Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vår, vår, vår...

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-21 10:13

Säsongsmässigt har våren startat. Jag sparkar igång tråden med bilder från en solig långpromenad nyligen, då jag och en god vän var och spanade efter platser för framtida sessioner, vid Skanör/Falsterbo...

Nice, gillar dessa!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-21 10:34
Ursprungligen av Capeman:

Nice, gillar dessa!

Tack så mycket, Capeman!

Njae, vår är det väl ändå inte, det är fortfarande vinter.... hehehe. Tittar ut och ser en halvmeter snö på hustaken. Men nere hos dig är det säkert vår om temperaturen är över 0 grader minst en vecka.

Ursprungligen av CyberPet:

Njae, vår är det väl ändå inte, det är fortfarande vinter.... hehehe. Tittar ut och ser en halvmeter snö på hustaken. Men nere hos dig är det säkert vår om temperaturen är över 0 grader minst en vecka.

Håller med 100%!

Ämnet är spot-on, men timingen suger. Hoppas fortfarande på en vinter så att man verkligen uppskattar våren när den kommer på riktigt. Att ha en 5 månader lång vår är bara tråkigt!

Idealet är väl en vinter på 4 månader, en månads vår 5 1/2 månader sommar och 6 veckors höst, tycker jag iaf.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-21 16:52
Ursprungligen av CyberPet:

Njae, vår är det väl ändå inte, det är fortfarande vinter.... hehehe. Tittar ut och ser en halvmeter snö på hustaken. Men nere hos dig är det säkert vår om temperaturen är över 0 grader minst en vecka.

Mm, idag är det snöblandat regn hos mig. Bilderna i första inlägget är taget förra helgen. Då kändes det som vår...

Ursprungligen av Mija:

Våren startar aldrig före 15 februari enligt SMHI.

Aha! Visste inte att det fanns ett specifikt datum för när säsongerna startar. Bra tips att kolla SMHI.

Timing?

Göteborg Just nu :

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-01-21 15:13
Ursprungligen av Reisan:

Säsongsmässigt har våren startat.

Våren startar aldrig före 15 februari enligt SMHI.

SMHI:

Den meteorologiska indelningen
När vi gör sammanställningar av hur vädret varit en viss årstid används fasta tremånadersintervall efter almanackan. Men det är inte i alla sammanhang som en sådan indelning är lämplig.

Enligt denna kalendariska definition kommer våren lika tidigt till Treriksröset som till sydligaste Skåne, och det stämmer ju inte riktigt med vad vi ser ute i naturen. En definition som bättre tar hänsyn till rådande temperaturförhållanden används därför för att tala om när en viss årstid har kommit till en bestämd plats.

I den meteorologiska årstidsindelningen definieras vinter som den period när dygnsmedeltemperaturen varaktigt är 0°C eller lägre och sommar som att den varaktigt är 10°C eller högre. Följaktligen är det vår respektive höst då dygnets medeltemperatur ligger i intervallet från 0,1°C till och med 9,9°C.

Om man studerar medelvärden över många år så får man en utjämnad temperaturkurva och då brukar det inte vara svårt att finna datum då de olika temperaturgränserna passeras.

Men för ett enskilt år kan det vara diskutabelt vad som ska räknas som "varaktigt". Numera gäller 7 dygn som regel för våren och fem dygn för övriga årstider. Årstiden sägs då ha börjat på det första av dessa dygn.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-01-21 17:13
Ursprungligen av Goflorp:

Följaktligen är det vår respektive höst då dygnets medeltemperatur ligger i intervallet från 0,1°C till och med 9,9°C.

Vår | Meteorologi | Kunskapsbanken | SMHI

SMHIs definition av vår innehåller ytterligare ett villkor. Starten på våren får inte ske före den 15 februari.

Nä, jag tycker den här tråden ska stängas tills våren är här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-21 16:58
Ursprungligen av Reisan:

Säsongsmässigt har våren startat. Jag sparkar igång tråden med bilder från en solig långpromenad nyligen, då jag och en god vän var och spanade efter platser för framtida sessioner, vid Skanör/Falsterbo...

5 macar direkt. Kanonfina Bilder

Härliga vyer. Jag gillar alldeles speciellt dina motljusbilder, Reisan. They speak to me like it was spring, typ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-21 20:32
Ursprungligen av GustafMA:

Härliga vyer. Jag gillar alldeles speciellt dina motljusbilder, Reisan. They speak to me like it was spring, typ.

Tack GustafMA!

Här kommer en förhandstitt på våren!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-06 17:33
Ursprungligen av Engalunda:

Här kommer en förhandstitt på våren!

