Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som inte förstår iPad

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 02:09

Som en liten motvikt i det hela undrar jag om det finns fler än jag som inte lockats av att köpa en iPad. Någonsin.

Jag har varit ett Apple-fan sedan 1986 ungefär och har stationära datorer, bärbara datorer, iPods och iPhones men inte en enda iPad.

Är jag dum? Fattar jag inte?

När jag vill jobba, surfa, se på film, programmera, skriva mail, skriva musik, spela spel o.s.v. sätter jag mig så klart framför min Mac Pro med stor skärm, tangentbord, mus, flygjoystick, ratt, pedaler och vad mer man nu behöver för att styra datorn.

När jag sitter på bussen, tåget, flyget o.s.v. vill jag ju så klart också ha ett människovärdigt tangentbord så där använder jag min bärbara Mac. Om inte resan är kort, då fipplar jag med min smidiga iPhone precis som alla (och då menar jag ALLA) andra gör.

Hur missade jag att jag behövde en iPad?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-22 05:03

Jag är lite av samma åsikt. Har förvisso en iPad men den används inte speciellt mycket. Jag trivs helt enkelt bättre med laptop.

iPad är till för all asom behöver göra de saker man gör med en dator men som inte vill ha en dator.
Folk som inte är intresserade ett piss av MHz, rattar, spakr och flygjoysticks.

Folk som min morsa, man petar på den (ingen boot-up) - igång direkt.
Man kollar ngt (Facebook, blocket etc) oftast med en App

Man skriver inte så in i vassen mkt, mest klick och val i listor etc.
Den går 10 timmar hårt användande på en laddning, man kan se på långfilmer utan att ha en hel
dator med tangentbord stå och surra på tåg-bordet framför sig - batteriet räcker både till Tjockhult och hem.

Den är otroligt smidig att hantera, att visa saker på, att dela med andra.
prova stå upp två personer och "dela" på en bärbar dator...

Den funkar jättebra att läsa på, ritnigar, dokumentation söka i PDF:er - jag jobbar i fastigheter
jag har säkert 300 ritningar i min. (Sålt 2:an nu och väntar på skatteåterbäringen för 3:an)

Folk skiter i "människovärdigt tangentbord" - för de skriver inte noveller på bussen.
Det funkar dessutom över förväntan använda "glastangentbordet" OCH man kan koppla till ett löst
BT-Tangentbord från Apple om man vill.

Så kan du inte uppmana tillräckligt FANTASI för att sätta dig in i hur en platta har fördelar så
vill jag ju inte kalla dig dum, men du borde odla lite på fantasinerven kanske

Alla är olika.

Men jag tar numera aldrig med mig min laptop på mina tjänsteresor. I stället packar jag ner ipaden. Bättre batteritid. Tillräckligt smidig när jag ska läsa mejl. Alltid uppkopplad (har 3G modellen). Lättare. Tar mindre plats i väskan. Laddaren har jag alltid med mig (trots att sällan behöver den) och den är minst sagt liten. mindre vikt (bara laptopladdaren väger mer än ipaden)

Samma sak när jag går på styrelsenmöten och ska skriva protokoll.

Surfa på webben i soffan hemma... Oftas med ipaden, igång direkt, kopplar upp snabbare mot wlanet än laptopen.

Den är smidigare att att använda på flygplanet än en laptop (som nu... Heja norwegian, ert onboard wlan är superbt)

Den är enklare att använda helt enkelt.

Men det betyder inte att den passar alla.

Jag skulle vilja lägga in vinkeln att om man betraktar iPad mer som en "tidning" - då tror jag att perspektivet kan falla på plats.

För mig är iPad en "läsare" - både för att läsa tidskrifter, böcker, surfa på nätet, titta på film o.s.v - formatet gör att den passar in på alla platser där det är bökigt att släpa med sig en MacBook Pro eller ännu hellre stationära Macar.

Fördelen med en iPad är att den gör att man får datorfunktionalitet på betydligt fler platser, i ett smidigt format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 15:48

Personligen var jag oerhört skeptisk till iPad men föll till slut för en iPad2 och slog till... nu har frugan också en... hemma så använder vi knappt datorerna längre (varsinna macbooks).
Det jag reflekterat över är att man numera ser iPhoneskärmen som lite liten jämfört med vad jag ansåg om den tidigare.
Vi använder våra till allt vi normalt läser på en dator, samt korta mail eller dylikt. Krävs det mer skrivande så blir det vid en dator.

  • Medlem
  • 2012-03-22 17:12

Jag använder nästan aldrig min iPad.

