Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS-konsult bra idé?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag har mångårig erfarenhet av att koda i Cocoa och när iPhonen kom så var det klart nästa kul grej att testa idéer på
Efterhand som åren gått har jag blivit mer och mer sugen på att starta eget, då som konsult antagligen

Vad tror ni, finns det en marknad för en iOS/MacOSX-konsultfirma?

Jag bor i Helsingborgsområdet om det skulle spela någon roll

Mvh
André

Det finns ju redan många Mac OS-konsulter och företag som utvecklar skräddarsydda appar till iOS, så rent generellt finns det helt klart en marknad (och konkurrens)

Sen är det ju alltid att få tillgång till den där marknaden som kan vara knepigt men som mjukvarukonsult är det rätt små investeringar och lågt risktagande (annat än vad gäller din arbetstid) så på det sättet är ju ditt utgångsläge tacksamt.

Du behöver minst en kund, och du behöver göra ett bra jobb. Sedan rullar det förhoppningsvis på...

Många som startar eget har en en på tok för stor fokus på, företagsnamn, logotyp, visitkort och andra i det här sammanhanget totalt ovidkommande saker.

Du måste dock kunna bevisa att du är bra genom att ha ett vettigt arbetsprov, vilket rimligtvis borde vara en App!

Det finns många som vill ha appar, starta firman och marknadsför dig så hittar du nog snart kunder.

Var noga med tänka igenom vilken affärsnytta appar kan tillföra för olika typer av kunder; interna eller externa applikationer, marknadsföring, tjänst till deras kunder m.m.

Du kommer att inte bara behöva koda appen, du måste även hjälpa kunden att förstå vad det nya mediet innebär och ger för möjligheter. Tänk även på din merförsäljning: supportavtal, uppdateringar av apparna, m.m.

Om jag var du skulle jag testa knyta mig till en befintlig aktör som redan utvecklar iOS appar eller kanske en webbyrå som behöver iOS kompetens. Kan vara vettigt att komma igång på det sättet och dom flesta är bra på att utveckla eller sälja - inte båda två.

Om du kan få ett heltidsuppdrag för en lägre timpenning (säg 450kr/tim) till att börja med så blir det ju ca 850.000kr om året i intäkter i din firma utan att du behöver lägga tid eller energi på att jaga kunder.

Well, sagt och gjort!

Har nu startat upp i Helsingborg ifall någon är intresserad!
LindApp AB – Apputveckling för iPhone, iPad, Android och Windows Phone 7

Kul! Lycka till!

Jättegrymt!

Skickar ett PM till dig med lite idéer

1
Bevaka tråden