[ATTACH="CONFIG"]31868[/ATTACH] [ATTACH="CONFIG"]31869[/ATTACH] [ATTACH="CONFIG"]31870[/ATTACH]

Underbart, både bilderna och förhoppningarna som väcks

Det känns inte som vår när man kan göra sånt här som mitt vattenballongislykteprojekt idag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-06 17:58
Ursprungligen av pmarriott:

Det känns inte som vår när man kan göra sånt här som mitt vattenballongislykteprojekt idag.

[ATTACH="CONFIG"]31871[/ATTACH]

Barbapapafamiljen?

Ursprungligen av joakimo:

Barbapapafamiljen?

Nåt åt det hållet. Min 4-åring är mäkta imponerad.

Jodå... Vår...25 minusgrader och så här ser bilen ut när jag kommer ut efter en dag på jobbet. Jag har aldrig varit med om så mycket snö (över en 1 dm) när det är så här kallt...

Okej, ser man videkissar så är det nästan vår. Fast vi är långt ifrån det här (bara -21 idag).

Fortfarande ett par veckor kvar innan vårdagjämningen... men... hittade ingen bättre tråd.

Detta är Victoria, hennes mamma har cancer och är väldigt sjuk. Jag fotade Victoria och hennes syster och mamma i måndags för Essence Vitae, som jag berättat om tidigare. En väninnan till familjen kontaktade oss och sa att hon skulle baka med barnen och frågade om jag ville vara med. Det ville jag så klart.

Bilden är egentligen inte riktigt skarp, för denna tjej är snabbare än blixten, detta är precis direkt när hon tittar upp från att ha stoppat huvudet i en handfull med mjöl för att spexa, man ser lite lustiga streck från hakan bland annat från rörelsen uppåt. Jag hann inte med att hon stoppade ner huvudet i händerna, och bilden efter är superoskarp och sedan slängde sig hon ut ur köket för att tvätta sig, gapskrattande förstås.

Tycker bilden var rolig ändå, så jag ville dela med mig av den, speciellt idag när hennes namne blivit mamma och kan säkert räkna med minst lika mycket bus från sin tjej om några år.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-26 10:29

Ibland väger känslan i bilden upp mer än teknisk kvalité. Ibland ska man inte mjöla in sig i tekniken.

Ursprungligen av CyberPet:

Fortfarande ett par veckor kvar innan vårdagjämningen... men... hittade ingen bättre tråd.

Detta är Victoria, hennes mamma har cancer och är väldigt sjuk. Jag fotade Victoria och hennes syster och mamma i måndags för Essence Vitae, som jag berättat om tidigare. En väninnan till familjen kontaktade oss och sa att hon skulle baka med barnen och frågade om jag ville vara med. Det ville jag så klart.

Bilden är egentligen inte riktigt skarp, för denna tjej är snabbare än blixten, detta är precis direkt när hon tittar upp från att ha stoppat huvudet i en handfull med mjöl för att spexa, man ser lite lustiga streck från hakan bland annat från rörelsen uppåt. Jag hann inte med att hon stoppade ner huvudet i händerna, och bilden efter är superoskarp och sedan slängde sig hon ut ur köket för att tvätta sig, gapskrattande förstås.

Tycker bilden var rolig ändå, så jag ville dela med mig av den, speciellt idag när hennes namne blivit mamma och kan säkert räkna med minst lika mycket bus från sin tjej om några år.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-27 23:19
Ursprungligen av CyberPet:

Fortfarande ett par veckor kvar innan vårdagjämningen...

...men du har ju en vattenstämpel på bilden, ...som ser bra ut! Det har jag aldrig sett förut.

Ursprungligen av reboot81:

...men du har ju en vattenstämpel på bilden, ...som ser bra ut! Det har jag aldrig sett förut.

Hahaha. Tack. Antar jag.

Gillar bilden jättemycket. Ungar är härliga när dom får "fria" händer.

Var ute en sväng idag, underbart väder! Man blir glad i hela kroppen!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-25 18:57

Helt oväntat såg jag dessa små snödroppar under en buske i byn Tejn på Bornholm. Bredvid fanns några gula som jag inte kände igen.

Tre dagar senare och 485km norr om Bornholm, strax norr om Enköping fick jag fångat en räv för första gången. Mitt bästa (enda?) argument för ett 70-200mm objektiv.

  • Medlem
  • 2012-02-27 20:40

Fotat med en gammal cybershot p200 under en offpist åkning i lördags. Solen har just börjat värma :).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-28 21:10

Några urval från en långpromenad på årets första vårdag i Malmö föregående helg...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-28 21:25
Ursprungligen av Reisan:

Några urval från en långpromenad på årets första vårdag i Malmö föregående helg...

Härliga vårbilder!

Bevaka tråden