Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybliven switcher funderar

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-04-02 01:04

Hej Bullen!

Jag är alldeles färsk på Mac om man inte räknar en del ofrivillig användning på den svartvita tiden. Insåg dock vid mitt tredje laptopbyte på fyra år att, nej, nu öppnar jag den stora plånboken och motverkar de gråa håren som börjat komma av felande drivrutiner och diverse pc-krångel. En 15" MBP Quad-core beställdes och i veckan trillade posten in med nämnda vidunder.

Intrycket hittills har varit enligt följande:

1. Irritation
2. Google
3. Insikten att: "Aha! Var det SÅ enkelt?"

Några saker får mig dock fortfarande att klia mig i huvudet, som jag tänkte att ni skulle få besvara.

1. Jag har en PC-burk hemma som jag använder som HTPC. På min tidigare laptop laddade jag ner filmer, tv-serier osv som via uTorrent hamnade direkt på HTPCn. Jag ställde helt enkelt in uTorrent på att spara nya nedladdningar i "\\htpc". Hela C:-disken på HTPCn är alltså utdelad med namnet htpc. Smidigt och enkelt.
På min MBP vet jag inte alls hur jag ska komma åt denna delade "nätverksmapp". Hilfe bitte!

2. Jag förstår att det kanske rör sig om windowstänkande, men jag har alltid varit väldigt pedantisk med mappstruktur samt ordning och reda. I windows finns funktionen "ordna automatiskt", men i finder måste jag manuellt välja "ordna efter" för att det inte ska bli tomrum när jag raderar en fil eller mapp. Finns motsvarande funktion i OSX?

3. Jag vet att spotlight är alldeles magiskt, men i windows sorteras allt med mappar överst och filer under, i bokstavsordning. I OSX ligger mappar och filer blandade, vilket driver en pedant som mig till vansinne. Går det att lösa?

4. Finder återigen. Ctrl+X, Ctrl+V. Enkelt som attan i windows, men på min MBP höll jag på att slita mitt hår, bryta mitt ben och klappa säften på frugan av en så enkel sak som att flytta en drös filer till en annan mapp utan att kopiera dem. Har jag någon kromosomavvikelse eller går det verkligen inte att lösa i OSX?

Och nu går vi in på de små, men naggande goda, detaljerna

5. När man flyttar ett objekt så dubbelklickar man med trackpaden, drar objektet dit man vill och släpper objektet där. I OSX "fastnar" objektet någon sekund så man kan ta nya tag och dra det längre. Helt underbart, men jag tycker att objektet fastnar lite väl länge. Går detta att ställa in?

6. Detta är så pinsamt att jag efter ett liv i datorvärlden knappt vågar skriva det, men, i Firefox har jag mina bokmärken uppradade i ett bokmärksfält enligt detta screenshot.
Mellan länkarna finns det avskiljare som ni ser. Jag vill flytta runt dessa. Hur i glödheta gör jag?

7. Jag saknar ett program i stil med MsPaint. När jag tar screenshots vill jag ha ett program där jag snabbt kan köra en cmd+v, klippa ut det jag vill ha med och spara som jpg. Eller vi säger så här; Jag vill rita en glad gubbe och spara på skrivbordet, hur gör jag?

8. Året är 2011 och folk kan ta sig till månen, men Apple kan inte ordna en deleteknapp?

I övrigt är jag enormt nöjd med mitt byte och kommer troligen aldrig köpa en PC igen. Jag satt och använde min gamla laptop som hastigast igår och på bara några minuter började jag rabbla svordomar över att den inte ha multi touch

Fotnot:
Detta är mitt första inlägg på 99.se så en presentation vore väl på sin plats.
Marcus heter jag. Ursprungligen från Kristianstad, men en kvinnas inflytande fick mig att söka mig till nordligare breddgrader, så nu befinner jag mig bland älgar och Lakers-fans i Växjö

Välkommen till 99mac, och välkommen som ny Mac-användare.