Jag tycker mig kunna skönja ett uns (inte på någon här alltså...) av übermench-stil hos en del.

Lite von oben attityd råkar man på ibland, sådär, "tss tss vad skall man med en sådan till..."

"iPad? Nja, man kan ju liksom inte göra allt sånt som man göra på en bärbar wööörkstäjcönn... köra Maya,
rendera stoora saker, rulla företagets hela ekonomisystem och <insert riktigt tunga saker som enbart coola folk gör>"

Det finns en del som tycker att kan man inte göra helst 120 procent av vad en bärbar gör
(Alltså ALLT en bärbar kan och 20% till) så motiverar det inte ett köp.

En del vill genom sitt val av dator/platta göra ett intellektuellt statement att en platta som är till för
"kärringar, barn och allmogen" liksom inte duger i deras värld.

De får göra som de vill, men på en del ställen på nätet är dessa Elite-nissar lite jobbiga.

Mitt råd till tveksamma - köp en. Funkar det bra kommer du bara vara sur för att du inte köpte en tidigare...

Funkar det INTE, sälj den då, du kommer förlora ytterst lite. Jag personligen och många med mig skall faktiskt värdesätta åsikten
"Jag har provat, det var inget för mig" efteråt

Exakt, det är bara en pryl - inget mer! Man behöver inte överdramatisera eller analysera sönder det.

  • Medlem
  • 2012-03-22 22:28

Men om man lever ett lyckligt liv utan behov av en iPad finns det kanske roligare saker man kan göra för x kr än att försöka skaffa sig ett nytt behov, en ny pryl, en ny insats för konsumtionssamhällets fortlevnad...

Ursprungligen av Baron:

Men om man lever ett lyckligt liv utan behov av en iPad finns det kanske roligare saker man kan göra för x kr än att försöka skaffa sig ett nytt behov, en ny pryl, en ny insats för konsumtionssamhällets fortlevnad...

Men betyder det då att man måste ifråga sätta produktens befintlighet öht ?

  • Medlem
  • 2012-03-23 00:04
Ursprungligen av LCR:

Men betyder det då att man måste ifråga sätta produktens befintlighet öht ?

Nej, varför då?

Ursprungligen av Baron:

Nej, varför då?

Bara det att i många av dessa frågor så ifrågasätter folk en produkt på ett sådant sätt att de inte verkar tycka att produkten borde finnas alls, bara för att de själva inte ser någon användning för den. Mest av allt så måste de göra sej hörda att de inte tycker att produkten fyller någon funktion.

Hm, två inlägg och jag har redan kommit ihåg varför jag slutade skriva...

  • Medlem
  • 2012-03-23 10:16
Ursprungligen av LCR:

Bara det att i många av dessa frågor så ifrågasätter folk en produkt på ett sådant sätt att de inte verkar tycka att produkten borde finnas alls, bara för att de själva inte ser någon användning för den. Mest av allt så måste de göra sej hörda att de inte tycker att produkten fyller någon funktion.

Min kommentar gällde någon som använder datorer och inte saknar ytterligare datorer (en iPad). Varför skaffa fler prylar än man behöver? Fler borde tänka så.
Det finns förstås personer för vilka iPad fyller ett behov. Men det var inte dem den här tråden handlade om från början.

iPad är en dator - en liten dator - bärbar. Vad är det som inte förstås? Förstås då inte AIR eller MacBook heller? Eller netbooks? För att inte tala om smartphones som ju är verkligt små datorer. iPad är bara en liten dator utan tangentbord. En dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-22 23:33
Ursprungligen av Zimmerman:

iPad är en dator - en liten dator - bärbar. Vad är det som inte förstås? Förstås då inte AIR eller MacBook heller? Eller netbooks? För att inte tala om smartphones som ju är verkligt små datorer. iPad är bara en liten dator utan tangentbord. En dator.

Utan tangentbord aldrig en dator för mig, i alla fall än så länge

Ursprungligen av Zimmerman:

iPad är en dator - en liten dator - bärbar. Vad är det som inte förstås? Förstås då inte AIR eller MacBook heller? Eller netbooks? För att inte tala om smartphones som ju är verkligt små datorer. iPad är bara en liten dator utan tangentbord. En dator.

Nej, iPad är inte en dator. Ipad är en surfplatta och inget annat.

Ursprungligen av PeeMaN:

Nej, iPad är inte en dator. Ipad är en surfplatta och inget annat.

Det har du förstås helt fel i, men jag antar att din kommentar är en reaktion på något.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-23 19:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Nej, iPad är inte en dator. Ipad är en surfplatta och inget annat.

Precis! Och min Macbook Pro är ingen dator. Det är en laptop.

