Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad avslöjar en Mac-veteran?

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jezez...nostalgitårar...min första var en Plus. Ingen HDD. OS i floppydrivern och en stor extern floppydriver ocanpå Plus-burken där jag körde Photoshop 1, MacDraw, MacPaint, Word och Excel (om jag minns rätt...måste ha varit 1;or allihopa...jag tror jag hade PageMaker också). Jag hade en Apple matrisskrivare också - med sidoperforerat papper som var kilometerlånga och kunde rivas av så det blev A4;or. Sent 80-tal...kanske 1987 skulle jag tro. Internet fanns inte i min värld (Universiteten tror jag hade börjat maila). Plusen hade kostat 30-35 tusen för tidningen som köpte in den. Jag köpte den för 3 tusen av en korrupt jornalist på den tidningen :-D. Behövde en för att skriva en bok och skrivmaskin och tippex hade knäckt tidigare försök. Ordbehandling var ett mirakel. Med rättstavning!
Nästa dator jag köpte i början av 90-talet var en PowerBook 100 ("100" tror jag...16 gråskala) med ett externt modem från Apple - och detta för att jag ville klämma ut boken på något som hette Internet (ingen ville ju trycka den ). Läste i en tidning att en i USA hade fått förlagskontrakt efter att ha publicerat en bok på detta Internet. Det handlade mest om NewsGroups, men jag hade Netscape och fick Linköpings Universitet att lägga upp boken efter att jag lyckats göra den i HTML (utan styckesindrag etc - bara rå brödtext). Snubben där påstod då - och påstår ännu idag - att jag var först i Sverige att publicera en roman på nätet. Aftonbladet skrev lite om den, men dom hade bara orkat läsa några sidor så deras utlåtande var ju inget att ta seriöst :-D. Eliten utgick givetvis från att allt som lades ut på nätet (gratis!) MÅSTE vara skit - ren skit. Det tog ju många, många åt innan eliten tog nätet på allvar.
Ursäkta textutbrottet...blev så rösr vid åsynen av Plus-grafik och ljud. Plusen finns på vinden hos en vän (hon fick den men kunde inte använda den ). Jag funderar på att ta tillbaka den och ha i hyllan hemma. Den funkar säker klockrent fortfarande.

Ursprungligen av bjelkeman:

En Mac-veteran avslöjas när det nynnar "I love it because it's trash" när de slänger bort filer.
YouTube - Oscar The Grouch on Mac Plus Trash (System 7)

Ursprungligen av Zimmerman:

[...] Den funkar säker klockrent fortfarande.

... om inte kondingarna har torkat/läckt...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-20 15:21
Ursprungligen av johan_tanying:

... om inte kondingarna har torkat/läckt...

Åtminstone en av mina Plus funkar ännu Eller, gjorde för ett halvår sedan iaf.

Ursprungligen av Zimmerman:

Plusen finns på vinden hos en vän (hon fick den men kunde inte använda den ). Jag funderar på att ta tillbaka den och ha i hyllan hemma. Den funkar säker klockrent fortfarande.

Kul Zimmerman, det var en riktig nostalgitripp.

Hemma hos oss står det en Plus, i ett Mac 128 skal (den uppgraderades, tråkigt nog, men inte fan tänkte vi på det då). Vi tror att det var samma Mac som hon jobbade på först, som nog var en av de första Mac 128 som togs in i Storbritannien.

Min fru var projektledare för att översatta Psion Chess till flera språk. Hon berättar hur man inte kunde spara mer än fyra sidor i MacWrite utan att Macen krashade och hur hon ansåg att det hela bara var en leksak. (Numera är hon en grafisk designer och jobbar givetvis på en Mac. )

Old Mac Game Psion Chess

Och den Mac Plusen bootade för ett par år sedan från System 6/7(?) floppy diskar som jag har liggande.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-21 22:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Snubben där påstod då - och påstår ännu idag - att jag var först i Sverige att publicera en roman på nätet.

Det är ju STORT! Respekt!

Att man får ryckningar i höger ögonvrå när man konstaterar att utrustning värd miljoner, styrs av stora skåp med hundratals kontaktorer, reläer, brytare och lampor i en hög som kallas "Duc".

Som övervakning av DUC:en används Windows.... ihop med en "pekkänslig" skärm som funkar med ngn Stylus (= Skruvmejsel).

Skärmen glappar, det är en klar 5mm miss mellan vart man pekar och vad som händer, vart tredje tryck funkar inte, skall man skriva in ett värde är det ett plock med fönster, det laggar (men bara ibland), små tangentbord på skärmen - som lägger sig bakom andra fönster...

Som macanvändare funderar man på - är det värt det? Kan det öht fungera?

Lösningarna rent praktiskt andas 1997, genomförandet på skärmen av värden, data, tabeller mm påminner om Win3.1....

Och alla är så imponerade.... ?!?!?!!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-03-20 20:46

Verkar mest vara local talk här......Någon som minns Autostart9805? Hur många här har köpt 3x32Mb RAM för 29985:-?

tc/ eps-skadad for life

Ursprungligen av ThomasC:

Verkar mest vara local talk här......Någon som minns Autostart9805? Hur många här har köpt 3x32Mb RAM för 29985:-?

Ouch! Nä men vi betalade £650 för en 40 MB SCSI hårddisk, när två floppy diskar inte kändes nog längre.

