Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ROI/kapitalisera på websiter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har något läsvärt när det gäller att driva webbsiter med vinst? Eller några andra smarta tankar.

Sitter och jobbar på några privata projekt men inte lanserat än.
Målsättningen är att jobba på 3-5 siter/tjänster som heltidssysselsättning.

(Jobbar som utvecklare på webbyrå annars men då är det våra kunders bekymmer).

Vi kan väl skapa något läsvärt i den här tråden?

Kom med lite konkreta frågor eller idéer som vi alla kan svara på. Jag har ju jobbat med sajter i 10 år nu.

Det första jag kommer tänka på är hur mycket, låt oss säga, 1000 unika besökare per dag är värt i reklamintäkter. Vilka siffror är handlar det alltså om? Mellan tummen och pekfingret så att säga.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-01-13 09:46

Man önskar ju att det var just så lätt men intäkterna från 1000 UB/dag varierar monstruöst beroende på en rad faktorer.

Om du tänker dig displayadvertising som intäktskanal är grundregeln att eftersom det finns någon som ska betala dig pengar för dessa besökares uppmärksamhet så avgörs intäktens storlek på vad just denne tycker att det är värt. Betalningsvilja är fortfarande psykologi även om just nätannonsering omges av både möjligheten och myten att betala för faktisk ROI.

Låt oss säga att du bygger en site med en extremt homogen besöksgrupp som du är relativt ensam om - om räckvidden är tillräcklig och målgruppen är het för en kapitalstark grupp annonsörer, ja då kan relativt få besökare räcka till en försvarlig peng. Motsatsen är en hetrogen publik på en site med otydlig och konkurrensutsatt profil - betalningsviljan sjunker dramatiskt.

Receptet då lär vara tillräckligt stora nischer (en självmotsägelse kanske), eller enorm räckvidd - tänk Aftonbladet... och oavsett vad du erbjuder kokar de stora intäkterna alltid ner till grymt sälj.

Men det finns ju en uppsjö av intäktsmöjligheter. Säger som Martin, ämnet är intressant och jag bollar gärna vidare om du har några uppslag du vill ha feedback på.

Det blir lite av typen "hur långt är ett snöre". Du får nog förtydliga vilken typ av reklamintäkter du talar om och hur många sidvisningar det är.

För Google Adsense på en sida som är nischad kan man nog få CPM 10-15 eller högre. Det betyder att för 1000 sidvisningar får du 10-15kr.

För en attraktiv målgrupp och om du har mycket trafik (säg 0.5 till 1 miljon sidvisningar i månaden) så kan du börja sälja annonsplatser till större annonsörer/mediabyråer och då få högre CPM. Men då måste sidinnehållet passa annonsören såklart.

Ju tydligare frågor du ställer - desto bättre kan jag svara

Det är det som är svårt. Jag har ingen aning var jag ska börja. Därför var syftet att skjuta brett med första inlägget. Ska fundera ut mer specifika frågor.

Funderar du på att starta en blogg eller annan sajt med målet att leva på annonsintäkter? Eller har du redan en sajt/sajter som du vill börja dra in annonsintäkter på?

1
Bevaka tråden