Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ettårsgräns för mobilabonnemang

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Konsumentverket vill korta den max tillåtna gränsen för mobilabonnemang från 24 till 12 månader.

Ris eller ros?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article14066347.ab

Senast redigerat 2011-12-12 12:44
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-12-12 11:40

Jag kan förstå varför, men tycker samtidigt att det är vettigt att folk faktiskt tar ansvar för de avtal de skriver undan.

Men det måste vara tydligt vad man skriver på. Jag kan exempelvis tycka att det är rimligt att man i erbjudandet anger minsta totalbelopp under bindningstiden så att kunderna påminns om att man faktiskt avtalar om en avbetalningsplan och inte ett telefonabonnemang.

Långa avtal är i sig inte fel, utan bidrar till trygghet, enkelhet och ofta lägre priser om man tänker efter innan man köper.

Jag binder inte upp mig längre än 12 månader, efter ett år brukar jag vilja köpa en ny telefon, men om inte är så intresserad av att köpa en ny telefon varje år, så är ju ett längre abonnemang perfekt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-12 11:52

Hur långa bindningstider dom har bryr jag mig inte så mycket om, men det borde vara krav på att dom ska ge lika lång garanti på telefonen som köps till.

Jag binder mig aldrig för längre tid än ett år, men helst inte alls.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-12-12 12:28

Det som jag direkt kom att tänka på när jag såg det var att; oj, vad iPhone kommer bli dyr nudå.
Om man inte längre kan "avbetala" telefonen på 2 år som nog de flesta gör idag så måste den avbetalas på 1 år, och det blir rätt mycket i månaden det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-12 12:40
Ursprungligen av bollman:

Det som jag direkt kom att tänka på när jag såg det var att; oj, vad iPhone kommer bli dyr nudå.
Om man inte längre kan "avbetala" telefonen på 2 år som nog de flesta gör idag så måste den avbetalas på 1 år, och det blir rätt mycket i månaden det.

Eller så får man betala ett större belopp när man tecknar abonnemanget. Tråkigt för framförallt studenter och de som har små marginaler. Tycker som några redan skrivit att man bör få välja själv. Men att det ska vara tydligt med vad totalkostnaden blir.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-12-12 12:56

Ett alternativ skulle ju förstås vara att man öppet ingår ett avbetalningsköp avseende telefonen, vars avtalslängd kan vara fritt och samtidigt ingår ett abonnemangsavtal som kan vara kort (1 år eller obundet). Då blir ju ingen lurad på den fronten och eventuell ränta blir dessutom avdragsgill (för så är det väl inte nu?).

Man kan ju tänka sig en variant där man tar en iPhone på 12 månader med lägre avgift och efter 1 år får valet att köpa loss sin iPhone för typ 50% av ursprungsvärdet eller teckna sig för ytterligare 12 månader.

Så sovjetiskt...liksom :-D. Staten ska alltså lagstifta om bindningstider vid kontaktskrivande mellan säljare och konsument! Själv har jag inget emot att Staten piskar upp Marknaden, men för alla borgerliga måste ju detta framstå som ren kommunism. Alla som accepterar sådana här saker är i hjärtat smygkommunister - vare sig dom erkänner det eller inte. Enligt mig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Så sovjetiskt...liksom :-D. Staten ska alltså lagstifta om bindningstider vid kontaktskrivande mellan säljare och konsument! Själv har jag inget emot att Staten piskar upp Marknaden, men för alla borgerliga måste ju detta framstå som ren kommunism. Alla som accepterar sådana här saker är i hjärtat smygkommunister - vare sig dom erkänner det eller inte. Enligt mig.

Jag tycker inte det har något med om man är smygkommunist eller inte, en del länder tillåter inte ens att man binder sina abonnemang, dom säljer alla telefoner kontant. Jag är verkligen inte "smygkommunist".

Jo, Frankrike och en del andra europeiska länder har en hel del smygkommunistiska lagar. Att dessa andra länder är ännu mera smykkommunistiska än Sverige förändrar inte att det de facto är ett kommunistiskt tänk bakom dessa reformer.
Jag gillar det oftast - när Staten piskar upp Marknaden :-D.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag tycker inte det har något med om man är smygkommunist eller inte, en del länder tillåter inte ens att man binder sina abonnemang, dom säljer alla telefoner kontant. Jag är verkligen inte "smygkommunist".

Jag är lite allergisk mot hela det här att mobilen "ingår" i abonnemanget. Tyvärr är det många i det här landet som inte förstår att det inte finns något som är gratis. Lagstifta istället om att alla måste redovisa klart, tydligt och öppet exakt hur mycket av månadskostnaden som är telefonen och hur mycket som är abonnemang, och att man ska kunna plocka de delar man vill ha, dvs man ska kunna ta enbart abonnemanget till redovisad kostnad och köpa mobilen på annat sätt, eller använda en befintlig. Sen tycker jag att när operatörer annonserar en vara som typ iPhone så skulle det vara förbjudet att skriva med stora bokstäver 1:-. Det borde vara lag på att lägsta möjliga totalkostnad över bindningstiden skulle dominera i annonsen.

All konsumentlagstiftning bygger på att olika intressen ska balanseras, och att man inser att konsumenter ofta är i ett kunskapsunderläge. Det finns kolossala mängder begränsningar om hur produkter får marknadsföras och säljas och vilken typ av avtal som är rimliga.

Lagstiftningen är också pragmatisk, snarare än principiell, dvs. i stället för att se om vad som är (moraliskt) "rätt" eller "fel" så är frågan "funkar det i praktiken", och det här är ett område där man ser att det funkar jävligt dåligt i praktiken. Kunder förstår inte innebörden av så långa avtal, vilka villkor som gäller för uppsägning, vad totalkostnaden blir etc. etc.

Det är alltså ungefär som med SMS-lån, vilket i teorin låter enkelt och bra, men som i realiteten visar sig skapa stora problem för många konsumenter –.och det är ju just de som ska skyddas.

Själv säger jag Hurra!

20-årsgräns, precis som på systemet, ett otyg med alla snorungar som springer runt och smsar.

Ursprungligen av eskimo:

20-årsgräns, precis som på systemet, ett otyg med alla snorungar som springer runt och smsar.

Off Topic
Jag vill ha fyrtioårs-gräns på systemet, så inte mitt öl är slut när jag kommer på fredag kl 10...;)

Det borde vara lättare att jämföra abonnemang mellan olika operatörer.

Som någon tidigare nämnde så kommer en begränsning i avtalslängd troligtvis påverka hur vi som konsumenter kan betala för produkten. Jag kan tycka att 24 månaders bindningstid är något lång, speciellt när det gäller mobiltelefoner vars livslängd idag sällan är längre än 8-12 månader om man vill hålla sig uppdaterad teknikmässigt. Det är absolut bra att det görs något för att skydda konsumenterna, men att låsa avtalslängden tycker jag är fel väg att gå. Det måste finnas intresse från alla parter att även konsumenterna lär sig mer om marknaden. Om kunden har insikt i hur avbetalningar, avtal och dylikt fungerar kan hon själv granska all fakta istället för ett helt förlita sig på vad säljaren säger.

Förövrigt tecknade jag precis ett avtal på 24 månader hos Telia, vilket är tredje gången jag förlänger ett abonnemang med den tiden. Det funkar för mig, hittills har jag dock köpt en ny telefon kontant en gång per år. Det kostar att "ligga på topp".

1
Bevaka tråden