Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP troligen kraschat

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-12 20:48

Hej!

Hur mår ni, hoppas ni mår bra:) Lite värre här. Min 2,4 MBP av modellen innan den vi har idag verkar ha krashat. Det började med att jag startade upp den som vanligt, med skärmen var svart. Efter ett antal omstartningar utan förbättring så började den tvärdö ca 2 sekunder efter påslagning. Väntar jag ett tag så går den igång i nån sekund extra. Men inte så att man hinner höra klar uppstartsljudet:(

1. Någon som har en aning om vad som kan ha hänt? Har hört om att denna modell ska ha osäkert grafikkort. Låter det som man kan rädda datorn? Vad kostar det isf?

2. Kan man rädda hårdisken, vad kostar det?

3. Backuppade hårdisken med timemashine, tyvärr för 130 dagar sen. OM jag köper en ny mac, kan jag återställa program osv. på den nya? Körde OSX Leopard på den krashade, är timemashine kompatibelt i leopard kompatibelt med nyare OSX? Vorde ju faktiskt lite konstigt om det inte var det men frågar ändå eftersom det kanske ser ut som att måste köpa ny dator.

4. Hur pass bra är en MBA idag? Kan man köra CS5 på den nogorlunda? Samt Ableton live?`

Ytterst tacksam för hjälp!

Mvh Henrik

Kan du ta ur batteriet och starta den på enbart nätström?

1. Det låter som om det kan vara grafikkortet eller nätaggregatet. I vilket fall måste sannolikt hela moderkortet bytas vilket kostar runt 10000 kr. Jag har bytt mitt i en MBP 3,1 fyra ggr pga krashat Nvidia-kort (GeForce 8600M GT). Varje gång gick det dock på min garanti och senare Apples förlängda garanti för modeller med detta grafikkort.

2. Om hårddisken är hel är det bara att plocka ut den och stoppa i en annan dator eller ett externt kabinett.

3. Om du har den gamla hårddisken i en extern låda kan du bara importera allt mha migrationsassistenten till din nya dator (jag har gjort det via FireWire, vet inte hur det funkar med USB eller Thunderbolt).

4. MBA är snabb men saknar FW om du behöver det för ljudkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-14 16:26
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag har bytt mitt i en MBP 3,1 fyra ggr pga krashat Nvidia-kort (GeForce 8600M GT). Varje gång gick det dock på min garanti och senare Apples förlängda garanti för modeller med detta grafikkort.

Du vet att de bara får 2 gånger på sig att laga datorn innan du kan häva köpet och få ut det du betalade för datorn.
Tillägg: När det är konstaterat av verkstad att det har varit samma fel båda gångerna.

Ursprungligen av acke:

Du vet att de bara får 2 gånger på sig att laga datorn innan du kan häva köpet och få ut det du betalade för datorn.
Tillägg: När det är konstaterat av verkstad att det har varit samma fel båda gångerna.

Inte säkert att man får tillbaka hela köpeskillingen. Säljaren kan få göra avdrag för den nytta man haft av varan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-12 22:24

Kan ej starta vare sig med eller utan batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-13 16:07

Macotekets verkstad trodde inte det var grafikkortet iaf. De menade att skulle det varit grafikkortet skulle datorn startat upp normalt men utan bild på skärmen. Nu stänger den ju av sig efter ca 2-4 sekunder.

Nästa steg är att testa med en annan laddare, den beter ju sig nästan som den inte får ström, även fast laddaren lyser grönt och så.

Prova att återställa SMC. Ta ut strömkontakten, plocka ur batteriet och tryck därefter på startknappen i minst fem sekunder. Släpp startknappen och stoppa tillbaka batteriet och strömsladden och prova om den startar.

1
Bevaka tråden