Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är Apple-kunder så lydiga konsumenter?

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Under ett flertal år tror jag att många Mac ägare har känt sig som en medveten och alternativ skara som gjort ett klokare val när de köpt Apple produkter. Det var sannolikt "äkta" Apple var en underdog och kämpade för sin överlevnad.

Märkligt nog så lever denna känsla av att tillhöra en utvald och exklusiv skara kvar även nu när Apple är en gigant och vi rättar in oss i ledet som lydiga konsumenter. (ja jag till hör dom, har en iMac, Mac Mini och Iphone)

Men den känslan börjar ge en dålig eftersmak, är sugen (naturligtvis) på en iPad men jag kommer inte under några omständigheter köpa den.

Varför ?

Jo för att det räcker nu, iPad är utan tvekan en bra produkt men Apple's prissättning mellan modellerna samt att det inte går att sätta i ett minneskort. Runt 3000 Kr i prisskillnad mellan 16 Gb och 64Gb modellen och ingen minneskortsplats. Apple's strategi i ett nötskal, "lura dumskallarna att köpa den dyraste" och vi konsumenter accepterar det utan ett ord.

Det är bara i Apple världen detta fungerar så varför är Apple kunder så lydiga ?

Senast redigerat 2010-11-29 10:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 11:11

Apple är visserligen bra på att ta betalt för uppgraderingar, men sen är det sällan en bra affär att köpa värstingmodellen i den här branschen, steget under brukar vara en hygglig optimering...

Sedan måste man ju tillstå att det finns en rätt stor lojalitet mot Apple bland kunderna, men man har skickligt byggt och förvaltat ett varumärke, något väldigt få andra i branschen gjort tidigare, det börjar först komma nu. Jämför det med bilar; "alla borde köra skoda", men alla gör det ju inte...

/magnus

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-29 11:48

Lydig konsumet? Det var ett konstigt tänkande. Jag har använt Mac för att det var den dator som på 80-talet väckte min intresse för datorer. Senare har jag hållit kvar vid Mac just på grund av att den, i mina ögon, varit överlägsen konkurrenterna på så många punkter, som jag anser viktiga.

Det samma gäller med iPod/iPhone. Ingen annan MP3/telefon före Apples versioner fungerade tillfredsställande för mig, med Mac OS, men med iPod/iPhone ändrades detta.

Så, som jag ser det så är det inte enbart Apple som gör så bra produkter att jag i princip uteslutande använder deras, utan även bristen på andra tillverkares intresse för att tillgodose ett behov som fanns tidigare, innan Apple fick de ekonomiska resurserna att ta tag i saken själva.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-29 11:49
Ursprungligen av Pellib:

Jo för att det räcker nu, iPad är utan tvekan en bra produkt men Apple's prissättning mellan modellerna samt att det inte går att sätta i ett minneskort. Runt 3000 Kr i prisskillnad mellan 16 Gb och 64Gb modellen och ingen minneskortsplats. Apple's strategi i ett nötskal, "lura dumskallarna att köpa den dyraste" och vi konsumenter accepterar det utan ett ord.

Det är bara i Apple världen detta fungerar så varför är Apple kunder så lydiga ?

Du glömde skriva att det saknas USB-uttag också, det brukar höra till när drevet går...;)

Håller i stort med er om det ni säger om Apple produkterna.

@Goflorp
"Apple har nog aldrig ens kommit i närheten att tänka tanken att "nu lurar vi de jävlarna, hö hö".
Den kan du glömma."
Nej inte med dom orden, men det är precis vad de tillåts göra utan att vare sig media eller flertalet konsumenter opponerar sig, samtliga rättar in sig i ledet, prissskillnaden mellan 16 och 64 Gb är ett bra exempel på det.

Deta handlar inte om "PC-Folket" som du uttrycker det, hur många förutom ungdomar som lirar tror du intresserar sig för siffror ? Det är bara fånigt att ta ner diskussionen på den nivån.

@Matsolov
Håller med dig, skillnaden nu mot tidigare är att Apple har makt, makt att styra och kontrollera i princip samtliga led.

@vips
Håller med.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-29 12:17
Ursprungligen av Pellib:

@Matsolov
Håller med dig, skillnaden nu mot tidigare är att Apple har makt, makt att styra och kontrollera i princip samtliga led.

