"Den funkar ju inte ..."

Inom det här konstaterandet ryms en ocean av olika fel, allt från rena bagateller till totalt stendöd utrustning - som ryker....

Exempel kan vara

Fel på datorn i sig, startar ej, kopplar ej upp sig, program startar ej, missljud etc.

Fel på anslutna saker; USB-möss, scanners, skrivare

Fel på skärm; brum, missljud, flimmer, färgvariationer.

Fel på nätverk, fel på kablar, anslutningar

Fel kan ligga i hårdvara eller i mjukvara.

var börjar man?

Några felsökningsgrunder:

Förenkla och provocera;
Förenkla och ta bort så många felkällor som möjligt och se om felet kvarstår eller försvinner. I praktiken alltså, dra ur USB-saker, ta ur kort, koppla ur skrivare etc.
Kvarstår det får man fortsätta med nästa steg.
Försvinner det får man koppla in sakerna en efter en tills felet uppstår.

Ex en USB-ansluten mus gör att datorn hackar. felet hittas och man skaffar en ny mus.

Prova en annan;
Är man säker på att det ÄR musen? Prova med kompisens. Det kan ge väldigt mycket information att se om man kan provocera fram samma fel med en annan mus - som bevisligen funkar på kompisens maskin.
Man kan också prova ANNAN VÄG; Trådlös enhet krånglar, kan man ansluta till den med kabel? Skärm funkar inte, kan man använda en annan utgång, annan kabel till annan ingång på skärmen?

Starta om den.
Krånglande enheter såsom routers, accesspunkter, skrivare mm kan behöva en digital "spark i arschlet" ibland, att starta om dem gör det. Ibland kan man behöva trycka in en resetknapp på dem. Tänk på vad du gör innan du trycker in en sådan bara.
Du kanske skall kolla i manualen... VAD "glöms bort" ? Allt? eller bara vissa inställningar?
* Reset SMC, PMU etc kommer in här senare.

Firmware, är den färsk?
Routers, skrivare, accesspunkter mm har lite inbyggd programvara ibland. Programvaran ligger i ett par chips och brukar kallas FirmWare. Ibland behöver den uppdateras.
Om man vill förvandla sin router till en tegelsten är det en bra grej att avbryta en Firmware-uppdatering dra ur sladden funkar bra.

Är programvaran i datorn färsk?
Sällan ett problem eftersom macar updateras hela tiden genom den automatiska programuppdateringen. Men det är ju inte allt som uppdateras där.
Är verkligen din programvara för din Wacombräda så färsk att den klarar Snow Leopard?
Kolla på tillverkaren av prylen i frågas hemsida. Sök under support.
Trådlösa saker brukar vilja vara trådanslutna under uppgradering av FirmWare.

Missljud?
Bland det svåraste som finns är ljud av olika slag. "Låter som en Stenkross" är ju rätt lätt, men "min hårddisk tickar ibland" - ja, det kan ju vara helt normalt.
Temp ("min xxxxx blir väldigt varm, 78grader") är en annan sak - där kan man ju objektivt blanda in en termometer och få ett mätvärde. Ljus är görsvårt.
Mitt generella råd kring ljud, ta med den till en tekniker, ställ den på bordet och be honom lyssna! tekniker blir VÄLDIGT intresserade om man bjur på lite bakverk

Minnen...
Minneskretsar på macar ger de mest konstiga fel. Från att datorn ibland fryser till att den hackar, går trögt och ofta framkallar den hemska "Kernel Panic"-sidan. Hela skärmen fylls med text om att starta om datorn.
vad man KAN göra i detta fall är att "jonglera minnen", man tar ut minnena och sätter tillbaka dem ett och ett. Starta maskinen och lyssnar om man får felkoder eller liknande.

* länk till tut/blink på appleprylar här senare.

Ta hjälp av andra
Här kommer vi på 99.se in. Kan du kanske ha kollat några av sakerna i texten ovan först. Startat om? kollat med kompisens? etc etc. Det går inget vidare?

Tänk då på att det är bra om de som skall hjälpa dig möts av ett inlägg där du skriver vad det är för grej, vad har du för operativ, hur yttrar sig felet osv TYDLIGT.

Bra inlägg:

Citat:

hej, min dator,
en iMac 27" från 2010, "om den här datorn säger" 2,66GHz Intel Core i5, 8GB Ram
Den fryser emellanåt, kanske en sekund och kommer sedan igång igen. Sedan kan det gå allt mellan 10s till en minut tills nästa sekundlånga frysning kommer.
Datorn har 10.6.4 och jag har inget konstigt förutom mus, wacombräda och en Brother DCP-350C skrivare ansluten.

jag har provat ...... bytt den och den prylen etc...

Ja, ni förstår själva att det blir lättare för den som hjälper att hjälpa.

Dåligt är att inte ge tillräckligt med information och heller inte följa de råd man får.

"Min data hackar ibland" ger liksom inte mkt att gå på.:">