Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dustin säljer iPhone 4 som inte är operatörslåsta

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 14:33

... såg jag nu. Gråimport? 1000:- dyrare än telialåsta. Vet inte vad jag ska tycka om "fördyringen". Undrar fortfarande varför Apple bara säljer operatörslåsta telefoner i Sverige...

Jag har flyttat tråden till rätt forum.

/Mod

Ursprungligen av hkim:

... såg jag nu. Gråimport? 1000:- dyrare än telialåsta. Vet inte vad jag ska tycka om "fördyringen". Undrar fortfarande varför Apple bara säljer operatörslåsta telefoner i Sverige...

Har du någon länk till Dustin?

Ursprungligen av Björnström:

Har du någon länk till Dustin?

Iphone - iPhone - Mobiltelefoni - Telefoni & navigation - Hårdvara

"ej i lager"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 18:16
Ursprungligen av wilhelmsson:

"ej i lager"

Jo, men det är väl normalfallet när det gäller IPhone?

Ursprungligen av hkim:

Jo, men det är väl normalfallet när det gäller IPhone?

haha tro mig jag vet... Var väl mest nyfiken på om någon faktiskt fått iP4 olåst levererad från dustin eller om de bara skrivit det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-14 00:34
Ursprungligen av wilhelmsson:

haha tro mig jag vet... Var väl mest nyfiken på om någon faktiskt fått iP4 olåst levererad från dustin eller om de bara skrivit det

Enligt kommentarerna på Dustinhome tycks det iaf vara några som har köpt olåsta iP4 från dem.

Ursprungligen av hkim:

Enligt kommentarerna på Dustinhome tycks det iaf vara några som har köpt olåsta iP4 från dem.

Såg det när jag skrivit andra inlägget

Ursprungligen av hkim:

...1000:- dyrare än telialåsta...

Var fick du den siffran ifrån?

Prisskillnaden på 16 GB är 1500 (1200 + moms), och på 32 GB skiljer det 2000 (1600 + moms).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 18:10

-- Apple IPhone 4 16GB Svart - Telia 5995:- Iphone 4 16GB Operatörslåst till Telia
-- Apple Iphone 4 16GB Svart 6990:- Iphone 4 16GB ej operatörslåst

Mellanskillnad 995:- ?

Ursprungligen av hkim:

-- Apple IPhone 4 16GB Svart - Telia 5995:- Iphone 4 16GB Operatörslåst till Telia
-- Apple Iphone 4 16GB Svart 6990:- Iphone 4 16GB ej operatörslåst

Mellanskillnad 995:- ?

Tydligen har man olika priser på Dustin och Dustin Home.

Och du sa Dustin. Därför kollade jag priserna där.

Dustin - iPhone 4 16 GB - Telia - 6119 kr (4895 + moms)
Dustin - iPhone 4 16 GB - olåst - 7619 kr (6095 + moms)

Där är skillnaden 1500 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 19:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tydligen har man olika priser på Dustin och Dustin Home.

Och du sa Dustin. Därför kollade jag priserna där.

Dustin - iPhone 4 16 GB - Telia - 6119 kr (4895 + moms)
Dustin - iPhone 4 16 GB - olåst - 7619 kr (6095 + moms)

Där är skillnaden 1500 kr.

Lustigt att man har olika priser för privatpersoner och företag.

Ursprungligen av hkim:

Lustigt att man har olika priser för privatpersoner och företag.

Företag drar av momsen, därför blir priserna 20% lägre.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Företag drar av momsen, därför blir priserna 20% lägre.

Tittade du på priserna i de tidigare inläggen innan du skrev den kommentaren? Jag tror inte det.

Det är inte momsen som är boven i dramat i det här fallet.

För priserna är faktiskt olika på Dustin och Dustin Home, oavsett om du räknar med eller utan moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-14 00:06
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Företag drar av momsen, därför blir priserna 20% lägre.

Momsen förklarar inte skillnaden. De har ganska godtyckligt satt ett högre pris för företag. Kanske är efterfrågan på olåsta telefoner större hos företagare?

Överhuvudtaget skulle man slippa dylika saker och annat skit som finns i den "grå" marknaden om Apple också tillät försäljning av olåsta telefoner i Sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 16:34
Ursprungligen av hkim:

Undrar fortfarande varför Apple bara säljer operatörslåsta telefoner i Sverige...

Apple har valt att låta operatörerna a hand om försäljningen i sverige. Kanske för att dom inte har egna butiker här jag vet inte.