1. Det beror på vilket protokoll som din HTPC använder. Jag chansar på att den är baserad på Windows. Då ansluter du genom Finder -> Go-> Connect to Server och anger smb://IP-nummer-till-din-htpc.

2. Många upplever filhanteringen i Mac OS X som sämre än i Windows. Jag håller med. Nej, jag tvivlar på att det finns en "ordna automatiskt". Jag har aldrig sett en sådan funktion. Öppnar för att bli rättad, dock.

3. Ditt Spotlight-verktyg längst upp i högre hörnet sorterar ju utifrån mappar, dokument etc. som standard.

4. Mac OS X har inte funktionerna som klipp ut och "klipp in". Däremot kan du hålla nere CMD när du drar en mapp eller en fil till annan plats, då tas den bort från sin ursprungsplats när den är kopierad till mappen. En annan sak som är viktig att tänka på här är att det inte finns någon merge-funktion! Om du tar en hel mapp och försöker lägga ihop den med en annan mapp med samma namn så går det inte - var uppmärksam på det. Då frågar Mac OS X om du vill ERSÄTTA den mappen med det innehåll du försöker att lägga över.

5. Objektet fastnar ju tills att du aktivt väljer att släppa det.

6. Svarar inte på frågan.

7. Du har en rad olika sätt att göra screenshots i Mac OS X. Du behöver inte ta en kopia av hela skärmbilden. Du kan läsa mer om det på http://www.99.se/allt-om-mac/216451-guide-kortkommandon-att-ta-skarmavbilder-printscreen-screenshots-skarmdump.html. Där förklaras en hel del kring hur du tar en screenshot på bästa och mest effektiva sätt.

När det gäller motsvarigheten till Paint så får du i så fall söka ett sådant program att installera.

8. DELETE-knapp är ju lite olika beroende på vad du önskar att den har för funktion. Håll nere CMD och tryck på backspace så raderas det eller de objekt som är markerade.

Stanna gärna kvar i forumet, och om du har fler frågor så tveka inte att hitta trådar för det eller fortsätta här så länge det rör sig inom ämnet du har startat.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-04-02 01:48
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Välkommen till 99mac, och välkommen som ny Mac-användare.

1. Det beror på vilket protokoll som din HTPC använder. Jag chansar på att den är baserad på Windows. Då ansluter du genom Finder -> Go-> Connect to Server och anger smb://IP-nummer-till-din-htpc.

Tack! Nu är jag med på banan.

3. Ditt Spotlight-verktyg längst upp i högre hörnet sorterar ju utifrån mappar, dokument etc. som standard.
Borde förtydligat lite. Det är finder jag irriterar mig på. Spotlight fungerar ju utmärkt, men om jag vill in och öppna något via finder så irriterar det mig att mappar och filer är blandade.

4. Mac OS X har inte funktionerna som klipp ut och "klipp in". Däremot kan du hålla nere CMD när du drar en mapp eller en fil till annan plats, då tas den bort från sin ursprungsplats när den är kopierad till mappen. En annan sak som är viktig att tänka på här är att det inte finns någon merge-funktion! Om du tar en hel mapp och försöker lägga ihop den med en annan mapp med samma namn så går det inte - var uppmärksam på det. Då frågar Mac OS X om du vill ERSÄTTA den mappen med det innehåll du försöker att lägga över.

Ah! Läste någonstans att cmd skulle fungera vid flytt, men reflekterade inte alls över det då samma plustecken fortfarande visas som vid kopiering. Tack!

5. Objektet fastnar ju tills att du aktivt väljer att släppa det.

Om man har "lås dragning" aktiverat ja, men inte annars.