£650 blir ungefär £1365 i dagens värde (inflation mm), motsvarar 13,900kr, 347 kr per MB.
2.5 TB kostar idag (Freecom Hard Drive Quattro 1,5TB USB/FW800/eSATA) kostar 1900 kr... 2,500,000 MB, vilket get 0.0076 kr/MB, eller 0.76 öre/MB. Det är sjuk prisutveckling på hårdvara, fortfarande. En megabyte hårddisk var 45,000x dyrare då. Snacka om deflation.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-20 21:43

En annan rolig!? sak var ju att de flesta program inte gick att köpa som site license. Så då i början av 1990-talet då VK (där jag jobbade) gick över till Mac kom det kubikmetervis med programlådor. ATM, ATR, Suitcase, QXP, Photoshop, Freehand osv. Undrar hur många disketter det blev? Jag gjorde iordning en låda med sådana disketter som var övertaliga eller utdaterade som användarna kunde använda då det skulle skickas material. VK sparade många kronor på diskettinköp där

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-20 21:34

När vi uppgraderade våra Quadra 700 med mer minne 1992 kostade varje Mb RAM 1000:-, så fyra burkar x 12 Mb blev ju en del. Törs inte tänka på vad 21" radiusskärmarna kostade, tunga var dom i alla fall, 28 kg st.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-20 21:50

Om man nu inte har varit med sen grunden när får man lov att kalla sig för Mac-veteran? Jag vill också vara en fast jag har bara varit med i 5 år. *gråter*

Någon som kommer ihåg Clarus, Dog-Cow, Moof?! En hund som var fläcking som en ko och dessutom lät som en kohund! Symbolen fanns på pappret i Skriv ut och Utskriftsformat popup dialog rutor. Lite synd att den försvann i samband med Mac OS X.

  • Medlem
  • 2011-03-20 22:44

Hehe, en del kommer minsann ihåg...
Clarus som rondellhund - Kommando-N

Clarus, han heter väl Moof!!

Nej, han heter Clarus (Clarus the Dog-Cow) och skäller/råmar "moof"!

Det heter inte "skiva", det heter "Winchester"

Min fru spelade Floor Tiles på henner Performa 400 så hon inte kunde sova...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 09:01

Hade alltid ett uträtat gem liggandes i skrivbordslådan…

…för att kunna mata ut disketter som fastnat i diskettstationen, alternativt för att komma åt interrupt-knappen (Programmers key) på baksidan av Mac:en.

- Torkel

- fast det var ju inte ett "gem", man sa "Apple Multitool".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 15:21
Ursprungligen av Goflorp:

- fast det var ju inte ett "gem", man sa "Apple Multitool".

Jo…

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-03-22 11:01

Bilder sparar man väl som PICT?
Dessutom sparar man korta "notiser" som textutdrag, inte med de här fula "stickies".
Dessutom var man ju med när man skulle skriva: "smit" i terminalen på sin mac... hehe...

När man INTE anser att färgkombinationen grönt-gul-orange-röd-lila-blå betyder homosexualitet.

  • Medlem
  • 2011-03-22 15:37

Q: Vad avslöjar en Mac-veteran?
A: Att man inte har en aning om vad Alt Gr är.
A: Att man skriver @ med en (1) hand.
(A: Att man inte vet om @ fortfarande måste skrivas med "höger-alt" i Windows, hehe...)

Ursprungligen av Baron:

(A: Att man inte vet om @ fortfarande måste skrivas med "höger-alt" i Windows, hehe...)

That's me!!

Det är när man har kört följande:
- Ingemar Skiing Game
- Dubbelmoral
- Stuntcopter
- ShufflePuck Café
- Connectix Ramdoubler
- Norton Disc Doctor
- Netscape Navigator 0.9B
- Macfoxes (OOOOJO! Det finns nog någon mer än jag som VET vad det här är )

När man kan berätta vad följande innbär:
"Bygg om skrivbordet"
"Stäng av tillägg"
"Feltyp 11"

  • Medlem
  • 2011-03-22 17:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är när man har kört följande:
- Ingemar Skiing Game
- Dubbelmoral
- Stuntcopter
- ShufflePuck Café
- Connectix Ramdoubler
- Norton Disc Doctor
- Netscape Navigator 0.9B
- Macfoxes (OOOOJO! Det finns nog någon mer än jag som VET vad det här är )

När man kan berätta vad följande innbär:
"Bygg om skrivbordet"
"Stäng av tillägg"
"Feltyp 11"

Och när man säger att datorn bombar istället för att man fått en kernel panic.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-22 18:27

ResEdit, herregud va mycket elakheter man kunde hitta på med det. T.ex. byta ut PICT-previewen på kollegornas EPSer

Om man kommer ihåg tiden INNAN man kunde hålla ner <SPACEBAR> för att få upp Extension Manager, dvs då man var tvungen att plovka i och ur Extensions manuellt...

Extension Manager = Utveckling !!

Ursprungligen av LCR:

Om man kommer ihåg tiden INNAN man kunde hålla ner <SPACEBAR> för att få upp Extension Manager, dvs då man var tvungen att plovka i och ur Extensions manuellt...

Extension Manager = Utveckling !!

De två underbara mapparna
Tillägg
Tillägg (avstängda)

  • Medlem
  • 2011-03-22 19:28
Ursprungligen av LCR:

Om man kommer ihåg tiden INNAN man kunde hålla ner <SPACEBAR> för att få upp Extension Manager, dvs då man var tvungen att plovka i och ur Extensions manuellt...

Extension Manager = Utveckling !!

Multifinder, det är vad jag kallar utveckling!

Bevaka tråden