Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka rykten finns kring nästa iMac?

Tråden skapades och har fått 165 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-26 14:18

Jag själv är på vippen att beställa en iMac och sälja min MBP men efter att ha kollat på Buyers Guide så har det gått hela 175 dagar sedan den senaste modellen introducerades (vilket var den 3:e maj 2011) och med ett genomsnittligt intervall på 229 dagar mellan modellerna. Det känns ju inte så kul att hosta upp ca 22.000 för en vass iMac när en ny release kanske står för dörren.

Vad säger ni andra? Är det läge att köpa, vilka rykten om ny modell finns egentligen?

Blir det en kvasibump a la MBP är det väl inte så mycket att fundera över. 22 lax minsann? Jag nöjde mig med 10.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-26 14:30
Ursprungligen av eskimo:

Blir det en kvasibump a la MBP är det väl inte så mycket att fundera över. 22 lax minsann? Jag nöjde mig med 10.

Jag vet inte alls vad de har för planer men jag vill höra vad alla kunniga vänner här inne har att säga

22 lax? Ja, det blir ju det om man ska ha en 27" med 3,4 GHz i7 Quad med 2GB Radeon-kort och en trackpad till. Extra minne köper jag till själv vid sidan av. För tiotusen har du inte fått något som kommer i närheten av den maskinen

Funderar också på en iMac 27".
Man hade ju inte tackat nej till en rejäl prisdump av SSD-diskar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-26 16:10

Det stora lyftet kommer med kommer med den nya CPU:n Ivy Bridge som inte kommer förrän mars, se Ivy Bridge släpps kanske redan i mars | Feber / PC
Då får v kanske också USB 3.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-17 08:20

Någon som har snubblat över mer information/rykten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-24 09:46

Lite bump i denna tråden, någon som har lite mer info i ämnet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-24 10:35

Man har ju sett spår av Radeon 7XXX-kort i OSX 10.7.3 betan så eventuellt får iMacen en ny GPU. Detta kan förvisso vara en hint om att en ny MacPro med nytt grafikkort är på ingång också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-24 10:50

Ja, jag har sett det också. Dessutom snacket om Ivy Bridge men när den har release-date vet man ju inte men det har väl sagts typ Q1-Q2 2012? Om den då släpps kring maj så lär det väl ändå ha släppts en ny iMac flera månader innan dess, typ i jan/feb....?

Frågan är egentligen om du måste ha en Mac nu?

Om inte varför stressa?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-24 11:42

Vem stressar?

Jag vill veta vad som är på gång, jag har tänkt köpa en runt jan/feb. Därav intresset.

Ursprungligen av zinned:

Vem stressar?

Jag vill veta vad som är på gång, jag har tänkt köpa en runt jan/feb. Därav intresset.

Sök då ett jobb på Apples utvecklings- eller marknadsföringsavdelning. Bästa sättet att "veta".

Annars gäller väl det generella rådet - Köp det Du behöver, när Du behöver det - fortfarande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-01 15:14
Ursprungligen av leonardo:

Sök då ett jobb på Apples utvecklings- eller marknadsföringsavdelning. Bästa sättet att "veta".

Annars gäller väl det generella rådet - Köp det Du behöver, när Du behöver det - fortfarande.

Vad e det med dig? Har du satt dig på en gran eller?

Vi har ett forum för att diskutera olika ämnen, i detta fallet rykten kring kommande iMac. Det handlar alltså inte om att någon nödvändigtvid ska känna till fakta om kommande modell utan vi vill dela med oss av de rykten som finns och som kommer kring topic. Du vill döda diskussionen av någon anledning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-24 11:58

Enligt Macrumors statistik borde det komma en ny iMac inom 70 dagar, så runt Feb ja. Fast om Ivy Bridge är på marknaden redan i Mars kanske Apple inväntar den plattformen?

Ivy bridge blir inte så fenomenalt bättre.

Behöver du en Mac vid ett speciellt tillfälle så köp en då.

Även om det så är att nästa modell släpps dagen efter du köpt din...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-24 12:30
Ursprungligen av illerG:

Ivy bridge blir inte så fenomenalt bättre.

Behöver du en Mac vid ett speciellt tillfälle så köp en då.

Även om det så är att nästa modell släpps dagen efter du köpt din...

No shit, Einstein.

A heads up in your general direction, det går att ha en tråd där vi diskuterar rykten kring innehåll och datum för släpp av nya iMac utan att det måste handla om att någon stressar för ett köp. Ett forum för diskussion kring en topic, du vet...inget köptvång. Lite forum-basics bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-24 12:37

Det största problemen med iMacen idag skulle jag säga är:

1. Diskplatser / lösningar av diskar. Man borde kunna köra godtycklig disk av valfri storlek. Plats för 2 SATA eller 2 SSD borde finnas. Man borde inte behöva kring-gå Apples värme-sensor lösning(ar).
2. Val av grafikkort. Man kör idag mobility kort vilket är idiotiskt i en desktop. Dock gör man nog detta av en bra anledning (formfaktorn av datorn).