Men den makten har de andra tillverkarna gett Apple eftersom dom inte har brytt sig om den marknaden tillräckligt, förmodligen för att dom inte såg någon större vinst. Och nu när Apple visat vad deras användare vill ha och ökat sina marknadsandelar enormt så klarar inte konkurrenterna ändå av att leverera, trots att dom har facit.

Slutsatsen från mig är att du har fel, Apple har inte mer makt än andra företag då dom fortfarande är beroende av att ge kunderna vad dom vill ha. Och får vi inte det så köper vi inte (trots vad vissa tror, att vi som använder Apples produkter är slavar, utan egen vilja, under dem) produkterna. Sen är det upp till Apples konkurrenter att visa att dom också kan leverera.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men den makten har de andra tillverkarna gett Apple eftersom dom inte har brytt sig om den marknaden tillräckligt, förmodligen för att dom inte såg någon större vinst. Och nu när Apple visat vad deras användare vill ha och ökat sina marknadsandelar enormt så klarar inte konkurrenterna ändå av att leverera, trots att dom har facit.

Slutsatsen från mig är att du har fel, Apple har inte mer makt än andra företag då dom fortfarande är beroende av att ge kunderna vad dom vill ha. Och får vi inte det så köper vi inte (trots vad vissa tror, att vi som använder Apples produkter är slavar, utan egen vilja, under dem) produkterna. Sen är det upp till Apples konkurrenter att visa att dom också kan leverera.

Du har alldeles rätt, det jag vänder mig emot är att de tillåts använda den makten. Samtliga etablerade led accepterar Apples villkor. Ta lanseringen av iPad, alla operatör i Sverige måste utan undantag följa Apples instruktioner, jag kan inte se det som något positivt att en leverantör ges så mycket makt att de kan diktera villkoren fullständigt.

Ursprungligen av Pellib:

Du har alldeles rätt, det jag vänder mig emot är att de tillåts använda den makten. Samtliga etablerade led accepterar Apples villkor. Ta lanseringen av iPad, alla operatör i Sverige måste utan undantag följa Apples instruktioner, jag kan inte se det som något positivt att en leverantör ges så mycket makt att de kan diktera villkoren fullständigt.

Vilka instruktioner måste operatörerna (antar att du menar Telia m.fl) följa? De får inte ens sälja Ipaden som det ser ut nu. Den distribueras bara via Apples "datorkanaler"

Ursprungligen av Hjopek:

Du glömde skriva att det saknas USB-uttag också, det brukar höra till när drevet går...;)

Handlar inte om en specifik produkt, iPad var ett bra exempel bara.

@goflorp
Läste din post igen och det här måste vara det mest naiva som någonsin skrivits på detta forum, du får förlåta mig men jag tror inte det existerar en bättre illustration på vad jag försöker säga i min post om att Apples kunder känner sig utvalda och speciella.

"Ofta hamnar Apples saker i händerna på folk vars huvuduppgift inte är att hålla på med datorn, det är forskare, konstnärer, videofolk, fotografer och tusen andra.
Vi GÖR saker MED datorn istället för att låta datorn bli huvudsysslan."

Jag riktar en vänlig, men bestämd uppmaning till er alla att diskutera detta ämne på ett sätt som respekterar att andra har en annan uppfattning.

Flera inlägg tangerar gränsen till att "idiotförklara" de med annan uppfattning.

Höj nivån så slipper vi gå in och moderera inlägg och/eller tråden som helhet.

// Inlägg skrivet i egenskap av moderator.

@Pellib:

1. Märkestrogenhet finns inom de flesta områden. Det kan vara allt från pennor och köksmaskiner till kläder och bilar. Apples kunder är inte mer "lydiga" än andra.

2. Om nu Apples strategi vore att lura på oss alla den dyraste modellen - varför finns då de mindre modellerna, och varför säljer alla modellerna i miljonupplagor? Om din tes skulle stämma, så hade det ju räckt att de presenterade en enda skitdyr modell, och så hade vi alla gått och köpt den ändå, oavsett priset och specifikationerna.

//inlägg skrivet i egenskap av vanlig medlem, inte som moderator.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

@Pellib:

1. Märkestrogenhet finns inom de flesta områden. Det kan vara allt från pennor och köksmaskiner till kläder och bilar. Apples kunder är inte mer "lydiga" än andra.

