Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det dumt att köpa en begagnad Saab?

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iTiger:

Har hittat den här hos en lokal bilhandlare:

Saab 9-5 2,0T Linear Business BioPower Combi

En 2005:a som gått ca 20.000 mil. Säljaren vill ha 57.000 SEK för den. Komplett servicebok, motorvärmare, sommar- och vinterdäck och xenon-ljus med dragkrok.

Ska jag slå till?

Tycker det lät rätt dyrt för en 7 år gammalt konkursbo med 20.000 på mätaren!
Men men...

Ursprungligen av pmarriott:

Det är inte alls speciellt dumt. I många länder är det vanligt att folk rycker i bakluckor på bilar vid rödljus etc för att se om det finns något man kan sno snabbt och springa iväg med.

Det förstås. Men jag antar att om man bor i ett område med sådana problem kan man ju alltid låsa bilen själv. Här på landet är det OTROLIGT ovanligt att sånt händer. Så jag tycker inte att ditt argument håller riktigt.

Ursprungligen av @ndreas:

Tycker det lät rätt dyrt för en 7 år gammalt konkursbo med 20.000 på mätaren!
Men men...

Tack för tipset! Men nu har jag ju redan köpt den...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-22 21:57

Ja

Tack för alla Era svar!

Jag slog till på 9-5:an. Lyckades pruta ner priset 4.000 SEK och fick samtidigt ett olje- och filterbyte också. Hittills är jag riktigt nöjd med min nya bil.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-23 10:04

Grattis. Nu har du många sköna mil att se fram emot!
Och, nu är du välkommen till STCS, SAAB Turbo Club of Sweden - Startsida och forumet forum.saabturboclub.com
Som medlem i klubben har du bra rabatter på reservdelar och tillbehör och på forumet (som inte kräver klubbmedlemskap) kan du få svar på väldigt många frågor!
Sen har vi ju alltid våra banträffar om du vill prova på att köra lite mer "inspirerat" med din bil.

Ursprungligen av bollman:

Grattis. Nu har du många sköna mil att se fram emot!
Och, nu är du välkommen till STCS, SAAB Turbo Club of Sweden - Startsida och forumet forum.saabturboclub.com
Som medlem i klubben har du bra rabatter på reservdelar och tillbehör och på forumet (som inte kräver klubbmedlemskap) kan du få svar på väldigt många frågor!
Sen har vi ju alltid våra banträffar om du vill prova på att köra lite mer "inspirerat" med din bil.

Tack för inbjudan!

Jag tror dock att jag avvaktar med något medlemskap. Än så länge är jag inget "hard-corefan" av Saab. Därmed inte sagt att jag inte gillar min nya bil

Och vad gäller bankörning så tror jag också att jag passar. Jag jobbar som polis i yttre tjänst och har kört många utryckningar med diverse olika Saab-modeller. Privat kör jag som en gammal gubbe (fast inte trafikfarligt förstås ) och använder knappt femte växeln...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-23 12:36

:">
Så kan det gå Då vet du precis vad mojängerna håller för, även om du väl är tvungen att köra med "tomatlåda" i tjänsten. Bekvämt, men inte så sportigt
Vad gäller medlemskapet så räcker det med att du skall köpa en uppsättning bromsar runt om för att medlemskapet skall löna sig... och minsta fråga vad gäller bilen i övrigt löses lika snabbt där som mac-frågor löses här

En liten reflektion...

Hur fan tänkte Saab med den automatiska "låsningen" av bagageluckan? Jag måste ha sprungit flera mil hittills för att låsa upp den. Varför ska den låsas under färd? Jag fattar inte... helt idiotiskt! Det finns väl ingen annan tillverkare som har samma idiotiska egenskap?

Ursprungligen av iTiger:

En liten reflektion...

Hur fan tänkte Saab med den automatiska "låsningen" av bagageluckan? Jag måste ha sprungit flera mil hittills för att låsa upp den. Varför ska den låsas under färd? Jag fattar inte... helt idiotiskt! Det finns väl ingen annan tillverkare som har samma idiotiska egenskap?

Det är inte alls speciellt dumt. I många länder är det vanligt att folk rycker i bakluckor på bilar vid rödljus etc för att se om det finns något man kan sno snabbt och springa iväg med.

Ursprungligen av iTiger:

En liten reflektion...

Hur fan tänkte Saab med den automatiska "låsningen" av bagageluckan? Jag måste ha sprungit flera mil hittills för att låsa upp den. Varför ska den låsas under färd? Jag fattar inte... helt idiotiskt! Det finns väl ingen annan tillverkare som har samma idiotiska egenskap?

