Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kanske skulle presentera mig...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2011-12-04 20:30

Jag är förvisso inte ny här, men ändå. Jag har varit här till och från sedan 2007 eller så, men ganska extensivt.
Det har inte blivit så mycket eftersom det mesta jag velat fråga om har jag fått hjälp med på ett annat forum som egentligen inte alls handlar om datorer, men som har många duktiga användare som hjälper till under forat "Off Topic". Annars handlar det om musik, närmare bestämt basar.
Nu har det dock blivit så trist med plattformskrig så fort någon skriver en datafråga. Om någon skriver en konkret fråga, något i stil med: "Varför fungerar inte Paralells desktop efter att jag uppgraderade till OS X Lion" så får han ironiska svar från pc-användare:

"

alltihop måste vara en missuppfattning. Mac funkar alltid.
Direkt och intuitivt, felfritt och preciiis som man vill ha det."

"

Exakt så är det. Pc, däremot, är helt obegripligt! Man måste in i bios och ändra så fort man ska starta wordpad. Allt är icke-kompatibelt.
Framför allt är MAC's maskinvara så oerhört mycket bättre...."

Detta var bara ett exempel. Fler finns. Därför har jag inte för avsikt att ställa några fler frågor (eller svara på några heller) om datorer där. Just nu går jag inte dit alls.

Man kan nog säga att jag är en ganska rutinerad nybörjare på datorer och Mac. Rutinerad därför att jag började med att jobba dagligen med datorer i och med min start som teknikinformatör 1985 och med Mac 1987. Nybörjare därför att jag inte är specifikt intresserad av datorer. Lär mig det jag måste för att kunna göra det jag ska. Men jag sitter inte och provkör nya program om nätterna och experimenterar för att se vad som går att göra. Har internet sedan 1996. Jag är Photoshopanvändare sedan version 1.1 1988 och Quark Xpressanvändare sedan 1.0 också 1988.

På den tiden var dataanvändarna inte fler än att jag hade telefonnumret direkt till den store gurun på Quark, Peter Wärn och bara behövde lyfta luren för att få hans support direkt. Jag hade till och med hans hemnummer. Senare har jag fått kontakt med honom på nytt här på 99.se.

Innan Mac jobbade jag med Xerox 8010 och 8011 ett par år också. Under åren har jag också jobbat åt många kunder som har Windows, varför jag blivit tvungen att jobba med det också. Men jag lider inte av det heller. 1999 jobbade jag som konsult hos Ericsson och fick en HP Kayak med Win NT 4.0 på. Det var synnerligen stabilt. Riktigt trevligt för att vara pc.

Efter att jag slutade som konsult inom teknisk dokumentation 2002 har jag varit säljare och importör och hjälpt min hustru med en rad agenturer inom kosmetik. Det har också varit ganska dataintensivt. Sedan två år jobbar jag dock i Norge i ett garanterat datafritt jobb. Men så fort jag inte jobbar har jag min MBP i husvagnen där jag bor, och Net1's mobila bredband som funkar lika bra i Norge.

Välkommen i efterskott!

Välkommen hem

1
Bevaka tråden