2. Om nu Apples strategi vore att lura på oss alla den dyraste modellen - varför finns då de mindre modellerna, och varför säljer alla modellerna i miljonupplagor? Om din tes skulle stämma, så hade det ju räckt att de presenterade en enda skitdyr modell, och så hade vi alla gått och köpt den ändå, oavsett priset och specifikationerna.

//inlägg skrivet i egenskap av vanlig medlem, inte som moderator.

Kunde inte avsluta, måste bara svara på dettta inlägg O:-)

1, Ja så är det, märkestrogna är vi nog alla mer eller mindre. Jo jag tror det, ok lydiga kanske inte är korrekt benämning så jag stryker lydiga och väljer lojala.
Så här: Apple ges väldigt stor makt av sina lojala konsumenter.

2, Apple har lyckats otroligt bra och gått ifrån att vara underdog till att vara ledarhund och min personliga uppfattning är att dom har lyckats exempellöst bra på att ge konsumenten en känsla av att dom gjort ett aktivt och bättre val, som om vi valt något alternativt. Apple är en jätte med för mycket makt och dom vill och kan kontrollera samtliga led. (överdrivet, jo jag vet men, men)

Apples kunder är lydiga (lojala är väl ett mera värdeneutralt ord för samma sak) för att dom är nöjda. Är det inte så enkelt? Apple brukar toppa både listorna över nöjd-kund-index och kundlojalitet.

Om en Appleprodukt inte passar dig inför ett köpval - köp den inte då!

Det är klart att Apple har stor makt. Hur många medier gör inte reklam för Apple alldeles gratis? Men de gör bra produkter och de tar bra betalt för dem. Finns långt värre exempel vad gäller överpriser.

Att det skulle bli upplopp eller demonstrationer, för att Apple differensierar priserna på iPad mellan 500-800 dollares, kommer knappast att ske. Det handlar om 700 spänn per Gigabyte-fördubbling ca. Med kortlucka hade man kunnat köpa billigt minne, det är sant. Ännu bättre vore om man kunde lämna in unibodyskal och få dem helt uppgraderade när så behövdes.

Avslutar detta, diskussionen som jag ser den handlar inte om enstaka produkter. Produkterna jag nämnde användes i syfte att illustrera att Apple "ges" väldigt mycket makt av konsumenter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-29 13:24
Ursprungligen av Goflorp:

Apple kommer ju inte undan med NÅT.

Precis. Med tanke på hur höga förväntningar konsumenter har på sina Apple-prylar så sköter företaget sig riktigt bra.

Man lyder inte Apple, det är bara det att när man väl använt en mac, då känns det som att gå tillbaka till något sämre när man väljer PC. Det gör att man gnäller som fan, vid minsta lilla, men kör vidare med mac då det inte finns något bättre alternativ. Jag kan se hur det här kan missuppfattas som lydnad. Om man använder PC och inte är nöjd med ex Dell, då kan man byta till HP utan att förlora något i praktiken. Men ingen skulle få för sig att klassa det som Microsoft-lydnad.

Jag har t.ex. själv börjat med mac, och gått över till PC 1998, bara för att gå tillbaka till mac igen när Apple började få ordning på sina produkter. När man sitter så mycket framför datorn som de flesta av oss gör, vill vi ha det bästa, om vi har råd med det.

Jag håller med Ace4711, lydiga är ett konstigt ordval. Det är ingen som har beordat mig att köpa, jag har valt av egen fri vilja.

Så lojal är ett bättre ord.

Jag har även lite svårt att förstå argumentationen om lydig bara för att du tycker att det saknas exvis minneskortplats på en Ipad. Det är bara att låta bli att köpa.

  • Medlem
  • 2010-11-29 14:24

Som så många säger så handlar det om lojalitet. Denna uppnår inte företaget om inte de förväntningar som byggs upp hos konsumenten infrias i verkligheten. Det apple lyckats med som de andra misslyckats med, är att de har en komplett produkt, d v s både hårdvaran och den fantastiska mjukvaran. Till skillnad från många andra tillverkare är Apple starkast på innovation och klarar även biten med att både bygga och sälja en upplevelse, precis som t ex B&O. Apple är inte produktorienterade i den bemärkelsen, utan ser till att genom att mer inrikta sig på upplevelse, bygga starka kundrelationer med sina användare. Den formidabla designen räknar jag in i upplevelsen, även om denna kan härledas som produktorientering också, men jag antar att ni hänger med i mitt resonemang ändå.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Som så många säger så handlar det om lojalitet. Denna uppnår inte företaget om inte de förväntningar som byggs upp hos konsumenten infrias i verkligheten. Det apple lyckats med som de andra misslyckats med, är att de har en komplett produkt, d v s både hårdvaran och den fantastiska mjukvaran. Till skillnad från många andra tillverkare är Apple starkast på innovation och klarar även biten med att både bygga och sälja en upplevelse, precis som t ex B&O. Apple är inte produktorienterade i den bemärkelsen, utan ser till att genom att mer inrikta sig på upplevelse, bygga starka kundrelationer med sina användare. Den formidabla designen räknar jag in i upplevelsen, även om denna kan härledas som produktorientering också, men jag antar att ni hänger med i mitt resonemang ändå.

