Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åfytusanjävlar! Stoppa pressarna!

Tråden skapades och har fått 392 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-10-18 23:26

Men de två senaste inläggen här inte hemma i den här tråden, hur intressanta de än må vara på egna meriter.

  • Medlem
  • 2014-10-19 11:32
Ursprungligen av Baron:

Men de två senaste inläggen här inte hemma i den här tråden, hur intressanta de än må vara på egna meriter.

Ditt inlägg hör inte hemma i denna tråd, det ska egentligen ligga i surtråden.

Nu har Sveriges mest kränkte man™ börjat få konkurrens med Sveriges mest kränkta barn™ som nu, elva år gammal, inte får vara tomte..

Just det, exakt samma tjej som tio år gammal inte hittade Mario-tröjor på H&Ms tjejavdelning. Driftig tjej. Eller kanske snarare mamman... Pressen kollar i vanlig ordning inte upp en (för) bra story.

Ursprungligen av johan_tanying:

Nu har Sveriges mest kränkte man™ börjat få konkurrens med Sveriges mest kränkta barn™ som nu, elva år gammal, inte får vara tomte..

Just det, exakt samma tjej som tio år gammal inte hittade Mario-tröjor på H&Ms tjejavdelning. Driftig tjej. Eller kanske snarare mamman... Pressen kollar i vanlig ordning inte upp en (för) bra story.

Stackars barn.

Vi som har barn vet att det troligaste är enkelt: tösen BLEV ledsen för att hon inte fick vara tomte som hon brukar. Att genast koppla det till en genusaktiv mamma är konspiratoriskt...foliehatt liksom...lite knäppgökigt faktiskt
jag skulle aldrig ha mage att spekulera om vad som pågår hos en familj jag inte vet ett skit om...efter en tidningsartikel. Det är ju ren svallerdynga. Jag tror på barnet. Hennes perspektiv gäller. Hon är viktig. Allt annat är trams i denna fråga.

Ursprungligen av Demiurgen:

Vi som har barn vet att det troligaste är enkelt: tösen BLEV ledsen för att hon inte fick vara tomte som hon brukar. Att genast koppla det till en genusaktiv mamma är konspiratoriskt...foliehatt liksom...lite knäppgökigt faktiskt
jag skulle aldrig ha mage att spekulera om vad som pågår hos en familj jag inte vet ett skit om...efter en tidningsartikel. Det är ju ren svallerdynga. Jag tror på barnet. Hennes perspektiv gäller. Hon är viktig. Allt annat är trams i denna fråga.

Javisst, välkommen till verkligheten, "tösen" ringde Expressen när hon var 10 och när hon var 11.
Som sagt, stackars barn att bli uthängd av sin mamma, I samma liga som denna artikel.

Ursprungligen av Demiurgen:

Vi som har barn vet att det troligaste är enkelt: tösen BLEV ledsen för att hon inte fick vara tomte som hon brukar. Att genast koppla det till en genusaktiv mamma är konspiratoriskt...foliehatt liksom...lite knäppgökigt faktiskt
jag skulle aldrig ha mage att spekulera om vad som pågår hos en familj jag inte vet ett skit om...efter en tidningsartikel. Det är ju ren svallerdynga. Jag tror på barnet. Hennes perspektiv gäller. Hon är viktig. Allt annat är trams i denna fråga.

Jo det kan nog säkert vara så, men barn blir ledsna och besvikna miljontals gånger varje dag i Sverige, men det är bara ett fåtal av de tillfällena som blir nyheter i riksmedia. Alltså är det inte barnets reaktion, utan skapandet av nyheten som ifrågasätts.

Att nyheten är vinklad enligt motsättningen könsrollskonservativt vuxenperspektiv–flickan som offer, är ju uppenbart, men den ramberättelsen är ju i sig ett vuxenperspektiv, att mediekontakter tas, artiklar skrivs, publiceringsbeslut fattas osv är vuxenbeslut. Alltså är det rimligt att fråga sig, vilka är de vuxna, vad är deras agenda, vad hoppas de uppnå.

Förstå mig rätt, jag tycker absolut att flickan kan få vara tomte. Däremot är jag tveksam om det säger något om samhället, det kanske säger mer om de vuxna som drivit fram artikeln.

