Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV-serier

Tråden skapades och har fått 770 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vikings kan vara något. Jag är dock inte helt övertygad jag heller ännu (men de är på avsnitt tre redan, inte två som barbapappa skrev)

Cult tror jag inte på, jag misstänker att den kommer att läggas ner snart (nu på avsnitt tre)

The Following är rätt bra, lite väl otrolig och rent otäck att titta på. Men den kräver att man accepterara grundkonceptet som minst sagt är tveksamt. Den är så pass otrevligt så jag är tveksam till att fortsätta följa den - vilket känns ovanligt för mig.

The Following och Cult har liknande upplägg (fast rätt olika). Jag tror mer på The Following.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-14 12:08
Ursprungligen av Mattias Hedman:

@barbapappa_86 Har sett nästan halva avsnittet och nä det är inte för mig. För dålig research/manus.

Helt annan typ av serie men enligt mig riktigt bra...Sons of Anarchy.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vikings kan vara något. Jag är dock inte helt övertygad jag heller ännu (men de är på avsnitt tre redan, inte två som barbapappa skrev)

Cult tror jag inte på, jag misstänker att den kommer att läggas ner snart (nu på avsnitt tre)

The Following är rätt bra, lite väl otrolig och rent otäck att titta på. Men den kräver att man accepterara grundkonceptet som minst sagt är tveksamt. Den är så pass otrevligt så jag är tveksam till att fortsätta följa den - vilket känns ovanligt för mig.

The Following och Cult har liknande upplägg (fast rätt olika). Jag tror mer på The Following.

The Following har jag försökt mig på men jag har precis som du säger svårt att köpa grundkonceptet.

Ursprungligen av zinned:

Helt annan typ av serie men enligt mig riktigt bra...Sons of Anarchy.

Har jag också försökt med men nä inte för mig.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

The Following har jag försökt mig på men jag har precis som du säger svårt att köpa grundkonceptet.

Dessvärre så verkar det som jag var rädd för i första avsnittet inträffa... De startar så hårt så att varje följande avsnitt måste övertrumfa det föregående så det är banne mig en exponentiell tillväxt i elände... Fungderar på att hoppa av den.

Kan Red Widow vara något? Har inte sett den själv men hört en del gott om den.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag går i öknen just nu... alla bra serier är slut. Breaking Bad har tokpaus innan de sex sista avsnitten. Längtar!
Game of Thrones är nästan en månad bort.
Rome har jag lånat av en kompis men jag känner inte för att se den... finns det någon annan serie för mig som gillar Sopranos, House of Cards, Breaking Bad, The Wire, Game of Thrones... någon som har något bra tips?

Har du sett Oz? Påminner mycket om The Wire i miljö / handling osv, dvs väldigt bra om man gillar Wire (som är en av mina personliga favoritserier). Om jag förstått saken rätt är det samma skapare bakom, men är inte 100 på att det stämmer. Man ser iaf många kändisar från andra serier, säkert många som började sin karriär där. Länk till IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0118421/

I övrigt kan jag även rekommendera Sons of Anarchy om du inte sett den, också lite crime/drama i stil med serierna du nämnde.

EDIT: Såg nu att du inte gillade Sons of Anarchy, läste lite för dåligt innan. Jag var också väldigt skeptisk först, såg 1-2 avsnitt och tyckte det var kasst, så jag la det i malpåse. Sedan när jag hade "torka" nån gång så dammade jag av den igen. Börjar segt, säsong ett skulle jag väl klassa som "sådär" som bäst, men fr o m säsong 2 tar den ordentlig fart, och håller hög klass hela vägen till slutet. En av de bättre serierna jag sett, så ge den gärna en chans till om du orkar

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-14 12:40
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag går i öknen just nu... alla bra serier är slut. Breaking Bad har tokpaus innan de sex sista avsnitten. Längtar!
Game of Thrones är nästan en månad bort.
Rome har jag lånat av en kompis men jag känner inte för att se den... finns det någon annan serie för mig som gillar Sopranos, House of Cards, Breaking Bad, The Wire, Game of Thrones... någon som har något bra tips?

