Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprätta kommunikation mellan Time Capsule och TVn (Panasonic) för att kunna streama filmer!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej bästa experter!

Har ett trådlöst nätverk hemma med router som Time Capsule i sin tur är kopplad till. Har nyligen köpt en TV som ska kunna ta emot trådlösa signaler, dvs man ska kunna steama film från datorn/hårddisk/Time Casule till TV.

Till TVn så har vi skaffat en Wireless LAN adapter, men när vi går in på TVns mediaserver så kommer ingen signal från Time Capsule upp. Vad måste jag göra för att kunna hitta Time Capsule i TVs mediaserver?

Har varit i kontakt med Panasonic kundservice som gett tipset att jag måste ladda ner ett mediaserverprogram. Stämmer detta?

Vad ska jag göra?

Hälsningar

P

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-03 13:13

URL till manual eller liknande? Sedan låter det lite tårta-på-tårta att du dels har köpt en TV som kan ta emot trådlöst samtidigt som du har köpt en adapter för trådlöst till TV:n. Eller är det bara som du skriver?

Dessutom tror jag att du menar TV:s mediaclient som ska ansluta till TC:s mediaserver.

Sa dessutom Panasonic något om vilket mediaserverprogram som du skulle skaffa? Typiskt är att konsumentvärlden är totalt Windows-orienterad, så att fråga på ett Mac-forum är lite bakvänt om man säger så. Om du förstår vad jag menar.

Zinned & Keptang,

DLNA är precis vad Panasonicsupporten talar om. Finns det DLNA i min MacBook? Kort sagt kan jag få till steaming från min Macbook till TVn?

Hälsningar

Patrik

Ursprungligen av Patrik_Johan:

Zinned & Keptang,

DLNA är precis vad Panasonicsupporten talar om. Finns det DLNA i min MacBook? Kort sagt kan jag få till steaming från min Macbook till TVn?

Hälsningar

Patrik

Ja, installera t.ex TwonkyServer (Twonky Suite Media Manager :: Connected Home ::TwonkyServer Overview) finns en trial på sidan.
Eller kör PS3 Media Server som är gratis (ps3mediaserver - Project Hosting on Google Code).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-03 13:19

TVn har antagligen stöd för något som kallas för DLNA (Digital Living Network Alliance - Wikipedia, the free encyclopedia) och din tv har då en mediaserverklient lyssnar då efter befintliga mediaservers i nätverket. Du har helt enkelt ingen mediaserver i nätverket och TC har inte den funktionaliteten.

Vad jag vet har inte Time Capsule någon DLNA media-server inbyggd vilket jag tror din TV kräver, så det går inte.
Du måste ha en media server (som stöder DLNA) via en MAC/PC/NAS som din TV kommer åt.

Möjligt att jag har fel ang. att Time Capsule inte har någon DLNA media-server, men vad jag kan se har den inte det.

Hej Frazze,

Tack för ditt svar. Självklart så menar jag att TV kan ta emot signaler förutsatt att man har köpt till adaptern. Panasonic gav tips om "twonki mediaserver"

Mediaclient ansluta till mediaserver är säkert rätt terminologi. Enligt Mediamarkt som har en Appelhörna så ska det gå att koppla TVn till Time Capsule frågan är bara hur..de kan de inte svara på. De hänvisar mig till Panasonic kundsupport.

Gav detta större klarhet?

P

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-03 13:26

Läs mitt inlägg ovan, det går inte att göra detta med en TC. För att få detta att fungera så måste din tv kommunicera med en mediaserver och du kan inte installera sådan mjukvara på en TC då en TC är en router med inbyggt hårddisk, inte en fullgod dator.

Som jag skrev i mitt inlägg, Time Capsule har ingen DLNA-certifierad mediaserver (om någon vet nåt annat, rätta mig gärna ).

Det går alltså inte att spela upp på det sättet.

Vilken modell är det på TV:n? Stöder den något annat än DLNA?

Frazze, keptang o zinned!

Tack för snabb hjälp.

P

keptang,

TVn är en Panasonic TX-P42620.

Hälsningar

P

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-03 13:37

@Patrik_Johan

No worries

Men du får hålla isär äpplen och päron, att spela upp direkt från TC till tv är en sak medans att spela upp från din Macbook till tv är en helt annan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-03 13:39

ett alternativ om du inte vill ha macbooken igång för att titta på film via TVn är ju att köpa en extern nätverkshårddisk med inbyggt stöd för DLNA (de flesta har det numera) och använda den för lagring av film/tv-serier istället

Edit: förtydligande..

NAS-server med DLNA stöd...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s63882946&o=tillv_pop&cols=#prodlista

Tex. Lacie Network Space v2 eller WesternDigital MyBook World Edition v2

Senast redigerat 2011-01-03 14:46
  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-01-03 13:53

Tyvärr stödjer ju inte Time Capsule DLNA (som Zinned, Frazze och keptang nämner ovan)

Att ha MacBooken igång hela tiden känns ju som en strulig lösning.
Som jag ser det kan du lösa situationen på två sätt.

Antingen skaffar du en Mac Mini eller en iMac som du har som hemmaserver / hemmadator och kör Twonky eller PS3 Media Server på den. Då slipper du se till att du har MacBooken med dig och påslagen när du vill titta på film från datorn.
En fördel är att du har en dator som du och andra hemma kan använda, men nackdelen är ju att du får en till dator att underhålla.

Det andra alternativet är att du skaffar en nätverkshårddisk som klarar DLNA. Det finns mängder med sådana, där kan nog någon annan komma med bättre förslag tror jag. Då skulle du ju kunna köra Time Capsulen som enbart backup och fildelning för "vanliga" filer och den nya nätverkshårddisken för film och bilder.

Jag skulle nog välja lösning nummer två, om du inte redan har planer på att skaffa en till dator.

1
Bevaka tråden