Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför tar Caps lock så stort utrymme

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 10:37

Varför får den så stort utrymme på tangentbordet? Är det någon som använder den frekvent?
Borde det inte vara enbart versaler, CAPS LOCK?

Bra fråga! Den är ju en rest från skrivmaskinstiden och borde ha tagits bort för evigheter sedan, men det har inte hänt än. Antar att det inte har dykt upp någon tillräckligt bra anledning att ta bort den, förutom på iPad-tangentbordet då såklart.

En bra grej är iaf att Apple-tangentborden är konstruerade med utgångspunkten att alla tryck på Caps Lock sker av misstag. Elektroniken i tangentbordet registrerar inte tryck på den tangenten om de inte varar ett visst antal millisekunder. Man måste alltså göra en mer "bestämd" tangenttryckning för att Caps Lock ska aktiveras.

Ursprungligen av Samuel K:

Bra fråga! Den är ju en rest från skrivmaskinstiden och borde ha tagits bort för evigheter sedan, men det har inte hänt än. Antar att det inte har dykt upp någon tillräckligt bra anledning att ta bort den, förutom på iPad-tangentbordet då såklart.

En bra grej är iaf att Apple-tangentborden är konstruerade med utgångspunkten att alla tryck på Caps Lock sker av misstag. Elektroniken i tangentbordet registrerar inte tryck på den tangenten om de inte varar ett visst antal millisekunder. Man måste alltså göra en mer "bestämd" tangenttryckning för att Caps Lock ska aktiveras.

haha, när man minst anar det får man svar på de största frågorna

har alltid (egentligen inte så länge) funderat på varför min caps lock-tangent inte reagerar jämt på tryck, nu har jag då svaret
är ju van vid att jag bara kan nudda den lite för att aktivera den då jag är en (tills ganska nyligen) före detta windows-användare.

tack för den omedvetna hjälpen från din sida

måste tillägga att nu när jag vet om det så inser jag att det är helt genialiskt från deras sida.

Tänk på de stackars Windowsanvändarna som har Scroll Lock och andra gamla överflödiga knappar kvar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-23 10:50
Ursprungligen av Capeman:

Tänk på det stackars Windowsanvändarna som har Scroll Lock och andra gamla överflödiga knappar kvar.

...och du - Pause/Break!

SysRq!

Jag fick aldrig någon koll på vad den knappen var bra till, och då började ändå mitt datoranvändande med en IBM XT-klon anno 1986

edit: Lata jag googlade det till sist. This key can be traced back to the operator interrupt key used on IBM 3270-type console keyboards of the IBM System/370 mainframe computer, which was used to cause the operating system such as VM/370 or MVS to allow the console to give input to the operating system. Man trycker alltså på knappen när man vill använda datorn igen.

  • Medlem
  • 2012-03-23 11:52
Ursprungligen av Samuel K:

SysRq!

Jag fick aldrig någon koll på vad den knappen var bra till, och då började ändå mitt datoranvändande med en IBM XT-klon anno 1986

edit: Lata jag googlade det till sist. This key can be traced back to the operator interrupt key used on IBM 3270-type console keyboards of the IBM System/370 mainframe computer, which was used to cause the operating system such as VM/370 or MVS to allow the console to give input to the operating system. Man trycker alltså på knappen när man vill använda datorn igen.

Påminner om min Musicman 410 som har en powerswitch och en standbyswitch. Men den är från 70-talet och helt analog.
Syns till vänster på baksidan här:
Vintage Guitars, SWEDEN - 1979 Music Man 410-HD One thirty

Ursprungligen av Baron:

Påminner om min Musicman 410 som har en powerswitch och en standbyswitch. Men den är från 70-talet och helt analog.
Syns till vänster på baksidan här:
Vintage Guitars, SWEDEN - 1979 Music Man 410-HD One thirty

En sådan gammal goding har jag också ägt, men sålde den alldeles för billigt för många år sedan...

  • Medlem
  • 2012-03-23 11:53

Vad är Scroll Lock och Pause/Break? Vad har man det till?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-23 11:54

Är bra att använda om man jobbar med t.ex. Numbers och skriver funktioner/formler. Den fysiska storleken på knappen i fråga kan däremot diskuteras.