Oz
Six feet under

Pawn Stars

Helt klart underskattad realityserie. Går även på Sjuan kl. 19:00 om man vill se vad det är.

Ursprungligen av joakimo:

Oz
Six feet under

Six feet under... mumma! Det var så jag upptäckte Dexter senare. (Dexter har tappat ordentligt...)

@kermit Okej så man ska lida sig genom säsong 1 för att sedan bli belönad?
Red widow har jag aldrig hört talas om. Hmm det kanske kan vara nåt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

@kermit Okej så man ska lida sig genom säsong 1 för att sedan bli belönad?

Japp ;). Gillar du Sopranos, Wire, Oz, Dexter osv så tror jag den är ganska spot-on. Men som sagt, det tar en stund att komma in i den, minns inte riktigt var det vände för mig men tror det var slutet på s1 / början s2 den lyfte ordentligt. Tyvärr en ganska trögstartad serie men absolut på top 10 som helhet. Nu talar jag såklart om min egen preferens, smaken är ju som baken..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-14 18:54
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Six feet under... mumma! Det var så jag upptäckte Dexter senare. (Dexter har tappat ordentligt...)

Six Feet under är nog min absoluta favoritserie. Än så länge har jag sett igenom den ett par gånger, det var ett tag sedan nu och det börjar bli dags för en runda igen.

Ursprungligen av Kermit:

Japp ;). Gillar du Sopranos, Wire, Oz, Dexter osv så tror jag den är ganska spot-on. Men som sagt, det tar en stund att komma in i den, minns inte riktigt var det vände för mig men tror det var slutet på s1 / början s2 den lyfte ordentligt. Tyvärr en ganska trögstartad serie men absolut på top 10 som helhet. Nu talar jag såklart om min egen preferens, smaken är ju som baken..

Det finns tre säsonger på Netflix så det är väl bara börja och beta av säsong 1 då för att se om det vänder för mig med.
Och den fjärde på Netflix US. Då har jag och göra minst en månad.

Vi får väl se om det stämmer:
Our best guess for Mattias: 2.9 stars
Average of 2,230,294 ratings: 4.4 stars

Då har jag betat av avsnitt 1 säsong 1.
Som TV-serie proffs ser jag nog mer saker än gemene man.
Avsnittet var ok, något svagt för att vara ett pilotavsnitt.
Inte helt tydligt men inte helt osynligt heller är att Jax morsa kommer vara huvudpersonen i denna serie.
Kan säkert bli bra men inte så många hooks att gå vidare på.
Men men det finns på Netflix... så det är bara se vidare när jag kan.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Då har jag betat av avsnitt 1 säsong 1.
Som TV-serie proffs ser jag nog mer saker än gemene man.
Avsnittet var ok, något svagt för att vara ett pilotavsnitt.
Inte helt tydligt men inte helt osynligt heller är att Jax morsa kommer vara huvudpersonen i denna serie.
Kan säkert bli bra men inte så många hooks att gå vidare på.
Men men det finns på Netflix... så det är bara se vidare när jag kan.

HA! Analysen om Jax morsa ( ingen spoiler) är 100% spot on. Säsong 3 är megabra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-17 17:23
Ursprungligen av jurassic579:

HA! Analysen om Jax morsa ( ingen spoiler) är 100% spot on. Säsong 3 är megabra.

Har precis avslutat säsong tre, mycket hände absolut. Ska bli intressant att se om de kan få en ny twist i säsong fyra, om de kan höja spänningsgraden ännu mer.

Ursprungligen av jurassic579:

HA! Analysen om Jax morsa ( ingen spoiler) är 100% spot on. Säsong 3 är megabra.

Jag läste lite om SoA och att S01 var så där, S02 var grymt bra men att S03 kunde man hoppa över. S04 återtog det som var bra.
Jag har inte en aning ännu eftersom jag inte sett S01E02 ännu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-17 23:01
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag läste lite om SoA och att S01 var så där, S02 var grymt bra men att S03 kunde man hoppa över. S04 återtog det som var bra.
Jag har inte en aning ännu eftersom jag inte sett S01E02 ännu.

