Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple borde släppa en handkontroll till iOS med tillhörande SDK

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gillar att spela spel på min iPad, och jag spelar i princip en stund varje dag, och det är olika typer av spel, men oftast är det spel som man i princip borde kunna spel med en kontroll.

Men jag tycker inte det är speciellt ergonomiskt att sitta och trycka på skärmen hela tiden, jag får ont i fingrarna efter en stund, jag tycker att Apple borde göra en egen handkontroll som dom börjar sälja, som är kompatibelt till iOS (och även till OS X med), dom ska även släppa ett SDK till det så man kan programmera sina appar till att funka med handkontrollen.

Det finns tillverkare som säljer handkontroller till iOS, men det finns ingen egentlig standard, och därför lyckas det inte riktigt.

Du bör nog snegla på Android, där finns suuport för allt och ingenting.

Ursprungligen av keptang:

Du bör nog snegla på Android, där finns suuport för allt och ingenting.

Va? Vad har det att göra med detta?

Dina ösnkemål passar mer Android än Apple helt enkelt.

Där finns det redan stöd för t.ex. PS3-kontrollers.

Håller med Patrik D. Även om det finns lösningar på andra plattformar, så är det väl ändå fritt fram att ha önskemål kring "vår" plattform. Det ena utesluter inte det andra. Så tillbaka till ämnet nu.

/Mod

Det kanske kommer i en framtida version av iOS, finns väl inte så mkt att diskutera kring det.

Kanske passar här http://www.99.se/ios/291483-onskar-ni-er-i-ios-6-a.html ?

Är man utvekclare så har man redan en hel del information kring detta.

Jag ska förklara igen om det blev något missförstånd:

Jag tycker att Apple borde släppa en egen handkontroll (inte stöd för någon PS3-kontroll), och släppa ett eget SDK till den egna handkontrollen som utvecklarna kan ta det av, istället för det som där idag där det finns ett antal olika handkontroller till iOS (med olika SDK), då finns det ju inte någon riktig standard som utvecklarna kan välja.

Det kommer inte få någon genomslagskraft innan det anser jag.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag ska förklara igen om det blev något missförstånd:

Jag tycker att Apple borde släppa en egen handkontroll (inte stöd för någon PS3-kontroll), och släppa ett eget SDK till den egna handkontrollen som utvecklarna kan ta det av, istället för det som där idag där det finns ett antal olika handkontroller till iOS (med olika SDK), då finns det ju inte någon riktig standard som utvecklarna kan välja.

Det kommer inte få någon genomslagskraft innan det anser jag.

Nä precis, varför ha stöd för något som ingen har stöd för istället för att ha stöd för det som andra har stöd för (typ PS3-kontroller).

F.ö. Jag spelar aldrig på min iPhone 4S/iPad 2, men det är ju lite intressant.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag ska förklara igen om det blev något missförstånd:

Jag tycker att Apple borde släppa en egen handkontroll (inte stöd för någon PS3-kontroll), och släppa ett eget SDK till den egna handkontrollen som utvecklarna kan ta det av, istället för det som där idag där det finns ett antal olika handkontroller till iOS (med olika SDK), då finns det ju inte någon riktig standard som utvecklarna kan välja.

Det kommer inte få någon genomslagskraft innan det anser jag.

Jag spelar inte särskilt ofta, men när jag väl gör det (en längre stund) får jag som du gärna ont i fingrarna. Man gnuggar successivt bort skinnet mot glaset rätt lätt vilket är synd då många spel till iOS-enheterna inte längre räknas som casual gaming.
Vidare blir det ju lättare att navigera när man har fysiska knappar och styrspakar/kors som ger feedback och avslutningsvis att man slipper täcka för en del yta med fingrarna på tex iPhone. iOS skulle på allvar konkurrera med DS och PSP om detta blev en realitet. Jobs var ju tidigare känd för att rynka på näsan när spel kom på tal, det luckrades upp något efter hand och nu när han är borta kanske Apple väljer att fokusera mer. Den som lever får se

Finns det någon standard för Bluetooth-handkontroller? PS3 & Xbox 360 kör ju BT för sina trådlösa kontroller, men dom kör inte någon gemensam standard såvitt jag vet. I så fall hade det ju verkligen varit en väg att gå, speciellt om Apple TV får app-stöd.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-12-30 14:43

Här är en spelkontroll som använder hörlursuttaget. Ny lovande handkontroll till iOS - MacWorld

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-30 14:49

Den ser trevlig ut men det krävs ju som sagt att utvecklarna implementerar stöd för enheten för att man ska kunna använda den i spel och annat. Där tror jag alla dessa enheter kommer fallera om de inte får massiv uppbackning.

1
Bevaka tråden