte ett skit.
Hela tråden är ju tämligen värdelös-

Du har en förmåga att dra dig till trådar du inte gillar, ett tips är att du kanske borde undvika dom istället så blir du nog gladare.

I övrigt så är det mycket betydelsefullt att få koll hur pass dålig mottagning folk har vid bra förhållanden. Att jag har -115dB mitt i Stockholm inomhus på kontoret tyder på att något faktiskt är fel och iaf. jag helt klart drabbats av Iphones dåliga mottagning.

Ursprungligen av studiox:

Du har en förmåga att dra dig till trådar du inte gillar, ett tips är att du kanske borde undvika dom istället så blir du nog gladare.

I övrigt så är det mycket betydelsefullt att få koll hur pass dålig mottagning folk har vid bra förhållanden. Att jag har -115dB mitt i Stockholm inomhus på kontoret tyder på att något faktiskt är fel och iaf. jag helt klart drabbats av Iphones dåliga mottagning.

Så enkelt är det nog inte. Det behöver inte bero på Iphones dåliga mottagning. Inomhusmottagning är alltid knepigare och du kan ha störare i din omgivning. Radiovågorsutbredning är inte alltid helt lätt att förutspå.

Ursprungligen av studiox:

Du har en förmåga att dra dig till trådar du inte gillar, ett tips är att du kanske borde undvika dom istället så blir du nog gladare.

I övrigt så är det mycket betydelsefullt att få koll hur pass dålig mottagning folk har vid bra förhållanden. Att jag har -115dB mitt i Stockholm inomhus på kontoret tyder på att något faktiskt är fel och iaf. jag helt klart drabbats av Iphones dåliga mottagning.

Inte då, jag är en glad själ, jag är i minst lika många trådar där det är glatt och trevligt. Dessutom är det inget fel på tråden som sådan, den är helt ok, jag har bara lite svårt greppa vad som diskuteras.

Jag hade bra lite svårt greppa va hela den ytterst subjektiva upplevelsen skulle vara bra till. Hur många dBm i skogen på ett visst ställe betyder ju bara något just då, just där i just den vinkeln etc. Det blir ju lite som "Bredbandskollen" som ngn sköt fullständigt i sank i femte inlägget - det var ju tokroligt.
Möjligt att man kan göra ngn form av felsökning med det här programmet om man har två stycken lurar, 10cm från varann och sedan jämför nummer då.

Möjligen kan man också dra slutsatsen av det du nämner ovan, mitt på kontoret men värdelös mottagning. Fast då är den ju så värdelös att man borde väl märka av att man tappar samtal etc ändå.

Den tillfredställer säkert "den lille mät-teknikern" i alla och envar, men den praktiska nyttan ser jag som noll om man inte har ngt att jämföra med.

-80dBm, Telia, Göteborg - sug på den !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-15 22:18
Ursprungligen av Goflorp:

Den tillfredställer säkert "den lille mät-teknikern" i alla och envar, men den praktiska nyttan ser jag som noll om man inte har ngt att jämföra med.

-80dBm, Telia, Göteborg - sug på den !

Håller med Goflorp.

Förstår inte riktigt att vissa mac/dator-användare lägger så stor tyngd vid att mäta värden, utan att det egentligen är relevant för något. T.ex. antal varv hårddisken snurrar i, hur många grader celsius processorn jobbar med, hur många staplar och dB som uppnås med iPhone... om skiten funkar, så funkar den, varför hänga upp sig på siffror för siffrornas skull?

Jag förstår givetvis att siffror kan vara bra vid felsökning. De finns ju där av någon anledning trots allt. Men när allt funkar är det som att försöka hitta fel så att man ska ha något att klaga över, eller ha något att försöka fixa.

Jag vet inte hur många dB min iPhone får, men skiten funkar bra. Om jag skulle mäta och få ett dåligt värde, skulle det innebära att jag upplever det hela fel och borde anpassa min upplevelse efter siffrorna?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-15 22:33
Ursprungligen av ibish:

Håller med Goflorp.

Förstår inte riktigt att vissa mac/dator-användare lägger så stor tyngd vid att mäta värden, utan att det egentligen är relevant för något. T.ex. antal varv hårddisken snurrar i, hur många grader celsius processorn jobbar med, hur många staplar och dB som uppnås med iPhone... om skiten funkar, så funkar den, varför hänga upp sig på siffror för siffrornas skull?

Jag förstår givetvis att siffror kan vara bra vid felsökning. De finns ju där av någon anledning trots allt. Men när allt funkar är det som att försöka hitta fel så att man ska ha något att klaga över, eller ha något att försöka fixa.

Jag vet inte hur många dB min iPhone får, men skiten funkar bra. Om jag skulle mäta och få ett dåligt värde, skulle det innebära att jag upplever det hela fel och borde anpassa min upplevelse efter siffrorna?

Off topic, men antal varv är det viktigaste för en hårddisk...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-09-15 11:40

Det intressanta är väl möjligen jämförelsevärdena på samma plats mellan olika iPhones 4,3GS eller 3G?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-09-15 13:49

Ävsala på Värmdö
-90dB
Droppar till -109dB vid dödsgreppet

Bevaka tråden