Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste få förklaring (iCloud, Timemachine)

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är inte så speciellt ny inom Apples produkter! Jag tycker dom är jätte bra och älskar deras design osv osv!
Första Apple produkten blev en iPhone 4 när den släpptes, efter att jag vart nöjd med den.. införskaffade jag mig en iMac27" och upgraderade den så mycket man kunde!

Detta var alltså min första MAC dator, hade ingen tidigare erfarenhet, tog 1000 år innan jag lärde mig hur man gjorde saker som jag enkelt kunde på PC, men nu har jag lärt mig! .. Så nu har jag införskaffat mig en iPad 2 och nu iveckan blir den en Macbook Air!

MEEEN! nu till fråååågan! - Nu när nya grejer kommer och jag börjar undra. Time Machine, har jag ALDRIG... använt, NEVER .. vad är det liksom? Måste jag ha använt TM från början eller kan jag börja använda de nu? ( Ja, om jag ens behöver .. vet ju inte vad de är riktigt ).

Sen har dom ju kommit upp med iCloud nu! .. Vad är det liksom? , jag har läst på apples hemsida osv osv .. men Nej jag fattar inte .. har NOLL-koll..

Så förklara för mig nu , vad är TM och iCloud.. vad ska ja använda ? måste jag använda? .. EXPLAIN

Time machine handlar om backup, och det MÅSTE du ha. Apple - Time Capsule - Automatiskt säkerhetskopiering för Mac
Du kan skaffa dig en enkel usbdisk (eller t.ex. en Time Capsule från Apple) som du kopplar in i din mac med jämna mellanrum så att backupen/time machine körs och du kan vara trygg med att din data finns kvar även om något går sönder.
Time machine kan du slå på nu om du vill, skaffa en extern disk (om du inte redan har det), aktivera time machine och du är igång.

iCloud handlar om att du lägger din data på en hårddisk hos Apple (i "molnet"). Används bl.a. för att synka dina data mellan t.ex. dator, iPad och iPhone. Jag köpte just lite mer utrymme för backup av min iPad, går den sönder och försvinner skaffar jag en ny, ansluter till iCloud och vips är den uppdaterad med allt som fanns på den gamla iPaden.

Hej!

Jag har nu försökt köpa mer utrymme vid upprepade tillfällen (från min iPhone) via mitt iTunes-konto i USA, men jag får bara felmeddelande. Hur lyckades du akerstrom?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-28 08:50

Du måste ingenting, däremot är åtminstone iCloud väldigt praktiskt, och helt gratis. Det håller dina kontakter och kalanderar, och lite annat synkroniserat mellan de enheter där du använder samma apple-id.

Om du inte får ett hum om vad tjänster gör på apples sida: Apple - iCloud lagrar ditt innehåll och pushar det till dina enheter. så är det nog inte lönt att försöka förklara. Det finns instruktioner om hur man aktiverar tjänsten, följ dem och prova själv om texten och videon inte hjälper.

Måste och måste. Det finns bara två måsten. Man måste dö och man måste välja. Time Machine har räddat mig ett par gånger och det har definitivt gjort mitt liv enklare. Att inte ha en backup på sin dator är något som jag inte alls begriper mig på. Tänk om datorn blir stulen, eller hårddisken kraschar? Vad gör du med alla bilder etc? Ha minst 2 olika diskar att köra backup på och se till att byta med jämna mellanrum och ha den ena där den inte riskerar att brinna upp om ditt hus brinner ner. Du behöver så klart inte välja just Time Machine för backup, det finns andra alternativ, som Carbon Copy Cloner.
Jag har haft 2 kraschar genom åren på mina hårddiskar och tack vare Time Machine har jag varit igång igen med all data intakt på under en timme.

Ursprungligen av pmarriott:

Måste och måste. Det finns bara två måsten. Man måste dö och man måste välja.

Hihi.

Men finns det verkligen inget sätt att använda iCloud som en extern hårddisk?! Vad ska man annars med 25 GB till?!
För iPad finns appar (åtminstone en) som kan ladda upp vilka filer som helst. (Goodreader)
Men varför går inte det i Mac OS ?!!

I don't get it....

Vad jag gör nu är att jag använder iPad som en slags proxy eller router där jag för över filer från Macen upp i iCloud.
Och då alltså över Wi-Fi.
Men de filerna kommer jag ju bara åt med iPaden!
På Macen kan jag inte se dom.

I don't get it....

