Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 300D

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-08-20 11:02

På en presskonferens i London i morse visade Canon upp en ny digital systemkamera.

Kameran är baserad på EOS 300V och har en CMOS-sensor på 6,30 miljoner pixlar och ett lågt pris.

I Sverige rekommenderar Canon ett pris på 12750:- inklusive en ny optik 18-55mm.
Kamerahuset går naturligtvis att köpa löst för ett par tusenlappar mindre.

1,6x brännviddsförlängning precis som på EOS 10D.

Den nya optiken (18-55) är specialkonstruerad till 300D men självklart går det att använda vilken EOS-optik som helst. 18-55 optiken passar dock endast 300D, inte 10D eller övriga EOS-modeller.

Fullständiga specifikationer, bilder mm här!

Edit: Lade till länk.

Den verkar vara ett vettigt alternativ till Sony´s nya.
Svenska Canon har redan lagt ut info om den.Canon

  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 11:35

Det är väl stor skillnad på den mot sonys nya. Det här är väl en d-slr, alltså en digital spegelreflexkamera, medans sonys nya har en liten lcd-skärm i sökaren.

Har du någon gång använt en d-slr så vill du aldrig ha något annat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Det är väl stor skillnad på den mot sonys nya. Det här är väl en d-slr, alltså en digital spegelreflexkamera, medans sonys nya har en liten lcd-skärm i sökaren.

Har du någon gång använt en d-slr så vill du aldrig ha något annat.

Ja, det vet jag väl.
Har själv en 10D, elektroniska sökare är värdelösa.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-23 00:30

Laddade ner "testbilderna"/"reklambilderna" hos Canon, det lär nog bli redigt med kö för att köpa en sån där... dpreview har klottrat ner några rader om underverket.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A
...en ny optik 18-55mm....

vad motsvarar dess brännviddsuppgifter i 35mm perspektivet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
vad motsvarar dess brännviddsuppgifter i 35mm perspektivet?

28-88 enligt Cyberphoto.

Fy vad man blir sugen! *dregglar*

Canon kommer att sopa banan med konkurrenterna nu.
Fina grejor för lite pengar. Helt rätt.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-23 12:03

Fast det är plast.
Och om man tar några tusen bilder i månaden så utsätts kameran för mer slit än om den används av en proffesionell fotograf… kameran skall med på semester, släkträffar, barnkalas…
Nej. Jag väntar nog och ser vad priset blir på Olympus E-1. Där har vi ett gediget kamerahus och med optik som utnyttjas fullt ut av sensorn. Dessutom har canon bara ett buffertminna på 4 bilder, sedan får du vänta på att de skall skrivas till minneskortet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Fast det är plast.
Och om man tar några tusen bilder i månaden så utsätts kameran för mer slit än om den används av en proffesionell fotograf… kameran skall med på semester, släkträffar, barnkalas…
Nej. Jag väntar nog och ser vad priset blir på Olympus E-1. Där har vi ett gediget kamerahus och med optik som utnyttjas fullt ut av sensorn. Dessutom har canon bara ett buffertminna på 4 bilder, sedan får du vänta på att de skall skrivas till minneskortet.

Canon har en kamera för såna höga krav och det är EOS 10D. Den kameran är också bra prissatt, den var ju lite av en bomb när den kom också. Man får ju ändå inse att Canon måste spara någonstans om de ska får ner priset i klass med 300D.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-23 22:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Fast det är plast.
Och om man tar några tusen bilder i månaden så utsätts kameran för mer slit än om den används av en proffesionell fotograf… kameran skall med på semester, släkträffar, barnkalas…
Nej. Jag väntar nog och ser vad priset blir på Olympus E-1. Där har vi ett gediget kamerahus och med optik som utnyttjas fullt ut av sensorn. Dessutom har canon bara ett buffertminna på 4 bilder, sedan får du vänta på att de skall skrivas till minneskortet.

