Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud och dokument

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-25 11:12

Kanske en dum fråga, men vad omfattas av "Dokument och data" som finns som ett synkalternativ i iCloud? Är det någon speciell mapp eller speciella filer som ska hanteras?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-25 12:14

T.ex. Pages och Numbers på iOS. Dock ej samma program på macen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-25 12:25

Okej, ingenting från OSX alltså
Finns det någon lista ed. på iOS-dokument/filer som kvalificerar in i iCloud?

Ursprungligen av lensv:

Okej, ingenting från OSX alltså
Finns det någon lista ed. på iOS-dokument/filer som kvalificerar in i iCloud?

Det hänger på varje program att skicka data till iCloud. Det synkar inte din hårddisk i allmänhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-25 14:03

Än så länge tror jag det bara är bara Pages, Numbers och Keynotes.

Däremot när man spar Pages i Icloud, sparas det i tre versioner. Pages, PDF och Word.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-25 14:09
Ursprungligen av ne100:

Än så länge tror jag det bara är bara Pages, Numbers och Keynotes.

Mao. en nååågot begränsad tjänst

Det har kommit andra program i MAS som stöder Documents In The Ckoud.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-26 08:12
Ursprungligen av Capeman:

Det har kommit andra program i MAS som stöder Documents In The Ckoud.

MAS = ?

Upptäckte just att inte ens Apples Garageband för iPad verkar få vara med i detta lilla moln
Förstår inte riktigt hur Apple tänker här?!?

Ursprungligen av lensv:

MAS = ?

Upptäckte just att inte ens Apples Garageband för iPad verkar få vara med i detta lilla moln
Förstår inte riktigt hur Apple tänker här?!?

Mac App Store.

Det finns någon (eller några) appar i App Store för dokument för iCloud.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-26 10:01
Ursprungligen av Patrik D:

Mac App Store.

Det finns någon (eller några) appar i App Store för dokument för iCloud.

Du menar alltså program för OSX? Kan du ge något exempel på en sådan "app"?

Ursprungligen av lensv:

Du menar alltså program för OSX? Kan du ge något exempel på en sådan "app"?

Det finns program för både OS X och iOS.

http://9to5mac.com/2011/10/12/first-icloud-compatible-lion-apps-land-on-mac-app-store/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-26 18:50

Haha... en (1) app?? Jag väntar på Apples egna appar. Det måste komma, och det blir helt förträffligt. För mig skulle det räcka långt och lite till om så bara Textredigerare synkade allt till iCloud.

Ursprungligen av Patrik D:

Det går alltså inte att använda iCloud för att synkronisera t.ex. hela Documents och göra innehållet åtkomtligt från min iPad och iPhone?

Just nu har jag valt att använda mig av Windows Live Mesh eftersom det är enklare att synkronisera specifika mappar. Men det kan ju kanske bero på att jag saknar kunskap i hur iCloud fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-29 10:58

Dokument hanteringen har för tillfället Apple mycket att lära!
Att Dokumenten nu för tiden sparas i respektive program på Datorn gör att det blivit omöjligt att hantera om man har fler än 20 dokument och man använder Pages och Numbers i samma "mapp"

Förstår inte varför man inte kan spara allt så det ligger i Dokuments och ha som det var förut. Då var det användbart. Inte idag...

Ursprungligen av atomlab:

Dokument hanteringen har för tillfället Apple mycket att lära!
Att Dokumenten nu för tiden sparas i respektive program på Datorn gör att det blivit omöjligt att hantera om man har fler än 20 dokument och man använder Pages och Numbers i samma "mapp"

Förstår inte varför man inte kan spara allt så det ligger i Dokuments och ha som det var förut. Då var det användbart. Inte idag...

Personligen har jag bara skräp i min dokumentmapp. Det handlar väl om hur man organiserar, men jag gillar att varje program har koll på sina egna grejer.

Detta känns lite som när iTunes tog kommando över alla mp3-filer man hade sorterat i nån sorts mapphierarki för 10 år sen.

