Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Abonnemangsalternativ till iPad?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har ingen iPad än men tankarna går kring att jag ska skaffa en 32GB wifi 4G(eller 3g som det blir i svedala).

Jag har sett att Telia har något speciellt abonnemang för iPad men jag tycker det blir lite dyrt. Jag skulle helst ha en variant som funkar lite som ett refillkort till mobilen, dvs jag fyller på o använder när jag vill. Iofs funkar ju månadsabonnemang på det viset men det kostar på o hur vet jag om jag övertraserar nedladdningslimiten?

Vilka alternativa abonnemang finns det? Jag testade att söka på, vad jag tycker är bästa sökmotorn för priser, Prisjakt men jag hittade inget eller så sökte jag fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-18 13:15

Jag har Telia på iPhonen, och ett tvillingkort till iPaden, tror jag betalar 40 kronor i månaden för tvillingkortet.

Ursprungligen av 33_cl:

Jag har Telia på iPhonen, och ett tvillingkort till iPaden, tror jag betalar 40 kronor i månaden för tvillingkortet.

Det du har i iPhonen är det ett abonnemang med fast månadsavgift eller är det Refill?

...never mind. Gjorde en sökning på Telia o såg att tvillingkort inte gäller Refill.

Någon som vet om man kan stoppa ett vanligt refillkort som är gjort för en mobil i en iPad?

Lägger till en följdfråga. Jag testar fn att använda min SE Elm som BT modem till min iMac. Det funkar fast det går ju inte så fort, 2Mbps, är det möjligt att göra något liknande mellan en iPad m enbart wifi o bt o samma mobil eller är BT'n i iPad'en endast gjort för trådlösa hörlurar o högtalare?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Lägger till en följdfråga. Jag testar fn att använda min SE Elm som BT modem till min iMac. Det funkar fast det går ju inte så fort, 2Mbps, är det möjligt att göra något liknande mellan en iPad m enbart wifi o bt o samma mobil eller är BT'n i iPad'en endast gjort för trådlösa hörlurar o högtalare?

Jag tror att BT'n i iPad bara är till för ljud och tangentbord. Nätuppkoppling går nog bara med WiFi.

Mobilt bredband borde väl gå? Isf finns det någon variant som bara kostar när du använder det, men det kräver att du har "vanligt" bredband på telia då.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-19 21:20

Ett vanligt refillkort för en mobiltelefon, och köp till årssurf, kostar ca 450 för ett år. Tyvärr bara 0,5 GB per månad, men ska du bara surfa lite och köra mail brukar det räcka (för mej i alla fall), om man kan köra WiFi för de tyngre stunderna.

Upplysning!

Telenor

kommer enbart att stödja upp till 10mbps för alla oss som har tvillingkort med mobiltelefoni 3g-tjänster. Vill man nyttja deras DC-HDSPA/HDSPA+ nät med hastigheter upp till 32mbit/s så måste man använda sig av ett mobilt bredband.

Mest för kännedom.

Ursprungligen av grenhall:

...
Mest för kännedom.

Jag hade nog sett den upplysningen utan rubriken e-som den är postad i den här tråden

Kan ju upplysa själv om att alla varianter som kräver tvillingkort eller bredband hos Telia, Telenor etc kan räknas bort. Jag har Telia Refill på nallen o Bahnhof för bredband.

Kenjon's alternativ ser smidigast ut hittills...

Hur är det med Telia? Hittar inget på deras usla sajt.

Ursprungligen av grenhall:

Upplysning!

Telenor

kommer enbart att stödja upp till 10mbps för alla oss som har tvillingkort med mobiltelefoni 3g-tjänster. Vill man nyttja deras DC-HDSPA/HDSPA+ nät med hastigheter upp till 32mbit/s så måste man använda sig av ett mobilt bredband.

Mest för kännedom.

500MB trafik/månad är ju extremt lite. Men du kanske inte ska använda den så mycket.

