Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone batterikondition?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har precis fått en begagnad iPhone 3Gs där batteriladdningen rasar löjligt fort. Bara någon timme efter fulladdning hade den tappat 5% och ytterliggare 3 timmar senare så har den bara 90%.

INGA samtal har gjorts, Wifi AV, Bluetooth AV, 3G AV, Push AV etc.

Jag har kollat i AppStore men de batteri-relaterade apps jag hittar är bara glorifierade front-ends för att visa den % som visas högst uppe i displayen.

Finns det något sätt att se i vilket skick batteriet är på det sätt man kan se laddbarheten på en bärbar Mac med CoconutBattery ?

coconutBattery 2.7 - by coconut-flavour.com

Jag är inte ute efter tips hur man sköter det eller apps som visar laddninggrad, för det finns det massor av, utan jag vill se hälsan på batteriet.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 17:12
Ursprungligen av LCR:

Jag har precis fått en begagnad iPhone 3Gs där batteriladdningen rasar löjligt fort. Bara någon timme efter fulladdning hade den tappat 5% och ytterliggare 3 timmar senare så har den bara 90%.

INGA samtal har gjorts, Wifi AV, Bluetooth AV, 3G AV, Push AV etc.

Jag har kollat i AppStore men de batteri-relaterade apps jag hittar är bara glorifierade front-ends för att visa den % som visas högst uppe i displayen.

Finns det något sätt att se i vilket skick batteriet är på det sätt man kan se laddbarheten på en bärbar Mac med CoconutBattery ?

coconutBattery 2.7 - by coconut-flavour.com

Jag är inte ute efter tips hur man sköter det eller apps som visar laddninggrad, för det finns det massor av, utan jag vill se hälsan på batteriet.

LCR

Det närmsta jag har hittat är battery doctor som ska ladda "extra" bra.

Har du testat en restore? Brukar lösa de flesta problem.

Ursprungligen av zappee:

Det närmsta jag har hittat är battery doctor som ska ladda "extra" bra.

Har du testat en restore? Brukar lösa de flesta problem.

Jag ska kolla Battery Doctor, men det handlar inte om det, jag vill se vad status på batteriets kondition är som jag sa, vad skicket är.

Det finns massor av tips om hur man kan hålla batteriet i bra skick, ladda si ladda så, men hur bra eller dåligt är batteriet just nu (begagnat)?

LCR

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-21 18:22
Ursprungligen av LCR:

Jag ska kolla Battery Doctor, men det handlar inte om det, jag vill se vad status på batteriets kondition är som jag sa, vad skicket är.

Det finns massor av tips om hur man kan hålla batteriet i bra skick, ladda si ladda så, men hur bra eller dåligt är batteriet just nu (begagnat)?

LCR

Det går inte att "se" hur bra ett batteri är. Det enda man kan göra är att ladda ur det med en känd ström och se hur lång tid det tar innan det blir tomt. Finns inga genvägar

Ursprungligen av zappee:

Det närmsta jag har hittat är battery doctor som ska ladda "extra" bra.

<sarkasm> Ja det låter ju som något man kan lita på. </sarkasm>

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 18:26

Apple har programvara som kan se exakt hur ett iPhone batteri mår och en hel del annan statistik men det finns bara tillgängligt för deras servicetekniker. Det kanske är bäst att gå och fråga dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-21 18:41

Helt OT men ändå... Någon som vet hur det är med det sk minnet? Att ett batteri mår bra av att laddas upp och ur då och då?

Ursprungligen av xms67:

Helt OT men ändå... Någon som vet hur det är med det sk minnet? Att ett batteri mår bra av att laddas upp och ur då och då?

Minneseffekt i batterier har väl inte existerat sedan NiCd-tiden någon gång på 90-talet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-21 22:29
Ursprungligen av Capeman:

Minneseffekt i batterier har väl inte existerat sedan NiCd-tiden någon gång på 90-talet...

Det är min uppfattning också, men någonstans såg jag att Apple rekomenderar att en gång per månad ladda fullt och ladda ur helt..?

Ursprungligen av xms67:

Det är min uppfattning också, men någonstans såg jag att Apple rekomenderar att en gång per månad ladda fullt och ladda ur helt..?

