Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV-serier

Tråden skapades och har fått 770 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok, no big deal, jag har i alla fall inte förlämpat någon författare genom att ibland läsa på mitt sätt;)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-18 17:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, no big deal, jag har i alla fall inte förlämpat någon författare genom att ibland läsa på mitt sätt;)

Haha nä vi får väl se efter jag mailat dom

Faktum är att jag har gjort det en gång och berättat att jag var tvungen att tjuvläsa slutet - fast det berodde inte på att boken bitvis var dålig utan för att den var väldigt bra.

Fredrik Backman - En man som heter Ove - kan rekommenderas.

Svaret:

Citat:

Tack själv. Fint att du gillade den.

Men du kan för FAN inte tjuvläsa slutet!

Om alla skulle hålla på så så skulle det för fan bli anarki.

För att gå tillbaka till TV-serier. Flash Forward, en intressant SF-serie som bygger på en bok. Fast egentligen så är det enda som stämmer mellan TV-serien och boken grundkonceptet med "blackouts" - sedan så har man gjort en helt egen storyline i filmen.

Blev dock bara en säsong.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-18 20:03

Har vi fler här nu som har kollat in Vikings?

Jag har själv inte hunnit med det än, vad säger folk om serien nu efter några avsnitt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-18 20:38
Ursprungligen av zinned:

Har vi fler här nu som har kollat in Vikings?

Jag har själv inte hunnit med det än, vad säger folk om serien nu efter några avsnitt?

Jag har sett första avsnittet och ca 10 min på andra, jag bara väntade på att det skulle komma dårar springande med vikingahjälmar som har horn... Jag tycker den är dålig, kunde inte ens kolla mer en 9-10 min på andra avsnittet. Har dock en bekant som tycker den är bra så du får kanske avvakta lite fler svar här i tråden om Vikings.

Ursprungligen av zinned:

Har vi fler här nu som har kollat in Vikings?

Jag har själv inte hunnit med det än, vad säger folk om serien nu efter några avsnitt?

Ska se första avsnittet nu, återkommer.

edit: Såg 2 avsnitt, ibland rätt bra gjort, ibland verkar det som man haft en budget på 5kr.
Får mig att tänka på Ronja Rövardotter. Nä, det här struntar jag i.

Senast redigerat 2013-03-19 09:19

Floke (Gustav Skarsgård) känns skum:). Jag har ingen aning om den taktik som Jarlen kör med är historisk vettig och rent allmänt så gick den att se men den fångade mig inte riktigt. Har bara sett första två, osäker på om det blir mer.

Jag läste ett inlägg på IMDB som var väldigt kritisk mot hur vikingarnas rättsskipande skildrades och menade att det var totalt historielöst (mer taget från romersk tradition än germansk). Jag har ingen aning hur korrekt han var men jag håller med om att det kändes lite "off" för mig utan att jag kan sätta fingret på vad som störde mig.

Ursprungligen av BlackSmp:

För att gå tillbaka till TV-serier. Flash Forward, en intressant SF-serie som bygger på en bok. Fast egentligen så är det enda som stämmer mellan TV-serien och boken grundkonceptet med "blackouts" - sedan så har man gjort en helt egen storyline i filmen.

Blev dock bara en säsong.

Flash Forward var helt okej måste jag säga. Lite trist att den slutade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-19 14:42

Jag har sett första 20 min på Vikings nu, ser bra ut än så länge

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-03-19 14:52
Ursprungligen av zinned:

Har vi fler här nu som har kollat in Vikings?

Jag har själv inte hunnit med det än, vad säger folk om serien nu efter några avsnitt?

Skräp! Den är inte bra som underhållning och vad det gäller det historiskt riktiga så är i princip allt fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-19 16:20
Ursprungligen av MatsOlov:

Skräp! Den är inte bra som underhållning och vad det gäller det historiskt riktiga så är i princip allt fel.

Det historiska kan jag inte iaf och vad det gäller underhållningen så får vi väl se

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-03-19 17:41

Här är två rekonstruktioner av vikingatida kläder.

http://www.alternaliv.se/histvarld/draekter/v...
http://www.alternaliv.se/histvarld/draekter/v...

Samt en krigare.

http://www.alternaliv.se/histvarld/draekter/v...

Det finns väldigt lite bevarat från denna tid. Men med fragment från bla fynd, skrifter och bilder kan man få en ganska bra uppfattning om hur de såg ut.

Edit: Uppdaterade en felaktig länk.