Ursprungligen av grenhall:

500MB trafik/månad är ju extremt lite. Men du kanske inte ska använda den så mycket.

Återstår att se hur mycket jag använder den utanför wi-fi, Jag har iaf möjligheten. Jag antar att det finns någon app som kan räkna upp/hålla koll på hur mycket datatrafik man genererar...

  • Medlem
  • 2012-03-23 15:55

Tre har ett för 89:-/månad: Mobiltelefoner - Privat - tre.se Surf.
Pris 89 kr/mån
Nedlänk Upp till 32 Mbit/s
Upplänk Upp till 1,4 Mbit/s
Inkluderad data 2 GB
Uppsägningstid 1 mån
Micro-SIM ingår

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-23 17:14

DataMan

Någon som vet vad det menar med "topup" (kontantkortsvarianten)

Menar de möjligen påfyllning/refill?

Dataplaner för iPad. - Privat - tre.se

...jag har beställt en iPad2...

Ja, påfyllning/refill/topup.

Påfyllningsvarianterna o vad de ger för 3Bredband Kontant:

Fyll på. - Privat - tre.se

Hemma använder jag bara wi-fi så det är först när jag tar den någonstans där wi-fi inte finns som jag behöver 3G. Därför vill jag undvika en fast månadsavgift, även om den "garanterar" att jag alltid har anslutning.

Igår fick jag veta att 4G inte ens finns för mobiler/paddor hos Telia - det finns bara för USB-dongel - s.k. mobilt bredband. Så - att min nya iPad har LTE-hårdvara som ändå inte går att använda även om den gått att använda rent frekvensmässigt sätt - gör mig inte direkt sömnlös :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Igår fick jag veta att 4G inte ens finns för mobiler/paddor hos Telia - det finns bara för USB-dongel - s.k. mobilt bredband. Så - att min nya iPad har LTE-hårdvara som ändå inte går att använda även om den gått att använda rent frekvensmässigt sätt - gör mig inte direkt sömnlös :-D.

ehm hur menar du nu? De frekvenser som finns i Sverige för 4G är inte alls de samma som du har i din nya iPad...eller är det det du menar...?

Leta reda på ordet "OM" i mitt inlägg så hajar du

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

ehm hur menar du nu? De frekvenser som finns i Sverige för 4G är inte alls de samma som du har i din nya iPad...eller är det det du menar...?

Jag tror att han menar att du måste ha ett mobilt bredbandabb för att kunna få LTE inom Telias nät. Du kan inte få det ihopkopplat med ett mobiltelefonabb. så även om frekvenserna hade varit rätt så hade det blivit fråga om dyra abonnemang

Men det är bara vad jag tror.

Ja, så menade jag...med tillägget att det inte ens FINNS en lösning för mobila grejer som telefoner och paddor - alltså det hade inte ens blivit dyrt - det finns inte. Hade nya iPad haft rätt frekvenser så hade vi ändå fått nöja oss med att köra 3G-turbo som nu (ger ca 6-8 gbps i verkligheten - har testat 10 ggr i Sthlms innestad idag). Telia hade knappast ändrat detta bara för att en iPad kommit....och som du säger: SKULLE dom gjort det så hade det nog varit dyyyrt.
Alltså: i Sverige idag så är 4G BARA för USB-donglar till "vanliga" datorer - INTE för iPads, iPhones, etc, etc.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att han menar att du måste ha ett mobilt bredbandabb för att kunna få LTE inom Telias nät. Du kan inte få det ihopkopplat med ett mobiltelefonabb. så även om frekvenserna hade varit rätt så hade det blivit fråga om dyra abonnemang

Men det är bara vad jag tror.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-25 16:40

Jag beställde just det från tre som nämndes tidigare, relativt billigt iaf och tillräckligt med data. Streama film gör man ändå bara på wifi... Och det var det enda billiga dataabbet som inte var spärrat till typ 2mbit ner!! Telia, tele2 och telenors billiga abb verkade skitsega!!!!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-03-27 12:39
Ursprungligen av raubas:

Jag beställde just det från tre som nämndes tidigare, relativt billigt iaf och tillräckligt med data. Streama film gör man ändå bara på wifi... Och det var det enda billiga dataabbet som inte var spärrat till typ 2mbit ner!! Telia, tele2 och telenors billiga abb verkade skitsega!!!!