Håller med om det du säger, produkterna och mjukvaran är bra (bortsett från inlåsningen) men varifrån kommer viljan att "stå upp" för Apple, om vi bortser från produkterna.

Apple strävar efter att kontrollera distributionsleden, naturligtvis för sina egna produkter men även film, musik etc och vi hejar på dom om du förstår vad jag menar.

I mina ögon är Apple med Jobs i spetsen ett obehagligt (kan inte komma på ett bättre ord) företag.

  • Medlem
  • 2010-11-29 14:57

Nu vet jag inte om du har mac själv, eller hur länge i sådana fall. Jag fick min första mac, en Macintosh SE, 1987. Jag har sedan dess uteslutande kört macmaskiner. Jag har sett hur vänner och bekanta gått över till PC efter ett tag, men även de som snabbt bytt tillbaka igen till Apples produkter. Mina upplevelser av både datorer, mjukvara och den kontakt jag haft med Apple har varit mycket bra under alla dessa år. Att tillfoga i sammanhanget är att jag är civilekonom med inriktning på just marknadsföring och marknadskommunikation, så jag känner inte att jag är den mest lättlurade konsumenten heller.

Apple går långt utanför produkten, då man lyckats skapa en image som håller. Det är därför det finns Apple-for-life-kunder, d v s sådana som jag själv. Alla vettiga företag som vill ta marknadsandel väljer distributionskanaler och på vilket sätt de vill kontrollera och öka sin marknadsandel. Jag ser inte att detta skulle var någonting speciellt för Apple. Hur detta skulle göra Apple till ett obehagligt företag ser jag inte. Så här agerar alla framgångsrika företag idag. Apple har däremot lyckats litet bättre med detta på senare tid. Allt handlar inte om ren skicklighet, utan även om timing.

Med ditt resonemang borde man ju tycka att Microsoft är långt mer obehagliga, då de verkligen lyckats kontrollera marknaden (OS), p g a skicklig marknadsföring från början. För att inte tala om att nästan alla kontorsapplikationer idag även kommer från detta företag.

Ur företagsperspektiv tycker jag snarare att man skall säga grattis, till både Apple och Microsoft, som lyckats så bra som de gjort.

Ursprungligen av Pellib:

Håller med om det du säger, produkterna och mjukvaran är bra (bortsett från inlåsningen) men varifrån kommer viljan att "stå upp" för Apple, om vi bortser från produkterna.

Apple strävar efter att kontrollera distributionsleden, naturligtvis för sina egna produkter men även film, musik etc.

I minia ögon är Apple med Jobs i spetsen ett obehagligt (kan inte komma på ett bättre ord) företag.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Nu vet jag inte om du har mac själv, eller hur länge i sådana fall. Jag fick min första mac, en Macintosh SE, 1987. Jag har sedan dess uteslutande kört macmaskiner. Jag har sett hur vänner och bekanta gått över till PC efter ett tag, men även de som snabbt bytt tillbaka igen till Apples produkter. Mina upplevelser av både datorer, mjukvara och den kontakt jag haft med Apple har varit mycket bra under alla dessa år. Att tillfoga i sammanhanget är att jag är civilekonom med inriktning på just marknadsföring och marknadskommunikation, så jag känner inte att jag är den mest lättlurade konsumenten heller.

Apple går långt utanför produkten, då man lyckats skapa en image som håller. Det är därför det finns Apple-for-life-kunder, d v s sådana som jag själv. Alla vettiga företag som vill ta marknadsandel väljer distributionskanaler och på vilket sätt de vill kontrollera och öka sin marknadsandel. Jag ser inte att detta skulle var någonting speciellt för Apple. Hur detta skulle göra Apple till ett obehagligt företag ser jag inte. Så här agerar alla framgångsrika företag idag. Apple har däremot lyckats litet bättre med detta på senare tid. Allt handlar inte om ren skicklighet, utan även om timing.