Senast redigerat 2013-03-19 18:18
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-19 17:59

Krigaren såg...ja, inte så "krigisk" ut

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-03-19 18:19
Ursprungligen av zinned:

Krigaren såg...ja, inte så "krigisk" ut

Uppdaterat länken nu, ser iofs inte så mycket mer krigisk ut ändå

Fem avsnitt avverkade av Samcro. Det tar sig, men samtidigt fastnar jag inte totalt.
Trots sovande sjukt barn så ser jag bara ett avsnitt inte tre och önskar att hon skulle sova längre.
Vet inte vad det är men första säsongen ska jag avverka.

Hittade en lite annorlunda serie när jag slötittade på tv: Through the Wormhole

En dokumentärserie med Morgan Freeman som presentatör där dom tar upp forskning om rymden, kvantfysik, olika teorier om verkligheten vi lever i, tid mm. Själv tycker jag sånt är riktigt intressant (nörd som man är ), så det var kul att se. Dom förklarar på ett bra sätt som dom flesta kan ta till sig, utan att dumma ner det för mycket. Även ett plus att dom pratar med "rätt" personer, dvs personerna bakom teorier / framsteg / experiment. När dom t ex diskuterar Higgs-bosonen så intervjuar dom Peter Higgs som får berätta om det, och inte nån random forskare. Bra tidsfördriv om man är intresserad av sånt. Även bra "sova-tv", jag brukar slå på ett avsnitt innan man somnar, händer ju inte sällan att man får se om halva dagen efter

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-04-12 05:43

Vikings är ju ett skämt! Sämsta kostymerna och rekvisitan någonsin för ett kostymdrama. Har sett mitt sista avsnitt i den serien nu.

Dold text:

Skratta så jag nästan föll ur soffan när dom kom till begravningen. Hjälm med vingar ala Wagnar, kom igen nu.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-04-23 15:28

Uppsala hade en spännande geografi och topografi på 800-talet om man skall tro Vikings tv-serien.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-30 22:26

Någon som följer Netflix egen serie Hemlock Grove? Den är helt ok med lite influenser från Truedsson blood. Dialogen känns däremot inte alltid på topp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-01 06:59
Ursprungligen av andas:

Någon som följer Netflix egen serie Hemlock Grove? Den är helt ok med lite influenser från Truedsson blood. Dialogen känns däremot inte alltid på topp.

Jag kollade alla avsnitt när serien släpptes för ett par veckor sen. Jag tycker den var bra med sköna miljöer, mystik och helt ok handling. Netflix släppte alla avsnitt direkt vilket var trevligt för oss som inte vill vänta en vecka på nästa episod

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-05-01 07:59

Att alla avsnitt släpps på en gång är skönt. Har nog sett halva säsongen vid det här laget och de avslöjar bara så mycket att man fortsätter titta, så det är gott om spänning.

Vad jag inte förstår är varför den utspelar sig i High School miljö. Huvudpersonerna verkar (som vanligt) fyra, fem år äldre än sin omgivning. De kommer hem knäcker en öl med morsan, eller drar till en pub och dränker sina problem i whisky. Jag kände inte många som hade sådana alkoholvanor under min gymnasietid. I och med att Bill Skarsgård är ett huvud längre än den näst längsta skådespelare så blir det ändå mer konstigt.

Men som sagt, än så länge håller det ihop ganska bra.

Ny trailer för sista säsongen av #Dexter. Lite spoilervarning.

Senast redigerat 2013-05-18 14:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 14:09
Ursprungligen av Luftvargen:

Ny trailer för sista säsongen av #Dexter. Lite spoilervarning.

Hoppas den sista säsongen håller lika hög kvalitet som tidigare säsonger och med ett värdigt avslut på en så bra serie. Men jag blir lite orolig när jag ser trailern...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-18 16:54

Dexter (karaktären) kan förlora och säsongen ändå vara bra. Allt handlar om hur bra det är gjort.

Jag kan knappt hålla mig. Vill och måste se.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-05-18 17:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 18:10
Ursprungligen av filuren:

Dexter (karaktären) kan förlora och säsongen ändå vara bra. Allt handlar om hur bra det är gjort.

Jag kan knappt hålla mig. Vill och måste se.

Håller med på bägge punkterna

Ursprungligen av stile:

Håller med på bägge punkterna

Var kan man titta på säsong 8 av Dexter? Finns det någon streamingtjänst som har den? Jag har inte hittat något.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Var kan man titta på säsong 8 av Dexter? Finns det någon streamingtjänst som har den? Jag har inte hittat något.

Google har några alternativ:
https://www.google.se/search?q=dexter+season+...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-05 22:46

Någon som har kollat in serien "Under the Dome" och kan ge ett utlåtande?

Bevaka tråden