Jag förstår inte varför man skulle hoppa över en säsong av en tv-serie. Det är ju som att hoppa över en halvtimme i en långfilm.

För övrigt tyckte jag att S03 var riktigt bra i SoA.

Ursprungligen av zinned:

Jag förstår inte varför man skulle hoppa över en säsong av en tv-serie. Det är ju som att hoppa över en halvtimme i en långfilm.

För övrigt tyckte jag att S03 var riktigt bra i SoA.

Ibland så kan det vara värt att göra - på samma sätt som det finns vissa böcker där man kan hoppa över ett parti för att det inte tillför något.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-18 08:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Ibland så kan det vara värt att göra - på samma sätt som det finns vissa böcker där man kan hoppa över ett parti för att det inte tillför något.

Kan inte se hur det kan vara värt i något av fallen.
Utan nästan så det är oförskämt mot,speciellt när det gäller böcker,författaren att du anser hans jobb onödigt.

Vi är alla olika men jag har svårt att se att det är oförskämt mot författaren. Läser du klart alla böcker som du börjar på bara för att vara artig mot författaren?

Oförskämt är väl snarare den klassiska Dallaslösningen när man bestämmer att hela den föregående säsongen bara "var en dröm" för att kunna ta med Patrick Duffy med i serien igen;)

Det är min tid, jag har fjärrkontrollen i handen och jag bestämmer i detta tidevarv av "on-demand" innehåll. Fast diskussionen om att hoppa över en säsong fungerar iofs bara när du ser serien i efterhand.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-18 09:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Ibland så kan det vara värt att göra - på samma sätt som det finns vissa böcker där man kan hoppa över ett parti för att det inte tillför något.

Frågan är hur man vet att det inte tillför något om man inte tittar eller läser partiet?
Sons of Anarchys säsonger är förövrigt alla mycket bra.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-18 09:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Vi är alla olika men jag har svårt att se att det är oförskämt mot författaren. Läser du klart alla böcker som du börjar på bara för att vara artig mot författaren?

Oförskämt är väl snarare den klassiska Dallaslösningen när man bestämmer att hela den föregående säsongen bara "var en dröm" för att kunna ta med Patrick Duffy med i serien igen;)

Det är min tid, jag har fjärrkontrollen i handen och jag bestämmer i detta tidevarv av "on-demand" innehåll. Fast diskussionen om att hoppa över en säsong fungerar iofs bara när du ser serien i efterhand.

Varför ändrar du sakfrågan? Du skrev hoppa över inte sluta.
Du har inte tänkt på att det räcker med en händelse i boken eller serien som gör att du sitter som ett fån vid en hänvisning i ett senare skede av historien?
Som ett exempel lyssnade jag på Sagan om Is och Eld och ett kapitel hade försvunnit.
Det tog mig inte lång tid att inse det när historien var ologiskt och förvirrande för flera karaktärer hade plötsligt tillkommit och försvunnit.
Så nej jag kan absolut inte se någon fördel med att hoppa över.

Däremot är en serie eller en bok så dålig att jag känner ett behov av att hoppa då slutar jag helt att läsa/se den.

Jag skulle inte rekommendera att hoppa över något i SoA, det är ganska mycket karaktärsbyggande genom hela serien - dvs att personer får vara med om diverse saker som gör att dom t ex ändrar uppfattning ang något, blir mer och mer arg på en annan karaktär, tar beslut dom inte annars skulle ta eller vad det nu kan vara. Jag tror att man behöver veta vad alla varit med om för att förstå agerandet, samt att det hänvisas en hel del till tidigare händelser genom hela serien. Just karaktärerna är en sak som gör SoA riktigt bra, man får ingående förståelse för de flesta personer i serien, inte bara en eller två huvudpersoner.