7. Du har en rad olika sätt att göra screenshots i Mac OS X. Du behöver inte ta en kopia av hela skärmbilden. Du kan läsa mer om det på http://www.99.se/allt-om-mac/216451-guide-kortkommandon-att-ta-skarmavbilder-printscreen-screenshots-skarmdump.html. Där förklaras en hel del kring hur du tar en screenshot på bästa och mest effektiva sätt.

När det gäller motsvarigheten till Paint så får du i så fall söka ett sådant program att installera.

Jag har sett de olika alternativen till screenshots tidigare, men det är nog inte just det som är boven i dramat utan ett enkelt basic bildhanteringsprogram som MsPaint. Får leta upp ett vettigt alternativ helt enkelt verkar det som. Tack!

8. DELETE-knapp är ju lite olika beroende på vad du önskar att den har för funktion. Håll nere CMD och tryck på backspace så raderas det eller de objekt som är markerade.

Den lilla tid det tog att kolla över listan på kortkommandon till att jobba i finder fick mig att blanda ihop cmd+backspace med shift+backspace. Klantigt av mig, och det verkar fungera som jag vill. Tack!

Meddelandet du har skrivit in är för kort. Blah blah blah.

Ett litet tips: jag håller med om att finder är skräp. Själv kör jag ett program som heter Path Finder, det fixar bl a sorteringen (mappar överst som du beskriver), klippa/klistra filer mm som jag också saknade efter att ha bytt från windows. Kan vara värt att kolla upp.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-04-02 01:57
Ursprungligen av Kermit:

Ett litet tips: jag håller med om att finder är skräp. Själv kör jag ett program som heter Path Finder, det fixar bl a sorteringen (mappar överst som du beskriver), klippa/klistra filer mm som jag också saknade efter att ha bytt från windows. Kan vara värt att kolla upp.

En rolig sak är att jag ville undvika en massa extra programvara på macen, för i windows resulterade det i en slö och rörig användarmiljö, men på macen verkar allt vara så integrerat och smidigt att jag inte är ett dugg rädd för att prova nya saker. Det är ju bara dra dem till soptunnan om de inte passar. Härligt som attan

Ska prova pathfinder genast. Tack!

Ursprungligen av kazmur:

En rolig sak är att jag ville undvika en massa extra programvara på macen, för i windows resulterade det i en slö och rörig användarmiljö, men på macen verkar allt vara så integrerat och smidigt att jag inte är ett dugg rädd för att prova nya saker. Det är ju bara dra dem till soptunnan om de inte passar. Härligt som attan

Ska prova pathfinder genast. Tack!

Det finns en bra film på deras hemsida som visar features - om inte annat kan du kolla in den för att se om det är vad du söker Men jag håller med, passar det inte är det ju busenkelt att ta bort. Windows registry är nog det jag saknar minst av allt..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-04-02 02:14
Ursprungligen av Kermit:

Det finns en bra film på deras hemsida som visar features - om inte annat kan du kolla in den för att se om det är vad du söker Men jag håller med, passar det inte är det ju busenkelt att ta bort. Windows registry är nog det jag saknar minst av allt..

Provade det som hastigast nu och är helt såld. Det fungerar precis som jag vill.

Finns det något sätt att "ersätta" finder med path finder?

Alltså så om jag till exempel högerklickar på hämtade filer i docken och väljer öppna så öppnas dem i pathfinder, inte finder.

Ursprungligen av kazmur:

Provade det som hastigast nu och är helt såld. Det fungerar precis som jag vill.

Finns det något sätt att "ersätta" finder med path finder?

Alltså så om jag till exempel högerklickar på hämtade filer i docken och väljer öppna så öppnas dem i pathfinder, inte finder.

Har inte själv stött på det problemet, jag trodde att den gjorde det kör du finder parallellt? Testa avsluta finder (går att göra via Pathfinder-menyn) så kanske den default öppnar i PF. Själv använder jag en shortcut till min download-folder, så aldrig klurat på det tidigare. Hoppas du löser det iaf!

Ursprungligen av kazmur:

Hej Bullen!

