Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eventuell iPhone + GPS + Geocaching

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihop, helt ny på den här delen.
Då jag precis startat ett företag (yey!) så funderar jag på att skaffa mig en iPhone för att jag kommer behöva det som webutvecklare, appar o gudvetvad. Men det som också står och väger är geocaching (nej jag är inte beroende). Jag är helt fresh på vad iPhone har i sig från början och vad man behöver för att använda gps'en osv..

Så...
Det jag undrar är hur den fungerar med geocaching? Jag läste i en annan tråd att man behövde en app som kostar 75kr men hur fungerar det sen?

Behöver man vara uppkopplad för att kunna gå runt och cacha? Om så är fallet, är sånt dyrt?
Jag har hört från andra att det som är dyrt med att ha en iPhone är att den jämt är "uppkopplad"? Min Ericsson går upp på nätet eftersom kartan (minimini-skärm) är från google så.. jag vill helst inte använda den. Om det kostar en massa så kanske det är billigare (bara billigare) att ha en gps för sitt cachande istället?

Det jag också undrar är hur bra det fungerar? Går det att cacha inne i stan, ute på landet? Hur är mottagningen rent generellt jämfört med vanliga gps'er? Kan den hålla koll på vart man har varit? På en garmin har jag sett att man kan få en linje efter där man gått, är det likadant på en iPhone?

Mycket tacksam för hjälp i frågan!

ps. Om någon kan rekommendera hur köpa för företag så är jag all ears, här eller på pm!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-16 16:07

Jag tycker inte du ska försöka hitta något sätt att gå runt att din nya iPhone förbrukar mycket datatrafik. Skaffa ett bättre abonnemang istället och nyttja iPhonen fullt ut! De flesta operatörer har flera ok abonnemang som inte kostar skjortan!

Telia: 69kr/mån för 0,5GB, räcker gott och väl för att surfa, geocacha ladda ner appar etc etc. Kört med detta sedan jag köpte iPhone (dagen den kom till Sverige!) och är jättenöjd!

Ursprungligen av wilhelmsson:

Telia: 69kr/mån för 0,5GB, räcker gott och väl för att surfa, geocacha ladda ner appar etc etc. Kört med detta sedan jag köpte iPhone (dagen den kom till Sverige!) och är jättenöjd!

Jag kontrar.

Tele2: 69kr/mån 1GB, efter det kostar det inte mer, bara hastigheten som blir strypt.

Frugan kör med Tele2 och hon har inte använt 1GB någon månad ännu..

Ursprungligen av wilhelmsson:

Telia: 69kr/mån för 0,5GB, räcker gott och väl för att surfa, geocacha ladda ner appar etc etc. Kört med detta sedan jag köpte iPhone (dagen den kom till Sverige!) och är jättenöjd!

Hej.

Jag heter Thomas och arbetar på Telias kundservice.

Jag vill bara tydliggöra att vi sedan i våras har ökat datamängden som ingår i tjänsten Mobilsurf (69 kr/månad) till 1 GB.

Som någon redan har skrivit i tråden så kostar det ingenting extra om man nyttjar mer data än vad som ingår, men hastigheten sänks resterande dagar i månaden.

Ursprungligen av klarabara:

Mycket intressant, får se till att bli bra nu så jag kan ta lite kunder o få ihop till en ny lur...!

Tack så mycket för alla värdefulla svar!

Om någonting är oklart kring våra abonnemang eller någonting annat får du mer än gärna ta kontakt med oss på kundservice så kan vi förhoppningsvis räta ut dina frågetecken.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Så då betalar man 69kr/mån och kan vara uppkopplad för det? Är det när man går över 0,5GB som man måste betala per minut?
Hur är det då när man geocachar, behöver man vara uppkopplad då?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-16 19:24
Ursprungligen av klarabara:

Så då betalar man 69kr/mån och kan vara uppkopplad för det? Är det när man går över 0,5GB som man måste betala per minut?
Hur är det då när man geocachar, behöver man vara uppkopplad då?

Uppkopplad är du alltid, det du betalar för är datatrafiken som du förbrukar.
Att köra på rörlig data är inte att föredra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-17 11:26
Ursprungligen av klarabara:

Så då betalar man 69kr/mån och kan vara uppkopplad för det? Är det när man går över 0,5GB som man måste betala per minut?
Hur är det då när man geocachar, behöver man vara uppkopplad då?

Samma hos Telia, hastigheten stryps kraftigt men det kostar inget extra när du når taket.
Jo, du behöver vara uppkopplad. Den använder kartorna från Google och de laddas ju ner dynamiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-16 16:57

...dock får man ju då leva med Conviqs usla täckning.

