Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt Apple-ID - konton och appar vad händer med dem?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sökt i forumet men inte hittat några bra svar på mitt "problem".

Min fru har hittills kört sin 3Gs på mitt Apple-ID vad gäller appar och annat men nu ska hon ha ett eget Apple-ID och en egen Mac och då är min fråga vad som händer när man kopplar telefonen till iTunes på hennes nya dator med det nya Apple-ID:t?

Kommer hennes kontakter, mailinställningar + mail, inställningar mm att finnas kvar på iPhonen och även kopieras över till den nya datorn?

Jag antar att hon måste börja från noll med appar och liknande - eller? Finns det något smidigt sätt att lägga över appar som jag laddat ner från mitt dator till hennes iTunes och iPhone? Hur gör man isådana fall?

Det rör sig mest om massa gratisspel som barnen spelar, så det är inget ekonomiskt fifflande.

Vad händer med de bilder som är kopierade från mitt iPhoto som finns på hennes iPhone? På sikt ska hon ha ett eget iPhoto-bibliotek

Låtarna och spellistorna som kommer från mitt iTunes antar jag kommer att försvinna och att hon får börja om på nytt eftersom hennes dator inte kommer att vara en av de fem datorer som är auktoriserad på mitt konto.

Svar och tips är välkomna!

Patrik

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-30 17:30

Iom att det blir ett eget iTuneskonto, kommer alla appar att försvinna, de är ju knutna till själva iTuneskontot.
Musiken raderas om du synkar med en annan dator. Men både musiken och bilderna kan du väl kopiera över från din dator till hennes dator, så kan hon synka in dem där igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-30 18:47

Precis, vad gäller musiken, bilderna och allt annat så är det sånt du kan kopiera in i hennes konto på datorn.

Vad gäller apparna så kan du lägga in ditt konto under "Affär" i luren och därmed kommer hon kunna fortsätta köra på samma konto som du vad gäller apparna... vet att det inte riktigt är tänkt att funka så men frugan och jag kör så vilket är skönt när det kommer till appar som Navigon och dylikt som kostar ett gäng hundralappar.

Ursprungligen av Trineo:

Precis, vad gäller musiken, bilderna och allt annat så är det sånt du kan kopiera in i hennes konto på datorn.

Vad gäller apparna så kan du lägga in ditt konto under "Affär" i luren och därmed kommer hon kunna fortsätta köra på samma konto som du vad gäller apparna...

Det där med "affär under luren är jag inte säker på att jag förstod men jag får väl testa mig fram. Tack för svaren så långt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-30 23:41

På iPhonen, Inställningar : Affär, där skriver du in iTuneskontot, samma på båda telefonerna. Då har ni samma appar. Men ni kan fortsätta att synka till olika datorer, eller olika användarkonton på samma dator, och ha olika kontakter, musik, bilder...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 08:28
Ursprungligen av kenjon:

På iPhonen, Inställningar : Affär, där skriver du in iTuneskontot, samma på båda telefonerna. Då har ni samma appar. Men ni kan fortsätta att synka till olika datorer, eller olika användarkonton på samma dator, och ha olika kontakter, musik, bilder...

Går även utmärkt att synka olika appar... grejen är bara att man har rätt att köra samma appar, så köper den ena appen så behöver den andra inte köpa samma app igen utan bara ladda ned den gratis från app store.
När man synkar har man olika "profiler" för telefonerna så även om de synkar till samma dator och itunesbibliotek så kan man välja olika saker som skall synkas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-31 17:55

Du får väl problem när du ska Uppdatera apparna, om det inte står rätt under Affär....
Ser nu att jag skrev "samma appar", det var inte det jag avsåg, utan samma ägare till apparna. Klart man kan ha olika uppsättningar

1
Bevaka tråden