Ursprungligen av atomlab:

Dokument hanteringen har för tillfället Apple mycket att lära!
Att Dokumenten nu för tiden sparas i respektive program på Datorn gör att det blivit omöjligt att hantera om man har fler än 20 dokument och man använder Pages och Numbers i samma "mapp"

Förstår inte varför man inte kan spara allt så det ligger i Dokuments och ha som det var förut. Då var det användbart. Inte idag...

Nu förstår jag inte riktigt? Avser du dokument på datorn eller på Iphone/Ipad? På Iphone/Ipad har du aldrig haft någon dokumentmapp utan allting har alltid sparats i respektive app.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2011-11-11 08:07

Hakar på med en fråga som passar in i rubriken. Har slitit ihop ett stort dokument i Numbers på min Ipad. Kan jag kolla att det finns kvar i molnet innan jag stänger det fönstret i Ipaden? Det känns ovant att bara stänga utan att spara om man vill ha kvar dokumentet. Hur kommer jag tillbaka till dokumentet igen?
Har alltså ios5 i paddan.

Ursprungligen av Stig R:

Hakar på med en fråga som passar in i rubriken. Har slitit ihop ett stort dokument i Numbers på min Ipad. Kan jag kolla att det finns kvar i molnet innan jag stänger det fönstret i Ipaden? Det känns ovant att bara stänga utan att spara om man vill ha kvar dokumentet. Hur kommer jag tillbaka till dokumentet igen?
Har alltså ios5 i paddan.

Måste säga att jag inte riktigt förstått problemet här, men dokumenten både sparas och synkas kontinuerligt. Du kan gå ur Numbers eller stänga det aktuella dokumentet när du vill. Stänger man dokumentet kan man ibland se när det synkas mot iCloud (blir en uppåtpil i övre högra hörnet på dokumentsymbolen).

Du kommer tillbaka till dokumentet igen genom att öppna Numbers.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2011-11-11 09:15

Tack! Det är inget problem, men som ny användare och med ett stort dokument känns det otryggt att inte kunna se dokumentikonen någonstans. Kan man verkligen lita på att det dyker upp när jag startar Numbers nästa gång? Kan man gå in i iCloud och se vilka dokument som är sparade?

Jag föreslår www.icloud.com

Och när det gäller att lita på så... Jo, det kan du även om Apple hade lite problem vid lanseringen

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2011-12-06 08:26

Pages med Icloud. Är det ett skämt? Att göra reklam för att kunna synka dokument mellan ens olika enheter (ja då antar man förstås att en macbook pro ingår i begreppet "enhet") lovar en funktion som skulle vara fantastiskt bra för alla som rör sig mellan minst två platser i sitt liv. Genomförandet däremot. Det omöjliga med att synka mellan MBP'n-Icloud-Iphone och tillbaka är inget annat än ett FAIL av Juholt-mått. Mitt betyg på Icloud så här långt är: ett två minuter långt pruttljud med munnen. Förväntade mig mycket mer. Det enda som verkar funka spotless är mail och kalender. Men kom igen... det var ju inte så att det inte gick att kolla på mobilen innan icloud. Känns lite som när Apple "uppfann" facetime.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-06 08:30

Då du korspostar, vilket du inte ska göra, så skriver jag samma sak här - vad exakt är det du menar att du inte kan göra för synk med Pages till iCloud?

Om du editerar ett dokument på din MBP som är inställt att synkas mot iCloud och sedan öppnar detta på din iOS-enhet, menar du då att ändringen inte syns där?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-07 11:23
Ursprungligen av zinned:

Då du korspostar, vilket du inte ska göra, så skriver jag samma sak här - vad exakt är det du menar att du inte kan göra för synk med Pages till iCloud?

Om du editerar ett dokument på din MBP som är inställt att synkas mot iCloud och sedan öppnar detta på din iOS-enhet, menar du då att ändringen inte syns där?

