Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rulla en joint med hjälp av App Store

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-04 13:25
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-01-04 13:29

Steve kanske var en av dem som röstade FÖR legaliseringen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-04 13:48

ja, Apple skyltar ju alltid med att de ligger i Kalifornien. Där är de ju väldigt positiva till rökat...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-04 13:50

Hahah, Installerad

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-04 13:51

Lika rätt att godkänna denna som det var fel att stoppa bittorrent-appen.

Var tvungen att ladda ner, kul och visa upp sen när den blivit borttagen

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-04 14:05

Ganska värdelös app i sig men gratis och rolig eftersom den förmodligen har slunkit igenom Apples kontroller och jag skulle gissa på att denna försvinner ganska snart.
Går ju att göra in app purchases och lägga till flera metoder av rullning.

Haha, klockren nerladdning!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-04 14:45

"Den tar vi" sa Polisen

  • Medlem
  • 2011-01-11 00:39

Typiskt svenskt att tro att den skulle bli förbjuden.
Var i ligger det hemska och olagliga?
Tobak säljs lagligt, papper säljs lagligt.
Bilderna visar tobak inget annat.
Ordet joint används inte, det står cigarette.
@xtrem, hur kan de sälja knivar i mataffären när man kan mörda med dem?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-11 01:02
Ursprungligen av Jordi:

Typiskt svenskt att tro att den skulle bli förbjuden.
Var i ligger det hemska och olagliga?
Tobak säljs lagligt, papper säljs lagligt.
Bilderna visar tobak inget annat.
Ordet joint används inte, det står cigarette.
@xtrem, hur kan de sälja knivar i mataffären när man kan mörda med dem?

Läs texten så kanske du förstår att det inte handlar om vanlig tobak. Vem fan rullar cigg med vanlig tobak numera?

Citat:

The ritualistic practice of rolling your own, whether for recreational, medicinal or spiritual purposes, has been practiced around the world for over 3,000 years.

Och vad är en Dutch Speciality?
Jag tycker att det är rätt kul och har inga invändningar alls.
Lite märkligt bara att Apple inte tillåter appar till tidningar där man kan råka få se nakna tuttar. Men att lära sig att rulla en joint är OK i dubbelmoralens högborg.

Det är klart att det finns människor som rullar bara med tobak, ännu fler utomlands dessutom.

Nu gillar man ju Apple ännu mer, inte för att jag behöver appen

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-11 07:17

Jag har inga som helst invändningar Jordi, jag tycker bara att det är kul att Apple har släppt igenom den

  • Medlem
  • 2011-01-11 07:50

Det är väl lite som att bryggerierna gör reklam för "lättöl" överallt, med skillnaden att den öl man egentligen vill sälja är laglig.

Ursprungligen av Baron:

Det är väl lite som att bryggerierna gör reklam för "lättöl" överallt, med skillnaden att den öl man egentligen vill sälja är laglig.

Eller, så fort man läser lättöl så tänker man ändå starköl av någon konstig anledning:cool:

Det skönaste är väl att denna app fortfarande finns kvar...

I nästan hela världen - UTOM i Sverige och Norge - så är detta inget uppseendeväckande alls :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

I nästan hela världen - UTOM i Sverige och Norge - så är detta inget uppseendeväckande alls :-D.

Att rulla en joint är inte speciellt upseendeväckande här heller. Att däremot Apple, med sin stundom moralpanik, låter programmet ligga kvar, är ganska uppseendeväckande.

Jomen...det var det jag försökte säga: mariujana är INTE moralpanik - inte för Apple eller någon annan i den stora världen utanför Sverige-dammen. Sex är moralpanik i USA. Inte jointar (som nästan alla röker eller har rökt). Jobs själv röker garanterat mariujana (han gillade tripper förr också). Jag gissar att större delen av anställda på Apple tar en joint då och då. Apple kommer inte att attckeras utifrån av intressegrupper på grund av detta - som när det gäller sex t.ex. Detta är en ickehändelse i USA och Sydamerika och större delen av Europa. Det är Sverige som är annorlunda - inte världen därute.

