Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Whisky-tips

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-19 19:56

Jura är inte för min gom... Har smakat 5-6st och tycker inte någon är värd pengarna.

Drack en Auschentoshan 12 i helgen... Inte bra heller, smakade massa parfym och för blommigt.

Drack en godsak däremot: Caol Ila, Destillers edition lagrad på moskatel fat mmm!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-20 09:26
Ursprungligen av kainen:

Drack en Auschentoshan 12 i helgen... Inte bra heller, smakade massa parfym och för blommigt.

Har du testat den 18-åriga? Vill minnas att den var ganska bra.
Caol Ila är väl alltid bra? Jag har ännu inte hittat någon undermålig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-20 14:43
Ursprungligen av peanjo:

Har du testat den 18-åriga? Vill minnas att den var ganska bra.
Caol Ila är väl alltid bra? Jag har ännu inte hittat någon undermålig.

Det var min första Auchentoshan... får jag chans att prova den 18 åriga så skall jag göra det!

Jag är inte mycket för Caol Ila 12... men den är helt ok... deras äldre och framförallt deras sherryfatslagrade är helt underbara

Ang Undermålig så är det enda ni diskuterar en defenition av ordet... låt inte detta göra tråden tråkig och låt andra parten ha en åsikt även om den kanske inte är "rätt" enligt alla regler

"Undermålig"? I min fyrkantiga värld definieras undermålig som "vad som allmänt uppfattas som oanvändbart för avsett ändamål".

Det finns whisky som jag inte tycker om, av en eller annan anledning - oftast en kärv och bitter biton som kan indikera vidlyftiga gränser vid cutten. Ju tightare cutten görs, desto mindre blir yielden, och därmed den möjliga intäkten. Vill man ha upp den möjliga intäkten måste cuttens gränser flyttas närmade head resp. tail, vilket tyvärr också ökar mängden oangenäma föroreningar.

Bortser man från saligen avsomnade Skeppets Whisky, så är ingen whisky undermålig.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-20 11:53
Ursprungligen av leonardo:

"Undermålig"? I min fyrkantiga värld definieras undermålig som "vad som allmänt uppfattas som oanvändbart för avsett ändamål".

OK. Men om du har en whisky som av mig anses som extremt bra (t.ex. Springbank) som du vill sitta och njuta av en mörk vinterkväll framför brasan och så får du en flaska i din hand som smakar under vad du förväntat dig. Är inte den undermålig både enligt mitt och ditt sätt att se det? Den "uppfattas ju som oanvändbar för avsett ändamål" eftersom du kan drabbas av brännskador när du spottar ut den över den öppna elden!?!

Ursprungligen av peanjo:

OK. Men om du har en whisky som av mig anses som extremt bra (t.ex. Springbank) som du vill sitta och njuta av en mörk vinterkväll framför brasan och så får du en flaska i din hand som smakar under vad du förväntat dig. Är inte den undermålig både enligt mitt och ditt sätt att se det? Den "uppfattas ju som oanvändbar för avsett ändamål" eftersom du kan drabbas av brännskador när du spottar ut den över den öppna elden!?!

Du missar totalt de viktiga orden "... allmänt uppfattas ...". Vad Du som enskild individ har för smakpreferenser är sekundärt i detta sammanhang. Hårddrar vi det, är inte ens mitt favorithatobjekt Skeppets whisky undermålig - bara felnischad ( var på tok för rökig för tidens smakpreferenser ) - när den lanserades.

Jag har ännu inte råkat på en Single malt, eller en Premium Blended, som jag skulle vilja klassa som undermålig, men det finns några lågpris Standard blended som lätt skulle kunna platsa i gruppen "undermålig whisky"; Albertson, Prince Charles, Queen Anne, Statesman, m.fl. De har en enda sak gemensamt - det är producerade uteslutande med lågt pris som främsta ledstjärna - och då krävs det en hög andel billig grainwhisky. De stackar slattar Single malt som offras i brygden får närmast anses som gisslan i processen. Resultatet blir därefter - undermåligt rävgift / kattpiss med relativt hög YPK-faktor.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-20 16:16
Ursprungligen av leonardo:

Du missar totalt de viktiga orden "... allmänt uppfattas ...". Vad Du som enskild individ har för smakpreferenser är sekundärt i detta sammanhang.

OK. Avslutningsvis så skriver SAOL
Ordlista
om undermålig:
"Som inte håller måttet". I det här fallet mitt mått. Jag förstår faktiskt inte varför du blandar in "allmänt uppfattas" i det här! Vissa whiskies är undermåliga, de håller inte måttet. Enligt mig måste jag kanske tillägga...
Nöjer mig med det och önskar alla en trevlig kväll. Har en flaska Springbank att sprätta!

