Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sådant man inte visste

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-12 13:17

Då och då stöter man på information som får en att helt ändra uppfattning. Kanske finns det fler 99:or som har upplevt liknande saker - när en allmän uppfattning faktiskt visar sig vara felaktig.

Så till mitt exempel.

Idag satt jag av en händelse och läste lite om avindustrialisering. Som utflyttad norrlänning från en industriort och numera akademiker i Mälardalen tänkte jag att det kan vara intressant vad jag själv är en del av. Av det man hört från omgivningen (som inte är nationalekonomer i någon större utsträckning) verkade den svenska industrin stagnerande. På resor ute i landet har jag ofta sett nedlagda stora industrier och känslan jag har haft var att Sverige stod högst som industrination i början av 1980-talet. Mot den bakgrunden läste jag följande i Wikipedia:

Sweden’s industrial sector presents diverging information in production output and industrial employment levels. Using OECD (2008) data, specific statements can be made about these elements. With this data, it can be seen that production output within the industrial sector has been constantly rising. [...]
Because of its increased production rates in industry, it can be ascertained that deindustrialisation has not occurred in Sweden.

Detta förvånade mig, men bekräftades av SCB.

Om man bortser från det i och för sig stora fallet i slutet av 00-talet har Sverige i princip haft en ständigt ökande industriproduktion från 1900-talet och fram till nu. Det är bara jobben som försvinner, inte produktionen. Det visste jag inte.

Rekommenderar varmt att läsa Jan Jörnmarks sajt (och böcker) om bland annat industrins förvandling och globaliseringens följder: http://www.jornmark.se/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-12 16:37

Jodå, jag har ett par Jörnmarks böcker. Men även av dem, och av hans hemsida, får man bilden att industrin har flytt Sverige.

  • Medlem
  • 2012-02-12 22:35
Ursprungligen av jahve:

Om man bortser från det i och för sig stora fallet i slutet av 00-talet har Sverige i princip haft en ständigt ökande industriproduktion från 1900-talet och fram till nu. Det är bara jobben som försvinner, inte produktionen. Det visste jag inte.

Jag tycker det stämmer med hur samhället fungerar över lag. Alla gör mer. Produktiviteten är högre på alla plan.

1
Bevaka tråden