Personligen skulle jag inte hoppa över avsnitt i en serie nånsin, om det inte var helt fristående avsnitt

Ursprungligen av lappen71:

Varför ändrar du sakfrågan? Du skrev hoppa över inte sluta.
Du har inte tänkt på att det räcker med en händelse i boken eller serien som gör att du sitter som ett fån vid en hänvisning i ett senare skede av historien?
Som ett exempel lyssnade jag på Sagan om Is och Eld och ett kapitel hade försvunnit.
Det tog mig inte lång tid att inse det när historien var ologiskt och förvirrande för flera karaktärer hade plötsligt tillkommit och försvunnit.
Så nej jag kan absolut inte se någon fördel med att hoppa över.

Däremot är en serie eller en bok så dålig att jag känner ett behov av att hoppa då slutar jag helt att läsa/se den.

jag ser det inte som att jag ändrar sakfrågan - det är bara olika aspekter av samma fråga.

Varför skulle det vara en förlämpning mot författaren att jag väljer att hoppa över delar? jag ger honom en chans till innan jag ger upp boken totalt. Det finns böcker, filmer och serier som har svaga delar som ibland går att hoppa över och den kan bli bättre senare men blir den inte bättre då avbryter jag. Den får en chans till innan jag hoppar av.

Men det krävs att det finns något som intresserar mig, annars så hoppar jag bara av direkt (exempelvis som Tom Clancys senaste bok som jag bara gav 20 sidor innan jag gav upp trots att jag har gillat hans andra böcker)

Jo, jag har tänkt på aspekten om att jag kanske missar saker och ting. Det är inte värre än att jag får går tillbaka och leta upp det som jag missade om det behövs och det är sällan som det behövs. Det går att bläddra bakåt i böcker och det finns reverseknappar i de flesta spelare nu för tiden. De får användas.

Det hela är inte mer än en alternativ redigering av boken eller materialet som jag ordnar själv. Vad sjutton, har ni aldrig läst Det Bästas Bokval eller Cliff Notes?

Vågar jag ens skriva att jag också brukar se serier/filmer med "fast play" också?

Senast redigerat 2013-03-18 14:29
Ursprungligen av Gordy:

Frågan är hur man vet att det inte tillför något om man inte tittar eller läser partiet?
Sons of Anarchys säsonger är förövrigt alla mycket bra.

Det brukar märkas efter en stund...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-18 14:36

Ikväll börjar den tredje säsongen av norska serien Dag på SVT. Har ni inte sett den tidigare bör ni göra det nu. Alla tidigare säsongerna finns på SVT Play nu!
http://www.svt.se/dag

Ursprungligen av joakimo:

Ikväll börjar den tredje säsongen av norska serien Dag på SVT. Har ni inte sett den tidigare bör ni göra det nu. Alla tidigare säsongerna finns på SVT Play nu!
http://www.svt.se/dag

Äntligen!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-18 16:18
Ursprungligen av BlackSmp:

jag ser det inte som att jag ändrar sakfrågan - det är bara olika aspekter av samma fråga.

Varför skulle det vara en förlämpning mot författaren att jag väljer att hoppa över delar? jag ger honom en chans till innan jag ger upp boken totalt. Det finns böcker, filmer och serier som har svaga delar som ibland går att hoppa över och den kan bli bättre senare men blir den inte bättre då avbryter jag. Den får en chans till innan jag hoppar av.

Men det krävs att det finns något som intresserar mig, annars så hoppar jag bara av direkt (exempelvis som Tom Clancys senaste bok som jag bara gav 20 sidor innan jag gav upp trots att jag har gillat hans andra böcker)

Jo, jag har tänkt på aspekten om att jag kanske missar saker och ting. Det är inte värre än att jag får går tillbaka och leta upp det som jag missade om det behövs och det är sällan som det behövs. Det går att bläddra bakåt i böcker och det finns reverseknappar i de flesta spelare nu för tiden. De får användas.

Det hela är inte mer än en alternativ redigering av boken eller materialet som jag ordnar själv. Vad sjutton, har ni aldrig läst Det Bästas Bokval eller Cliff Notes?

Vågar jag ens skriva att jag också brukar se serier/filmer med "fast play" också?

Visst ändrar du sakfrågan genom att första skriva hoppa över till att sen ändra till sluta.

Mer tänker jag inte argumentera för du har redan fått svar och jag tänker inte upprepa mig.

Bevaka tråden