…och om ovan två punkter korrigeras till iMac 2012 vet man aldrig. Som alltid - köp när du verkligen behöver. Vi köpte ex. nu en iMac i hopp om att i början av 2012 kunna köpa en ny MacPro.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-24 13:20

Ja, jag håller med dig om båda punkterna men i mitt fall så är det inget stort problem. Jag klarar mig LÄTT på den hårdvaran som Apple tillhandahåller, vad det gäller disk och grafikkort. Självklart är det väl alltid så att mycket vill ha mer men jag kan utan problem vänta tills eventuella externa TB-lösningar finns tillgängliga...ifall jag nu skulle vilja uppgradera.

För övrigt så ser min situation ut som så att jag ska sälja min MBP (Late 09) när iMac'en är köpt. Jag har inget behov av portabiliteten som MBP'n ger mig, det räcker min iPad till för, mer än väl

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-06 22:50

Intel’s Ivy Bridge mobile CPU lineup revealed, coming April/May | 9to5Mac | Apple Intelligence

Om Apples uppdateringscykel för iMac håller i sig, dvs ny iteration i jan/feb, så kan vi alltså glömma Ivy Bridge i dessa då? Eller tror ni att ny iMac skjuts framåt för att kunna implementera Ivy Bridge?

  • Medlem
  • 2011-12-30 18:33

16 dagar kvar enligt applekopguiden.se.. Nu börjar det närma sig! Jag är grymt sugen på en 27 tum.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-31 13:17
Ursprungligen av Spata:

16 dagar kvar enligt applekopguiden.se.. Nu börjar det närma sig! Jag är grymt sugen på en 27 tum.

Samma här. Vi ska dessutom flytta den 26:e så det hade passat finfint då Synd bara att Intel inte verkar bli klara med Ivy Bridge tills dess så frågan är om Apple släpper nytt innan de processorerna finns tillgängliga.

Kan inte folk fokusera på TS ämne istället? Jag är, liksom TS intresserad att höra om det öht finns några rykten inför kommande iMac? Men man kanske får ge sig till tåls tills iWorld i slutet på januari?

Dock!!! Snälla Apple, inför en 24" iMac igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-03 15:28

@primus

Vissa verkar ha svårt att fatta det. Vad det gäller kommande iteration anser jag att skärmen måste vara MINST 27 tum, gärna 30-32.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-03 15:33

Har inte läst några rykten i huvudtaget men jag hade velat se (dagdrömmer):

• iMac 30+ med 4k res
• Extern "bto" pci:3.0 enclosure som kopplas med en helt ny pci-e port (kommer inte hända...) Thunderbolt i all ära men vad jag förstår så skulle den inte klara av de senaste korten om det fanns en extern alternativ för grafikkort (?)
• USB 3.0 (kommer aldrig ifrån populariteten av usb)

Största anledningen till att jag vill ha en ännu större iMac är för att jag efter bara några månader tycker att skärmarna känns för små. Hände när jag hade en 14" och uppgraderade till 21" (CRT) från 21" till 23" och från 23" till 27". Nu tycker jag att 27" är påtok för liten och 2560*1440 för lite yta att jobba på.

Vore sjukt häftigt med en lite halvrund display som va i storleken 3*27" - på den ytan skulle man kunna få macpro 2012 prestanda en iMac (super) Pro

Men jag sitter ca 55-65 cm från skärmen (ögat --> skärm) och blir inte en 27" lite för stor då? Det är anledningen till att jag önskar en 24".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-03 17:03
Ursprungligen av primu[s]®:

Men jag sitter ca 55-65 cm från skärmen (ögat --> skärm) och blir inte en 27" lite för stor då? Det är anledningen till att jag önskar en 24".

Nejdå, det handlar då snarare om vilken upplösning som används. Det är inget du behöver oroa dig för

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-04 01:51
Ursprungligen av primu[s]®:

Men jag sitter ca 55-65 cm från skärmen (ögat --> skärm) och blir inte en 27" lite för stor då? Det är anledningen till att jag önskar en 24".

I början känns en 30" stort men man vänjer sig på tok för fort. Som zinned påpekar handlar det om upplösningen. Man blir extremt bekväm av sig när man har så många pixlar framför sig. Jag som har redigerat sen nästan 10 år tillbaka är väldigt van att ha flera monitorer framför mig. Varje monitor har olika program. Redigeringsprogram, photoshop, 3d etc sen en ref kopplad via capturekort. Ju mer man får plats med ju lyckligare blir jag allifall. Så för en framtida imac hade jag helst vilja sett mer skärmyta och upplösning. Tänk philips 21:9 Tv. Vore riktigt trevligt!

Alltid spännande att se vad som är på väg. Men - ser man på MacWorlds test (som ett exempel) - så är det sällan stora prestandahopp. Jag köpte själv 2.93 i7 när den kom och dagens BTO (3.4) är marginellt snabbare. Så lär det bli när nästa uppgradering kommer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-31 18:41

Nu har det gått snart en månad till sedan senaste inlägget, någon som har hört några nya rykten gällande kommande iMac?

Jag börjar bli lite nojig nu. Inga rykten om en kommande iMac, bara en massa om en iPad.

Bevaka tråden