8. Året är 2011 och folk kan ta sig till månen, men Apple kan inte ordna en deleteknapp?

Jag fick mitt nya tangentbord med numeriskt tangentbord till min IMAC i går och hör och häpna... det fanns en deleknapp.
i o f sig inte trådlöst men vad gör det;)

Ursprungligen av Kottemannen:

Jag fick mitt nya tangentbord med numeriskt tangentbord till min IMAC i går och hör och häpna... det fanns en deleknapp.
i o f sig inte trådlöst men vad gör det;)

Samma här, det fullstora tangentbordet är bättre på ALLA sätt om du frågar mig. Deleteknapp, piltangenter på rätt ställe, page up/down, numeriskt tangentbord mm.. Sedan att det har sladd istället för bluetooth är bara en fördel om du frågar mig, annars får man byta batterier mest hela tiden. Jag kasserade både BT-tangentbord och Magic Mouse bara några dagar efter att jag fått min mac

Ursprungligen av Kottemannen:

Jag fick mitt nya tangentbord med numeriskt tangentbord till min IMAC i går och hör och häpna... det fanns en deleknapp.
i o f sig inte trådlöst men vad gör det;)

fn + backspace på det lilla tangentbordet = delete.

1. Det är ju lite onödigt att gå in exakt _vad_ du skall hämta och föra över till din htpc då 99mac har som policy att inte uppmuntra piratkopiering...

3. För mig är det å andra sidan vansinnigt irriterande att mappar och filer hamnar var för sig i Windows. Då får man ju leta "två gånger" när man letar efter något i bokstavsordning (om man inte riktigt kommer ihåg om exvis bilden man letar efter har namnet i själva filen eller i mappen.)

7. Ritprogram. Sök gärna lite i forumet så hittar du bl a den här tråden: https://www.99.se/ovrig-mjukvara/271659-finns-det-nagot-enkelt-ritprogram-mac.html

I största allmänhet är det nog bättre att du ställer frågor i 1) de relevanta trådar som redan finns i ämnet, eller om sådana inte finnes, 2) skapar separata trådar för varje ämne/delfråga. Det blir gärna rörigt och oöverskådligt med sådana här multifrågetrådar. Till slut är det ingen som orkar gå igenom hela tråden för att se vad som fortfarande är obesvarat.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2011-04-02 11:12

Ni kan lösa all klipp och klistra och kopiera och ordna mappar först oxå med programmet
TotalFinder.
TotalFinder brings tabs to your native Finder and more!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-04-02 19:38
Ursprungligen av bman63:

Ni kan lösa all klipp och klistra och kopiera och ordna mappar först oxå med programmet
TotalFinder.
TotalFinder brings tabs to your native Finder and more!

Dessutom löser det problemet med att mappar inte ligger överst.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-04-02 15:13
Ursprungligen av johan_tanying:

1. Det är ju lite onödigt att gå in exakt _vad_ du skall hämta och föra över till din htpc då 99mac har som policy att inte uppmuntra piratkopiering...

...och alla filmer och tv-serier är upphovsrättsskyddade?

Frågor? Framåt!

Ursprungligen av kazmur:

...och alla filmer och tv-serier är upphovsrättsskyddade?

Kanske, kanske inte. I vilket fall som helst är det inte mina filmer (eftersom jag aldrig gjort några ) så jag bryr mig inte personligen. Men att vara uppmärksam på forumreglerna gör ju åtminstone att dina trådar inte riskerar att stängas. Här är ett exempel: http://www.99.se/itunes/282482-hjalp-med-id3-taggarna.html

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-02 17:57
Ursprungligen av kazmur:

...och alla filmer och tv-serier är upphovsrättsskyddade?

Öhhh..... ja. Eller vad menar du?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-04-04 00:28
Ursprungligen av kenjon:

Öhhh..... ja. Eller vad menar du?