Med ditt resonemang borde man ju tycka att Microsoft är långt mer obehagliga, då de verkligen lyckats kontrollera marknaden (OS), p g a skicklig marknadsföring från början. För att inte tala om att nästan alla kontorsapplikationer idag även kommer från detta företag.

Ur företagsperspektiv tycker jag snarare att man skall säga grattis, till både Apple och Microsoft, som lyckats så bra som de gjort.

Apple har lyckats ur ett strikt företagsperspektiv, skillnaden mellan grundarna Jobs och Gates är att Jobs har nära nog rockstjärnestatus och Gates skurken (grovt) trots att verkligheten är raka motsatsen.

Gates har ett stort antal filantropiska engagemang, Jobs däremot är helt frånkopplad från världen och utnyttjar den endast för att lägga miljard efter miljard på hög vilket i mina ögon är obehagligt.

  • Medlem
  • 2010-11-29 15:20

I mina öron låter detta mer som din uppfattning än någon sorts allmängiltig sanning.

Ursprungligen av Pellib:

Apple har lyckats ur ett strikt företagsperspektiv, skillnaden mellan grundarna Jobs och Gates är att Jobs har nära nog rockstjärnestatus och Gates skurken (grovt) trots att verkligheten är raka motsatsen.

Gates har ett stort antal filantropiska engagemang, Jobs däremot är helt frånkopplad från världen och utnyttjar den endast för att lägga miljard efter miljard på hög vilket i mina ögon är obehagligt.

Ursprungligen av Korsriddaren:

I mina öron låter detta mer som din uppfattning än någon sorts allmängiltig sanning.

Vad grundar du det på ?

  • Medlem
  • 2010-11-29 15:53

Kunskap och erfarenhet.

Ursprungligen av Pellib:

Vad grundar du det på ?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kunskap och erfarenhet.

Ja det kan jag ju inte argumentera emot då jag inte känner dig men det du säger betyder inget är jag rädd.

Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion, för att sammanfatta så har jag köpt en mängd Apple produkter genom åren men Apple's agerande och den medvetna livsstils känslan de säger sig stå för inte är annat än bedrägeri.

Vem minns inte "think different" kampanjen där man endast utnyttjade kulturella personer som verkligen betytt något för att sälja mer, inget engagemang, inga ställningstaganden, ingeting helt enkelt.

Att köpa Apple's produkter har börjat ge mig en dålig eftersmak.

  • Medlem
  • 2010-11-29 16:18

Celebrity endorsement är inte någonting som uppfunnits av Apple, däremot är Apple ett av de bästa utförarföretagen för denna marknadsföringskonst.

Ursprungligen av Pellib:

Ja det kan jag ju inte argumentera emot då jag inte känner dig men det du säger betyder inget är jag rädd.

Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion, för att sammanfatta så har jag köpt en mängd Apple produkter genom åren men Apple's agerande och den medvetna livsstils känslan de säger sig stå för inte är annat än bedrägeri.

Vem minns inte "think different" kampanjen där man endast utnyttjade kulturella personer som verkligen betytt något för att sälja mer, inget engagemang, inga ställningstaganden, ingeting helt enkelt.

Att köpa Apple's produkter har börjat ge mig en dålig eftersmak.

Ursprungligen av Pellib:

...Apple's avsikt är att "låsa in"...

Ja, och...?

Du uttrycker det som om "inlåsning" automatiskt är något som enbart innebär nackdelar.

Många kanske tycker att det är bra att du måste synka via iTunes, och att Apparna i AppStore måste vara godkända av Apple, osv.

Ursprungligen av Pellib:

jag kan bara svara med "vad var det jag sa?"

Nej, det finns massor av andra svarsalternativ. Du kan t.ex svara med att motivera varför den så kallade inlåsningen enbart är negativ..

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det finns massor av andra svarsalternativ. Du kan t.ex svara med att motivera varför den så kallade inlåsningen enbart är negativ..

Den är absolut inte enbart negativ, finns en massa fördelar med det.
Ingenting av det du nämner som fördelar är något skäl till att "låsa in" användarna, den enda anledning är att Apple vill kontrollera distributionen med stöd från användarna och de stödet får dom, tyvärr.

Bevaka tråden