Efter 4.2-uppdateringen har min iPad och iPhone 4 tagit lång tid på sig att ladda sidor och bilder. Till exempel har det tagit upp till en minut att ladda bilder och sidor som länkats från Twitterrific. Så tog jag en tripp till min stuga och där gick allt så himla mycket snabbare, trots att det bara är ADSL och inte de 100 MByte/s jag har hemma.

Funderade, läste en lång tråd på Apples forum och kom fram till två sätt att få tillbaka farten. På landet har jag Airport Extreme (AE) utan både kryptering (WPA/WPA2) och gästnätverk, på AE hemma hade jag WPA2 på både interna nätet och gästnätverket. De här funkar för mig:

1: Slå av WPA/WPA2 på gästnätverket och låt iPad/iPhone 4 surfa via det. Full fart igen!

2: Stäng helt av gästnätverket i AE, behåll WPA/WPA2 på det interna. Full fart igen!

Konstigt men konsekvent och helt repeterbart, sambons padda och iPhone 4 beter sig exakt som mina gör. Men nu har jag ändå en fix till dess Apple reder ut problemet.

Vore intressant om andra känner igen problemet och har hittat en fix, eller har ungefär samma konfiguration och inte har problem. Jag har buggrapport på g till Apple, fast just nu har deras bugreporter buggat ur.