Ursprungligen av Capeman:

Att rulla en joint är inte speciellt upseendeväckande här heller. Att däremot Apple, med sin stundom moralpanik, låter programmet ligga kvar, är ganska uppseendeväckande.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...det var det jag försökte säga: mariujana är INTE moralpanik - inte för Apple eller någon annan i den stora världen utanför Sverige-dammen. Sex är moralpanik i USA. Inte jointar (som nästan alla röker eller har rökt). Jobs själv röker garanterat mariujana (han gillade tripper förr också). Jag gissar att större delen av anställda på Apple tar en joint då och då. Apple kommer inte att attckeras utifrån av intressegrupper på grund av detta - som när det gäller sex t.ex. Detta är en ickehändelse i USA och Sydamerika och större delen av Europa. Det är Sverige som är annorlunda - inte världen därute.

Håller inte med alls. En app som indirekt uppmanar till något som de facto är olagligt (statligt nästan överallt och fortfarande federalt) - det är uppseendeväckande att det får finnas kvar. Självklart!

Oavsett hur många du gissar har tänt en splirre av de Appleanställda eller allmogen som helhet (nästan alla? Nej, men drygt 40 % enligt NSDUH) så är det ändå ganska kontroversiellt. Det är klart att Apple inte vill stöta sig med droglagstiftande myndigheter! Det inser alla.

Sen tycker jag personligen att det är bra och roligt att denna app finns kvar, men det är inte det argumentationen handlar om.

Till och med Huffington Post tyckte det var oväntat att den blev godkänd en gång i tiden!
http://www.huffingtonpost.com/2011/01/03/roll-your-own-jointmaking_n_803525.html

Senast redigerat 2011-05-23 12:34
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-23 16:38
Ursprungligen av Zimmerman:

mariujana är INTE moralpanik - inte för Apple eller någon annan i den stora världen utanför Sverige-dammen. Sex är moralpanik i USA. Inte jointar (som nästan alla röker eller har rökt). Jobs själv röker garanterat mariujana (han gillade tripper förr också). Jag gissar att större delen av anställda på Apple tar en joint då och då

Det är nog fler som har (haft) sex än det är som har testat maja. Antalet praktiserande amerikaner är inte proportionellt med den förknippade moralpaniken.

Nej, ingen skulle väl påstå något sådant korkat. Moralpanik har inget med logik eller rationalitet att göra. Jag är dock fortfarande förvånad över att många tydligen inte alls känner till det sociokulturella läget i USA - att svenskar tydligen vet lika lite om USA och samtidigt raljerar över hur lite amerikaner vet om världen utanför USA :-). Skumt.
Någon moralpanik kring mariujana har inte funnits i USA sedan 50-talet. Marijuana är en vardaglig företeelse i större delen av USA - både i verkligheten och i kulturen/fiction. Jag är som sagt förvånad över att alla inte visste detta. Men det är ju i.o.f.s. glädjande också - då är den amerikanska kulturimperialismen som alla tjatar om överdriven - ty tydligen vet många nästan ingenting om USA.

Ursprungligen av Vassius:

Det är nog fler som har (haft) sex än det är som har testat maja. Antalet praktiserande amerikaner är inte proportionellt med den förknippade moralpaniken.

Ursprungligen av Zimmerman:

Någon moralpanik kring mariujana har inte funnits i USA sedan 50-talet. Marijuana är en vardaglig företeelse i större delen av USA - både i verkligheten och i kulturen/fiction. Jag är som sagt förvånad över att alla inte visste detta. Men det är ju i.o.f.s. glädjande också - då är den amerikanska kulturimperialismen som alla tjatar om överdriven - ty tydligen vet många nästan ingenting om USA.