Men anledningen att telefonerna som säljs av operatörerna (som är de ända "grossisterna" ) i Sverige är låsta handlar enbart om intäktsförsäkring samt konkurrens. Operatörerna får till och med betala mer av Apple för att dom levereras låsta för att i längden tjäna pengar.
Sen när dom säljs med t.ex. Abonnemang från operatörerna så är det i princip ingen förtjänst på telefonerna. Detta är ointressant för dom då dom är ute efter långsiktiga intäkter i form av abonnemang och tjänster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 18:11

Jo, men det är ju inget svar. Förhållandena mellan t.ex. Danmark och Sverige skiljer sig väl inte så mycket? Märkligt är det iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 18:21

Intressant kundkommentar:

Citat:

Meningen var att denna telefonen skulle vara olåst men verkligheten var någon helt annan. Har en till iPhone 4 och telefonen är grym och man funderar på om man verkligen behöver en dator när man nu faktist har en iPhone.. Dock att köpa en olåst skapar VÄÄÄÄLDIGT stora problem med att du kan glömma att du får hjälp av någon.. Dustin har ingen support på telefonen och det har inte operatören heller efter som den inte är köpt hos dem.. Efter mycket googlande hittade jag en service verkstad till telefonen i Stockholm.. Så med andra ord - håll er borta från den olåsta telefonen. Ett litet PS. också.. Dustin är grymt bra i allt ända tills det handlar om aftersale.. Där faljerar dom totalt.. Och det är jävligt synd.

Ursprungligen av hkim:

Intressant kundkommentar:

Verkligen intressant. Menar dom att telefonerna är upplåsta av någon och inte operatörsfria från fabrik?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-14 10:06
Ursprungligen av Björnström:

Verkligen intressant. Menar dom att telefonerna är upplåsta av någon och inte operatörsfria från fabrik?

Ställde frågan till Dustin och fick följande svar:

Citat:

Hej

Garantin går via oss, vi hjälper dig med fraktsedlar så att du kan skicka telefonen till Apples certifierade serviceverkstad.

Vänliga hälsningar
Cecilia Lundblad

Ursprungligen av hkim:

Intressant kundkommentar:

Att skicka IP till sthlm är ju inget direkt problem, alla operatörer/affärer skickar ju IP någon stans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-14 10:22
Ursprungligen av wilhelmsson:

Att skicka IP till sthlm är ju inget direkt problem, alla operatörer/affärer skickar ju IP någon stans.

Jag tolkade kundkommentaren som att den personen hade upplevt att Dustin inte ville ta något garantiansvar. Det kan ju dock ha varit massor med andra omständigheter som har varit en faktor i det specifika fallet. Svaret som jag fick från Dustin visar iaf att det är samma procedur som att köpa en bunden iPhone.

Ursprungligen av hkim:

Jag tolkade kundkommentaren som att den personen hade upplevt att Dustin inte ville ta något garantiansvar. Det kan ju dock ha varit massor med andra omständigheter som har varit en faktor i det specifika fallet. Svaret som jag fick från Dustin visar iaf att det är samma procedur som att köpa en bunden iPhone.

aha, ok! Skönt att verkligheten var med positiv då

De kan ju vara gråimporterade, och därför är de både olåsta och utan garanti.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 21:40
Ursprungligen av marcushedenstrom:

De kan ju vara gråimporterade, och därför är de både olåsta och utan garanti.

Du har garanti även på gråimporterade...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-14 00:04
Ursprungligen av zappee:

Du har garanti även på gråimporterade...

Ja, Dustin kan ju inte gärna slinka förbi gällande konsumentlagstiftning. Men, de har ju under årens lopp förändrat deras returhantering (till det sämre). Minns när Dustin inte bara var snabba på att leverera utan också hade en mycket symptisk och generös retur/garantihantering.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 07:23
Ursprungligen av hkim:

Ja, Dustin kan ju inte gärna slinka förbi gällande konsumentlagstiftning. Men, de har ju under årens lopp förändrat deras returhantering (till det sämre). Minns när Dustin inte bara var snabba på att leverera utan också hade en mycket symptisk och generös retur/garantihantering.

Ok, inget jag märkt av.
Hade problem med ett tangentbord, skickade ett mail. Dagen efter hade jag en retursedel och några dagar senare ett nytt tangentbord. Skulle nog vilja säga att Dustin är en av de bättre på returer till skillnad från många andra lågprisbutiker online.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-01-14 14:48
Ursprungligen av hkim:

... såg jag nu. Gråimport? 1000:- dyrare än telialåsta. Vet inte vad jag ska tycka om "fördyringen". Undrar fortfarande varför Apple bara säljer operatörslåsta telefoner i Sverige...

Svar: Ja.
Vi har köpt in ett par olåsta från Dustin till jobbet, den jag fick hade norsk snabbstartsguide, min arbetskamrat fick en med spansk guide.

1
Bevaka tråden