Menar att om jag själv spelar in en film och lägger upp den som torrent är det fritt fram att ladda ner för andra och vice versa.

Nåja, det kvittar. Kommer i framtiden tänka mig för lite noggrannare i mina formuleringar så slipper vi glida in på sidspår.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-02 13:23

2. Högerklicka i mappen du vill "ordna automatiskt" och välj "visa visningsalternativ". I mitten på rutan som dyker upp har du ett alternativ med rullgardin som heter "Ordna efter", välj "ordna automatiskt". Vidare kan du längst ner i rutan välja "Använd som förval" om du nu är intresserad av det med.

3. Högerklicka i mappen du vill ordna och tryck "Ordna efter" och väl "Typ".

4. Funktionen "klipp ut" (Ctrl+X i Windows) finns ej i OS X. Flyttar du en mapp från en plats till en annan i samma hdd så flyttas den helt enkelt och därmed finns ingen anledning till att klippa ut den. Försöker du flytta en mapp från t.ex. din interna hdd i datorn till ett usb-minne så kopieras den endast.

5. Tycker du att den tar för lång tid på sig att gå in i den mappen som du ska flytta till så kan du trycka mellanslag då du har placerat markören över mappen du vill in till och den kommer då att gå in i den direkt istället för att vänta. Vill du dock minska tiden för hur länge den "väntar" på att gå in i mappen du håller markören över så gör enligt följande: Öppna finder fönster, i menyn högst upp på ditt skrivbord trycker du på Finder-fliken och sedan Inställningar. Under fliken allmänt finns längst ner en markör du kan ställa in för hur mkt fördröjningen ska vara, denna kallas "Öppna mappar och fönster automatiskt - Fördröjning. Längst ner specificeras även att Mellanslag öppnar direkt.

7. Förhandsvisning skulle nog fungera för dig iaf vad gäller att snabbt markera en bild och kopiera den. Önskar du däremot ha ett "ritprogram" så får du nog söka efter ett sådant och installera. Något förinstallerat finns tyvärr inte så vitt jag vet.
Önskar du ta ett snapshot så håll nere cmd + shift + 4 då får du fram en markör där du kan markera det du vill göra ett snapshot av. Trycker du istället cmd + shift + 4 + mellanslag (alltså samma som tidigare fast mellanslag också) så kommer du få fram en markör som ser ut som en kamera där den automatiskt markerar ett helt fönster så att du slipper markera det själv.

8. Delete-knappen på ett tangentbord på en bärbar Mac når du genom att hålla ner "fn" knappen längst ner till vänster på ditt tangentbord och trycker sedan på backspace (radera). Detta medför att du raderar "framåt" alltså såsom delete-knappen gör på en PC eller en iMac.

En liten hint är att det finns grymt många sammanfattningar om kortkommandon för OS X på nätet. Ska du få ut det mesta av din MBP så föreslår jag att du lär dig de viktigaste för det kommer att få ditt arbeta att gå såå mkt snabbare!

Lycka till!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-02 13:28
Ursprungligen av iPilot:

8. Delete-knappen på ett tangentbord på en bärbar Mac når du genom att hålla ner "fn" knappen längst ner till vänster på ditt tangentbord och trycker sedan på backspace (radera). Detta medför att du raderar "framåt" alltså såsom delete-knappen gör på en PC eller en iMac.

Ska du radera filer i findern går det bra med CMD+Backspace också. (Tömma papperskorgen CMD+Shift+Backspace)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-02 18:24

Kermit (och andra), en liten fråga. Om man tycker att Finder är skräp, varför använder man då Mac? Frågan är helt seriös, varför köper man en mac om mac vill att datorn ska uppföra sig som Windows. Vill inte starta något bråk. Jag undrar bara.

Ursprungligen av acke:

Kermit (och andra), en liten fråga. Om man tycker att Finder är skräp, varför använder man då Mac? Frågan är helt seriös, varför köper man en mac om mac vill att datorn ska uppföra sig som Windows. Vill inte starta något bråk. Jag undrar bara.

