Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man "bränna" batteriet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något som jag inte har reflekterat över tidigare är att flera av mina vänner som kör PC med Windows har fått kraftigt försämrad batteritid. Nu senaste är en kvinnlig kamrat som har ett batteri som knappt räcker i 20 minuter, trots att datorn endast är cirka ett år gammal. Liknande har skett (oavsett HP, Dell eller whatever) andra bekanta och vänner. Den gemensamma nämnaren verkar vara att de alltid använder datorn med strömsladd i - oavsett om batteriet är fullt eller inte. Enligt lite andra källor så har detta orsakat att batteriet har blivit "bränt"/utslitet. Detta får mig att ställa följande fråga:

Kan liknande ske med Mac? Kan vi "bränna" eller slita ut batteriet genom att alltid ha strömsladd i? Jag har haft min Macbook i nära ett år och tar väldigt sällan ut min strömsladd, men jag har inte märkt av någon märkbar förändring av batteritid de gånger som jag kör på enbart batteri. Är det så att Mac OS X på något sätt "slår ifrån" batteriet när det är fullt?

Eftersom att frågan är aktuell för alla bärbara enheter så hamnar frågan i "Allt om Mac". Om någon moderator opponerar sig så har jag ingenting emot att tråden flyttas.

Det här är en bra länk om batterier:
Apple - Batteries - Notebooks

Du "bränner" inte batteriet. Däremot blir det såklart sämre av att inte användas under en längre tid.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-15 21:52

Förutom batteriskötsel så får man inte glömma att batterier kan variera i kvalitet. De två komponenter som billiga bärbara datorer (förutom så kallade netbooks) mest verkar snåla med är skärmen och batteriet.

Däremot så går det nog inte att "överladda" batterierna i moderna bärbara datorer - strömkretsarna håller reda på statusen kontinuerligt om inget maskinvarufel inträffar. Men batterierna mår bra av att motioneras då och då.

Precis - elektroniken i batteriet måste hålla minutiös koll på spänningen eftersom litiumceller blir direkt farliga annars, så det blir aldrig tal om någon överladdning av cellerna. Men de slits mycket mer än normalt av exempelvis lite för höga temperaturer under lång tid, frekventa djupurladdningar och att inte användas. Det brukar bli bäst om man inte tänker så mycket utan bara använder det.

Min första MacBook (late 2008 unibody) har används sporadiskt på resor / semester, men all övrig tid har den stått inpluggad som filmdator med strömsladd i, och gör det fortfarande. Visst har batterikapaciteten avtagit lite (kanske 3.5-4h nu motför ca 5 ny).. Men med tanke på ålder på burken är det inget jag reflekterar så mycket över.

Hade tidigare en billig bärbar PC med exakt de symptom du beskriver - efter ett år var batteritiden bara tillräcklig för att bära den från ett rum till ett annat i stort sett - vi snackar max 15 minuter.

Har iaf haft 2 macbooks och har nu en 11" Air, och jag tycker de behåller batteritiden väldigt bra. Jag brukar inte göra kalibreringar, se till att ladda ur det då och då osv, jag bar använder datorn som jag behöver den. Funkar finfint här.

  • Medlem
  • 2011-03-16 13:34

Min MB Alu late 08 hade 4400mAh när jag köpte den och 4100mAh när jag sålde den för en dryg månad sen. Allt enligt Cocounut. "Original" var 4100mAh.
Min nya MBA har 97% efter 21 cykler. Det gäller nog att ha lite tur när man köper dator/batteri.

1
Bevaka tråden