För att synken ska funka så måste man först dra och släppa dokumentet till icloud.com/iwork, och det är väl det som är helt handikappat. Ingen smidigt iCloud-integration direkt.

Ursprungligen av zinned:

Då du korspostar, vilket du inte ska göra, så skriver jag samma sak här - vad exakt är det du menar att du inte kan göra för synk med Pages till iCloud?

Om du editerar ett dokument på din MBP som är inställt att synkas mot iCloud och sedan öppnar detta på din iOS-enhet, menar du då att ändringen inte syns där?

Måste faktiskt hoppa in här. Det enda sättet jag har lyckats få upp dokument i iCloud från min MBP är att öppna iCloud i webbläsaren och sedan ladda upp dokumentet där. Menar du att man på något sätt kan ställa sin Mac att automatiskt synka dokument mot iCloud?

Nej, korsposta ska man inte göra. Det andra nästan likadana inlägget i en annan tråd har raderats nu.

/Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-07 12:05

Där finns ju alltid denna lösningen men det är ju mellan Mac'ar och inte med iOS inblandat.

Sync Files Between Macs with iCloud

Ursprungligen av zinned:

Där finns ju alltid denna lösningen men det är ju mellan Mac'ar och inte med iOS inblandat.

Sync Files Between Macs with iCloud

Tack, det underlättar proceduren lite. Man tycker de borde komma ut med uppdateringar för iWork för sömlös synk med iCloud.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-07 22:00

Summa av kardemumman: det funkar inte så som man förväntar sig. Jag förväntar mig att det fixas framöver, oavsett enhet ska man kunna öppna alla mina filer som jag skapat i iWork, och inte bara mellan iOS-enheter. Jag ska inte behöva tänka på ett skit, annars kan det kvitta.

Detta måste vara galet, eller är det jag som har misuppfattat något.
1. Jag skapar ett dokument i Pages på min Mac. Laddar sedan upp det på iCloud. Sparar originaldokumentet i Dokument-mappen på datorn.
2. Jag redigerar dokumentet i Pages på min iPad.
3. Jag vill forstätta redigera dokumentet på min Mac, får hämta det från iCloud. Dokumentet landar i Downloads.
4. Redigerar dokumentet och sparar det. Senaste versionen ligger då kvar i Downloads.
5. Jag får manuellt flytta den senaste versionen av dokumentet från Downloads till Dokument för att undvika versionskonflikter och oavsiktlig radering (rensar ur Downloads med jämna mellanrum).
6. Jag får ladda upp senaste versionen till iCloud för att kunna redigera vidare på min iPad.

Detta är ju hur bökigt som helst! Jag tittade i min Mobile Documents-mapp precis också men den verkar ha slutat synka mot iCloud för filen ifråga fanns inte där.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-24 10:59
Ursprungligen av pmarriott:

Detta måste vara galet, eller är det jag som har misuppfattat något.
1. Jag skapar ett dokument i Pages på min Mac. Laddar sedan upp det på iCloud. Sparar originaldokumentet i Dokument-mappen på datorn.
2. Jag redigerar dokumentet i Pages på min iPad.
3. Jag vill forstätta redigera dokumentet på min Mac, får hämta det från iCloud. Dokumentet landar i Downloads.
4. Redigerar dokumentet och sparar det. Senaste versionen ligger då kvar i Downloads.
5. Jag får manuellt flytta den senaste versionen av dokumentet från Downloads till Dokument för att undvika versionskonflikter och oavsiktlig radering (rensar ur Downloads med jämna mellanrum).
6. Jag får ladda upp senaste versionen till iCloud för att kunna redigera vidare på min iPad.

Detta är ju hur bökigt som helst! Jag tittade i min Mobile Documents-mapp precis också men den verkar ha slutat synka mot iCloud för filen ifråga fanns inte där.

Processen stämmer mycket väl. Tyvärr ser det ut som att Apple låter oss snällt vänta till OS X 10.8 Mountain Lion är släppt tills iWork får fullt stöd för iCloud och den smidiga processen som marknadsförts.

Bevaka tråden