Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

grå startskärm men fungerande HD med T start?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-08-18 20:26

Har haft problem en tid med att datorn stängt av sig strax efter att fläkten rusat i höjden. Dock har det gått att slå på datorn efter någon minut / sek igen. Detta har dock återkommit tätare och idag så stannade den och vill inte starta igång mer än att den står och snurrar vid appleläge. Detta finns beskrivet i flera trådar här på forumet. Jag har provat alla uppstarter.
Datorn hittar systemet då jag väljer startskiva så så långt verkar det fungera. När jag väljer datorn står den dock sedan och surrar / snurrar.
Så långt har jag gissat att det är en trasig hårddisk men.... jag har nu startat den i T-läge och tankar över alla mina filer till en annan dator och hårddisken verkar fungera??
Detta är en gammal imac (G5) som jag hade hoppats skulle fungera ett lite tag till. Tror ni att hårdisken är trasig iallafall? Logikkortet? Är det lönt att byta hårddisk? (jag har en lite äldre backup på timemachine)

Spontant skulle jag gissa på någon av dessa anledningar:
1. Kondingarna på logikkortet som svällt/gått sönder.
2. Grafikkortet som behöver "reflowas".

Är det en 20" G5 typ 1.9GHz? Jag har en sån med liknande problem. Har bytt kondingarna men den startar ändå inte. Nästa steg för mig blir att försöka göra en reflow med en varmluftspistol. Tills jag orkar det står den i förrådet

  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-08-18 22:40

vad är "reflowas"?

Reflow soldering - Wikipedia, the free encyclopedia

Grafikchip och andra chip sitter fast på logikkortet med hjälp av massvis av små tennfogar. Man fixerar komponenter och för sedan in hela kortet i en speciell ugn eller använder sig av en varmluftspenna (eller pistol), varefter komponenterna ansluts till logikkortet.
Dessa kan spricka efter ett tag då de slits utav konstanta upphettningar och avsvalningar. Komponenten tappar då kontakten på ett eller flera ställen och fungerar inte som avsett.

Grafikchip och andra större chip med massvis av anslutningar kan man inte komma åt med en lödkolv och därför får man försöka värma upp komponenten i ett försök att smälta de underliggande tennöarna som ansluter chippet till logikkortet.

När man reflowar tar man och hettar upp de komponenterna med varmluft i ett försök att få spickorna att tätas eftersom tennet flyter vid en viss temperatur. Man försöker efterlikna förhållandena som vid tillverkningen.

Notera att jag har inte gjort detta ännu, men jag har kollat på en del videos där folk som har haft framgång med metoden visat hur de gjort.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-08-18 23:25

huja! jag brukar inte huka för att mecka med mina datorer men det där kändes som om det är någonting man försöker sig på när ingenting annat funkar och när man utesluter alla andra fel.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-08-22 19:53

Bytte hårddisk idag gick att ominstallera men när jag skulle lägga tillbaka / flytta tillbaka filerna stängde datorn av sig. Trodde ett tag att det bara var hårddisken, men hårddisken har nog gått sönder pga att den stängt av sig otaliga gånger.

1
Bevaka tråden