Jag skaffade en tusenkronors kinesplatta som faktiskt funkar utmärkt till det jag vill ha den till - fet GPS-navigator med stor, tydlig skärm i bilen. Annars ser jag inget direkt behov. Men det är också poängen - formatet tillåter en uppsjö små specifika tillämpningar som täcker in en massa individuella behov på ett bättre sätt en än traditionell dator - skulle ju knappast ha en laptop som bil-GPS. Andra tittar på video, läser böcker, kollar email och facebook och vad det nu kan vara. Inom industrin finns det säkert en uppsjö vertikala tillämpningar där formatet är utmärkt också: rondbockare för läkare, pallkvitterining för lagerarbetare och en massa andra saker.

För den vars interaktion med datorn i huvudsak går ut på ett antal väl definierade uppgifter med begränsade inmatningskrav är det ett alldeles utmärkt format. Låt vara att jag personligen tycker folk som lägger ut fem lax på en platta borde beskattas hårdare eftersom de uppenbarligen har stålar att bränna.

Nej, helt fel. Det är bilar och bensin som ska beskattas mycket, mycket hårdare. Där bränns det en h-etes massa stålar och där finns mycket att hämta in för staten. Dessutom sabbas min dotters livsmiljö och framtid av beteendet. En iPad för 5 lax är ju harmlös i sammanhanget :-D. Myggor och kameler.

Ursprungligen av GustafMA:

Låt vara att jag personligen tycker folk som lägger ut fem lax på en platta borde beskattas hårdare eftersom de uppenbarligen har stålar att bränna.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, helt fel. Det är bilar och bensin som ska beskattas mycket, mycket hårdare. Där bränns det en h-etes massa stålar och där finns mycket att hämta in för staten. Dessutom sabbas min dotters livsmiljö och framtid av beteendet. En iPad för 5 lax är ju harmlös i sammanhanget :-D. Myggor och kameler.

Beskatta bilar & bensin hårdare, är du på "riktigt"?

Våga nu inte försvinna igen;)

Ursprungligen av marf:

Som en liten motvikt i det hela undrar jag om det finns fler än jag som inte lockats av att köpa en iPad. Någonsin.

Jag har varit ett Apple-fan sedan 1986 ungefär och har stationära datorer, bärbara datorer, iPods och iPhones men inte en enda iPad.

Är jag dum? Fattar jag inte?

När jag vill jobba, surfa, se på film, programmera, skriva mail, skriva musik, spela spel o.s.v. sätter jag mig så klart framför min Mac Pro med stor skärm, tangentbord, mus, flygjoystick, ratt, pedaler och vad mer man nu behöver för att styra datorn.

När jag sitter på bussen, tåget, flyget o.s.v. vill jag ju så klart också ha ett människovärdigt tangentbord så där använder jag min bärbara Mac. Om inte resan är kort, då fipplar jag med min smidiga iPhone precis som alla (och då menar jag ALLA) andra gör.

Hur missade jag att jag behövde en iPad?

Du behöver ingen iPad. Case closed!

Jag har en macbook pro. Köpte i min iver en ipad som under ett år agerade perfekt dammsamlare. Man behöver helt enkelt inte allt Apple gör!

Nu ska du inte vara sådan. Beskattning av bilar är en ny, fräsch idé som vi borde prova i det här landet...

Dessutom inbillar jag mig att det är ett skämt, som svar på mitt skämt. Men säker kan man förstås aldrig vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 08:03

Tack Apple för iPad. Den ersätter givetvis inte min MBP, den kompletterar. Den är en krydda i vardagen, som exempelvis salt. Du behöver inte salt när du kokar pasta, den mättar ändå, men det blir lite godare om du häller ett par msk salt i vattnet när du tillagar pastan.

Håhåjaja. Jag förstår de flesta Apple-produkterna, men känner inget behov att diskutera mitt ointresse att köpa vissa av dem. Ska jag börja en tråd för oss som inte ser poängen med "jag förstår inte"-trådar, eller kan jag föra den metadebatten här?

Det är väl ganska enkelt egentligen.

iPad har inget filsystem tillgänglig för användaren = ingen dator.

Surfplatta, läsplatta eller bordstablett. Oavsett vad man kallar den så är det en kategori för sig själv.

Ursprungligen av grenhall:

iPad har inget filsystem tillgänglig för användaren = ingen dator.

Är inte det en väldigt märklig definition av vad en dator är?

edit: Baron hann före

  • Medlem
  • 2012-03-23 10:58

Dagens roligaste definition på dator.

Senast redigerat 2012-03-23 21:27
Bevaka tråden