Framför allt är jag dock tveksam att låta tioåriga och elvaåriga barn figurera i riksmedia med både namn och bild, oavsett hur behjärtansvärt ändamålet är. Bland annat för att det leder till diskussioner som denna på nätet, och flickan är gammal nog att googla själv, men är hon också gammal nog att läsa om sig själv?

I mina ögon kan föräldraomdömet, liksom journalistens och ansvarig utgivares omdöme ifrågasättas.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-11-16 08:30

Det säger en hel del om samhället, att detta blir en så stor sak. Från första del där skola säger nej! Till denna debatt här.

Ursprungligen av MatsOlov:

Det säger en hel del om samhället, att detta blir en så stor sak. Från första del där skola säger nej! Till denna debatt här.

Tycker du? Själv uppfattar jag det som att vad än media skriver om så plockas det upp någonstans, ibland på obskyra forum som 99.se

Är det bara jag som reagerar på att hon inte fick vara tomte? År 2014? Dom vrickade hjärnorna bakom det beslutet (och mörkret bakom) får ju mammans spekulerade snurrighet att framstå som en mikrobagatell.
Jag ser det grymma och sjuka på andra ställen än många andra här tydligen. Det finns grader i helvetet och jag har inga som helst problem att fokusera in vad som egentligen är ruttet och fel När ett knäppgökigt fel har begåtts och presenteras i en artikel - oavsett om det är löjligt litet eller gigantiskt - så är jag inte den som genast börjar spekulera i familjers privatliv. Det är jag alldeles för väluppfostrad för - sådant håller man inte på med där jag kommer från. Åtminstone aldrig baserat på media.

Ursprungligen av Demiurgen:

Är det bara jag som reagerar på att hon inte fick vara tomte? År 2014? Dom vrickade hjärnorna bakom det beslutet (och mörkret bakom) får ju mammans spekulerade snurrighet att framstå som en mikrobagatell.
Jag ser det grymma och sjuka på andra ställen än många andra här tydligen. Det finns grader i helvetet och jag har inga som helst problem att fokusera in vad som egentligen är ruttet och fel När ett knäppgökigt fel har begåtts och presenteras i en artikel - oavsett om det är löjligt litet eller gigantiskt - så är jag inte den som genast börjar spekulera i familjers privatliv. Det är jag alldeles för väluppfostrad för - sådant håller man inte på med där jag kommer från. Åtminstone aldrig baserat på media.

Jag tycker som sagt att hon kan få vara tomte, så i det avseendet håller jag med dig, men du tar till så drastiska ord, som vrickade hjärnor, mörker, helvete, ruttet, knäppgökigt osv så det blir lite väl överdrivet. Sen kan jag inte heller se att det är deras privatliv det spekuleras om, utan tvärtom deras offentliga liv, eftersom det är publiceringen i media som diskuteras. Din, förment, fina uppfostran tror jag andra tar med en lite större nypa salt än du själv, eftersom det knappast vittnar om god uppfostran att skryta om sin goda uppfostran

Själv tycker jag det var ett utmärkt litet grävjobb att konstatera att samma förälder tidigare använt sitt barn i mediala sammanhang

Man spekulerar om att mamman utövar påtryckningar på sitt barn baserad på en feministisk agenda och att barnet "hängs ut" av mamman - mot sin vilja så klart eller att mamman duperat sitt barn att ställa upp och exponera sig. Detta är inget annat än skvallerkärringfasoner - vad som pågår hemma hos denna familj vet vi inte ett skit om och det är ouppfostrat och omanligt/okvinnligt att skvallra. That's it - kärringskvaller. En spade är en spade. Förr var det kärringarna i byn, nu är det gubbar på nätet Skvaller, skvaller, skvaller.
Jag önskar att människor hade mera respekt för varandras privatliv, men idag anses det tydligen helt okej att påstå allt möjligt om sådant man inte har en susning om (det har med hela mediaklimatet att göra och dokusåpa-dyngan) - inte kan ha en susning om. jag är för väluppfostrad för att delta i denna dekadens - för det har med uppfostran att göra. Så klart.
(och ja, även dom som söker medial exponering har rätten till privatliv - man får inte säga vad som helst om människor bara för att dom har varit i tidningen)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-17 04:03
Ursprungligen av Demiurgen:

