Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är telefon med nummerskiva (pulsval) och IP-telefoni en möjlighet att kombinera?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-03 20:39

Jag har två mycket fina retro-telefoner, Ericsson Dialog och Kobra, som jag inte vill pensionera ännu pga. att jag tycker de är fina och jag fördrar den gamla mekaniska ringsignalen de avger. Dessutom är de oerhört ergonomiska att hålla/prata i.

Anyways, i min nuvarande lägenhet har vi stadsnät med möjlighet till IP-telefoni. Vad jag söker då är en IP-telefonidosa som är kompatibel med det gamla svenska pulsvalssystemet, där 1st puls > siffran 0 och 10st pulser > siffran 9. Detta skulle möjliggöra att vi kan ringa utgående samtal och inte bara svara i dem.

Jag verkar vara ensam om att vilja ringa med retro-telefoner för alla nya dosor för IP-telefoni verkar endast vara tonval. Vet att det är en "long shot" men kanske vet någon om ett sätt att faktiskt kunna använda dem i den nya digitala världen

En sån här borde väl funka? DialGizmo - Pulse to Tone converter for VoIP lines changes decadec dialling to touch tone
De har ju till och med en Kobra på bilden i övre hörnet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-03 23:00

Amerikansk standard är att haugn puls för 1 och tio pulser för 0. Frågan är om den är omställbar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-03 23:15

Det står att den är omställbar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-04 18:06

Ser ut som att DialGizmo skulle fungera. Frågan är om man behöver en till varje telefon eller bara en till IP-dosan?
Funderade på en sak till, finns det tillräckligt med kräm i dessa IP-telefonidosor för att orka driva ringsignalen tror ni? De gamla analoga enheterna borde väl dra mer ström?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-12-05 08:06

Ringa ut kanske går, men du kommer inte kunna få höra den fina mekaniska ringsignalen.
Ringsignalen genereras nämligen av att Telia skickar ut spänning på tråden hem till dig och på så sätt får dessa gamla telefoner att ringa. Glöm att det kommer funka över IP!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-05 14:35

Nja, burken kan ju fixa spänningen ut på analogporten. Annars är den ju rätt värdelös, tycker jag. Men frågan är hur mycket ström den orkar ge, om man kan koppla in mekaniska klockor.

Om man vill spekulera i all oändlighet kan man göra det. Annars har DialGizmo en fin hemsida med en FAQ, manual till prylen och kontaktuppgifter till företaget om något är oklart.

Att telefonen inte skulle ringa är nys, däremot är det oklart hur många telefoner det går att koppla på samma ledning (en Googling låter veta att det går att koppla flera på den, men det är ju hörsägen).
Men det är klart, en riktigt gammal telefon med kärvande mekanik är svårdriven hur man än vrider och vänder på det.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-12-06 15:54

Fast å andra sidan, en äkta kobra-telefon har ju ingen ringsignal alls

1
Bevaka tråden