Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla 5.1-högtalare till MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Först måste jag påpeka att jag är helt ny här så var inte för hård emot mig om svaret redan finns nån annan stans.

Jag köpte ett 5.1 surround-paket av märket logitech. Jag har en macbook pro med endast en input 3.5 m.m ni vet. Detta tänkte förstås inte jag på när jag köpte surroundpaketet. För tillfället har jag den gröna sladden inkopplad för då får jag subwofern plus båda front-högtalarna att funka. Förutom denna sladd är det en svart och en gul sladd som rimligtvis också ska in i datorn men saknar möjlighet. Jag kommer till frågorna snart men måste först tillägga att från HÖGER front-högtalare kommer en sladd till (!!!) med rosa "omslag". Så till frågorna:

1. Varför har den högra högtalaren en sladd när ingen av de andra har det?
2. Var ska den rosa kopplas? :">
3. Om nu den svarta och gula som jag nämnde ska in i min macbook - hur löser jag det? Kan man köpa någon makapär som gör det möjligt att få fram alla dessa saknade portar och sedan plugga in denna mojäng i den port som finns eller kanske en usb-port - inte vet jag - jag bara spekulerar.
4. Finns det fler lösningar till alla mina kablar som saknar plats. Finns det tex nånting som man kan köpa som helt "transformerar" om alla 3.5 m.m.s pluggar till något annat format - firewire eller vad som helst. O:-)
5. Kan jag göra detta trådlöst. Jag har ju som sagt en macbook och jag vill kunna flytta på mig ibland och fortfarande behålla ljudet. Jag blir i dagsläget väldigt begränsad och väldigt stationär. Finns det tillexempel nån "docka" dit man kopplar in alla sladdar som i sin tur till exempel har bluetooth och därmed kan samarbeta med min dators bluetooth.

Jag ber om ursäkt om jag snurrat till det för er så att ni inte fattar vad jag menar. Jag har försökt vara så tydlig jag kan men detta är inte min bästa egenskap. Jag är i övrigt haj på datorer men när det kommer till just detta går jag bet!

Hoppas någon kan vara vänlig och komma med lösning på mitt bekymmer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-10 06:13

Det låter litegrann som du kanske ska ta o läsa manualen ett par gånger för där är nog en hel del svar.

Det jag kan känna rent spontant är väll att det antingen borde gå att köra via optiskt ljud. Nu har jag inte riktigt förstått var kablarna kommer ifrån som du ska ha in i datorn men kan tänka mig att det kanske är från subben? eller vänster högtalare? för då ska kanske den rosa in i den vänstra högtalare.

Men som sagt optisk kabel om det finns någon utgång för detta på ljudsystemet så skulle det ju funka. Eller så borde det finnas någon form av USB historia där du kan få in alla sladdar i för att sen bara ansluta den till datorn. Tycker det e lite konstigt att där inte ens var någon sån med, 4 sladdar grön, svart, gul och rosa känns lite 1990..

Vilket Logitech-system har du köpt?

1. Som du själv misstänkte så finns det redan trådar om detta. Sökte du på forumet innan du skapade tråden? Här är en sökning som ger några trådar i ämnet: 5.1 site:99.se - Sök på Google

2. När ni skapar nya trådar, lägg dem i rätt forum. Detta har ingenting med ljudproduktion att göra. Detta passar bättre under hårdvara, antingen under Kringutrustning eller under MacBook Pro.

3. Tänk också på att sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om. "surrondljud" säger inte mycket om vad frågan egentligen gäller, och det är dessutom felstavat.

Jag stänger här, men fortsätt gärna i någon av de befintliga trådarna i ämnet.

/Mod

1
Bevaka tråden