Jag har aldrig varit med om att få en flaska whisky med innehåll som är behäftat med fel. Att man inte gillar smaken är en annan sak.
Jag har ju varit med om ett par lågvattenmärken - Parkerman/Glen Parker. Misstänker starkt att detta är renat brännvin med whiskysmakessens och sockerkulör.
Sen har vi ju en rolig anekdot från Svarta Havet. Jag och några polare skulle blanda grogg och knallade ner till den lokala butiken. Där fanns inga kända märken, men vi fick syn på en butelj med ordet "Bourbon" tryckt med stora bokstäver. Vi köpte den för en misstänkt billig peng och även ett par flaskor cola och knallade tillbaka till hotellet glada i hågen.
Vid en närmare granskning av buteljen stod det "Bourdon - grain alcoholic drink with taste of whisky".
Nåja, utblandad med cola var det nästan drickbart och effekten blev den önskvärda.

instämmer med föregående talare ..

snart snart fredag .. är riktigt nyfiken på de 3 nya vi skall prova ...hoppas att det inte blir ett antiklimax

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-21 16:22

Ikväll blir det Ardbeg vertikal... Very Young, Still Young, Almost There och Renaissance Mums!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-21 17:11
Ursprungligen av kainen:

Ikväll blir det Ardbeg vertikal... Very Young, Still Young, Almost There och Renaissance Mums!

Inte det minsta avis!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 11:39
Ursprungligen av kainen:

Ikväll blir det Ardbeg vertikal... Very Young, Still Young, Almost There och Renaissance Mums!

Trevligt! Avlägg gärna rapport efteråt! Själv tycker jag att det skiljer enormt mellan vissa av dom.

sista minuten hjälp ..

så inte långt kvar till en sväng till systemet men jag behöver tips .. haa beslutsångest

har satt en budget på ca 600 kr / månad så mina alternativ ser ut som följer

Alt 1.
1 st Caol Ila 12YO + 1 st Macallan 10YO Sherry oak

Alt 2.
1 st Ardbeg Corryvreckan

Alt 3.
1 st Ardbeg Uigeadail ...

what to do .. what to do....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 13:13

Ska du enkom dricka det själv, eller alternativt dela det med någon/några få som verkligen kan njuta av whisky och speciellt en rökig Ardbeg skulle jag valt Alt 2.

Ska du dricka upp det med många kamrater som inte alla uppskattar en riktigt rökig Ardbeg är Alt 1 mitt tips.

Ursprungligen av Solid:

Ska du enkom dricka det själv, eller alternativt dela det med någon/några få som verkligen kan njuta av whisky och speciellt en rökig Ardbeg skulle jag valt Alt 2.

Ska du dricka upp det med många kamrater som inte alla uppskattar en riktigt rökig Ardbeg är Alt 1 mitt tips.

Det blir nog min festmö och jag ... vi skall ha en wisky kväll med några vänner inom ca 2 månader så jag räknar med att hinna införskaffa 1 alternativ till utöver det jag skaffar idag ...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-23 13:41

Personligen skulle jag satsat på alt. 1 eftersom jag tycker det är roligt att testa olika smaker på samma kväll.

Vilken beslutsångest men Har bestämt mig att spräcka budgeten ..
..men vilken mac användare spräcker inte sin budget när de gör inköp

denna månaden får det bli

1 st Ardbeg Uigeadail + 1 st Macallan 10YO Sherry oak (sherry tema)

nästa månad får det bli

1 st Ardbeg Corryvreckan + 1 st Caol Ila 12YO

detta skall bli mycket intressant ...

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-24 09:32

Gotfredsen: Tummen upp för det valet!

Ursprungligen av kainen:

Gotfredsen: Tummen upp för det valet!

Blev sjuk i helgen men vi han pröva Macellan .. Ardbegen står fortfarande oöppnad hemma

Macellan Sherry Oak 10YO
- Wow vilken härlig doft ... det var det första intrycket .
(Satt ganska länge och bara sniffade på aromen .. vilket jag normalt inte gör så doften tilltalade mig mycket)

Prövade i 3 olika varianter . Utan vatten, med vatten och med en liten isbit

Sherry Oak känns det verkligen att det är och passar min gom perfekt
.. även min festmö tyckte att den var kanon ...

underbart god och flaskan är redan halvtom å tycker redan det är synd att den inte finns i 700 ml version ..

-------------------------

PS.

