Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP! filerna är "försvunna"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har råkat ut för ett något udda problem.

Flyttade alla mina mp3 filer från en användares katalog till en annan och ändrade sökvägen för låtarna i itunes till den nya "platsen".
Tog bort alla filerna i library i itunes och la till dom igen med den nya sökvägen, allting gick fint och alla filer sorterades snällt och fint som det ska göras.

Poblemet kommer när jag försöker hitta filerna mha findern, då finns dom inte.
Inte där dom låg tidigare och inte i den nya katalogen heller förrutom de 10första katalogerna med låtar.

Vart har alla filerna tagit vägen?
iTunes kan hitta dom och jag kan spela dom, jag kan hitta dem med sherlock och enligt sherlock ligger de i den nya katalogen men findern kan inte visa dom.

Vad är fel och hur ordnar jag upp detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-09 07:34

Det kan ha hänt två olika saker som jag kan komma på:

1. Filerna har blivit osynliga (men då borde de inte kunna hittas när man söker). Man kan göra dem synliga igen via terminalen, jag vet inte hur.

2. Några filer ligger gömda bakom de andra filerna. Flytta på mapparna eller välj visa som lista så ser du alla filer i mappen.

Inga kataloger som gömde sig bakom andra.

När jag väljer "show info" eller vad det nu kallas för mappen så man kan se hur stor den är osv så säger den infon att mappen bara är på 590mb
men jag har ju över 1700låtar alltså ett par gigabyte data.

När jag sen kollar i mappen där filerna låg så är den tom och där står att den rymmer just 0mb.

Filerna måste ju kunnas göra "synliga" eller trollas fram på nått sätt.

aldrig sett något liknande förr.

  • Medlem
  • 2003-09-09 18:20

Du säger att iTunes kan hitta och spela filerna. Vad händer om du markerar en låt i iTunes och väljer Show Song File (äpple+r)?

Något alldeles magiskt händer.

Jag väljer en låt långt ner i itunes biblioteket eftersom de inte visas i min musik katalog i findern.

Då får jag upp ett finderfönster och kan se låten och nu helt plötsligt är katalogen där. Den visas även om jag bara går in via findern och letar mig fram till katalogen där musiken ligger.

Men finns där något sätt att få datorn att indexera alla filerna en gång till så att alla katalogerna visas, de finns ju bevisligen där, de visas bara inte förräns man gjort som du säger.

Blir något bökigt om jag ska sitta och trycka äpple-r på varje artists låtar.

tackar för övrigt för ditt tips

Har du kanske provat att sköka på filnamnen på dom förlorade låtarna?

iTunes har kanske sorterat om en del av biblioteket (låtarna) till en ny iTunes music mapp någonstans på HD'n... Hänt mig nåra ggr när jag slarvat bort itunes preffsen..

/ Oliver

1
Bevaka tråden