Därför att det är exakt det enda som är skräp. Finder har BETYDLIGT mindre/sämre filhanterings-funktioner än t ex min gamla Amiga som jag slutade använda för en sisådär 15 år sen. Jag är väldigt förvånad att vissa funktioner inte finns än, och det är det enda som stör min Mac-upplevelse lite.

Allt annat å andra sidan - operativsystemets upplägg, stabilitet, hur genomtänkt allt är, användarvänlighet, byggkvalitet, programutbud, hur allt funkar perfekt (båda tredjepartsprylar out-of-the-box samt integration med andra apple-produkter) mm mm.. Allt det älskar jag, och Finder är en rätt liten del av det hela. Dessutom finns som sagt program som t ex Path Finder som helt löser alla de små "irritationer" jag har - så varför inte använda det och vara jättenöjd?

PS, inser att jag gör rätt mycket reklam för Path Finder, ska ju påpeka att jag inte är ihopkopplad med de som ger ut det programmet på något sätt.. Jag tycker bara att det är ett alldeles lysande program om man tycker att Finder är lite väl begränsat.

Ursprungligen av acke:

Kermit (och andra), en liten fråga. Om man tycker att Finder är skräp, varför använder man då Mac? Frågan är helt seriös, varför köper man en mac om mac vill att datorn ska uppföra sig som Windows. Vill inte starta något bråk. Jag undrar bara.

Medhåll. Så jävla less på alla dessat rådar hur man gör om sin Mac till att bära sig åt som en Windowsburk.
Ju mer Windowsstuk på grejerna desto bättre liksom.

Det är väl inte svårare än att lära sig ngt nytt.

Det ÄR en Mac, acceptera det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-04-04 23:29
Ursprungligen av Goflorp:

Medhåll. Så jävla less på alla dessat rådar hur man gör om sin Mac till att bära sig åt som en Windowsburk.
Ju mer Windowsstuk på grejerna desto bättre liksom.

Det är väl inte svårare än att lära sig ngt nytt.

Det ÄR en Mac, acceptera det.

Självklart är det inte svårare än så.

Men när man byter dator, kaffebryggare, bil, ja egentligen vad som helst så finns det fördelar och nackdelar. Finns det 99 fördelar och 1 nackdel så är det ett lyckat byte, men det förhindrar ju inte att man vill hitta en lösning på nackdelen.

Vad som klassas som nackdelar är väl högst personligt, men man MÅSTE väl inte gilla allt? Eller?

Ursprungligen av Goflorp:

Medhåll. Så jävla less på alla dessat rådar hur man gör om sin Mac till att bära sig åt som en Windowsburk.
Ju mer Windowsstuk på grejerna desto bättre liksom.

Det är väl inte svårare än att lära sig ngt nytt.

Det ÄR en Mac, acceptera det.

Mja. Det är till att hårddra det.

En sån sak som cmd+x skulle ju enbart tillföra något, utan att stöka till något annat. Har inte med Windows eller Mac att göra—det är bara en funktion.

Håller man t ex på med webutveckling (eller tusen andra saker där man flyttar mycket filer) är det skönt att inte behöva "dra" allt hela tiden. Framförallt när man skall flytta lite "längre sträckor", inte bara upp eller ner i katalogstrukturen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-05 09:19

Lite förvånande att det kommer från dig men ändå, Mac är väl ändå en dator tillverkad av Apple som använder OSX som operativ. Windows är mjukvara som kommer från Microsoft som körs på PC som innehåller samma hårdvara som din och min Mac. TS i detta fall klagar på funktioner som finns i OSX och inte på Mac, ser du skillnad? Finder är skräp enligt vissa och med all rät, men så länge det finns alternativ och så länge det finns förbättringspotencial så kan man väl ändå prata om det eller är det strikt förbjudet här? Tro det eller ej men det finns saker som är bra /bättre i Windows än i OSX och viseversa.