Och Olympus är just...Olympus

/ E

  • Oregistrerad
  • 2003-08-23 23:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av ripley609
Och Olympus är just...Olympus

/ E

Precis! Olympus grejer tycker jag är väldigt trevliga, har en Olympus E-20 själv. Har några gamla OM-2:r liggande någonstans som jag använde innan jag gick över till digitalt. Helt nöjd med deras kameror hittils. Självklart finns det några grejer som jag inte är nöjd med när det gäller E-20 men de sakerna försvinner i och med E-1, tex litet buffertminne vilket är en av nackdelarna med EOS 300D. Har inte haft förmånen att använda canons, eller nikons d-slr-kameror utan bara deras vanliga spegelreflexer så de kan jag inte yttra mig om. Antar att dessa är alldeles ypperliga kameror men ligger lite för dyrt i pris för mig.
Tycker det är bra att canon ny släpper en kamera med bra prestanda till rimligt pris men för att inte bli besviken så tror jag att man skall vara medveten om att det är just en stor hög med plast man får i kartongen…

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-23 23:52

Det finns bara ett sätt att veta vilka som är bäst på marknaden.
Som i alla år hänger de med så bra, alltså Canon och Nikon !

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Som i alla år hänger de med så bra, alltså Canon och Nikon !

Och det kan vi tacka Koreakriget för...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-24 09:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Tycker det är bra att canon ny släpper en kamera med bra prestanda till rimligt pris men för att inte bli besviken så tror jag att man skall vara medveten om att det är just en stor hög med plast man får i kartongen…

Stor hög med plast. Har du sett den?
Känt på den? Använt den?
Jag har använt Canon sedan länge. Skulle inte tro att dom släpper något skräp.

/ E

  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 19:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av ripley609
Stor hög med plast. Har du sett den?
Känt på den? Använt den?
Jag har använt Canon sedan länge. Skulle inte tro att dom släpper något skräp.

/ E

Nej jag har tyvärr inte haft nöjet att känna på den än, men jag skall göra det så fort jag har möjlighet.
Vill inte starta något krig mellan varumärkesfanatiker… men det är väl klart att det är skillnad på ett kamerahus med bland annat infattning för objektiven gjutet i plast och ett hus helgjutet i metall. Slängde härromdagen min kamera i golvet… fastnade i remmen och drog kameran ned från bordet… utan minsta synlig åverkan. Tveksamt om en plastinfattning hade stått pall mot det om kameran hade landat på objektivet.

Jag har en Canon EOS 30 och den är mycket solid och bra. EOS 300 känns dock lite "sladdrigare"...måste jag tillstå. Men, det blir nog en 300D ändå...riktigt sugen blir man i alla fall

  • Oregistrerad
  • 2003-08-26 19:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Jag har en Canon EOS 30 och den är mycket solid och bra. EOS 300 känns dock lite "sladdrigare"...måste jag tillstå. Men, det blir nog en 300D ändå...riktigt sugen blir man i alla fall

Jasså finns den ute i butik nu? Var, var???

jag menar EOS 300 - inte 300D

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Det finns bara ett sätt att veta vilka som är bäst på marknaden.
Som i alla år hänger de med så bra, alltså Canon och Nikon !

Jag skulle säga Canon och Olympus. Canon är rent ruggiga med sina senaste nyheter, men Olympus har också några riktiga ess.

Hos Nikon hittar jag inte en enda kamera som jag vill ha. Tråkiga och finesslösa bredvid Canon och Olympus.

Ok, vilka är lässugna?

