Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air eller MacBook Pro Februari 2012

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är en Windows-användare som inte har något alls emot att byta till Mac
Nu undrar jag lite om Apples bärbara datorer (MacBook)

1. Vad är det för skillnad på MacBook Air och Pro?
2. Vilken är lämpligast av dem om mitt syfte är att använda datorn till studier?
3. Var är det mest värt att köpa Macen - Apple Store eller hos en vanlig återförsäljare?
4. Vad ska man tänka på om minnet?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-23 21:01

Om det inte är akut kan du vänta någon månad och se om Apple släpper en ny modell av Macbook Pro, som sägs bli mer lika dagens Air.

Om du inte vill vänta, eller skiter i att anpassa ditt liv efter Apples produktcykler (som alla vanliga människor) skulle jag kört med en Air 13'' i ditt fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 21:07

Om du ska ha med dig datorn när du studerar så rekommenderar jag MBA 11", den är superoptimal för att ta med sig. Jag har själv en MBA 11" och tar gärna med mig den när det behövs, jag har sen tidigare en MBP också och den är inte lika kul att släppa på, den är lite otymplig och tung.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 12:31
Ursprungligen av stile:

Om du ska ha med dig datorn när du studerar så rekommenderar jag MBA 11", den är superoptimal för att ta med sig. Jag har själv en MBA 11" och tar gärna med mig den när det behövs, jag har sen tidigare en MBP också och den är inte lika kul att släppa på, den är lite otymplig och tung.

Jag citerar mig själv och gör ett tillägg, batteritiden är ett par timmar bättre i MBP (än i MBA11), om du vill ha många arbetstimmar framför datorn innan du kommer hem och kan ladda den så är MBP bättre eller MBA 13.

Air är underbar. SSD'n gör den snabb, den är tunn och lätt. Begränsningen ligger i lagringsutrymmet. Om den fanns med minst 750 GB till ett vettigt pris skulle jag slå till direkt. Nu tvingas jag släpa på en Pro.

Som jag skrivit när liknande spörsmål dykt upp tidigare: Vi har själva en MBA 13" i familjen och när jag jämför med kollegans 11" tycker jag inte att det - för mig - marginellt mindre formatet/vikten uppväger fördelarna med 13-tummarens större skärm och trackpad, större SSD och snabbare CPU.

Alltså - MBA 13"!

Det man också måste fråga sig är: Klarar jag mig utan DVD-läsare/brännare.
Mitt svar efter ca 6 månader med en MacBook Air 13" är: Ja, saknar den ytterst sällan.
Men det varierar ju förstås utifrån vad man vill använda datorn till.

Om man köper den i apple-store eller någon annanstans tror jag inte spelar så stor roll, men se till att få studentrabatt.

Ursprungligen av Niklas99:

Det man också måste fråga sig är: Klarar jag mig utan DVD-läsare/brännare.
Mitt svar efter ca 6 månader med en MacBook Air 13" är: Ja, saknar den ytterst sällan.
Men det varierar ju förstås utifrån vad man vill använda datorn till.

Om man köper den i apple-store eller någon annanstans tror jag inte spelar så stor roll, men se till att få studentrabatt.

Jag har som helst inget behov av DVD-läsare/brännare. Det jag har tänkt att använda datorn till är studier, ordbehandling, spel, surf och lagring. Men jag är inte så ivrig att jag måste ha en Mac nu, så det blir att se om Apple släpper en ny modell.

Tack för alla svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-01 11:57
Ursprungligen av WhereTheStoryEnds:

Men jag är inte så ivrig att jag måste ha en Mac nu, så det blir att se om Apple släpper en ny modell.

Nya MBP väntas släppas tidigast i april: Apple's thinner 13- & 15-inch MacBook Pros expected in April 'at the soonest'

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2012-02-24 09:47

Skiftade från MBP 15-tum för ett halvår sedan, till en 13-tums Air. Fick långsammare processor men snabbare dator tack vare SSD-hårddisken.

En nackdel är den mindre hårddisken i och med SSD, precis som pmarriot skriver. Har fått prioritera bort exempelvis att ha Parallells och har externt lagringsutrymme.

Har ännu inte saknat DVD-spelaren på något avgörande sätt.

Summa summarum: Kan du välja, absolut en Air.

Jag har haft både Pro och Air. Airen vinner stort enligt mig! MBP är tung att ta med sig och känns ofta långsam, i alla fall om man inte sätter en SSD i den.
MBA är lätt att bära med och den är fruktansvärt snabb tack vare SSDn som sitter i den. Den tar ingen plats och sen är upplösningen högre på den!
Har haft olika MBA nu i flera år och jag har inte saknat DVD-spelaren en enda gång.
Jag surfar, tittar på film och serier på airen. Det klarar den galant! När det gäller tyngre program vet jag inte hur det går. Vardagsprogram som Word, Excel etc. klarar den galant!