Man spekulerar om att mamman utövar påtryckningar på sitt barn baserad på en feministisk agenda och att barnet "hängs ut" av mamman - mot sin vilja så klart eller att mamman duperat sitt barn att ställa upp och exponera sig. Detta är inget annat än skvallerkärringfasoner - vad som pågår hemma hos denna familj vet vi inte ett skit om och det är ouppfostrat och omanligt/okvinnligt att skvallra. That's it - kärringskvaller. En spade är en spade. Förr var det kärringarna i byn, nu är det gubbar på nätet Skvaller, skvaller, skvaller.
Jag önskar att människor hade mera respekt för varandras privatliv, men idag anses det tydligen helt okej att påstå allt möjligt om sådant man inte har en susning om (det har med hela mediaklimatet att göra och dokusåpa-dyngan) - inte kan ha en susning om. jag är för väluppfostrad för att delta i denna dekadens - för det har med uppfostran att göra. Så klart.
(och ja, även dom som söker medial exponering har rätten till privatliv - man får inte säga vad som helst om människor bara för att dom har varit i tidningen)

Denna familj har förverkat sin rättighet till privatliv när man springer till tidningen och spelar kränkt.
Så lägg ner ditt skitsnack Zimmerman.

Ursprungligen av lappen71:

Denna familj har förverkat sin rättighet till privatliv när man springer till tidningen och spelar kränkt.
Så lägg ner ditt skitsnack Zimmerman.

Det där är skitsnack och i förlängningen ger det denna mobbklimat som vi ser utryck för i bland annat gamergate och liknande.

Människor har rätt att peka på vad de tycker är felaktigheter utan att "förverkliga sin rätt till privatliv"

Diskussioner ska hållas faktamässiga och då måste vi våga påpeka saker och ting utan att bli uthängda eller förföljda på nätet eller hemma.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-17 04:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Det där är skitsnack och i förlängningen ger det denna mobbklimat som vi ser utryck för i bland annat gamergate och liknande.

Människor har rätt att peka på vad de tycker är felaktigheter utan att "förverkliga sin rätt till privatliv"

Diskussioner ska hållas faktamässiga och då måste vi våga påpeka saker och ting utan att bli uthängda eller förföljda på nätet eller hemma.

Nej det tycker jag inte och speciellt inte när man använder sitt barn som ett slagträ.
Gör man det använder man inte schyssta metoder.

Ursprungligen av lappen71:

Nej det tycker jag inte och speciellt inte när man använder sitt barn som ett slagträ.
Gör man det använder man inte schyssta metoder.

Att andra gör fel innebär inte att det ursäktar att du använder oschyssta metoder och fråntar dem deras rätt från privatliv.

Men detta är hursomhelst inte en diskussion som hör hemma i denna tråd som väl handlar om icke-nyheter. Eller som Baron skrev

Citat:

Det är kul när "vanligt folk" kommer fram i medierna, men när man med ganska mycket vilja ser ett konstverk när man "tittade på snön ur en speciell vinkel" kanske redaktionen skulle fundera på om man verkligen behövde fylla just den här sidan med något just den dagen...

Det som vi är inne på nu är något helt annat än oförargliga utfyllnadsnyheter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-17 09:20
Ursprungligen av lappen71:

Denna familj har förverkat sin rättighet till privatliv när man springer till tidningen och spelar kränkt.
Så lägg ner ditt skitsnack Zimmerman.

De har ju knappast förverkat sin rätt till ett privatliv men de ska ju vara väldigt medvetna om att deras privatliv lätt kan få sig ett antal törnar efter att de väljer att gnälla i pressen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det där är skitsnack och i förlängningen ger det denna mobbklimat som vi ser utryck för i bland annat gamergate och liknande.

Människor har rätt att peka på vad de tycker är felaktigheter utan att "förverkliga sin rätt till privatliv"

Diskussioner ska hållas faktamässiga och då måste vi våga påpeka saker och ting utan att bli uthängda eller förföljda på nätet eller hemma.