Det har, likt svampar på hösten, poppat upp ett gäng tester av EOS 300D:

Digital Photography Review:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

Imaging Resource:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/EDR/EDRA.HTM

Steves Digicams:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/300d.html

Digital Camera Resource:
http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_300d-review/

Trevligt! Visserligen har jag redan beställt en men ändå.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 21:08

Jag har klämt på en Canon 300D på Expert i dag. lite plastig var den, men jag gillade den. Fin sökare och och logiska menyer. Retade mig lite på det höga slutarljudet samt blixtens "autopopup" funktion, det kändes som en midre explosion när blixten åkte upp. Frågan är nu bara om priset kommer att rasa snart då jag mer eller mindre har bestämt mig för denna. EOS 300 den analoga versionen kostar bara 2945:-, hur mycket mer kostar det egentligen att producera den digitala versionen. Utvecklingskostnanderna för den digitala är nog skyhöga men ändå.

Jag hittade ett nytt test

Fotosidans 300D inlägg

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
EOS 300 den analoga versionen kostar bara 2945:-, hur mycket mer kostar det egentligen att producera den digitala versionen. Utvecklingskostnanderna för den digitala är nog skyhöga men ändå.

Jo, det ligger enorma kostnader bakom denna utveckling och än så länge tror jag att produktionskostnaderna ligger på ett helt annat plan är för analoga kameror.

Men för företag som Canon så är en svåra tiden över. Jag läste någonstans (det var för länge sedan för att komma ihåg var) att övergången till digitala kameror och den extremt snabba utvecklingen som varit har nästan tagit knäcken på många av de stora företagen. Men de som klara sig har nu goda tider framför sig, för nu är det värsta gjort och nu börjar volymerna bli riktigt stora så de kan tjäna pengar igen. Jag kan tänka mig att t.ex. IXUS 400 har varit en guldgruva för Canon just eftersom de fått sälja enorma mängder av den.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-10-05 22:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Jag har klämt på en Canon 300D på Expert i dag...Retade mig lite på det höga slutarljudet samt blixtens "autopopup" funktion...

Poppar upp gör den bara i grön-fyrkant-läget har jag för mig. Alltså i helautomatläget. Så det kan du ju styra själv.
Slutarljudet låter väl som vilken normaltyst systemkamera som helst. Eller ska vi säga spegelljudet, det är väl den som låter mest när den åker upp och ned igen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 23:45

Nu har jag inte använt någon av de andra dslr-kamerorna men min olympus e-20 låter ingenting när man trycker på avtryckarn. Slutarljudet är pålagt och kommer från en liten högtalare under kameran, man kan välja mellan två olika eller stänga av det helt?
Har canons dslr en annan typ av slutare eller är detta ljudet också pålagt?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 23:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A
Slutarljudet låter väl som vilken normaltyst systemkamera som helst. Eller ska vi säga spegelljudet, det är väl den som låter mest när den åker upp och ned igen.

Ljudjämförelse mellan 300D och 10D

Bild på det hela.

Så visst låter 300D lite mer och grövre än 10D i alla fall. Fast det skiljer en fem lappar eller så mellan kamerorna. Sen är det väl inte alla som bryr sig i det heller, för mig spelar det mindre roll. Däremot så anser jag att kameran är på gränsen till överplastig. Jag överdriver kanske lite, men ett ännu lägre pris hade kompenserat för detta. Men man kan inte få allt för dom pengarna antar jag...

Skall vi gissa på ett pris runt 7 - 8 000:- till sommaren?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 00:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Har canons dslr en annan typ av slutare eller är detta ljudet också pålagt?

Det är spegeln som hoppar upp och ner som låter. Vet inte hur dom har löst det på Olympusen, men det borde rimligtvis vara samma då E-20 skall ha optisk spegelreflex sökare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-06 00:19

Fick min 300D i fredags och har bara hunnit testa det mest grundläggande i den.
Så här långt är jag mycket nöjd!
Plastigheten tycker jag inte är något problem, den har en lagom tyngd och det upplevs inte som en plastig kamera.
Som vanligt med Canons system kameror ligger den perfekt i handen. Allting sitter där man förväntar det.
Jag upplever den som snabb, starttiden är kort och den skriver snabbt till kortet.
Allt är relativt, men min uppfattning är att detta är en perfekt kamera, till ett överkomligt pris.

Bevaka tråden