Om jag varit dig hade jag väntat ett litet tag och sett vad Apple släpper för ny MBP. Om du inte vill vänta och ha en dator nu - Macbook Air.

Är det nåt officiellt datum för nya MBA och MBP?

Är det någon skillnad mer än priset om jag köper en i USA?

Ursprungligen av Fredrik111:

Är det nåt officiellt datum för nya MBA och MBP?

Är det någon skillnad mer än priset om jag köper en i USA?

Finns inga officiella datum. Allt är kvalificerade/vilda gissningar.

Du kan inte få svenskt tangentbord, annat än externt, om du köper i USA.
Billigaste MBP'n 13" i Sverige kostar 10 995:-
I USA $1199:- vilket blir ca SEK 8287:- hos Forex idag.

Ursprungligen av WhereTheStoryEnds:

1. Vad är det för skillnad på MacBook Air och Pro?

Pro har bättre prestanda och bättre skärm men känns jämförelsevis som att bära med sig ett skruvstäd. En Pro utan SSD är dock långsammare än en Air i väldigt många vardagssituationer. Är man kvar i 90-talet uppskattar man kanske att Pro har en DVD-läsare också, men själv tycker jag det är extremt onödigt att behöva bära med sig en sån överallt.

Citat:

2. Vilken är lämpligast av dem om mitt syfte är att använda datorn till studier?

Air, åtminstone om du planerar att bära med dig datorn och inte har uttalade krav på prestanda. Med några få undantag är min uppfattning att Air- och iPad-ägarna drar med sig sina varje dag, medan de som har en Pro bär den med sig första veckan samt när de absolut måste. Man ser väldigt många Air i föreläsningssalarna numera!

Rent allmänt skulle jag rekommendera en 13" eftersom den har tillräckligt stor skärm för att duga som enda-dator. Alternativt då en 11" men då känns en extern skärm (att koppla in den i när man är hemma) som en ganska angelägen investering.

Citat:

3. Var är det mest värt att köpa Macen - Apple Store eller hos en vanlig återförsäljare?

Har man Mecenatkort är det nog lämpligast att satsa på Apple Store eftersom de ger bättre rabatt.

Citat:

4. Vad ska man tänka på om minnet?

Minst 4 GB tycker jag. Kanske helst 8 till en Pro utan SSD, de blir så plågsamt sega när de börjar tugga virtuellt minne. Beror lite på vad du ska ha den till

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-02-24 17:12

Jag har en 13" MBP med både SSD och HDD 8 GB RAM, ingen CD-enhet alltså. Jag använder min dator både till skolarbete, privat och en del Webdesign jobb. Det innebär att man har stor lagring för bilder, musik och film. Den är snabb och hanterar tyngre program mycket bra. Den fungerar alldeles utmärkt att släpa med sig till skolan som "skrivmaskin" och hemma i soffan för surfning. Och när jag ska använda den till att redigera bilder och filmer eller rita i CAD program kopplar jag bara upp den på min 24" skärm. Alltså tycker jag att en MBP är en bättre all around dator! Men om du bara ska använda den till att skriva och surfa är kanske en Air bättre

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-24 20:56

När du väl ska sitta och skriva längre uppsatser då är det alltid skönt med stor skärm, men då tycker nog jag att även 13" är för litet. Jag röstar därför för en MBA 11" som kompletteras med extern skärm, och om ekonomin tillåter tangentbord (med sifferdel) och en trådlös mus. Det blir en grymt portabel dator med stationära egenskaper när du sitter hemma.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-24 22:02

Jag har en maxad MBP 15 från tidigt 2011 med vanlig hårddisk. Den utklassar en MBA på beräkningar, spel och annat sådant krävande. Tyvärr är OS X Lion konstruerat för datorer med SSD-diskar. Det betyder att för de flesta tror jag att en MBA upplevs som rappare trots sämre processor och mindre minne. Om du skall ha en bra ordbehandlare så rekommenderar jag en air. Om du skall belasta datorn mycket så ta en MBP.

Angående minnet så skulle jag aldrig nöja mig med mindre än 4. Jag tycker att Apple gott kunde lägga in 8 i air men det kanske kostar för mycket batteritid.

Ursprungligen av gabra:

Tyvärr är OS X Lion konstruerat för datorer med SSD-diskar.

Det där får du gärna utveckla.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-28 20:34
Ursprungligen av pmarriott:

Det där får du gärna utveckla.