Nu börjar det mer bli en abbonemangs-fråga här.. men jag har ju bytt från Tele2 när det vart så...omysigt. Men jag har nog bindningstid kvar hos Telia, hur fungerar det då om jag vill skaffa en iPhone där? Företagsabonnemang känns lite läskigt men det kanske är bättre?
(så mycket frågor!)

I klartext, Tele2 är uteslutet.

Skall du ut i skogen och leta geocachar skulle jag sätta pengarna i två saker:

Telia, för de har bra täckning
Ngn variant av "Fri surf" så du slipper tänka på att det kostar att hämta karta etc.

Företagsabb kan jag inget om.

Jag har haft en iPhone 3Gs och nu en iP4.

Jag har en handhållen Garmin 60CSx vilken var den första GPS jag testade Geocache med. Det funkade kalasbra på sitt sätt, med det enda egentliga böket att 60CSx inte kunde ha med sig textfiler om skatterna, det fick man fixa genom att skriva ut själv och ha med sig.

Men med min 3Gs och GrounSpeaks Geocache-app så blev det verkligen trevligt. Appen ger en massa info, visar karta och allt möjligt rätt i näven i mobilen. Det enda böket nu var att en 3Gs inte riktigt kan mäta sig i GPS-prestanda med en 60CSx. Men det funkade ändå förvånansvärt bra.

Med min iP4 så är det ännu mindre skillnad mot en redig GPS, då den har bättre mottagning än 3Gs. Det hela blir så mycket trevligare med denna app+iP4 att man inte ens funderat på att ta med sig Garminen ut i busken, för det funkar bra nog ändå utan den extra prestandan den kan ge.

För att lägga spår där man har traskat runt på kartan så finns det flera olika appar som fixar det, från gratis till några spänn.

Dr Tinnitus

Hur fungerar det att geocacha med batteri-tiden? (en invändning jag har fått...)

Ursprungligen av klarabara:

Hur fungerar det att geocacha med batteri-tiden? (en invändning jag har fått...)

Beror väl på hur länge man ska kuta runt i busken med GPS:en aktiv, men ett gäng timmar räcker det ju från fulladdat utan problem. Det ska nog mycket till innan batteritiden kan bli ett problem i det avseendet. iP4 har dessutom en av de bästa batteritiderna för telefontypen.

Dr Tinnitus

Ang batteritid så går det ju att lösa med "ryggsäck" (fodral med inbyggt batteri, mophie heter ett).
Det finns flera sladdlösningar till batteripackar med, du kan ju ha ett 5Ah batteri i ryggan och en sladd.

Vill man va riktigt "sexy" köper man en batteripack som har solceller. Köp en stor och dyrare, de allra
billigaste är rena skiten. det brukar fälja med sladdar och adaptrar så man kan ladda/driva i princip vad som helst.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4785
(Dealextreme är en kul affär, billigt, fraktfritt....dåligt packat och 3v levtid..)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-18 11:07
Ursprungligen av klarabara:

Så...
Det jag undrar är hur den fungerar med geocaching? Jag läste i en annan tråd att man behövde en app som kostar 75kr men hur fungerar det sen?

Behöver man vara uppkopplad för att kunna gå runt och cacha? Om så är fallet, är sånt dyrt?
Jag har hört från andra att det som är dyrt med att ha en iPhone är att den jämt är "uppkopplad"? Min Ericsson går upp på nätet eftersom kartan (minimini-skärm) är från google så.. jag vill helst inte använda den. Om det kostar en massa så kanske det är billigare (bara billigare) att ha en gps för sitt cachande istället?

Det jag också undrar är hur bra det fungerar? Går det att cacha inne i stan, ute på landet? Hur är mottagningen rent generellt jämfört med vanliga gps'er? Kan den hålla koll på vart man har varit? På en garmin har jag sett att man kan få en linje efter där man gått, är det likadant på en iPhone?

Varför betala ett abonnemang för att hålla på att kolla sina rutter?

Jag har en iPhone 4 och får mina rutter eller precis vart jag varit uppritade på en karta med hastighet, höjdskillnader m m utan att ha ständig uppkoppling.

Är jag utanför nätverk så sparas mina GPSpunkter och ritas ut på en karta så snart jag är uppkopplad.

Behövs ingen sensor i skon heller, telefonen håller reda på allt.

Programmet heter Nike+ GPS och kostar hårresande 15:- på AppStore.

Nike+ GPS for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Man behöver om man inte gjort det öppna ett gratis konto på
Nike+

Finns flera för att rita upp rutten hur man går/springer etc.
Endomondo som app i mobilen, ett gratis konto på Endomondo.com

Skitkul om man delar data med varann, då kan man live se hur man rör på sig på en websida.
Känns lite James Bond över det hela

Mycket intressant, får se till att bli bra nu så jag kan ta lite kunder o få ihop till en ny lur...!

Tack så mycket för alla värdefulla svar!

1
Bevaka tråden