Var en liten udda upplevelse när jag skulle handla Ardbegen ... Fick fråga på systemet efter den eftersom den var inslåst i ett glasskåp bland de andra mer extremt dyra .. hur som helst så

när jag frågade efter Ardbeg så lyste det upp något magiskt i ögonen hos den anställda .. och personen blev helt spralig .. .. öh öhh .. ja ja jaaa visst .. var god följ med här .. fick personen ur sig .. hela bemötandet gick från att bli bemöt som en vanlig kund till mer ett VIP bemötande ... .. aldrig hänt mig förut ...

och sedan när jag skulle betala då blev det också lustigt för personen i kassan jobbade på som vanligt men när han läste upp prislappen på slutsumman så ryckte han till och dubbel kollade flaskorna jag hade, kvittot, datorskärmen, sedan flaskorna igen, kvitot och datorskärmen ... och sedan tittade närmade på ardbegen ... och sedan kvittot igen ...

jag skrattade lite inombord ...

men efter besöket så tänkte jag igenom det som hände åså slog det ju mig att förmodligen är det inte så vanligt att folk lyxar till det på Wisky fronten i Borås ..

- "Hur mycket kostar det .. och vem betalar" .. är ju det som kännetecknar en Boråsare

Senast redigerat 2012-03-28 10:24
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-24 12:26
Ursprungligen av Solid:

Trevligt! Avlägg gärna rapport efteråt! Själv tycker jag att det skiljer enormt mellan vissa av dom.

Ja det skiljer mer ön man tror... Dom är goda allihop men bäst är nog Almost There har inte mina anteckningar här men i allihop hittades det mycket rök, citrus och vanilj. Med några droppar vatten så verkligen exploderar dom allihop

drack en whiskey hos far idag från 1955, kommer tyvärr ej ihåg namnet just nu men kan återkomma med det.
hur som helst så var det iallafall som kn*lla i munnen.

ska beställa en sådan själv tänkte jag då det är den godaste jag druckit någonsin!

dock går den på ca 7,500 SEK. (blir tyvärr så när man letar värre och värre (läs: godare) whiskey)

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-25 07:25
Ursprungligen av tqila:

drack en whiskey hos far idag från 1955...

Den var inte från Skottland alltså? (Whisky)
Irland, USA mfl stavar Whiskey.

Ursprungligen av kainen:

Den var inte från Skottland alltså? (Whisky)
Irland, USA mfl stavar Whiskey.

då skrev jag fel isåfall

men whiskey som de kallar det i USA är väl bourbon? är nästan 100% på att de nämnde det på famous grouse-distilleriet i skottland när vi var där för några år sedan.

Ursprungligen av tqila:

då skrev jag fel isåfall

men whiskey som de kallar det i USA är väl bourbon? ...

American Single Malt, Bourbon och Rye Whiskey är de tre "sorter" som tillverkas i USA - såvida vi inte ska klassa Kentucky Sour Mash som den fjärde.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-26 10:08
Ursprungligen av tqila:

då skrev jag fel isåfall

men whiskey som de kallar det i USA är väl bourbon? är nästan 100% på att de nämnde det på famous grouse-distilleriet i skottland när vi var där för några år sedan.

dom leonardo skriver så finns det olika.

Däremot måste jag påpeka att det inte finns något Famous Grouse destilleri... Famouse Grouse är en blended whisky som tillverkas av The Edrington Group och består av whisky från flera destillerier bland annat The Glenrothes, Highland Park Single Malt och Macallan Single Malt.

Fick en Glenrothes 1994 från far min häromveckan, den var god. Ingen aning om status bland alla whisky-prettos, men mumsig var den.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-25 19:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Fick en Glenrothes 1994 från far min häromveckan, den var god. Ingen aning om status bland alla whisky-prettos, men mumsig var den.

Inte smakat några glenrothes ännu... Får se när det blir... Det kommer, det kommer

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-26 10:24

Ska vi nu vara riktigt petiga så finns det väl inga destillerier som har "single malt" i sina namn heller!?

Edrington group äger för övrigt både Famous, Highland Park och Macallan och det är väl kanske inte så märkligt att dom finns under samma ägare!? Det skulle ju vara tråkigt för Famous Grouse om dom helt plötsligt inte får tag på sina huvudingredienser.

Se'n har vi stavningen. Whiskey har klassiskt sett varit Irländsk och Kanadensisk stavning medan resten av världen har stavat whisky. Jack Daniels stavar också med ey och det verkar ha blivit mer vanligt i resten av USA också så...

Nu har jag varit göbbagrinig nog för en måndag.
Ha en skön vecka allihopa!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-26 10:52
Ursprungligen av Baeckis:

Ska vi nu vara riktigt petiga så finns det väl inga destillerier som har "single malt" i sina namn heller!?

Sant... Nu skrev jag typerna som används även fast jag skrev destillerierna antar att det är grainwhisky från Glenrothes eftersom det framgick att det var Single Malt från de andra destillerierna

edit: stavfel

Senast redigerat 2012-03-26 19:55
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-27 09:54

Ser fram emot torsdag kväll... skall på semester på fredag så skall fira på torsdag kväll med 2st trevliga drams:

Ardbeg 1967, 30 år, Cask 578, Dark Oloroso, Signatory, 52%
Ardbeg 1967, 30 år, Cask 1138, Dark Oloroso, Signatory, 52,2%

Bevaka tråden