Med Snow Leopard upplevde jag OSX som ett snabbt operativsystem som flöt på väldigt fint på min macbook från 2008 med 4GB Ram. Nu har jag en väldigt snabb Macbook Pro med 4 kärnor och 8 GB ram. Den är väldigt snabb på att räkna ut saker men titt som tätt hackar den till och låser sig. Genom att kika i aktivitetshanteraren ser jag att det nästan alltid beror på att den skall skriva något till disk, minnesbrist är aldrig ett problem. Eftersom detta är ett beteende som uppkommit i samband med att jag installerade Lion har jag dragit slutsatsen att det är kombinationen hårddisk och Lion som är problemet. Någon som har någon annan uppfattning?

Ursprungligen av frazze:

Det där hänger jag inte riktigt med på - har du lust att utveckla det?

Ren spekulation från min sida men jag baserar det på detta från Gruber: http://daringfireball.net/linked/2011/10/12/ram-energy
Det samma borde nog gälla för vanliga laptops

Ursprungligen av gabra:

Tyvärr är OS X Lion konstruerat för datorer med SSD-diskar.

Det där kanske du kan utveckla litegrann.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-25 12:14
Ursprungligen av gabra:

Jag tycker att Apple gott kunde lägga in 8 i air men det kanske kostar för mycket batteritid.

Det där hänger jag inte riktigt med på - har du lust att utveckla det?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-25 08:18

Nej, fattar verkligen inte denna hysteri för DVD i datorn. Hur många kan på allvar säga att de ofta har stor nytta av sin brännare på daglig eller väldigt regelbunden basis? Framförallt när man inte är hemma?

Jag skulle klara mig utmärkt med en liten slimmad extern brännare likt den som säljs just till MBA för de två gånger om året jag har behov av att bränna eller läsa något från CD/DVD.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-25 09:06

Min DVD-brännare har enbart en uppgift och det är att rippa barnens filmer så att jag kan lägga in dem på mediaservern. Och måste man ha en så kan man köpa en superdrive för 749:- (antagligen ännu billigare begagnat). Det kan på intet sätt vara en dealbreaker.

Ska man spela så får man ha i åtanke att både processor och grafikkretsar är bättre på en Pro.

Jag undrar också varför OSX skulle vara flashbaserat? Det säger sig ju skälvt att allt som har att göra med att skriva/läsa disk blir oerhört mycket snabbare med flash och processorn är i det fallet inte flaskhalsen. Men jag tror inte någon upplever att tunga film/bild/spel-applikationer blir bättre på en Air jämfört med en Pro.

Snarare brukar det väl vara fallet att ju mer RAM desto bättre batteritid då minnesbrist inte behöver kompletteras med swappning till hårddisk (eller för all del SSD). Kan inte tänka mig att RAM-kretsarna i sig själva drar någon ström av betydelse i sammanhanget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 16:30

Och hårddisken är frisk i övrigt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-01 10:09
Ursprungligen av kenjon:

Och hårddisken är frisk i övrigt?

Det hoppas jag. Men om ingen annan har samma problem med Lion är den kanske inte det. Jag upplevde att krånglet dök upp när jag uppdaterade och drog slutsatsen att det är Lion som är problemet och att de med SSD-diskar inte har samma problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-08 17:11

Tänk om Apple nu äntligen kunde sätta in ett 4G-modem i sina bärbara. Nog kommer väl 4G att vara här ett bra tag som jag har förstått det?

Det som idag kallas 4G - som egentligen är 3,9G - är redan obsolet i sin linda. Äkta 4G börjar rullar ut nu - ute om några år. Då först är allt IP och den teoretiska är 1 gigabit. DÄR kommer vi att stanna ett bra tag. Dagens "4G" - som alltså inte alls är 4G - är en parentes - en kortare parentes än vad t.ex. Edge var. Mycket kortare Tror jag.
Tåget går med rasande tung fart mot äkta 4G - under tiden kränger dom nu 3,9G under falskt namn. Köper man en Air imorgon med falskt 4G-kort i sig så får man räkna med att man inte kan använda den högre äkta 4G när den rullats ut. Tror jag.

Ursprungligen av acke:

Tänk om Apple nu äntligen kunde sätta in ett 4G-modem i sina bärbara. Nog kommer väl 4G att vara här ett bra tag som jag har förstått det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 17:42

Nu när vi fått ett så pass mycket kraftigare batteri i iPad 3 så ser jag fram emot förbättrad batteritid. Om inte skärmen får en väldig ökning av pixlar det vill säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 18:25
Ursprungligen av acke:

Nu när vi fått ett så pass mycket kraftigare batteri i iPad 3 så ser jag fram emot förbättrad batteritid. Om inte skärmen får en väldig ökning av pixlar det vill säga.

Det vore kanon, framförallt i MBA 11" behövs bättre batteritid.

1
Bevaka tråden