  • Medlem
  • 2012-03-23 11:57
Ursprungligen av Keron:

Varför får den så stort utrymme på tangentbordet? Är det någon som använder den frekvent?
Borde det inte vara enbart versaler, CAPS LOCK?

Min har inga bokstäver alls. Ser ut så här:

Ursprungligen av Baron:

Min har inga bokstäver alls. Ser ut så här:

På ett amerikanskt tangentbord vimlar det av text. Inklusive caps lock (i gemener) samt förstås control, option, comman och sist men inte minst "enter return".
MBP 15" 2011

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 12:26
Ursprungligen av Baron:

Min har inga bokstäver alls. Ser ut så här:

Så sant, troligtvis ser mitt tangentbord ut så hemma med, i min fredagstristess på jobbet sitter jag och surfar på telefonen.... Ser den fula knappen på mitt tangentbord på skrivbordet, sedan löser min hjärna resten! Där ser vi Apples storhet, de har löst mitt problem med att jag måste se texten Caps Lock!!! 😄
Dock kvarstår frågan, behövs denna knapp på ett på tangentbordet uppenbart "bästa läget" stället.

  • Medlem
  • 2012-03-23 12:30

Jag tror nog att knappen behövs, och eftersom den är så etablerad ska det mycket till innan man flyttar den. Den har väl suttit där i hundra år i alla fall...
Vintage Typewriter "Keyboard" layout | Flickr - Photo Sharing!

Ursprungligen av Baron:

Jag tror nog att knappen behövs, och eftersom den är så etablerad ska det mycket till innan man flyttar den. Den har väl suttit där i hundra år i alla fall...
Vintage Typewriter "Keyboard" layout | Flickr - Photo Sharing!

Sådana där lärde jag mig att skriva på;) det var en speciell känsla!

  • Medlem
  • 2012-03-23 16:52

Amerikaner har låg tilltro till piktografi. Kolla bara hur deras trafikskyltar ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 16:57
Ursprungligen av Baron:

Amerikaner har låg tilltro till piktografi. Kolla bara hur deras trafikskyltar ser ut.

Jag har aldrig begripligt amerikanernas förkärlek till att skriva ut allt och låta bli symboler i vägskyltar etc.
Det är mer eller mindre obegripligt att Apple kunde växa fram där...

Å andra sidan behöver man bara vara läskunnig för att förstå skyltarna. Våra skyltar är bra för européer som gått länge i körskola, inte annars. Jag lider ibland med gästforskare som ska köra bil här.

Och vilken förståelse för funktionen ger piktogrammen på våra tangentbord egentligen? Ett K som någon vridit 90 grader? Sneda pilar och pilar med två streck igenom? Överkorsad rektangel? Trasig stämgaffel? Våra tangentbord är snarast exempel på riktigt dåliga piktogram; vägskyltarna är i bästa fall halvbra.

  • Medlem
  • 2012-03-23 21:46

Om man vill att piktogrammen ska vara helt föreställande så håller jag med, men det finns en rad symboler som har passerat stadiet där själva utformningen ska kunna tolkas och förstås. Symbolen har fått en egen mening. Till exempel är Yield en sådan symbol.
Bland andra symboler som ingen begriper hittar man play, rec, paus och stop. Jag vet inte varifrån de kommer, men play är väl den enda som går att tolka utan att ha sett den förut. Likväl vet nästan alla vad de betyder.

Senast redigerat 2012-03-23 22:00
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2012-03-23 22:19
Ursprungligen av Keron:

Varför får den så stort utrymme på tangentbordet? Är det någon som använder den frekvent?
Borde det inte vara enbart versaler, CAPS LOCK?

Apple ska ha ett stort tack för att man direkt, utan besvär, i inställningarna kan ställa om den till en extra Control - så vi som gillar den amerikanska tgtbordslayouten får Ctrl på rätt ställe.

Ursprungligen av jbygden:

Apple ska ha ett stort tack för att man direkt, utan besvär, i inställningarna kan ställa om den till en extra Control - så vi som gillar den amerikanska tgtbordslayouten får Ctrl på rätt ställe.

Det är UNIX-tangentbord som har Ctrl mellan tab och shift (alltså där caps lock sitter på ett PC-/Mac-tgb).

Även amerikanska pc-tangentbord har ctrl nere i hörnet.

1
Bevaka tråden