Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej igen!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte varit på forumet på länge. Har sedan sist blivit pensionär, trots tio år kvar till FR:s idealålder och har egentligen hur mycket tid som helst att jobba med ett projekt som legat nere ett tag. Det handlar om paketering av mina tester för diagnostisering av MCI.

Vad är då det? MCI är ett förstadium till demens, men behöver inte leda till det. Det betyder Mild Cognitive Impairment och skiljer sig från diagnosen Subjective Cognitive Impairment.

När man diagnostiserar så betyder de neuropsykologiska testerna minst lika mycket som MRI-bilder, blodflödesmätning i hjärnan, EEG och dylika hjälpmedel. Psykologer har traditionellt varit skeptiska till användning av datorer, men intresset ökar. Alltför många psykologer är fortfarande teknikfientliga Freudanhängare...Själv har jag en inriktning som äör en vidareutveckling eller syntes av BB Murdock, Julius Kuhl och Anderson.

1995 utformade jag mitt första neuropsykologiska test, Male Faces. Som gammal Macentusiast använde jag HyperCard som språk. Mitt allra första program var ett grammatikspel. När jag var distributör för CAD-system, så behärskade jag endast GDL, HC och FileMaker. Några år senare skaffade jag REALBasic eftersom jag behövde kompilera för PC. Sedan utvecklade jag tillsammans med logoped Per Östberg ett antal "snurror", dvs test av semantiska, fonologiska och ortografiska förmågor.

Med iPad finns nu en lätthanterlig testapparat. Har tyvärr inte hunnit porta mina applikationer till iPad, men det är förstås hp. Mina program är så pass små, så det borde inte vara någon större grej. Väntar på den dag, då man kan trycka iPaden mot iMacen och ge ett muntligt kommando: "Konvertera!"

Tyvärr har jag haft lite för många järn i elden...

På forumet diskuterar jag också gärna musik, dvs allt utom _ _ _ och _ _ _, inte heller _ _ _-_ _ _ eller _ _ _ _ _ _ _ _ _ _.

Spännande område du intresserar dig för och roligt att du använder den extra tid du har nu till ett sådant projekt! Lycka till och håll oss uppdaterade kring utvecklingen!

1
Bevaka tråden