Men jag har precis läst, EFTER att jag gjort det, att man INTE ska ladda ur sin iPhone/iPod HELT för det kan skada både batteri och annat... ?!

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 23:59

Från Apple:

Ursprungligen av http://www.apple.com/batteries/iphone.html:

Use iPhone Regularly
For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Be sure to go through at least one charge cycle per month (charging the battery to 100% and then completely running it down).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 14:37
Ursprungligen av LCR:

Men jag har precis läst, EFTER att jag gjort det, att man INTE ska ladda ur sin iPhone/iPod HELT för det kan skada både batteri och annat... ?!

LCR

Vart läste du det?

Ursprungligen av xms67:

Vart läste du det?

Citat:

One should not let the battery drain completely before charging. On modern devices using battery technologies like lithium-ion, completely discharging the battery may be very bad for it’s circuitry and usually contributes to a shorter lifespan.

Tips: Calibrate and Prolong Your iPhone's Battery Life | One More Tap

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 17:27

Fast nu sager ju Apple (som har tillverkat mobilen och ar experter pa sina batterier) raka motsatsen. Batterier ar dessutom okanda for att konstant bli missforstadda av oss vanliga dodliga, sa ta den sidan med en STOR nypa salt.

Vore ändå intressant att se hur mycket laddningskapacitet är kvar jämfört med nytt så att man kan avgöra om det är telefonen som drar mycket eller batteriet som är dåligt.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 01:44
Ursprungligen av LCR:

Vore ändå intressant att se hur mycket laddningskapacitet är kvar jämfört med nytt så att man kan avgöra om det är telefonen som drar mycket eller batteriet som är dåligt.

LCR

Well, det ser inte ut som att du kan göra det på egen hand. Såvida du inte vill plocka ur batteriet och koppla upp det till en annan krets och mäta det den vägen. Det bästa alternativet är nog att kolla med Apple. Och kanske köra en full restore först så att inget skräp ligger och drar i bakgrunden.

Har haft den på över natten, i 2G läge utan Wifi, BT, Push m.m. och den gick ner 2% så det var ok, men det är kanske jag som är ovan att rent användande drar mycket.

Tack för svaren, nu vet jag iaf.

LCR

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-22 22:27

Det är skillnad på att "manuellt" dra ur batteriet helt och att låta en enhet (dator, iPad etc) dra ur batteriet tills enheten dör. Den är programmerad att inte dra ur batteriet helt och hållet.
Att däremot lagra en enhet med ett urladdat batteri i flera månader kan göra att batteriet blir helt urladdat och kan bli skadat.

Ursprungligen av kenjon:

Det är skillnad på att "manuellt" dra ur batteriet helt och att låta en enhet (dator, iPad etc) dra ur batteriet tills enheten dör. Den är programmerad att inte dra ur batteriet helt och hållet.
Att däremot lagra en enhet med ett urladdat batteri i flera månader kan göra att batteriet blir helt urladdat och kan bli skadat.

Jo, det har du helt rätt i, och med tanke på hur lätt det är att det händer att man tömmer en iPhone på kräm i och med att den är på, till skillnad från en iPod som somnar, så vore det ganska billigt om den tog skada av det...

LCR

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-23 13:13

Tja, är den jailbreakad? Isf borde du ju kunna manuellt i terminalen gå in och se hur många mHa som batteriet är laddat med när det är på 100% och jämföra det med ett nytt batteri. Fråga mig inte vart någonstans den informationen finns i en iPhone bara.

Ursprungligen av Davey:

Tja, är den jailbreakad? Isf borde du ju kunna manuellt i terminalen gå in och se hur många mHa som batteriet är laddat med när det är på 100% och jämföra det med ett nytt batteri. Fråga mig inte vart någonstans den informationen finns i en iPhone bara.

Nope

LCR

Lyfter fram denna tråd...

Jag har fått erbjudande om att köpa ett antal iPhone 3G, och då de tydligen har originalbatterierna så är det av intresse att veta vilka som har någorlunda användbara batterier och vilka som är dåliga.

Det är orimligt att ladda alla och sedan se hur länge de håller.

Finns det någon som vet något sätt att se laddningskapacitet på batteriet ala CoconutBattery ???