Du slipper stå i vassen i sommar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-26 21:56

Väldigt få tänker på det själv. De fletsa (?) nya bilar låser väl dörrarna när man har kommit upp i en viss (låg) hastighet nuförtiden också? Samma skäl, i många länder rycker folk upp dörrarna vid rödljus, rycker av halsbandet etc. Så argumentet är alldeles riktigt.

Ursprungligen av kenjon:

Väldigt få tänker på det själv. De fletsa (?) nya bilar låser väl dörrarna när man har kommit upp i en viss (låg) hastighet nuförtiden också? Samma skäl, i många länder rycker folk upp dörrarna vid rödljus, rycker av halsbandet etc. Så argumentet är alldeles riktigt.

Nu är jag inte välsignad med att köra särskilt mycket med nya bilar. Men utan att gjort särskilt grundlig undersökning skulle jag vilja påstå att jag bara stött på problemet med låst bagagelucka på Saab. Åtminstone har nya Volvo-modeller INTE denna fantastiska funktion.

Ursprungligen av iTiger:

Nu är jag inte välsignad med att köra särskilt mycket med nya bilar. Men utan att gjort särskilt grundlig undersökning skulle jag vilja påstå att jag bara stött på problemet med låst bagagelucka på Saab. Åtminstone har nya Volvo-modeller INTE denna fantastiska funktion.

Du kan koppla bort den automatiska låsningen. Standard är att bakluckan låses när du passerar 4km/h. Detta kan kopplas bort med hjälp av ett Tech-2 instrument eller motsvarande 3-parts instrument på någon verkstad.

Tech-2 GMs instrument för att läsa felkoder och göra inställningar i bilens mjukvara

Ursprungligen av haloone:

Du kan koppla bort den automatiska låsningen. Standard är att bakluckan låses när du passerar 4km/h. Detta kan kopplas bort med hjälp av ett Tech-2 instrument eller motsvarande 3-parts instrument på någon verkstad.

Tech-2 GMs instrument för att läsa felkoder och göra inställningar i bilens mjukvara

Det lät ju väldigt användarvänligt

Hade vi talat om telefoner kunde man säga att du har en Android-lösning ... jag är mer en iPhone
-användare... det ska bara funka

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-27 11:23
Ursprungligen av iTiger:

Det lät ju väldigt användarvänligt

Hade vi talat om telefoner kunde man säga att du har en Android-lösning ... jag är mer en iPhone
-användare... det ska bara funka

Och det funkar ju! Problemet är att du vill att det inte ska funka

Tycker nog Saab var mer Apple än många andra bil producenter

Det tar med rätt utrustning ca. 1 min att ta bort baklucka låsningen.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-28 14:41

Som sagt, bakluckans låsfunktion går att ändra. Jag har också tillägg att den skall låsa sig ca 10 sek efter att jag stängt den. När man skall in där bak så tar man nyckeln med sig, eller trycker man på knappen i dörren innan man går ur bilen och går direkt och öppnar luckan.
Ingen anledning till att dörrar och luckor skall vara öppna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-28 14:47

Köp en av nyare modell.

Köpte en 00a för 2 år sedan och 1500mil sedan samt 35k i reparationer.
Bilen går sönder hela tiden, önskar inte ens min värsta fiende en SAAB 95

/R

Ursprungligen av robber:

Köp en av nyare modell.

Köpte en 00a för 2 år sedan och 1500mil sedan samt 35k i reparationer.
Bilen går sönder hela tiden, önskar inte ens min värsta fiende en SAAB 95

/R

SAAB 95 av årsmodell -00????? Det där är ju gamla päronhalvan. Du måste mena 9-5?

Skämt åsido finns det måndagsexemplar av alla märken och modeller. Vi har haft 3 SAABar på jobbet, 2 9-5:or och ett ex av den nya 9-3:an - första årsmodellen. Allihop var bra, men min första 9-5:a med automatlåda hade en del lustigheter för sig.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-31 10:01
Ursprungligen av robber:

Köp en av nyare modell.

Köpte en 00a för 2 år sedan och 1500mil sedan samt 35k i reparationer.
Bilen går sönder hela tiden, önskar inte ens min värsta fiende en SAAB 95

/R

Du köpte alltså en 10 år gammal bil och är förvånad över reparationer?
Jag köpte också en 9-5 från -00 precis, med 27000 mil på mätaren. Japp, jag har nog fått lägga 5-10k på reparationer på mindre än ett halvår, men å andra sidan kostade bilen 13500 i inköp.
Det finns en sanning om bilar som min morfar lärt mig:
Antingen köper man en ny bil och amorterar, eller en gammal och reparerar!

som svar på topic ... Om du frågar mig så ja det är dumt att köpa en begagnad Sabb ...
men det är bara för att jag föredrar Volvo

(Är för övrigt uppvuxen med Sabb så jag har mina erfarenheter ...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-28 22:37

Eftersom du redan köpt din bil skriver jag detta till någon annan som går i samma tankar.