Senast redigerat 2012-01-28 22:17
  • Medlem
  • 2012-01-30 11:41
Ursprungligen av the örjan:

Men finns det verkligen inget sätt att använda iCloud som en extern hårddisk?!

Ursprungligen av the örjan:

För iPad finns appar (åtminstone en) som kan ladda upp vilka filer som helst. (Goodreader)
Men varför går inte det i Mac OS ?!!

I don't get it....

<sarkasm på>
Det där är säkert ingenting som vare sig Apple eller tredjepartsutvecklare är medvetna om eller tycker är något problem, och därför håller de antagligen inte på att ta fram en lösning som kommer att fungera bättre i MacOSX 10.7.4 eller kanske 10.8.
<sarkasm av>

Ursprungligen av the örjan:

Vad ska man annars med 25 GB till?!

Kanske för att kunna säkerhetskopiera en iPhone fullsketen med bilder och musik via iCloud? Eller om man har ett antal iPhonar och iPaddar som man vill säkerhetskopiera mot samma konto?
Vad vet jag...

Ursprungligen av wlao:

Kanske för att kunna säkerhetskopiera en iPhone fullsketen med bilder och musik via iCloud? Eller om man har ett antal iPhonar och iPaddar som man vill säkerhetskopiera mot samma konto?
Vad vet jag...

Musiken backas inte upp mot iCloud, bara bilder och inställningar och App data. Appar och musik måste du synka över från dator.

Ursprungligen av pmarriott:

Appar och musik måste du synka över från dator.

Musik, ja. Appar, nej.

Ursprungligen av illerG:

Musik, ja. Appar, nej.

Dina appar lagras INTE i iCloud. Jag har över 5 GB appar på min iPhone och backupen är långt mindre än så. De synkas över från datorn. App data backupas däremot i iCloud. Hur de sen rent fysiskt tankas ner till luren, från datorn eller från App Store, efter en återställning vet jag inte.

  • Medlem
  • 2012-01-30 13:39
Ursprungligen av pmarriott:

Dina appar lagras INTE i iCloud.

Njae. Det finns ju ingen anledning att spara apparna på dina 5Gb eftersom iPhonen lika gärna kan hämta dem från AppStore.
Men appdata och i synnerhet bilder kan ta plats.

Jag trodde att musiken också hamnade i iCloud (åtminstone för oss i avlägsna världsdelar som Sverige som inte har iTunes Match), men hade visst fel. My bad.

Ursprungligen av pmarriott:

Hur de sen rent fysiskt tankas ner till luren, från datorn eller från App Store, efter en återställning vet jag inte.

iCloud återställning leder att telefonen automatiskt laddar ner alla appar från appstore som du har backupdata till.

Ursprungligen av wlao:

<sarkasm på>
Det där är säkert ingenting som vare sig Apple eller tredjepartsutvecklare är medvetna om eller tycker är något problem, och därför håller de antagligen inte på att ta fram en lösning som kommer att fungera bättre i MacOSX 10.7.4 eller kanske 10.8.

??

Vem har sagt något om de gamla systemen? Jag har naturligtvis Lion!

Du skal inte se Timemachine (tekniken) eller TimeCapsule (burken) som backup.

Du kan visserligen hämta tillbaka den där filen du slängde igår, förra veckan eller för två månader sedan... men efter tre månader kan du kanske INTE få tillbaka den... Time Machine sparar med "eftersläpning", det räddar dig de gånger din hårddisk lägger av, för då köper du en ny och tar tillbaka en Time-Machine-backup från förra veckan.

Däremot så i de vanligaste scenariona är den kanonfin, filer sparas, man behöver inte bry sig så mycket. men det är inget förseglat arkiv som man kan gå och kolla i vad som hände för 12 år sedan...

Man kan kombinera kopieringen till en extern hårddisk genom TimeMachine med att ha offsite backup - alltså INTE på plats.
Det finns trådar om detta, http://www.99.se/internet-bredband/290496-vardet-off-site-backup-hosten-2011-a.html
men i korthet är det en nät-tjänst som kopierar dina filer till ett bergrum i Chicago eller nåt sånt, för några tior i månaden.
Du får då skydd mot i princip allt.