Vad händer efter 2gb då, stängs det av?

Ursprungligen av dhanjel:

Vad händer efter 2gb då, stängs det av?

Normalt så stryps det till typ 0,3-0,4 Mbit/s när man går över gränsen.

Men... Vad hade hindrat oss från att använda den lösningen på en iPad? Om det finns ett sim kort så är det väl bara att stoppa in det i ipaden?

(om vi nu bortser från frekvensproblemet)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-25 20:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Men... Vad hade hindrat oss från att använda den lösningen på en iPad? Om det finns ett sim kort så är det väl bara att stoppa in det i ipaden?

(om vi nu bortser från frekvensproblemet)

Ingenting, bortsett från att ett 4G-abonnemang kostar sisådär 10 gånger mer än det många iPad-användare betalar för extrakort/tvillingkort idag.

Givetvis, men det är inget teknisk problem. Som zimmerman beskrev det så lät det som omöjligt. Att det är för dyrt för att använda till enbart en iPad är ett annat problem

Grabben i buriken snackade i nattmössan - har kollat upp och det finns ju 4G-lurar (samsung) som Telia kränger med 4G. Så - någon spärr verkar inte finnas. Däremot så hade jag inte kunnat ta 4G på det abbonemang jag har idag med Telia (om iPaden hade haft rätt 4G-frekvens för oss europeer) - OCH jag hade inte ens fått lägga på ett 4G datapaket ovanpå mitt abbonemang. Telia har ingen sådan deal helt enkelt. Kanske hade dom yxat fram en sådan deal OM iPaden hade haft adekvat 4G - I don't know. Dyyyrt hade det blivit, det är säkert. Vanliga abbonemanget (bundet tills i sommar) PLUD 4G-data för...tja, 300 spänn i månaden skulle jag tro. To much for an iPad.
Jag var ute på stan idag och hårdsurfade med paddan - det är riktigt fin fart med 3G-turbo (HSPDA+ eller vad det nu heter). Duger finemang, men den dagen 4G har samma pris i abbo-paket som 3G så hoppar jag på - och då - om tre år - så blir det en ny padda så klart. Tajmingen är bra. Jag hoppas ju mest på riktig "äkta" 4G så klart, men det lär nog dröja innan det säljs billigt i mobiltelefonpaket.

Det är synd att man valt att kalla 3.9G för 4G - det blir förvirrande. Vi borde kalla det LTE kort och gott. Apple valde en medelväg och kallar det 4G LTE (för att slippa stämningar antar jag ). För LTE är det ju...men inte 4G. Det är 3.9G. 4G är gigabit. Punkt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Givetvis, men det är inget teknisk problem. Som zimmerman beskrev det så lät det som omöjligt. Att det är för dyrt för att använda till enbart en iPad är ett annat problem

Har kollat på billiga alternativ för någon som allt för oftast är på WiFI och förslaget med Telia Refill + årssurf är ju ett bra alternativ.

Kan även rekommendera årssurf + spotify för 999 SEK för ett år. Då ingår 1 gb per månad (0.5 gb på alternativet ovan, dock bara 1mbit hastighet) samt Spotify Premium 12 månader. Betalar man då redan 99kr per månad till spotify så sparar man ju del pengar på detta och får datan på köpet.

Då hamnar sim;et i ipaden och spotify kan ju så klart användas på flera enheter och det går att uppgradera ett existerande konto.

Bevaka tråden