Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad avslöjar en Mac-veteran?

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Excel v 1.0

Sparade två viktiga dokument i Excelformat på två macdisketter som idag är helt omöjliga att läsa.

Ursprungligen av Saffran:

Excel v 1.0

Sparade två viktiga dokument i Excelformat på två macdisketter som idag är helt omöjliga att läsa.

Varför omöjliga ?

Ursprungligen av Saffran:

Excel v 1.0

Excel utvecklades först på Mac innan det spreds vidare på Windows. Programmet hade också ett annat namn innan Excel och jag tror att programmet då hette Multiplan (som visserligen fanns på CP/M).

Jag har haft både Multiplan och Excel samt Lotus Jazz på min Fat Mac…

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-29 23:07

Den här annonsen avslöjar en Mac-veteran, i alla fall en subgrupp: de som har N O L L koll på hårdvaran. (Ej ovanligt för 15-20 år sedan)

Imac 15" G5, 2gb ram, 250 gb hdd på Tradera. Stationära | Apple |

Ursprungligen av planB:

Den här annonsen avslöjar en Mac-veteran, i alla fall en subgrupp: de som har N O L L koll på hårdvaran. (Ej ovanligt för 15-20 år sedan)

Beror väl på vilken krets man existerade i...

Jag började med Mac 1993 och dagar senare visste jag nästan vad varenda Extension hörde till, månader senare visste jag alla processorer, maxRAM, CPU frekvenser på alla Mac modeller (något år senare även alla pre-Mac Apple modeller).

Jag kom in i Mac världen sent, började med 25 MHz 68030 med 4MB RAM, 68040 kunde man bara drömma om och en processor upgrade card hade man aldrig råd med...

Det var inte förrän några år senare jag köpte en begagnad Centris 610 med DOS-card, 486SX i SAMMA burk !!! BootCamp är för veklingar!!

  • Medlem
  • 2011-03-30 00:08
Ursprungligen av LCR:

Beror väl på vilken krets man existerade i...

Jag började med Mac 1993 och dagar senare visste jag nästan vad varenda Extension hörde till, månader senare visste jag alla processorer, maxRAM, CPU frekvenser på alla Mac modeller (något år senare även alla pre-Mac Apple modeller).

Jag kom in i Mac världen sent, började med 25 MHz 68030 med 4MB RAM, 68040 kunde man bara drömma om och en processor upgrade card hade man aldrig råd med...

Det var inte förrän några år senare jag köpte en begagnad Centris 610 med DOS-card, 486SX i SAMMA burk !!! BootCamp är för veklingar!!

Oj, en annan lyxade tydligen till det med flera olika Sonnet-uppgraderingskort genom åren. Det var pyssel på hög nivå. :=)

Ursprungligen av Korsriddaren:

Oj, en annan lyxade tydligen till det med flera olika Sonnet-uppgraderingskort genom åren. Det var pyssel på hög nivå. :=)

Sånna kunde man bara drömma om...

Fanns rätt häftiga 50MHz vill jag minnas, för att inte tala om uppgraderingskorten jag gärna hade stoppat i min Color Classic.

  • Medlem
  • 2011-03-30 00:41

Har själv haft både Motorola 040-processorer och Sonnets G3 och G4-kort. Kommer fortfarande ihåg hur min PowerBook 1400 fick nytt liv när den chippades med en G3:a.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-30 15:06

Mac IIx, den bästa jag har haft!

Ursprungligen av kenjon:

Mac IIx, den bästa jag har haft!

Jag hade Mac II, skippade IIx och uppgraderade Mac II direkt till IIfx. Vilken raketfart det blev.

Åter till ämnet, tack! Det finns andra trådar där ni kan berätta vilka Macar ni har haft.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-30 21:03

Jag skulle vilja påstå att en sann mac-veteran startar upp sin kära mac alla årets 365 dagar

Är det någon här inne som känner igen sig

pssss. kan ju också vara så att man aldrig stänger av den under årets alla dagar .... också ett

kännetecken ...

Senast redigerat 2011-03-30 22:34
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-03-31 20:42

Jag kom härom dagen på (innan jag hittade denna underbara tråden) att jag verkligen saknar Klippboken, ni den där man hittade under...
Äh, ni vet.

Och naturligtvis är MS Word 5.1 den bästa versionen ever. Rymdes på en diskett och kunde ALLT. På en 9" skärm.
*torkar en tår i ögonvrån*

Ursprungligen av Micke F:

Jag kom härom dagen på (innan jag hittade denna underbara tråden) att jag verkligen saknar Klippboken, ni den där man hittade under...

Clipbook hade en bild som jag alltid ville behålla, men tyvärr har så många år gått att jag inte minns vad det var. Har ju en System 7.1 Mac LCIII, hmm...

Vad gäller Office 5.1 så är faktiskt i alla fall Excell 2011 så pass bra att jag börjat glömma Word 5.1 (Word 6.0 var första spiken i den kistan!!!), men så började jag med Claris Works också...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-31 23:19
Ursprungligen av LCR:

Clipbook hade en bild som jag alltid ville behålla

Har bara snabb tillgång till OS9 classic där dessa färgglada bilder finns. Var det nån av de här?

Ursprungligen av IngoX:

Har bara snabb tillgång till OS9 classic där dessa färgglada bilder finns. Var det nån av de här?

Ah! Kartan!!

Det var på den tiden då det inte var så lätt att hitta clip-art, illustrationer, foton.

Google, whas'at ?!?

Ursprungligen av Micke F:

[...] och kunde ALLT. På en 9" skärm.
*torkar en tår i ögonvrån*

Nja inte riktigt allt? Minns att iaf Word 5.0 (som jag körde) _inte_ kunde zooma skärmen såsom motsvarande version 2.0 för Win kunde. Skrev allt i 14 pt för att kunna se ordentligt. Nu gjorde det iofs inte så mycket då all formatering ändå styrdes av teckenkoder vid import till Ventura.

Bevaka tråden