Ursprungligen av acke:

Kermit (och andra), en liten fråga. Om man tycker att Finder är skräp, varför använder man då Mac? Frågan är helt seriös, varför köper man en mac om mac vill att datorn ska uppföra sig som Windows. Vill inte starta något bråk. Jag undrar bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-08 14:30
Ursprungligen av KiXeR:

Lite förvånande att det kommer från dig men ändå, Mac är väl ändå en dator tillverkad av Apple som använder OSX som operativ. Windows är mjukvara som kommer från Microsoft som körs på PC som innehåller samma hårdvara som din och min Mac. TS i detta fall klagar på funktioner som finns i OSX och inte på Mac, ser du skillnad? Finder är skräp enligt vissa och med all rät, men så länge det finns alternativ och så länge det finns förbättringspotencial så kan man väl ändå prata om det eller är det strikt förbjudet här? Tro det eller ej men det finns saker som är bra /bättre i Windows än i OSX och viseversa.

Hej, jo jag vet skillnaden mellan hårdvara och mjukvara. I min bok så är Finder en stor del av Mac OS X-upplevelsen. Under skalet funkar tillräckligt bra på Windows med så fördelarna med Mac OS X är, enligt mig, just Finder.
Om du tittar på mina inlägg så ser du att jag ofta är ganska högljud i min kritik mot Apple och deras brister.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fast man måste kunna uttrycka kritik mot Mac OS X och erkänna att t.ex. Windows har en del styrkor som Apple borde titta på. Filhanteraren i Windows 7 är helt underbar om man jämför med Finder - och det verkar inte som att detta åtgärdas i 10.7 Lion. Ingenting är svart eller vitt - det finns en mängd olika färger.

Om du tittar på mina inlägg så ser du att jag ofta är ganska högljud i min kritik mot Apple och deras brister.

Dessutom, tycker du att du lämnar mycket utrymme för en gråskala när du skriver "...helt underbar om man jämför med Finder - och det verkar inte som att detta åtgärdas i 10.7 Lion."
Jag tolkar det som att Finder är hemsk och att du skulle vilja att den görs om med något som mer liknar Windows 7's filhanterare. Som sagt, gråskala.

Ursprungligen av acke:

Om du tittar på mina inlägg så ser du att jag ofta är ganska högljud i min kritik mot Apple och deras brister.

Dessutom, tycker du att du lämnar mycket utrymme för en gråskala när du skriver "...helt underbar om man jämför med Finder - och det verkar inte som att detta åtgärdas i 10.7 Lion."
Jag tolkar det som att Finder är hemsk och att du skulle vilja att den görs om med något som mer liknar Windows 7's filhanterare. Som sagt, gråskala.

Ja, det får gärna göras om till något som liknar Windows 7s filhanterare - eller för den delen något som är _bättre_. Finder är under all kritik.

Ursprungligen av acke:

Kermit (och andra), en liten fråga. Om man tycker att Finder är skräp, varför använder man då Mac? Frågan är helt seriös, varför köper man en mac om mac vill att datorn ska uppföra sig som Windows. Vill inte starta något bråk. Jag undrar bara.

Fast man måste kunna uttrycka kritik mot Mac OS X och erkänna att t.ex. Windows har en del styrkor som Apple borde titta på. Filhanteraren i Windows 7 är helt underbar om man jämför med Finder - och det verkar inte som att detta åtgärdas i 10.7 Lion. Ingenting är svart eller vitt - det finns en mängd olika färger.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-02 20:01

Angående torrents, jag har gjort som så att utorrent på min htpc kollar efter torrentfiler i min dropbox. Så vill jag ladda ner något drar jag bara torrentfilen till dropbox från macen (eller telefonen t ex), så startar htpc'n nerladdningen.

Bevaka tråden