Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen fullskärm med Micro-DVI från Airen!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-04-30 18:08

Det är så att jag fick en adapter för en tidigare MacBook Air som har Micro-DVI, utkontakten är VGA. Jag får bild, men hela bilden täcker inte hela min 24" skärm. Jag väljer den högsta upplösning som datorn, skärmen eller adaptern klarar av (1080p), får bild men får inte fullskärm. Se bild:

  • Medlem
  • 2011-05-01 17:07

Kan det ha med skärmen att göra? På TV-apparater brukar det finnas scan, overscan osv. Finns det något liknande på denna? Kör du i 1080p på bilden?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-05-02 07:58
Ursprungligen av Dalle:

Kan det ha med skärmen att göra? På TV-apparater brukar det finnas scan, overscan osv. Finns det något liknande på denna? Kör du i 1080p på bilden?

Det är en datorskärm och inte TV, en BenQ E2420HD. Upplösningen är satt som 1080p (1920x1080 pixlar alltså) men bilden vill inte skala upp så man kan utnyttja hela bildytan.

Är du säker på att skärmen stöder 1920x1080 över VGA?

Även om det skulle fungerat så skulle bilden bli ganska kass (suddig) med VGA i den upplösningen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-05-02 16:06
Ursprungligen av keptang:

Är du säker på att skärmen stöder 1920x1080 över VGA?

Även om det skulle fungerat så skulle bilden bli ganska kass (suddig) med VGA i den upplösningen.

Ja jag är säker, jag fick valmöjligheten att välja den upplösningen men bildytan är the same även vid något lägre upplösning (inte lägre än airens egna interna upplösning på sin LCD skärm).

Men problemet löstes på något sätt, jag vet inte hur eller varför bilden skalades upp rätt - men nu kör jag 1080p i "fullskärm" iaf. Men jag skulle gärna vilja veta varför det inte blev så från början så jag kan undvika det i framtiden.

Jag skulle testa med SwitchResX för att sätta riktiga upplösningar eftersom Macen och skärmen inte verkar prata ordentligt med varann: Download SwitchResX

Det har cirkulerat rykten (och verifieringar) kring BenQ och Intel GMA X3100 grafikkortet. Att det skulle vara problem med just BenQ:s monitorer. Se: https://discussions.apple.com/thread/1340208?threadID=1340208
Lösningen är tydligen att klippa pinne 16 (hot-plug detect): Digital Visual Interface - Wikipedia, the free encyclopedia
Det kan vara intressant att veta även om du kör VGA.

1
Bevaka tråden