De ska ju dock vara väldigt medvetna om att om de går ut i pressen så får de också hantera baksidan av det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-11-17 09:38
Ursprungligen av zinned:

De ska ju dock vara väldigt medvetna om att om de går ut i pressen så får de också hantera baksidan av det.

Fast nu blir baksidorna så mycket värre, tack vare att många inte har vett eller förstånd att bete sig på ett respektfullt, särskilt på internet.
Och det skall väl inte de som protesterar mot något som de anser är fel, behöva utstå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-17 09:54
Ursprungligen av MatsOlov:

Fast nu blir baksidorna så mycket värre, tack vare att många inte har vett eller förstånd att bete sig på ett respektfullt, särskilt på internet.
Och det skall väl inte de som protesterar mot något som de anser är fel, behöva utstå.

Att protestera i pressen kan ha de följderna, så är det, men det är ju något de känner till och får hantera när de ger sig in i leken.

Jag håller med dig om att det är beklagligt men kan de inte hantera det så ska de heller inte blanda in pressen utan sköta det själv mot den som det berör. Jag tycker personligen det är så tramsigt att dra in mediadrevet i det hela.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-17 09:59
Ursprungligen av BlackSmp:

Att andra gör fel innebär inte att det ursäktar att du använder oschyssta metoder och fråntar dem deras rätt från privatliv.

Men detta är hursomhelst inte en diskussion som hör hemma i denna tråd som väl handlar om icke-nyheter. Eller som Baron skrev

Det som vi är inne på nu är något helt annat än oförargliga utfyllnadsnyheter.

Det är inte jag som fråntar dem deras privatliv utan det är något som dom själva lyckats med genom om att fläka ut det i media

Heh. Om något av mina barn fick för sig att snorhyvla om någon trivial besvikelse i kvällspressen skulle det bli rättning i leden illa kvickt må ni tro. Men vad vet jag - till skillnad från vissa självutnämnda förståsigpåare här i tråden har jag bara fyra ungar, så jag har nog inte internaliserat de karaktärsdanande fördelarna av att slå på den stora publika trumman för allmänkverulerande gnäll.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-17 10:54
Ursprungligen av GustafMA:

Heh. Om något av mina barn fick för sig att snorhyvla om någon trivial besvikelse i kvällspressen skulle det bli rättning i leden illa kvickt må ni tro. Men vad vet jag - till skillnad från vissa självutnämnda förståsigpåare här i tråden har jag bara fyra ungar, så jag har nog inte internaliserat de karaktärsdanande fördelarna av att slå på den stora publika trumman för allmänkverulerande gnäll.

You read my mind.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-24 20:32

http://www.vt.se/nyheter/mobilen-sparlost-for...

  • Medlem
  • 2014-11-24 21:30

Äntligen ett inlägg värdigt tråden!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-27 03:36

Polisens bildbevis: här dansar kroggästerna

Det kostar 700 kr per år att inneha danstillstånd.

Ursprungligen av reboot81:

Polisens bildbevis: här dansar kroggästerna

Det kostar 700 kr per år att inneha danstillstånd.

Det är en stenålderslag. Polisens snåla resurser borde satsas på annat än att kontrollera dans

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-28 12:38
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det är en stenålderslag. Polisens snåla resurser borde satsas på annat än att kontrollera dans

Polisen är klantskallar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-04 04:14

Årets läcka! Instruktionsbok från Sony avslöjar det vi länge misstänkt – Cisco köper loss iPhone & iPad från Apple:

(instruktionsbok till HDR-PJ810E)

Ursprungligen av reboot81:

Årets läcka! Instruktionsbok från Sony avslöjar det vi länge misstänkt – Cisco köper loss iPhone & iPad från Apple:

(instruktionsbok till HDR-PJ810E)

Yep. http://www.apple.com/legal/intellectual-prope...

Citat:

IOS is a trademark or registered trademark of Cisco in the U.S. and other countries and is used under license.

  • Medlem
  • 2015-01-19 23:09

Klas 2 år, såg Pippis hår i Nordstans logga.

http://www.expressen.se/gt/klas-2-ar--sag-pip...

Bevaka tråden