Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur håller Apple nya produkter hemliga?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-07 01:08

Satt och läste ang. en eventuell CDMA/Verizon iPhone 4, och det slog mig - hur lyckas man hålla ett så stort projekt hemligt? Nu tänker jag på allt Apple håller hemligt innan lansering.
Hur många kände inte till nya Macbook Air innan den lanserades? Borde ju ha varit tusentals som jobbat med att ta fram den, och alla håller tyst...
En kines som skruvar unibody datorer långt innan den lanserats, hade han inte kunnat tjäna en årslön på att prata med media?

Kinesen som skruvar unibody innan den har lanserats vågar helt enkelt inte att prata med media. Det har företagsledningen sett till. Apple har säkert dyra böter och andra bestraffningar skrivet i kontrakt med underleverantörer. Ingen leverantör vill inte förlora kontraktet med Apple. Därför säger företagsledningen på leverantören några väl valda ord som kinesen på golvet accepterar eftersom han har en familj ute på landet att försörja.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-07 10:10
Ursprungligen av wrongturn:

Kinesen som skruvar unibody innan den har lanserats vågar helt enkelt inte att prata med media. Det har företagsledningen sett till. Apple har säkert dyra böter och andra bestraffningar skrivet i kontrakt med underleverantörer. Ingen leverantör vill inte förlora kontraktet med Apple. Därför säger företagsledningen på leverantören några väl valda ord som kinesen på golvet accepterar eftersom han har en familj ute på landet att försörja.

Inte alltid, skalet till iPhone 5 ser redan ut att vara läckt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-07 03:17

Provserier och prototyper monteras antagligen inhouse hos Apple. Och där gäller nog strikta regler. Man blir nog inte bara av med jobbet, det är säkerligen livslånga ekonomiska påföljder också.

Har Apple till och med möjlighet att tillverka detaljerna inhouse?

The wrath of Steve Jobs...

Steve Jobs - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av Wikipedia:

In the coming months, many employees developed a fear of encountering Jobs while riding in the elevator, "afraid that they might not have a job when the doors opened. The reality was that Jobs' summary executions were rare, but a handful of victims was enough to terrorize a whole company."

Ursprungligen av reboot81:

Satt och läste ang. en eventuell CDMA/Verizon iPhone 4, och det slog mig - hur lyckas man hålla ett så stort projekt hemligt? Nu tänker jag på allt Apple håller hemligt innan lansering.
Hur många kände inte till nya Macbook Air innan den lanserades? Borde ju ha varit tusentals som jobbat med att ta fram den, och alla håller tyst...
En kines som skruvar unibody datorer långt innan den lanserats, hade han inte kunnat tjäna en årslön på att prata med media?

Så länge utvecklingen sker inom Apple har de blivit allt duktigare på att hålla saker och ting hemliga. Det är färre än man tror som får komma i kontakt med en produkt under den tiden, ofta är det hemligt för de flesta andra på Apples campus än de direkt berörda. Jag har också imponerad över hur väl hela produktionen av reklamfilmer, trycksaker och liknande håller knäppt tyst.

Men när det väl ska gå i produktion brukar det läcka ut på ett eller annat sätt. CDMA-telefonen har haft många rykten kring sig under en längre tid nu.

Det handlar inte bara om att de som ska skruva ihop den läcker, det handlar också om praktiska saker, som att Apple lägger en beställning på några miljoner skärmar av en viss storlek. Ibland är det från dessa undertillverkare som saker läcker ut, och det kan rent av vara så att det läcker ut en komponent som ingen riktigt vet vad den ska användas till (som skärmen till nya nanon när den först läckte).

2010 var dock året då vi häpnande över hur mycket som läckte från Apple (för att vara Apple), speciellt kring iPhone 4 (ni minns väl Gizmodo-debaclet?). MacRumors sammanfattade det för ett tag sedan: 2010: Biggest Apple Product Leaks - Mac Rumors

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2011-01-08 20:01

Jag skulle vilja ha en sån här iPhone... http://wichudajettanaklang.blogg.se/images/2010/iphone-5g-it-is-invisible-float-in-mid-air-285x300_121046855.jpg

Inte för att den var skisnygg, utan bara så kool.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-31 22:35
Ursprungligen av tomcat:

Jag skulle vilja ha en sån här iPhone... http://wichudajettanaklang.blogg.se/images/2010/iphone-5g-it-is-invisible-float-in-mid-air-285x300_121046855.jpg

Inte för att den var skisnygg, utan bara så kool.

-Kass länk. http://sree.cc/wp-content/uploads/2010/10/iPhone-5G.jpg ska fungera

Jag vet att ett trick när det gäller underleverantörer i Kina så brukar man lägga ut tillverkningen av delarna på ett flertal företag som inte har någon koll på vad de andra leverantörerna gör. På så sätt vet de inte vilken slutprodukt delen skall användas till och Apple skyddar sig också i viss mån från konkurrens från en av underleverantörerna. Problemet uppstår när man väl skall börja provköra slutmontering, men det är troligen ganska sent i utvecklingsprocessen.

Inom Apple är det säkert lättare att hålla det hemligt.
Jag vet själv med erfarenhet från att ha levererat FM-tjänster till SonyEricsson att dom hade väldigt strikta regler om vem som fick komma in på designavdelningen där nya telefonmodeller togs fram. Det var till och med en hel del chefer som inte hade tillgång och trots att jag hade flera anställda som arbetade på den avdelningen och jag hade full tillgång till alla avdelningar i övrigt så fick jag aldrig gå in dit. Kan tänka mig att det är något liknande på Apple.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-31 23:14

Det mest imponerande är väl att få fabrikerna i Kina att hålla tätt så bra de ändå gör.

1
Bevaka tråden