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-06 21:19

Det tror jag inte. Alla dessa program sparar väl data under ett antal laddningar för att sedan utvärdera vad som verkar vara verkligheten för batteriet.
Att mäta batteriers kapacitet utan att ladda ur dem från fulladdat är näst intill omöjligt. Man måste gissa. Känner man till hur t ex spänningskurvan ändrar sej för ett specifikt batteri, kan man gissa sej till dess laddningstillstånd, och kvarvarande kapacitet. Men eftersom batterierna består av flera celler, mäter man inte dessa var för sej, utan totalen. Om en cell "dyker" snabbare än normalt, förstörs hela batteriets kapacitet.
Jag vet inte om mitt spånande gav dej något, men du har nog ingen enklare väg att gå än att ladda alla, och se hur länge de håller.

Ursprungligen av kenjon:

Det tror jag inte. Alla dessa program sparar väl data under ett antal laddningar för att sedan utvärdera vad som verkar vara verkligheten för batteriet.
Att mäta batteriers kapacitet utan att ladda ur dem från fulladdat är näst intill omöjligt. Man måste gissa. Känner man till hur t ex spänningskurvan ändrar sej för ett specifikt batteri, kan man gissa sej till dess laddningstillstånd, och kvarvarande kapacitet. Men eftersom batterierna består av flera celler, mäter man inte dessa var för sej, utan totalen. Om en cell "dyker" snabbare än normalt, förstörs hela batteriets kapacitet.
Jag vet inte om mitt spånande gav dej något, men du har nog ingen enklare väg att gå än att ladda alla, och se hur länge de håller.

På en bärbar Mac går man in i About this Mac och tittar på Power så får man ut följande (på denna MacBook):
Battery Information:

Model Information:
Serial Number: 6N8...
Manufacturer: SMP
Device name: bq20z951
Pack Lot Code: 0000
PCB Lot Code: 0000
Firmware Version: 002a
Hardware Revision: 000a
Cell Revision: 0100
Charge Information:
Charge remaining (mAh): 3394
Fully charged: Yes
Charging: No
Full charge capacity (mAh): 3474
Health Information:
Cycle count: 206
Condition: Normal
Battery Installed: Yes
Amperage (mA): 0
Voltage (mV): 12477

och det är ju ett antal celler...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-06 21:39

Visst, och man kan nog tro på värdena om mAh om man har laddat och laddat ur den några gånger innan man kollar. Men om du hämtar ut en helt ny dator och kollar där, så är det bara gissning.
Om det fanns ett batteriprogram inbyggt i iOSenheterna, som sparade info varje gång, då hade du förstås kunnat sett det nu direkt. Men eftersom det inte finns, utan du i så fall måste installera ett, tar det några laddningar innan det visar rätt.

Något praktiskt förslag till hur man bäst/enklast uppskattar ett batteris laddningsgrad (på flertalet iPhones) ?

Grejen är den att batteritid varierar ganska mycket.

Min iPhone 3Gs (inte samma som då jag startade denna tråd) har länge varit bra, men bara för en vecka sedan sjunker batteriets laddningsgrad oroande fort. Japp, jag har gjort en reset, någon gång ibland gått ner under 20% men inte gjort någon systemuppgradering på länge (dvs mjukvaran har inte förändrats).

En cycle = under 50%.. Det betyder inte att man måste dra ner den hela vägen till 0.

Att byta ett batteri på en 3gs är inte så farligt dyrt. Jag hade bytt batteriet istället för att leta upp program för att se dess hälsa..

Ursprungligen av youfixit.se:

En cycle = under 50%.. Det betyder inte att man måste dra ner den hela vägen till 0.

Att byta ett batteri på en 3gs är inte så farligt dyrt. Jag hade bytt batteriet istället för att leta upp program för att se dess hälsa..

Nej, men det står att man ska dra den under 20% någon gång ibland.

Jag pratar ett antal iPhone och vill inte sitta och byta batterier för att sedan försöka få tillbaka mina pengar när jag säljer dem...

Ursprungligen av youfixit.se:

Att byta ett batteri på en 3gs är inte så farligt dyrt. Jag hade bytt batteriet istället för att leta upp program för att se dess hälsa..

Såklart, är ju ditt jobb, lite skillnad mot gemene man

Har inte hunnit läst detta än, men ska...

The truth about iPhone battery lifespan | Macworld

Bevaka tråden