Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder vill inte visa sig.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min nya MacBook Pro vill inte visa Finder. Högerklick på iconen och då kan jag visa alla fönster. Men när jag klickar på ett fönster, försvinner de upp i vänstra hörnet. Det händer ingenting om jag öppnar något i menyraden. Klick på hårddisken ger inget. Funderar på om det hände "något" när assistenten förde över allt från min vita MacBook. Kan också se filerna vid "öppna" i office... Tacksam för tips//Smeden

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 20:05

Vilken version av OS X har du? Du har inte flera skrivbord, och satt Finder till att alltid visa ett speciellt skrivbord?

Hej 10.7.3 Installerade X code, men kommandot fungerar inte i Terminalen. Finder kommer fram på klick på hårddisken och mappar på skrivbordet. Men klick i docken ger bara Findermenyn. Där går det inte att göra något.. Har inte vad jag vet pillat med flera skrivbord.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-29 22:37

Hur ser din Findermenyn ut? Hjälper det att starta om finder? Klicka på Finder i dockan medans du håller in Ctrl+⌥. Välj sedan starta om.

Tusen Takk!
För visat intresse.. Efter att datorn har varit avstängd ca 12 timmar, funkar allt som det ska igen.. Åter tack för hjälpen. Kul att se en Uppsalabo. Jag kommer därifrån, flyttade för två år sedan till Norge. Men är i denna stund på jobb i Polen. [/I][/I]

Tusen Takk!
För visat intresse.. Efter att datorn har varit avstängd ca 12 timmar, funkar allt som det ska igen.. Åter tack för hjälpen. Kul att se en Uppsalabo. Jag kommer därifrån, flyttade för två år sedan till Norge. Men är i denna stund på jobb i Polen. [/I][/I]

Ursprungligen av smeden mats:

Min nya MacBook Pro vill inte visa Finder. Högerklick på iconen och då kan jag visa alla fönster. Men när jag klickar på ett fönster, försvinner de upp i vänstra hörnet. Det händer ingenting om jag öppnar något i menyraden. Klick på hårddisken ger inget. Funderar på om det hände "något" när assistenten förde över allt från min vita MacBook. Kan också se filerna vid "öppna" i office... Tacksam för tips//Smeden

Det låter som du har funktionerna för att "visa skrivbord" inställt som antingen knapptryckning eller hot-corner för musen.

Skall försöka förklara.

Apple har ett helt system för hur skrivbord osv skall bära sig åt, det finns en inställning som heter "Exposé" (jag förutsätter att du kör Snow Leopard). Man kan ställa att olika knappar skall t ex visa alla aktiva fönster, Dashboard (räknaren osv) eller "inga fönster alls".

Just "Inga fönster alls" är bra när man vill se sin desktop/skrivbordet med sina ikoner där.
När det här är aktiverat så flyger alla ens fönster ut i kanterna, man kan bara ana kanterna på dem - snyggt.
jag tror det är det här som är problemet.

Antingen har du tryckt på den knapp som aktiverar funktionen (nån F-tangent) eller så har du kommit åt ett "aktivt hörn" som ger denna funktion, den brukar då tas bort med ett pek i samma hörne en andra gång.

Gå in i inställningar och kika lite på "Exposé" och du kommer säkert lära dig många nya saker. Kul, man blir effektivare och man får en del vana av att lurka i saker

1
Bevaka tråden