Filen i papperskorgen och töm - hämta den på TimeMachinebackupen
Inbrott - allt stulet, Översvämning hemma eller brand - ladda tillbaka från nätet...

iCloud är en bra grej om man har flera i-enheter (iPad, iPhone, dator osv) man lägger Adressboken, Bokmärken, mail mm uppe i nätet och synkar detta fram och tillbaka mellan alla enheter utan att det knappt märks. Smidigt som bara den.

iCloud kommer nog att bli lite mer användbart när iWork för Mac OS får stöd för att jobba direkt mot iCloud såsom iWork för iOS. Men någon extern hårddisk är det inte. Du har 5 GB gratis och kan köpa till mer utrymme. Där lagras din Bildström (men den får du utöver de 5+ GB) och om du så väljer, dina backuper från dina iOS-enheter. Sen kan du manuellt ladda upp iWork-dokument och redigera på dina iOS-enheter. Vissa appar har också iCloud-stöd. Exempelvis Sketchbook har stöd för iCloud. iCloud är också en lösning för att synka din kalender, dina kontakter och din e-post mellan din iOS-enhet och dator.

Men varför nedgraderar man funktioner?!
Vi hade ju iDisk!

Ursprungligen av the örjan:

Men varför nedgraderar man funktioner?!
Vi hade ju iDisk!

Men då, när tjänsten hette .Mac och MobileMe, så kostade den pengar.
Nu är iCloud gratis.
Ganska naturligt att den inte innehåller lika många funktioner.

Notera dock att du kan ha appar och gamla versioner på din iPhone som inte längre finns i App Store. Dessa måste vad jag har förstått synkas tillbaka från en dator.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-30 15:11
Ursprungligen av pmarriott:

Notera dock att du kan ha appar och gamla versioner på din iPhone som inte längre finns i App Store. Dessa måste vad jag har förstått synkas tillbaka från en dator.

Korrekt, plus att återställningen från iCloud skiter sig fullständigt om man har en app som inte finns i App Store längre. Jag har testat ett par tre gånger att återställa via iCloud men det är bara att glömma. Allt går bra ända tills det är dags att återställa just apparna, där blir det tvärstopp och inget händer mer än att man ser dimmade ikoner för sina appar och alla har progressmätare på sig som står still.

Väljer man "Backupa till iCloud" i iTunes (oavsett vad som sedan backas upp eller inte) så har man inget över
på sina 5GB.... jo, lite, men man smäller strax i taket...

Så just 5GB-gränsen är förbannat annoying...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-31 17:51

Så länge man inte backupar sina bilder klarar man sig bra. Kör bilderna till iPhoto trådlöst, och resten till iCloud, har ca 4,5 gb ledigt av 5 gb.

Ursprungligen av Goflorp:

Väljer man "Backupa till iCloud" i iTunes (oavsett vad som sedan backas upp eller inte) så har man inget över
på sina 5GB.... jo, lite, men man smäller strax i taket...

Så just 5GB-gränsen är förbannat annoying...

Jag har två i-enheter, med "backup till iCloud" så blir det inte mkt kvar.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-02 19:54

Jag med. Vad är det exakt som tar plats på din iCloud? Frågar av ren nyfikenhet.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har två i-enheter, med "backup till iCloud" så blir det inte mkt kvar.....

Ursprungligen av ibish:

Jag med. Vad är det exakt som tar plats på din iCloud? Frågar av ren nyfikenhet.

Vet faktiskt inte, jag kryssade ur att göra backup dit - gör det till datorn istället.
Frid och fröjd efter det.
Med backup ikryssat blev det 4.5GB upptaget direkt....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-02 22:08

Jag har tre backuper i iCloud och jag har ändå 4GB kvar

Min backup av iPhone 4 tar ca 468 MB, min iPad 2 tar ca 690 MB.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-03 09:39

Min backup till iPhone tat 524MB inklusive bilder. I inställningarna föt iCloud framgår det tydligt vad det är som tar plats i backupen.

Många tredjepartsappar har backup mot icloud, har tex min amplitube på ipad backad i iCloud, alla serier i ComicFlow mm så viss användning har man av utökat utrymme.

Sedan backup, jag har backup men inte via TM, kör mina dokument, bilder och iTunes bibliotek i dropbox, har 100gig där och det räcker gott och väl. De flesta appar jag har kommer via Mac App Store där jag kan ladda hem dem igen om jag förlorar datorn och alla specialinställningar har jag en launchd som synkar med dropbox.

Så allt är valbart, beror bara på vad man vill och vad man orkar, TM är otroligt lätt att bara backa med, fungerar även out of the box på många nas lådor på marknaden om man har en ReadyNAS eller worldbook tex.

1
Bevaka tråden