Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac som Hem-Pc

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-02-25 18:36

Lördag kväll kl 18.30 och inte mycket bättre för mig än att skriva ett av mina fåtaliga inlägg. Det är väl bara att erkänna att man är väldigt medelålders. Arbetar på ett av de fåtaliga företag som ff erbjuder sina anställda möjlighet att köpa datorn via jobbet. För fjärde gången har vi nu kört en hem-pc omgång med möjlighet att hyra mac och resultatet är ung som förväntat, mac blir alltmer populärt. Historiskt sett ser det ut så här

2007
257 st - 87,9% pc - 12,1% mac
2008
404 st - 83,7% pc - 16,3% mac
2009
455 st - 74,5% pc - 25,5% mac

Nu blev resultatet detta
706 st - 52,3% pc - 47,7% mac

Det som erbjöds i macväg/fördelning var detta

MacBookPro 13’ - 24,3%
MacBookPro 15’ - 30,5%
MacBookAir 13’ - 18,4%
iMac 27’ - 26,7%

Vi erbjöd också att hyra iPad eller Galaxy Tab och det var rätt tydligt vilken som var populärast

iPad 16 gb - 36 st
iPad 32 bg+wifi - 177 st
Galaxy Tab - 19 st

Som ansvarig för detta kan jag också bekräfta att de problem vi har med det som hyrs är till 98% pc-relaterat. Tyvärr upplever jag också att de de fåtaliga riktiga problem vi har med mac blir väldigt svåra att lösa p.g.a. tillverkarens (Apples) slutenhet.

Finns väl diverse supportavtal ni kan teckna med Apple eller tredjepart? Visst, det kostar men räkna på det så kanske det går ihop med tanke på tappad arbetstid etc

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-02-25 19:17

Alla som hyr har AppleCare så för det mesta funkar det utan problem men ibland hjälper inte ens det. I de fallen är Apple MYCKET svåra att ha att göra med. Som tur är har vi en mycket bra leverantör (Office) som via ihärdigt arbete och egna kanaler alltid löst problemen.

Ursprungligen av magobe:

Alla som hyr har AppleCare så för det mesta funkar det utan problem men ibland hjälper inte ens det. I de fallen är Apple MYCKET svåra att ha att göra med. Som tur är har vi en mycket bra leverantör (Office) som via ihärdigt arbete och egna kanaler alltid löst problemen.

Har du något exempel på problem som uppstått, där Apple har varit svåra?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-02-26 08:17

Det vi bl.a. haft problem med är när personer missat att det måste registrera sitt AppleCare. När de försöker göra det kräver Apple ett kvitto på när datorn köptes vilket de självklart inte har. I vissa fall har det räckt att vi som arbetsgivare skriver ett intyg att datorn hyrs av oss men många gånger har Apple inte godtagit detta som ersättning för kvittot. När de inte gör det har du som hyrestagare ingen möjlighet att komma vidare, trots att du har ett fullt lagligt AppleCare. Det är heller inte för att du behöver reparera datorn, det handlar bara om att få registrera AC:t. Jag kanske var lite otydlig tidigare om problemen med Apples slutenhet, vi har väldigt få problem med Appleprodukterna och de som uppstår blir nästan alltid lösta men när det inte fungerar är det i stort sett omöjligt att ha en dialog med Apple om detta.

  • Medlem
  • 2012-02-26 08:23

Hem-PC? Vad gulligt. Det skulle jag också vilja ha, men jag trodde det var dött och begravet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-26 12:49

Ja begreppet Hem-PC är försvunnit utan det heter väl Hyr-PC/Lånedator.
Eftersom du äger inte datorn utan du bara hyr den och måste lösa ut efter 3 år.
Sen kan jag inte se någon ekonomisk fördel med Hyr-PC mot att köpa med tanke på att regeringen ändrade skattereglerna.
Första datorn jag fick genom (då Hem-PC) var en bra affär ekonomiskt sett men nu sista gången hade det kvittat om jag köpt den på EG.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-02-26 13:34

Vi kallar det för Kompetens-PC men alla säger ändå Hem-PC. Vi marknadsför inte detta utifrån ett ekonomiskt perspektiv nu för tiden utan vi tycker det är bra för att det ger dig en möjlighet att köpa riktigt bra, dyr, utrustning på ett smidigt sätt (löneavdrag). Sen har du service och support under tre år och framför allt, för de som väljer något annat än mac, är det ett riktigt lyft jämfört med om du köper det själv. För mac-hyrarna har vi ju AppleCare som ingår och som ger motsvarande skydd så där är ju inte skillnaden så stor. Går datorn sönder hämtas och lämnas den kostnadsfritt hemma. Blir du sjuk under tiden hyresperioden pågår täcker en försäkring din hyra. Går datorn sönder pga att du hanterat den felaktigt (spillt vatten, kaffe, tappat den i golvet osv) täcker en försäkring det.

Sen finns det en stor ekonomisk fördel också. För den billigaste iMac 27', som kostar 17290 kr inkl AC på Apple Store betalar vi 344 kr x 36 mån = 12384 kr. Sen tillkommer i och för sig ett utköpspris om du vill behålla den efter 3 år men inte ens med det är det i närheten av det pris som blir om du köper via de traditionella kanalerna.

Själv har jag kunnat skaffa mig både en MacBook Pro, MacBook Air och en iPad 2 på detta sätt. De pengarna hade jag aldrig lagt på datautrustning (hustrun hade inte tillåtit det) om jag inte haft den här möjligheten.

Intressant att se att fördelningen mellan Apple-produkter och andra har ökat för varje år. Har du någon fundering på vad detta beror på? Är det så enkelt att man snackar mer med sina kollegor om de "Hem-PC" man hyr av företaget jämfört med motsvarande datorer som man köper själv?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-02-28 19:16
Ursprungligen av Anders Isaksson:

Intressant att se att fördelningen mellan Apple-produkter och andra har ökat för varje år. Har du någon fundering på vad detta beror på? Är det så enkelt att man snackar mer med sina kollegor om de "Hem-PC" man hyr av företaget jämfört med motsvarande datorer som man köper själv?

Jag tror det är en kombination av många saker. iPhonen är självklart en, det är ju många som kommit in i macvärlden med hjälp av en sådan. Sen pratas det väl en del på jobbet också om vad som funkar och inte och helt klart har det varit mer problem med windows-maskinerna. Att prisskillnaden på månadskostnaden inte är så stor gör det också enklare att här välja en mac jämfört med om du handlar traditionellt och ska betala hela kostnaden på en gång. Alla skriverier om Apple hjälper också till och så får jag väl erkänna att jag själv inte direkt hindrat någon att välja mac.

1
Bevaka tråden