Jag hade aldrig köpt en Saab idag. Det är inte för att jag inte tycker det är en fin bil. Otroligt säker, jag gillar 9-3an och tycker att Aero'n har en fin motor.
Andrahandsvärdet idag gör en Saab till mycket bil för pengarna. Däremot så tycker jag det är väldigt viktigt att ta in i beräkningen att du ska själv sälja den en dag. Jag tror att när det blir dags för dig att sälja vidare din bil, om kanske 5år (?) så måste du nog göra dig beredd på att göra en rejäl(!) förlust.
Alla som har ägt en bil vet att det sällan är en bra affär men att äga en bil, men att köpa en efter det att märket kursat tror jag kommer slakta värdet.
Se bara på Rover.

Att det kommer bli svårt att hitta en mekaniker som kan göra service på en Saab i Sverige tror jag inte ett smack på. Däremot kommer originaldelar med största sannolikhet sluta tillverkas och du kommer få hålla tillgodo med tredjepartstillverkare. Detta är ofta ett bra och billigt alternativ, men inom några år är det den enda alternativet.

Där är min syn på detta i korthet. Lycka till med biljakten!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-29 22:53

Jag säljer inte mina bilar, skrotar dem eller ger bort dem. Så en SAAB skulle nog passa mej.

Lite mer funderingar:

  • Jag har märkt att färddatorn beräknar ca 1,2 liter/mil (bensin). Jag kör visserligen mest kortare sträckor, men är det här en normal förbrukning?

  • Xenon-lampan verkar glappa. Jag har hört att man inte gärna byter lampa själv, men hur funkar det egentligen? Och vad kostar det? Livslängd?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-31 10:06

Inte orimliga siffror, men det beror också lite på hur man kör. Jag klarar min 9-5a på ca 1,1l/mil stadskörning... på etanol!

Om du bara kör korta sträckor så bilen knappt blir varm så skall du hålla koll på oljan. Kolla oljenivån _varje_ gång du tankar! Ha alltid en liter GM-klassad syntetolja i bagaget. Dessutom skall du byta oljan var 1000:e mil om du nästan uteslutande kör stadskörning. Detta är något som många missar och som ger motorproblem inte bara med SAABar utan med de flesta nyare bilar.

Är man normalhändig kan man visst byta xenon-lampa själv, det gäller bara att vara försiktig, det är inga små späningsnivåer! Lampa kan man köpa på SAAB för hutlösa pengar, eller på någon nätbutik typ xenonkungen för betydligt mindre pengar. Är man riktigt snål kan man köpa en kinakopia men enligt uppgift så har de dålig kvalitet

  • Medlem
  • 2012-03-31 00:36

Min 9-5:a 2,3T ligger på snitt 1,2 till 1,4 i blandad körning. Körde sträckan Motala-Gbg förra veckan och då var snittet 0,74. Så det låter ganska normalt.
Jag hade oxå lite blinkningar från mina xeon, lämnade in till en liten verkstad och har för mig att jag betalade mellan 2-3 tusen nånting.

Är det dumt att köpa en begagnad Saab?

En liten fundering till:

Min modell har tillägget "Linear Bus"... vad indikerar det egentligen?

Om jag minns det rätt fanns de i utförandena Arc, Linear och Vector. Olika utrustningsnivå. "Bus" vetefan. Har du läst rätt?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-07 10:04

Business.
Linear är "snik", men med tillägget Business så fick man så pass mycket utrustning så att man kom upp i 7,5 basbelopp.

Ursprungligen av bollman:

Business.
Linear är "snik", men med tillägget Business så fick man så pass mycket utrustning så att man kom upp i 7,5 basbelopp.

Just det! Det var i den här ordningen: Linear, Arc, Vector. Vector var väl i princip som en Aero utrustningsmässigt utom motorn? Hade en 9-5 2,3t Vector SportCombi automat från 2003 och därefter en 9-5 Aero SportCombi automat från 2005. Den sistnämnda är utan tvekan den trevligaste bil jag någonsin haft. Bytte ner mig från Aeron till en BMW 520d automat 2007 och kuskar nu runt en eländig Toyota Avensis från 2008.

Bevaka tråden