Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av telefonen men behålla GPS påslaget

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag är ute och springer använder jag mig utav min iPhone 4S och Nike+ GPS-app. Nu har jag kommit på att jag skulle vilja stänga av telefon-funktionen för att slippa att ta emot sms/samtal. Dock vill jag inte sätta den i flightmode för jag vill behålla GPS-funktionen.

Är detta genomförbart?

GPS:en fungerar utan data, dock beror det på appen om det fungerar eller ej om den kräver data. Använder inte din iPhone AGPS så blir inte positioneringen så exakt heller.

Jailbreak kan dock lösa det.

Positioneringen blir exakt även utan mobilnät. Det tar bara lite extra tid.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-08 23:03
Ursprungligen av illerG:

Positioneringen blir exakt även utan mobilnät. Det tar bara lite extra tid.

Ska TS springa långsammare?

Ursprungligen av filuren:

Ska TS springa långsammare?

Nej.
Han behöver bara vänta tills GPS:en hittar sedan är det bara att springa.

Assisted GPS innebär att mobilen tar nytta av mobilnätet för att visa position först innan GPS hittat rätt.

Sätt den på ljudlös så kan du ta hand om samtal/sms när det passar dig.

Går det inte att sätta den i Flygplansläge och sen starta GPSen enbart?

Ursprungligen av deubler:

Går det inte att sätta den i Flygplansläge och sen starta GPSen enbart?

Nej. Det går inte.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej. Det går inte.

Det funkar utmärkt här. Satte på flygplansläge, startade appen.
[ATTACH="CONFIG"]32354[/ATTACH]

Ursprungligen av keptang:

Det funkar utmärkt här. Satte på flygplansläge, startade appen.

Därav ej tillåtet på flygplan antar jag

Ursprungligen av barbapappa_86:

Därav ej tillåtet på flygplan antar jag

Satte bara på flygplansläge och startade appen, alltså är location services igång när man är i flygplansläge, märkligt!
Låter som en bugg..

Ursprungligen av barbapappa_86:

Därav ej tillåtet på flygplan antar jag

Näe, det är bara trygghetshysteri. Finns dock en del flygbolag som faktiskt bara uppmanar en att ha telefonen i flygplansläge innan start, i stället för att ha den helt avstängd.

GPS är faktiskt oftast tillåtet på flygplan.

GPS sänder ju inga radiosignaler. Den tar bara emot.
Vad bra att det funkade! Nu kan du springa omkring utan att bli störd av telefonen!

På flyget så får inga sändare eller mottagare vara igång, det är iaf vad kabinpersonalen säger. Jag flyger 4-5 ggr/månad så har hört det några gånger.

Märkvärdigt att de tjäfsar om "mottagare" - det skall de väl skita i...

men eftersom flygvärdinnor sällan är några väl insatta tekniker med utpråglat prylintresse så drar man precis allt över en enda kam och säger att om den går på batteri - avstängd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-11 09:30
Ursprungligen av Goflorp:

Märkvärdigt att de tjäfsar om "mottagare" - det skall de väl skita i...

men eftersom flygvärdinnor sällan är några väl insatta tekniker med utpråglat prylintresse så drar man precis allt över en enda kam och säger att om den går på batteri - avstängd.

Nej, även mottagare sänder ut elektromagnetisk strålning. De innehåller ju en oscillator som "sänder" ut frekvenser... om än med väldigt liten effekt.
Numera är moderna flygplan relativt väl störningsskyddade, så de blir mer tillåtande.

Jag har faktiskt varit med om några tillfällen där det uttryckligen stått att GPS är tillåtet ombord.

Det är väl lite olika. De få gånger jag flygit har det bara varit förbud under start och landning. Men under färden har det varit tillåtet med elektronik som datorer och iPod och vad jag kan gissa numera även iPhone i flygplansläge med GPS igång, eller radiomottagare.
I vilket fall är det ju trevligt att trådskaparen lyckades få som han ville!

Nu vill jag inte leka mod men tråden har spårat ur en aning. Det är dock intressant med flight mode på flygplan etc då jag reser inom jobbet en hel del. Någon som känner för det får gärna starta en ny tråd för ämnet, jag skulle gärna ta del av vilka flygbolag som låter en ha telefonen/dator/ipod etc igång under flygturen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-11 13:02

De flesta låter en ha dator/iPod igång under flygturen, däremot ej telefoner. De kan tillåta flight mode på telefonen, om de är förstående. Däremot under start och landning brukar all elektronik ej få vara påslagen.
Ingen lista dock....

1
Bevaka tråden