Jag blir förvånad över att du verkar tro att hela USA är marijuana-brukande, för riktigt så är det inte. Visserligen har du en poäng i att moralpaniken vi har i väst inte är lika stor i USA, men att påstå att det är en "vardaglig företeelse i större delen av USA" är rent skitsnack. I södra delarna av USA, Texas exempelvis, är brukandet jävligt lågt och det är så långt ifrån socialt accepterat man kan komma. Det trodde jag alla visste!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag blir förvånad över att du verkar tro att hela USA är marijuana-brukande, för riktigt så är det inte. Visserligen har du en poäng i att moralpaniken vi har i väst inte är lika stor i USA, men att påstå att det är en "vardaglig företeelse i större delen av USA" är rent skitsnack. I norra delarna av USA, Texas exempelvis, är brukandet jävligt lågt och det är så långt ifrån socialt accepterat man kan komma. Det trodde jag alla visste!

Nu vill jag inte vara sådan, för jag håller med ditt inlägg helt och fullt, men eftersom jag spenderat väldigt mycket tid där så måste jag få påpeka att Texas ligger väldigt långt söderut...

Ursprungligen av Capeman:

Nu vill jag inte vara sådan, för jag håller med ditt inlägg helt och fullt, men eftersom jag spenderat väldigt mycket tid där så måste jag få påpeka att Texas ligger väldigt långt söderut...

Givetvis skrev jag fel och givetvis har jag ändrat

Men det röks ju maja i amerikansk teve och film dygnet om i enorm omfattning (kanske inte svenskar fattar att dom delar en joint i en scen för dom pratar ju inte om det - det är så alldagligt liksom - Svensson tror nog det är en vanlig cigg ). T.o.m. i barnfilmer (Arthur och Minimojerna - fransk/amerikansk produktion tror jag)! Nej, detta är en ickehändelse i stora världen - även om en och annan obskyr tidning skriver om det på nätet.
Apple stöter sig inte med någon lagstiftning heller. Vilken lagstiftning skulle det vara? En lag som upphävt amerikansk grundlag?
(hade appen varit det minsta lagvidrig så hade den aldrig dykt upp på AppStore)

  • Oregistrerad
  • 2011-05-23 13:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Men det röks ju maja i amerikansk teve och film dygnet om i enorm omfattning (kanske inte svenskar fattar att dom delar en joint i en scen för dom pratar ju inte om det - det är så alldagligt liksom - Svensson tror nog det är en vanlig cigg ). T.o.m. i barnfilmer (Arthur och Minimojerna - fransk/amerikansk produktion tror jag)! Nej, detta är en ickehändelse i stora världen - även om en och annan obskyr tidning skriver om det på nätet.
Apple stöter sig inte med någon lagstiftning heller. Vilken lagstiftning skulle det vara? En lag som upphävt amerikansk grundlag?
(hade appen varit det minsta lagvidrig så hade den aldrig dykt upp på AppStore)

Sen när håller sig apple till lagar? Apple pratar om moraliskt ansvar, det är grundbulten i processen för godkännande av appar. Det är inte olagligt med sex eller porr, oavsett vilken delstat eller "Bill of rights" du tittar på, detta är dock inte tillåtet. Apple precis som alla andra amerikanska företag har en gigantisk dubbelmoral. Det är trist.

Let's agree to disagree. Jag tycker det är skitkul, är liberal till det här. Men det är fortfarande upseendeväckande att appen finns kvar. Tycker jag. Det är helt okej att vi båda tycker att "jag har rätt och du har fel".

För er som tror att denna app snart ska försvinna så verkar den redan ha funnits ute ett tag. I alla fall om denna artikel kom ut i januari.

Apple godkänner knarkapp i App Store Roll-Your-Own-Joint

Ursprungligen av citronsyra:

För er som tror att denna app snart ska försvinna så verkar den redan ha funnits ute ett tag. I alla fall om denna artikel kom ut i januari.

Apple godkänner knarkapp i App Store Roll-Your-Own-Joint

Och när skapades denna tråd?

Bevaka tråden